'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Michael » Di 28 Okt 2014, 18:32

'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

ARNHEM - De Valleilijn, de spoorlijn tussen Ede en Amersfoort, gaat aan haar succes ten onder als het Rijk niet meebetaalt aan een kwartiersdienst. Dat stellen de provincie, gemeente Amersfoort, Barneveld, Ede en Nijkerk, Regio FoodValley, ROC A12 en reizigersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Eind september werd duidelijk dat staatssecretaris Mansveld niet van plan is om mee te betalen aan de kwartiersdienst op de Valleilijn. Dagelijks maken zo'n 9000 reizigers gebruik van de spoorlijn.

Reizigers blijven achter op perrons

'Nu al blijven er verschillende keren per week in de ochtendspits reizigers achter op de perrons. De vervoerder zet op dit moment het reservematerieel in tijdens de ochtendspits om dit probleem op te lossen', schrijven de overheden.

Lees verder op: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... E_RpuktCUl
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor SuperGhost » Di 28 Okt 2014, 18:35

Je kunt natuurlijk ook gewoon meer materieel kopen. Als je een kwartiersdienst over de hele lijn wil rijden zul je ook meer materieel nodig hebben.

Verder zie ik liever eerst twee andere maatregelen getroffen worden:
1. Doorrijden naar Arnhem (Ede is geen logisch eindpunt)
2. Symmetrisch maken dienstregeling (aanpassingen bij Barneveld Aansluiting nodig of van de treindienst Amersfoort-Apeldoorn)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Erno-BE » Di 28 Okt 2014, 18:37

Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Freek » Di 28 Okt 2014, 18:41

Iemand een link naar de brief?

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor SuperGhost » Di 28 Okt 2014, 18:48

Erno-BE schreef:Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.
Wow, dat ik jou een keer hoor zeggen dat doorrijden naar Arnhem belangrijk is. (A)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Erno-BE » Di 28 Okt 2014, 18:57

Vanuit Arnhem rijden er natuurlijk meer treinen naar Nijmegen dan vanuit Ede. Ik vind Ede gewoon een erg raar eindpunt en Arnhem is toch wel een groot spoorknooppunt itt Ede.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Di 28 Okt 2014, 20:08

Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
De inzet van reservematerieel lijkt me sowieso logisch als het erg druk is.
Een kwartierdienst op de rest van de lijn lijkt me geen noodzaak en helemaal zinloos als er niet meer materieel komt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Thom91 » Di 28 Okt 2014, 20:11

Freek schreef:Iemand een link naar de brief?

viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2
Komt wel goed schatje.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor WSM » Di 28 Okt 2014, 20:16

In de ochtendspits wordt nu al het materieel ingezet. Als er dus treinen verlengd moeten worden zal er ergens materieel vandaan moeten komen en moet er dus ook geld bij. Iemand zal dat moeten betalen en zowel Connexxion als de provincie hebben hier kennelijk niet zoveel zin in. Beetje heel erg flauw om het dan nu zo te spelen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:18

Hoe zit het dan met als er materieel uitvalt, is dan geen reserve materieel achter de hand?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor WSM » Di 28 Okt 2014, 20:41

In wezen niet. In de ochtendspits is er nu een trein die met dubbele stellen gereden wordt, dit is het stel dat voorheen over was en nu maar in de dienst meerijdt. Gedurende de rest van de dag zijn er vijf van de zes stellen nodig.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor KM46 » Di 28 Okt 2014, 21:08

Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Freek » Di 28 Okt 2014, 21:41

Thom91 schreef:
Freek schreef:Iemand een link naar de brief?

viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2

Ik bedoelde de brief van de provincie aan de Kamer. ;)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Z2N » Di 28 Okt 2014, 21:42

KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?

Het probleem is eerder dat het een kleine concessie is, waarvoor je bijna geen extra materieel kan krijgen als je de exploitatie niet veel te duur wil maken. Bovendien is het aantal reizigers ook enorm toegenomen sindsdat Connexxion op de lijn is gaan rijden, en voor die paar jaar dat de concessie nog duurt loont de aanschaf van nieuw materieel niet (eerdat het rijdt is het contract al zo'n beetje afgelopen).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Freek » Di 28 Okt 2014, 21:47

Dat is op te lossen met een overname plicht. Dat is ook geregeld met de 'nieuwe' GTW.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Ardan » Di 28 Okt 2014, 21:51

Staat toch nog genoeg dieselmeuk weg te roesten in Amersgoort? Kan CXX daar niet wat van huren voor een leuk prijsjen? Heeft Veolia toch ook gedaan met die Lintjes? Of mag er geen diesel op de Valleilijn, zelfs niet bij nood want miljeu is belangrijker dan reizigers bla bla bla tief toch op.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Wubbo » Di 28 Okt 2014, 21:55

Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: Ma 15 Sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Niek » Di 28 Okt 2014, 22:15

En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Di 28 Okt 2014, 22:34

Wubbo schreef:Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.

Zo lang CXX vertikt om extra materieel aan te schaffen heeft het geen enkele zin om de infrastructuur uit te breiden want er is dan toch geen materieel om die te gebruiken. Ik ben geen fan van Mansveld maar hierin heeft ze groot gelijk, het probleem is niet de infra maar het tekort aan treinen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Di 28 Okt 2014, 22:36

Niek schreef:En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden

Er staan ook nog overal rijen DM90, terwijl er ook bij NS vandaag weer treinen werden geschrapt wegens materieelgebrek.
Het materiel is er, maar er is onwil om het in te zetten..

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Suus » Di 28 Okt 2014, 23:03

DM90 is geconserveerd en kan niet zomaar ingezet worden. De stellen die wel rijden hebben vorig jaar een grote beurt ondergaan omdat revisies daarvoor enige tijd waren uitgesteld wegens de onbestemde toekomst, de rest heeft het niet gehad en is dus niet meer inzetbaar.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Ardan » Di 28 Okt 2014, 23:13

Het mag toch ook niet zomaar overal rijden doordat de buitenkant op bepaalde trajecten buiten PVR valt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor SuperGhost » Wo 29 Okt 2014, 00:39

Frans F schreef:Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.

Overigens is de treinverlenging in twee richtingen gunstig, omdat er ook richting Amersfoort dus 2 ritten zijn die verleng zijn.

KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Nee, want tot voor kort was rijden met dubbele treinstellen nog onmogelijk op Amersfoort-Ede (de nuttige perronlengte op Barneveld Centrum was te klein), maar daar heeft ProRail aan gewerkt.

Tot voor kort konden er dus nooit meer dan 5 treinstellen rijden op de Valleilijn. Dus dan had het ook weinig zin om meer dan 6 treinstellen te hebben.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Freek » Wo 29 Okt 2014, 08:30

Leg dat eerste eens uit, hoezo zit het probleem tussen Barneveld en Ede?

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor baladid » Wo 29 Okt 2014, 08:33

Kan het zijn dat de een de capaciteit aan plekken in de trein bedoeld, de ander de capaciteit van het spoor?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten