Een kwartiersdienst rijden heb je minder treinstellen voor nodig als de huidige halfuursdienst in de spits met 2 treinstellen laten rijden.Frans F schreef:De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.
Er rijdt nu namelijk al een kwartiersdienst tot Barneveld Centrum (straks tot Barneveld Zuid), die daar in 15 minuten keert. Hierdoor kost een kwartiersdienst over de hele lijn slechts 2 extra treinstellen, terwijl in de spits de treinen Amersfoort-Ede verlengen 3 extra treinstellen kost.
NS kruisde nooit op Barneveld Centrum, dus was het ook geen probleem als de trein iets verder door reed en het spoor al bezette (trein had dan ook al een groen sein ri Amersfoort bij binnenkomst). Bij Connexxion wordt er door de hogere frequentie wel gekruist op Barneveld Centrum, waardoor dat wél een probleem was. Dit heeft ProRail nu dus eindelijk opgelost door de nuttige perronlengte te vergroten.reisthijs schreef:Alleen op papier - die paar meters hoeven in de praktijk geen probleem te zijn, en dat was het bij NS ook niet.Dagren schreef:Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was.
Op een kruisingsstation kan je altijd nog uitwijken naar het andere spoor waar meer ruimte is.
Uitwijken naar het andere spoor is geen optie, want spoor 1 heeft geen keervoorziening, waardoor de kerende trein dus helemaal niet verhuisd kan worden naar spoor 1.