Pagina 1 van 4

'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:32
door Michael
'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

ARNHEM - De Valleilijn, de spoorlijn tussen Ede en Amersfoort, gaat aan haar succes ten onder als het Rijk niet meebetaalt aan een kwartiersdienst. Dat stellen de provincie, gemeente Amersfoort, Barneveld, Ede en Nijkerk, Regio FoodValley, ROC A12 en reizigersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Eind september werd duidelijk dat staatssecretaris Mansveld niet van plan is om mee te betalen aan de kwartiersdienst op de Valleilijn. Dagelijks maken zo'n 9000 reizigers gebruik van de spoorlijn.

Reizigers blijven achter op perrons

'Nu al blijven er verschillende keren per week in de ochtendspits reizigers achter op de perrons. De vervoerder zet op dit moment het reservematerieel in tijdens de ochtendspits om dit probleem op te lossen', schrijven de overheden.

Lees verder op: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... E_RpuktCUl

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:35
door SuperGhost
Je kunt natuurlijk ook gewoon meer materieel kopen. Als je een kwartiersdienst over de hele lijn wil rijden zul je ook meer materieel nodig hebben.

Verder zie ik liever eerst twee andere maatregelen getroffen worden:
1. Doorrijden naar Arnhem (Ede is geen logisch eindpunt)
2. Symmetrisch maken dienstregeling (aanpassingen bij Barneveld Aansluiting nodig of van de treindienst Amersfoort-Apeldoorn)

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:37
door Nitein-Repart
Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:41
door Freek
Iemand een link naar de brief?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:48
door SuperGhost
Erno-BE schreef:Met het laatste ben ik volstrekt mee eens. Doorrijden naar Arnhem en een symmetrische dienstregeling vind ik belangrijker dan een kwartiersdienst.
Wow, dat ik jou een keer hoor zeggen dat doorrijden naar Arnhem belangrijk is. (A)

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 18:57
door Nitein-Repart
Vanuit Arnhem rijden er natuurlijk meer treinen naar Nijmegen dan vanuit Ede. Ik vind Ede gewoon een erg raar eindpunt en Arnhem is toch wel een groot spoorknooppunt itt Ede.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 20:08
door Frans F
Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
De inzet van reservematerieel lijkt me sowieso logisch als het erg druk is.
Een kwartierdienst op de rest van de lijn lijkt me geen noodzaak en helemaal zinloos als er niet meer materieel komt.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 20:11
door Thom91
Freek schreef:Iemand een link naar de brief?
viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 20:16
door WSM
In de ochtendspits wordt nu al het materieel ingezet. Als er dus treinen verlengd moeten worden zal er ergens materieel vandaan moeten komen en moet er dus ook geld bij. Iemand zal dat moeten betalen en zowel Connexxion als de provincie hebben hier kennelijk niet zoveel zin in. Beetje heel erg flauw om het dan nu zo te spelen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 20:18
door regenmaker
Hoe zit het dan met als er materieel uitvalt, is dan geen reserve materieel achter de hand?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 20:41
door WSM
In wezen niet. In de ochtendspits is er nu een trein die met dubbele stellen gereden wordt, dit is het stel dat voorheen over was en nu maar in de dienst meerijdt. Gedurende de rest van de dag zijn er vijf van de zes stellen nodig.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:08
door ODRAIL
Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:41
door Freek
Thom91 schreef:
Freek schreef:Iemand een link naar de brief?
viewtopic.php?f=32&t=10509#p338658

Nummertje 2
Ik bedoelde de brief van de provincie aan de Kamer. ;)

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:42
door Z2N
KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Het probleem is eerder dat het een kleine concessie is, waarvoor je bijna geen extra materieel kan krijgen als je de exploitatie niet veel te duur wil maken. Bovendien is het aantal reizigers ook enorm toegenomen sindsdat Connexxion op de lijn is gaan rijden, en voor die paar jaar dat de concessie nog duurt loont de aanschaf van nieuw materieel niet (eerdat het rijdt is het contract al zo'n beetje afgelopen).

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:47
door Freek
Dat is op te lossen met een overname plicht. Dat is ook geregeld met de 'nieuwe' GTW.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:51
door Ardan
Staat toch nog genoeg dieselmeuk weg te roesten in Amersgoort? Kan CXX daar niet wat van huren voor een leuk prijsjen? Heeft Veolia toch ook gedaan met die Lintjes? Of mag er geen diesel op de Valleilijn, zelfs niet bij nood want miljeu is belangrijker dan reizigers bla bla bla tief toch op.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:55
door Wubbo
Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 22:15
door Niek
En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 22:34
door Frans F
Wubbo schreef:Als Connexxion en/of de provincie echt zouden willen, was er materieel te huren geweest. Ergens een plan V vandaan halen mag het grote probleem niet zijn (en dat heeft Connexxion al vaker gedaan). Feit blijft dat het een dure investering is: een treinstel huren voor waarschijnlijk 1 retourrit in de ochtendspits van maandag t/m vrijdag buiten de vakanties.
Zo lang CXX vertikt om extra materieel aan te schaffen heeft het geen enkele zin om de infrastructuur uit te breiden want er is dan toch geen materieel om die te gebruiken. Ik ben geen fan van Mansveld maar hierin heeft ze groot gelijk, het probleem is niet de infra maar het tekort aan treinen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 22:36
door Frans F
Niek schreef:En alle LINT treinstellen dan, die op verschillende opstelterreinen niets staan te doen? Spuitbeurtje en rijden maar, net zoals op de maaslijn. Een goede tijdelijke oplossing voor dit probleem totdat een permanente oplossing is gevonden
Er staan ook nog overal rijen DM90, terwijl er ook bij NS vandaag weer treinen werden geschrapt wegens materieelgebrek.
Het materiel is er, maar er is onwil om het in te zetten..

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 23:03
door Suus
DM90 is geconserveerd en kan niet zomaar ingezet worden. De stellen die wel rijden hebben vorig jaar een grote beurt ondergaan omdat revisies daarvoor enige tijd waren uitgesteld wegens de onbestemde toekomst, de rest heeft het niet gehad en is dus niet meer inzetbaar.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: di 28 okt 2014, 23:13
door Ardan
Het mag toch ook niet zomaar overal rijden doordat de buitenkant op bepaalde trajecten buiten PVR valt?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 00:39
door SuperGhost
Frans F schreef:Reizigers blijven achter tussen Barneveld en Amersfoort, niet op het stuk naar Ede-W.
Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.

Overigens is de treinverlenging in twee richtingen gunstig, omdat er ook richting Amersfoort dus 2 ritten zijn die verleng zijn.
KM46 schreef:Is het probleem niet dat er te weinig materieel wordt ingekocht en vereist door de concessieverlener?
Nee, want tot voor kort was rijden met dubbele treinstellen nog onmogelijk op Amersfoort-Ede (de nuttige perronlengte op Barneveld Centrum was te klein), maar daar heeft ProRail aan gewerkt.

Tot voor kort konden er dus nooit meer dan 5 treinstellen rijden op de Valleilijn. Dus dan had het ook weinig zin om meer dan 6 treinstellen te hebben.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 08:30
door Freek
Leg dat eerste eens uit, hoezo zit het probleem tussen Barneveld en Ede?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 08:33
door baladid
Kan het zijn dat de een de capaciteit aan plekken in de trein bedoeld, de ander de capaciteit van het spoor?