'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Zonnig » Wo 29 Okt 2014, 09:02

Eén probleem heeft de vervoerder sowieso al, de Protos wordt niet meer gemaakt.
Dat was het risico dat zij namen met een geheel nieuw treintype bij een geheel nieuwe fabrikant.

Voorlopige zal de oplossing gezocht moeten worden (mogelijk samen met de opdrachtgever, maar dat hangt af van het contract) in het huren van DM90 (als dat past) of Mat 64 of Lint. Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Suus » Wo 29 Okt 2014, 09:08

Het schijnt dat Fahrzeugtechnik Dessau dit jaar weer de orderboeken heeft geopend voor de Protos :Y
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Wo 29 Okt 2014, 09:50

SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.

De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.

Zonnig schreef:Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.

We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.

Overigens zit ook Breng erg royaal in zijn treinmaterieel, dus wellicht kan er daar een stel geleend worden. En wat betreft DM'90, je moet eens kijken hoe snel dat weer rijvaardig is als er een koper voor wordt gevonden.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Zonnig » Wo 29 Okt 2014, 10:29

@ Frans F: Bussen inzetten zie ik als noodoplossing niet als permanente oplossing.

En inderdaad als Breng ruim in z'n materieel zit lijkt mij dit een relatief makkelijke oplossing voor XX. Waarom is het anders één vervoersgroep?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Tochjo » Wo 29 Okt 2014, 10:32

Breng zit niet ruim in zijn materieel. De concessie schrijft voor dat enkele spitsritten met drie stellen moeten worden gereden, wat betekent dat alle negen stellen tegelijk nodig zijn.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Meltrain » Wo 29 Okt 2014, 10:35

Frans F schreef:We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.

Blijkbaar is het pas sinds kort mogelijk om met langere treinen te rijden, dus snap ik best dat Connexxion geen materieel heeft om alle treinen met dubbele stellen te rijden.
Nu het wel mogelijk is, zou het best kunnen dat Connexxion alsnog materieel aanschaft. Misschien kan Connexxion meeliften op de bestelling voor de Limburgse stoptreinen?

Die Linten in Amersfoort zijn volgens mij ook niet in al te beste staat.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor reisthijs » Wo 29 Okt 2014, 10:53

Met gekoppelde stellen rijden was altijd al mogelijk (het gebeurd in de NS-tijd in elk geval wel).

Als CXX langere treinstellen had gehad was er ook geen probleem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Dagren » Wo 29 Okt 2014, 10:59

Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was. :P

Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.

De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.

Zonnig schreef:Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.

We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.

Overigens zit ook Breng erg royaal in zijn treinmaterieel, dus wellicht kan er daar een stel geleend worden. En wat betreft DM'90, je moet eens kijken hoe snel dat weer rijvaardig is als er een koper voor wordt gevonden.


Waar zeurt CXX? Ik zie een hele opsomming van organisaties die "zeuren", maar CXX staat daar niet tussen. Het lijkt mij formeel gezien ook niet hun probleem, als ze maar rijden volgens de afspraken. Zo doet Arriva het in jouw ogen misschien heel goed in het Noorden qua capaciteit, maar die heeft juist in de Achterhoek weer te weinig materieel rijden. Gelukkig voor de reizigers daar rijdt CXX (als Breng) op hetzelfde traject juist wel weer met een flink aantal stellen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Suus » Wo 29 Okt 2014, 11:02

De lijst met perronlengtes mag je met een vaatje zout nemen. Ik heb daar zeer recentelijk weer sappige berichten over gehoord, man man man :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor reisthijs » Wo 29 Okt 2014, 11:24

Dagren schreef:Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was. :P
Alleen op papier - die paar meters hoeven in de praktijk geen probleem te zijn, en dat was het bij NS ook niet.
Op een kruisingsstation kan je altijd nog uitwijken naar het andere spoor waar meer ruimte is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor visgraat » Wo 29 Okt 2014, 12:35

Ter vergelijking: 9.000 reizigers op de hele Valleilijn is ongeveer gelijk aan het aantal reizigers dat gebruik maakt van de stations Harderwijk en Nijkerk samen. Dan heb ik alle andere stations op die lijn die ook eens per half uur bediend worden nog niet meegeteld. Dan kom je denk ik al bijna op ongeveer het dubbel aantal reizigers dat nog altijd gebruik moet maken van een halfuursdienst. Op het drukste deel op de Valleilijn rijdt al een kwartiersdienst.

Kortom: Waar zou Gelderland in moeten investeren?

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 29 Okt 2014, 13:22

Verschil is natuurlijk wel dat NS met dubbeldekkers met meer dan 4 bakken rijdt (rond de 600 reizigers?)en Connexxion met een treinstel waar 150 reizigers inpassen.

sirvinniei
Berichten: 1218
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor sirvinniei » Wo 29 Okt 2014, 13:27

De treinen op de valleilijn zullen best wel kleiner en korter zijn maar ik zie nooit een dubbeldekker op de lijn tussen utrecht en zwolle

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Dagren » Wo 29 Okt 2014, 13:32

visgraat schreef:Ter vergelijking: 9.000 reizigers op de hele Valleilijn is ongeveer gelijk aan het aantal reizigers dat gebruik maakt van de stations Harderwijk en Nijkerk samen. Dan heb ik alle andere stations op die lijn die ook eens per half uur bediend worden nog niet meegeteld. Dan kom je denk ik al bijna op ongeveer het dubbel aantal reizigers dat nog altijd gebruik moet maken van een halfuursdienst. Op het drukste deel op de Valleilijn rijdt al een kwartiersdienst.

Kortom: Waar zou Gelderland in moeten investeren?


Het was ook de bedoeling dat Harderwijk per 2016 een kwartiersdienst kreeg, maar dit bleek om "veiligheidsredenen" nog niet haalbaar.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor waldo79 » Wo 29 Okt 2014, 13:35

sirvinniei schreef:De treinen op de valleilijn zullen best wel kleiner en korter zijn maar ik zie nooit een dubbeldekker op de lijn tussen utrecht en zwolle

Jawel, de sprinter rijdt doorgaans met dubbeldekkers.
Mij best :)

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Tjekken » Wo 29 Okt 2014, 13:43

Ik wilde net zeggen, rijdt meestal een DDZ op!
Laatst gewijzigd door Gekko123 op Wo 29 Okt 2014, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van vorig bericht verwijderd

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor visgraat » Wo 29 Okt 2014, 13:44

NS rijdt in de spits met gekoppelde stellen dubbeldekkers, dus wel 8 x 2 = 16 coupés. Het zijn vele malen meer reizigers dan op de Valleilijn. Het kan in de spits wel passen en beter dan in de treinen die op de Valleilijn rijden, maar het probleem zit hem dan gewoon in het materieeltekort op de Valleilijn en niet in de frequentie. Waar het mij even om gaat:

Waarom zouden we een kleine reizigersgroep een kwartiersfrequentie gaan bieden, terwijl een veel grotere groep (misschien wel 5 a 6 keer zo groot) nog altijd afhankelijk is van een halfuursdienst?

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 29 Okt 2014, 13:48

wij willen dan natuurlijk de grote reizigersgroep, maar daar heeft de provincie gelderland geen invloed op. Wel op die kleine groep.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Erno-BE » Wo 29 Okt 2014, 13:52

Tochjo schreef:Breng zit niet ruim in zijn materieel. De concessie schrijft voor dat enkele spitsritten met drie stellen moeten worden gereden, wat betekent dat alle negen stellen tegelijk nodig zijn.

De meeste, zoniet alle ritten die met drie stellen gereden worden, kunnen ook af met twee stellen.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor visgraat » Wo 29 Okt 2014, 13:54

CamilleKreemers schreef:wij willen dan natuurlijk de grote reizigersgroep, maar daar heeft de provincie gelderland geen invloed op. Wel op die kleine groep.


Daar heeft de provincie wel invloed op, niet zo direct als op de regionale Valleilijn, maar er zijn zeker wel stappen die ze kunnen ondernemen om dat (meer) te stimuleren. Als ze bovendien met geld over de brug zouden komen, zullen de NS en Prorail daar zeker wel voor open staan.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor reisthijs » Wo 29 Okt 2014, 14:00

De provincie is al jaren op zoek naar manieren om de situatie op het traject Utrecht-Harderwijk te verbeteren. Alleen de verschillende partijen die daar iets mee te maken hebben (provincies, gemeenten, Prorail...) komen er helaas nog steeds niet uit.

Waarom mag er ondertussen niet gezocht worden naar oplossingen om andere problemen op andere lijnen op te lossen, ook al betreft dat kleinere reizigersaantallen?!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor visgraat » Wo 29 Okt 2014, 14:28

Dat mag zeker wel; dat moet ook denk ik. Bovendien ga ik daar ook helemaal niet over.

Maar je moet wel duidelijk hebben wat je probleem is en daar een oplossing bij vinden. Er worden nu dingen door elkaar gehaald.

Het reservestel op de Valleilijn wordt gekoppeld aan de trein die 8:03 in Amersfoort aankomt. Daar is de druk in de spits het hoogst. Daar ligt dus het probleem. De aanschaf van een extra treinstel zijn voor de Valleilijn, zou een in mijn ogen een gepaste oplossing zijn, omdat je daarmee niet meer een reservetrein inzet, maar dat extra treinstel. Wie dat zou moeten betalen, laat ik in het midden.

Een oplossing in de zin van een frequentieverhoging tussen Barneveld en Ede-Wageningen is in mijn ogen helemaal geen oplossing. Het zou eerder luxe zijn, omdat de drukste trein nog altijd een enkel stel is.

En verder vind ik wel dat van elke euro die geinvesteerd wordt, zoveel mogelijk reizigers moeten kunnen profiteren. Dus stel: Zou je aan infrastructuurmaatregelen tussen Harderwijk en Utrecht 5x zo dure maatregelen moeten nemen dan tussen Barneveld en Ede-Wageningen om een kwartiersfrequentie te kunnen rijden, maar heb je 6x zoveel reizigers die kunnen profiteren, dan zou ik voor die eerste gaan. Daar komt nog bij dat een reizigersgroei die je kan realiseren van bijvoorbeeld 20% tussen Harderwijk en Amersfoort per saldo veel meer reizigers zijn dan 20% reizigersgroei tussen Barneveld en Ede-Wageningen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Wo 29 Okt 2014, 14:34

visgraat schreef:Het reservestel op de Valleilijn wordt gekoppeld aan de trein die 8:03 in Amersfoort aankomt. Daar is de druk in de spits het hoogst. Daar ligt dus het probleem. De aanschaf van een extra treinstel zijn voor de Valleilijn, zou een in mijn ogen een gepaste oplossing zijn, omdat je daarmee niet meer een reservetrein inzet, maar dat extra treinstel. Wie dat zou moeten betalen, laat ik in het midden.

Zoals je zelf al aangeeft heb je extra treinen alleen kort in de ochtendspits nodig, dus de vraag is of je daarvoor nieuw materieel moet bestellen. Mijn inziens kun je daar beter een of twee Lint's voor gebruiken die al bijna 14 jaar oud zijn en grotendeels afgeschreven. Dat ze op diesel rijden is inderdaad duurder per km maar omdat het toch maar om een of twee ritten op uitsluitend schooldagen gaat speelt dat niet zo zo'n rol.

sirvinniei
Berichten: 1218
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor sirvinniei » Wo 29 Okt 2014, 14:50

maar oude lints gebruiken in geen toekomstbestendige oplossing

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Berichtdoor Frans F » Wo 29 Okt 2014, 14:54

Die Lints kun je nog best 15 jaar gebruiken, zelfs dan zijn ze nog geen 30 jaar oud. Daarna kun je dan weer kijken of je voor die paar extra spitsritjes weer wat anders tweedehands kunt overnemen. Zo houd je de kosten binnen de perken.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten