Pagina 2 van 4

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 09:02
door Zonnig
Eén probleem heeft de vervoerder sowieso al, de Protos wordt niet meer gemaakt.
Dat was het risico dat zij namen met een geheel nieuw treintype bij een geheel nieuwe fabrikant.

Voorlopige zal de oplossing gezocht moeten worden (mogelijk samen met de opdrachtgever, maar dat hangt af van het contract) in het huren van DM90 (als dat past) of Mat 64 of Lint. Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 09:08
door Suus
Het schijnt dat Fahrzeugtechnik Dessau dit jaar weer de orderboeken heeft geopend voor de Protos :Y

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 09:50
door Frans F
SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.
De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.
Zonnig schreef:Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.
We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.

Overigens zit ook Breng erg royaal in zijn treinmaterieel, dus wellicht kan er daar een stel geleend worden. En wat betreft DM'90, je moet eens kijken hoe snel dat weer rijvaardig is als er een koper voor wordt gevonden.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:29
door Zonnig
@ Frans F: Bussen inzetten zie ik als noodoplossing niet als permanente oplossing.

En inderdaad als Breng ruim in z'n materieel zit lijkt mij dit een relatief makkelijke oplossing voor XX. Waarom is het anders één vervoersgroep?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:32
door Tochjo
Breng zit niet ruim in zijn materieel. De concessie schrijft voor dat enkele spitsritten met drie stellen moeten worden gereden, wat betekent dat alle negen stellen tegelijk nodig zijn.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:35
door Meltrain
Frans F schreef: We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.
Blijkbaar is het pas sinds kort mogelijk om met langere treinen te rijden, dus snap ik best dat Connexxion geen materieel heeft om alle treinen met dubbele stellen te rijden.
Nu het wel mogelijk is, zou het best kunnen dat Connexxion alsnog materieel aanschaft. Misschien kan Connexxion meeliften op de bestelling voor de Limburgse stoptreinen?

Die Linten in Amersfoort zijn volgens mij ook niet in al te beste staat.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:53
door reisthijs
Met gekoppelde stellen rijden was altijd al mogelijk (het gebeurd in de NS-tijd in elk geval wel).

Als CXX langere treinstellen had gehad was er ook geen probleem.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:59
door Dagren
Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was. :P
Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.
De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.
Zonnig schreef:Of misschien wel snelbussen tussen Barneveld en de Chr. Scholen in Amersfoort om de trein te ontlasten.
We hebben geen spoorwegnet om vervolgens bussen in te zetten om de reizigers te vervoeren, wat is dat voor waanzin. Iedere vervoerder heeft spitsuurvervoer, Arriva heeft dat in Groningen en Friesland nog wel heviger dan CXX op de Valleilijn en Arriva zorgt ook voor voldoende treinen. CXX moet eens een keer de zaken aanpakken i.p.v. zeuren.

Overigens zit ook Breng erg royaal in zijn treinmaterieel, dus wellicht kan er daar een stel geleend worden. En wat betreft DM'90, je moet eens kijken hoe snel dat weer rijvaardig is als er een koper voor wordt gevonden.
Waar zeurt CXX? Ik zie een hele opsomming van organisaties die "zeuren", maar CXX staat daar niet tussen. Het lijkt mij formeel gezien ook niet hun probleem, als ze maar rijden volgens de afspraken. Zo doet Arriva het in jouw ogen misschien heel goed in het Noorden qua capaciteit, maar die heeft juist in de Achterhoek weer te weinig materieel rijden. Gelukkig voor de reizigers daar rijdt CXX (als Breng) op hetzelfde traject juist wel weer met een flink aantal stellen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:02
door Suus
De lijst met perronlengtes mag je met een vaatje zout nemen. Ik heb daar zeer recentelijk weer sappige berichten over gehoord, man man man :X

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:24
door reisthijs
Dagren schreef:Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was. :P
Alleen op papier - die paar meters hoeven in de praktijk geen probleem te zijn, en dat was het bij NS ook niet.
Op een kruisingsstation kan je altijd nog uitwijken naar het andere spoor waar meer ruimte is.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 12:35
door visgraat
Ter vergelijking: 9.000 reizigers op de hele Valleilijn is ongeveer gelijk aan het aantal reizigers dat gebruik maakt van de stations Harderwijk en Nijkerk samen. Dan heb ik alle andere stations op die lijn die ook eens per half uur bediend worden nog niet meegeteld. Dan kom je denk ik al bijna op ongeveer het dubbel aantal reizigers dat nog altijd gebruik moet maken van een halfuursdienst. Op het drukste deel op de Valleilijn rijdt al een kwartiersdienst.

Kortom: Waar zou Gelderland in moeten investeren?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:22
door CamilleKreemers
Verschil is natuurlijk wel dat NS met dubbeldekkers met meer dan 4 bakken rijdt (rond de 600 reizigers?)en Connexxion met een treinstel waar 150 reizigers inpassen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:27
door sirvinniei
De treinen op de valleilijn zullen best wel kleiner en korter zijn maar ik zie nooit een dubbeldekker op de lijn tussen utrecht en zwolle

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:32
door Dagren
visgraat schreef:Ter vergelijking: 9.000 reizigers op de hele Valleilijn is ongeveer gelijk aan het aantal reizigers dat gebruik maakt van de stations Harderwijk en Nijkerk samen. Dan heb ik alle andere stations op die lijn die ook eens per half uur bediend worden nog niet meegeteld. Dan kom je denk ik al bijna op ongeveer het dubbel aantal reizigers dat nog altijd gebruik moet maken van een halfuursdienst. Op het drukste deel op de Valleilijn rijdt al een kwartiersdienst.

Kortom: Waar zou Gelderland in moeten investeren?
Het was ook de bedoeling dat Harderwijk per 2016 een kwartiersdienst kreeg, maar dit bleek om "veiligheidsredenen" nog niet haalbaar.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:35
door waldo79
sirvinniei schreef:De treinen op de valleilijn zullen best wel kleiner en korter zijn maar ik zie nooit een dubbeldekker op de lijn tussen utrecht en zwolle
Jawel, de sprinter rijdt doorgaans met dubbeldekkers.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:43
door Tjekken
Ik wilde net zeggen, rijdt meestal een DDZ op!

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:44
door visgraat
NS rijdt in de spits met gekoppelde stellen dubbeldekkers, dus wel 8 x 2 = 16 coupés. Het zijn vele malen meer reizigers dan op de Valleilijn. Het kan in de spits wel passen en beter dan in de treinen die op de Valleilijn rijden, maar het probleem zit hem dan gewoon in het materieeltekort op de Valleilijn en niet in de frequentie. Waar het mij even om gaat:

Waarom zouden we een kleine reizigersgroep een kwartiersfrequentie gaan bieden, terwijl een veel grotere groep (misschien wel 5 a 6 keer zo groot) nog altijd afhankelijk is van een halfuursdienst?

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:48
door CamilleKreemers
wij willen dan natuurlijk de grote reizigersgroep, maar daar heeft de provincie gelderland geen invloed op. Wel op die kleine groep.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:52
door Nitein-Repart
Tochjo schreef:Breng zit niet ruim in zijn materieel. De concessie schrijft voor dat enkele spitsritten met drie stellen moeten worden gereden, wat betekent dat alle negen stellen tegelijk nodig zijn.
De meeste, zoniet alle ritten die met drie stellen gereden worden, kunnen ook af met twee stellen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 13:54
door visgraat
CamilleKreemers schreef:wij willen dan natuurlijk de grote reizigersgroep, maar daar heeft de provincie gelderland geen invloed op. Wel op die kleine groep.
Daar heeft de provincie wel invloed op, niet zo direct als op de regionale Valleilijn, maar er zijn zeker wel stappen die ze kunnen ondernemen om dat (meer) te stimuleren. Als ze bovendien met geld over de brug zouden komen, zullen de NS en Prorail daar zeker wel voor open staan.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 14:00
door reisthijs
De provincie is al jaren op zoek naar manieren om de situatie op het traject Utrecht-Harderwijk te verbeteren. Alleen de verschillende partijen die daar iets mee te maken hebben (provincies, gemeenten, Prorail...) komen er helaas nog steeds niet uit.

Waarom mag er ondertussen niet gezocht worden naar oplossingen om andere problemen op andere lijnen op te lossen, ook al betreft dat kleinere reizigersaantallen?!

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 14:28
door visgraat
Dat mag zeker wel; dat moet ook denk ik. Bovendien ga ik daar ook helemaal niet over.

Maar je moet wel duidelijk hebben wat je probleem is en daar een oplossing bij vinden. Er worden nu dingen door elkaar gehaald.

Het reservestel op de Valleilijn wordt gekoppeld aan de trein die 8:03 in Amersfoort aankomt. Daar is de druk in de spits het hoogst. Daar ligt dus het probleem. De aanschaf van een extra treinstel zijn voor de Valleilijn, zou een in mijn ogen een gepaste oplossing zijn, omdat je daarmee niet meer een reservetrein inzet, maar dat extra treinstel. Wie dat zou moeten betalen, laat ik in het midden.

Een oplossing in de zin van een frequentieverhoging tussen Barneveld en Ede-Wageningen is in mijn ogen helemaal geen oplossing. Het zou eerder luxe zijn, omdat de drukste trein nog altijd een enkel stel is.

En verder vind ik wel dat van elke euro die geinvesteerd wordt, zoveel mogelijk reizigers moeten kunnen profiteren. Dus stel: Zou je aan infrastructuurmaatregelen tussen Harderwijk en Utrecht 5x zo dure maatregelen moeten nemen dan tussen Barneveld en Ede-Wageningen om een kwartiersfrequentie te kunnen rijden, maar heb je 6x zoveel reizigers die kunnen profiteren, dan zou ik voor die eerste gaan. Daar komt nog bij dat een reizigersgroei die je kan realiseren van bijvoorbeeld 20% tussen Harderwijk en Amersfoort per saldo veel meer reizigers zijn dan 20% reizigersgroei tussen Barneveld en Ede-Wageningen.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 14:34
door Frans F
visgraat schreef: Het reservestel op de Valleilijn wordt gekoppeld aan de trein die 8:03 in Amersfoort aankomt. Daar is de druk in de spits het hoogst. Daar ligt dus het probleem. De aanschaf van een extra treinstel zijn voor de Valleilijn, zou een in mijn ogen een gepaste oplossing zijn, omdat je daarmee niet meer een reservetrein inzet, maar dat extra treinstel. Wie dat zou moeten betalen, laat ik in het midden.
Zoals je zelf al aangeeft heb je extra treinen alleen kort in de ochtendspits nodig, dus de vraag is of je daarvoor nieuw materieel moet bestellen. Mijn inziens kun je daar beter een of twee Lint's voor gebruiken die al bijna 14 jaar oud zijn en grotendeels afgeschreven. Dat ze op diesel rijden is inderdaad duurder per km maar omdat het toch maar om een of twee ritten op uitsluitend schooldagen gaat speelt dat niet zo zo'n rol.

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 14:50
door sirvinniei
maar oude lints gebruiken in geen toekomstbestendige oplossing

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 14:54
door Frans F
Die Lints kun je nog best 15 jaar gebruiken, zelfs dan zijn ze nog geen 30 jaar oud. Daarna kun je dan weer kijken of je voor die paar extra spitsritjes weer wat anders tweedehands kunt overnemen. Zo houd je de kosten binnen de perken.