Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2058
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor marvinkok » Ma 27 Aug 2018, 08:46

Ze vermelden er maar even voor het gemak niet bij dat dit al een jaar geleden klaar had moeten zijn :')
Benieuwd hoe druk de ic gaat worden, hij is wel een stuk sneller, maar je valt wel ene beetje buiten de knopen..
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30419
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Aug 2018, 08:59

Tja, en een heel nieuw onderstation ook... het huidige is amper een jaar oud :P Ze draaien er een beetje omheen dat de infra te zuinig gebouwd was, want dat er FLIRT-III ging rijden was immers ook al een behoorlijke tijd voor er überhaupt met de elektrificatie gestart werd bekend. Men was allicht al met het ontwerp bezig, maar je zou zeggen dat er dan wel ergens alarmbellen af gegaan moeten zijn toen het materieel bekend werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4693
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor reisthijs » Ma 27 Aug 2018, 09:16

Wat voor treinen had ProRail oorspronkelijk dan wel voorzien?
Het was toch altijd de bedoeling dat er snel optrekkende elektrische treinen zouden gaan rijden. Dat daar een grote stroomvraag bij hoort hadden ze toch kunnen bedenken, ook voor dat er (heeel onverwacht...) Flirts werden besteld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30419
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Aug 2018, 09:17

Men zou uitgegaan zijn van SLT omdat dat het enige moderne elektrische materieel was wat er ten tijde van het ontwerp was. Wat ik me dan wel afvraag: is het verbruik van een E-GTW zo verschillend ten opzichte van een FLIRT dan. Immers zitten die qua eerste indienststelling vrij kort achter elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37774
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Suus » Ma 27 Aug 2018, 09:49

Ja, een GTW is maximaal 1100 kW, een driedelige of vierdelige FLIRT zit op 2000 kW.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2058
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor marvinkok » Ma 27 Aug 2018, 11:00

De FLIRT trekt wel 3.000 kW.
Bij optrekken trekt ie zo'n 1.800-2.000A bij 1.500 V. Een vierdelige iets meer dan de driedelige. Kun je als machinist heel mooi zien op het diagnosescherm "Hoogspanning" :Y
Dit verschilt wel per soort trein. De Eurobahn Flirt trekt bijvoorbeeld maar maximaal iets van 1.500A onder 1.500V (2.250kW)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Klaasje
Berichten: 6544
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Klaasje » Ma 27 Aug 2018, 14:15

Dat een viertje meer trekt komt omdat die meer zogenaamd "hulpvermogen" heeft. Dat is al het vermogen wat in de trein aanwezig is voor wat anders dan voortbeweging. Dan heb je het over de verwarming, airconditioning en verlichting. Dat is bij heel warm of koud weer zo enkele tientallen kW per bak.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2058
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor marvinkok » Ma 27 Aug 2018, 14:22

Klopt ja, dat verschil is goed te zien tussen een 3 en een 4 bij stilstand in het diagnosescherm. Al zie ook bij het rijden wel duidelijk verschil, 3tje heb ik maximaal tot een 1.800A zien trekken, een 4tje krap 2.000 bij een even grote traktievraag op hetzelfde stuk.
Precieze cijfers heb ik zo niet, toen ik het zag niks opgeschreven en rij er maar weinig mee...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11686
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Wubbo » Ma 27 Aug 2018, 22:04

Daniel schreef:Tja, en een heel nieuw onderstation ook... het huidige is amper een jaar oud :P
De huidige wordt toch niet gesloopt? Ik lees het als dat er een bijgebouwd wordt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30419
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Aug 2018, 22:23

Ik las het als een vervanging van het huidige tijdelijk versterkte onderstation. Een OS erbij vergt toch ook weer allerlei aanpassingen aan de bovenleiding in de vorm van sectiescheidingen die erbij moeten komen danwel verplaatst moeten worden om de onderstations een beetje gelijkmatig over de lijn te verdelen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3300
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor cassie127 » Vr 09 Nov 2018, 13:55

Zijn er hier meer mensen die de afgelopen dagen een flyer van Blauwnet op de mat hebben gehad met daarin 2 gratis retourtjes Zwolle - Enschede?

Hier is afgelopen week namelijk een flyer specifiek voor inwoners van Raalte op de mat gevallen. Daarnaast heb ik begrepen dat inwoners van Nijverdal en Almelo deze flyer ook hebben gekregen. Aanbod is tevens ook alleen geldig voor inwoners uit deze drie plaatsen
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 26588,8 km, Bus: 1159,7 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (29-10)

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1810
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor julsteren » Vr 09 Nov 2018, 14:15

Discriminatie. Ik wil ook wel een gratis retourtje Zwolle.

Tom98
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 08 Mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Tom98 » Vr 09 Nov 2018, 15:37

cassie127 schreef:Zijn er hier meer mensen die de afgelopen dagen een flyer van Blauwnet op de mat hebben gehad met daarin 2 gratis retourtjes Zwolle - Enschede?

Hier is afgelopen week namelijk een flyer specifiek voor inwoners van Raalte op de mat gevallen. Daarnaast heb ik begrepen dat inwoners van Nijverdal en Almelo deze flyer ook hebben gekregen. Aanbod is tevens ook alleen geldig voor inwoners uit deze drie plaatsen

Klopt ja, dit stond ook al op het intranet van Syntus. Is inderdaad een probeeractie en inderdaad alleen voor inwoners van deze plaatsen.
Buschauffeur Syntus Twente en Syntus Utrecht

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2058
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor marvinkok » Vr 09 Nov 2018, 16:57

In hetzelfde kader is er ook een probeeractie speciaal voor inwoners van dedemsvaart (uiteraard voor de bus...)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

jelmerrr
Berichten: 825
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor jelmerrr » Vr 09 Nov 2018, 21:59

Dus Raalte, Nijverdal en Almelo wel maar Wierden niet?
Door de intercity denk ik dan?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten