Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door CamilleKreemers »

De reden dat ze alle lijnen bij Kampen (en niet Kampen Zuid) hebben geknipt is omdat in Kampen de trein op hetzelfde moment van en naar Zwolle gaan. Daarnaast is het exploitatief interessanter de bussen in Kampen te knippen dan in Kampen Zuid, omdat er toch snel 15 minuten rijtijd aanwezig is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Vinny »

Daarbij komt dat je van Emmeloord richting Amsterdam natuurlijk via Lelystad reist, en datzelfde geldt volgens mij voor Urk ook, hoewel ik in de OV planner lees dat via Kampen en Amersfoort de verbinding wel sneller is... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

Kampen Zuid heeft op dit moment een halfuursdienst. Bij Kampen is er mogelijkheid om de frequentie te verhogen naar 4x/uur, dus op zich zit er wel potentie in die lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Wubbo »

Bij Kampen Zuid is die mogelijkheid er ook, op die Hanzelijn past wel meer dan de huidige 4 treinen/uur/richting.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

Wubbo schreef:Bij Kampen Zuid is die mogelijkheid er ook, op die Hanzelijn past wel meer dan de huidige 4 treinen/uur/richting.
Maar is minder rendabel, denk ik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

gkw1969 schreef:@deadlock: heb jij aandelen in Kampen Zuid? (winkeltje ofzo?.... oh nee, er is geen f**k te beleven op Kampen Zuid en het is er ontzettend tochtig) Of woon je in Kampen dat je precies weet wat de inwoners van de Kampen en omgeving graag willen?
Nee, ik betaal belasting in Overijssel!
Ik heb regelmatig overleg met vertegenwoordigers van het OV in Kampen en omgeving en ze zijn allemaal dezelfde mening toegedaan: Kampen Zuid had, naar aanleiding van de kredietcrisis in 2008, niet aangelegd moeten worden. Het station was gepland in de periode dat woonwijken en bedrijventerreinen als paddestoelen uit de grond schoten. Maar de kredietcrisis in 2008 heeft alles veranderd. Er is totaal geen nieuwbouw in de buurt van station Kampen Zuid, door allerlei bezuinigingen zijn de ambitieuze tramplannen voor Kampen-Zwolle in de prullenbak verdwenen.
Waarmee de peperdure buslijn 330 had moeten blijven bestaan tot aan Dronten en mensen een keer extra hadden moeten overstappen. Kijk naar de kaart; ik moet vanaf de Aalanden Zuid naar station Zwolle verder fietsen dan mensen vanaf station Kampen naar Kampen Zuid. afstandmeten.nl Het is niet zo moeilijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Maar is minder rendabel, denk ik.
Als je station Kampen openhoudt natuurlijk wel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door dennistd »

Heeft het laten rijden van de bussen naar Kampen ipv Kampen Zuid er wellicht ook mee te maken dat Kampen-Zwolle betaald wordt door de provincie, terwijl Kampen Zuid-Zwolle betaald wordt door NS? Op die manier heeft de eerste lijn meer reizigers, waardoor ie rendabeler/minder onrendabel wordt.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Kampen Zuid ligt ontzettend onhandig voor veel mensen. Kampen ligt dat weer ontzettend strategisch, je bent namelijk zo in het centrum. Ik ben tegen sluiting van de Kamperlijn aangezien dan een groot deel van Kampen een stuk slechter bereikbaar wordt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Maar dat is dus nonsens, als je een matrix maakt van de hoeveelheid inwoners van Kampen die erop achteruitgaan is dat echt maar marginaal. Nogmaals; Voor IJsselmuiden klopt je observatie maar we hebben het hier niet over een stad met honderdduizenden inwoners, het gaat om twee kleine dorpjes waarbij je bij het inzoomen op de kaart niet moet denken aan Amsterdam of Utrecht, het duurt 10 minuten om die hele stad door te fietsen, het gaat niet om gigantische afstanden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Doordat het station praktisch naast het stadscentrum ligt trekt Kampen ook een hoop toeristen. Ga je Kampen Centrum sluiten, verlies je een hoop toeristen. Daar eens aan gedacht, deadlock?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door CamilleKreemers »

deadlock hanteert het principe van de provincie: Kijken naar de kaart en niet wat de reisrelaties zijn.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Ik snap deadlock ook wel. Je moet voor Kampen Centrum een extra treindienst inleggen en een stuk spoor van 13 kilometer onderhouden. Maar ik denk wel dat sluiting van Kampen Centrum een klap betekent voor het openbaar vervoer en de lokale economie in Kampen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef:deadlock hanteert het principe van de provincie: Kijken naar de kaart en niet wat de reisrelaties zijn.
Ook een groot gedeelte van de mensen rijdt met lijnen zoals 141 door naar Urk/Emmeloord. Dat kan prima op Kampen Zuid worden afgehandeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Of zelfs vanuit Dronten als dat sneller is, kun je lijn 146 upgraden en doorsturen naar Urk.
Edit: via Dronten gaat nooit sneller worden, is nog een flinke omweg.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door verfmeer »

regenmaker schreef:
CamilleKreemers schreef:deadlock hanteert het principe van de provincie: Kijken naar de kaart en niet wat de reisrelaties zijn.
Ook een groot gedeelte van de mensen rijdt met lijnen zoals 141 door naar Urk/Emmeloord. Dat kan prima op Kampen Zuid worden afgehandeld.
Het is waarschijnlijk nog sneller ook. Lijn 141 kan dan direct over de N50 rijden, waardoor je al 2 minuten bespaart. Lijn 143 kan dan via de Zwolseweg doorrijden vanuit Kampen-Centrum naar station Zwolle, om reizigers uit IJsselmuiden een directe dienst met Zwolle te behouden.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Sluiten van Kampen Centrum verjaagd wel veel toeristen, ik weet niet of dat zo handig is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

Daarbij moet je je eerst afvragen waar die toeristen vandaan komen. Komen die vanuit Noord- en Oost-Nederland, dan wel. Komen die uit de Randstad en het buitenland via Schiphol, dan juist niet. Dan is Kampen beter af met station Kampen-Zuid en een aansluitende busdienst naar het centrum. Al helemaal mocht de eventuele 3e/4e IC door Flevoland als zonetrein naar Zwolle verder rijden.

Ik denk dat de argumentatie 'slecht voor het toerisme' te eenvoudig is als je niet eerst weet of anders vermeld waar die toeristen dan vandaan komen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Doordat het station praktisch naast het stadscentrum ligt trekt Kampen ook een hoop toeristen. Ga je Kampen Centrum sluiten, verlies je een hoop toeristen. Daar eens aan gedacht, deadlock?
Wat interesseert het mij nou dat er een handjevol toeristen niet in Kampen kan komen. Zometeen ga je nog opperen dat de stoomtram in Elburg heropend moet worden omdat het zo handig ligt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:deadlock hanteert het principe van de provincie: Kijken naar de kaart en niet wat de reisrelaties zijn.
De reisrelaties zijn verkeerd omdat het centrum niet verlegd is met het openen van Kpnz.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Daarbij moet je je eerst afvragen waar die toeristen vandaan komen. Komen die vanuit Noord- en Oost-Nederland, dan wel. Komen die uit de Randstad en het buitenland via Schiphol, dan juist niet. Dan is Kampen beter af met station Kampen-Zuid en een aansluitende busdienst naar het centrum. Al helemaal mocht de eventuele 3e/4e IC door Flevoland als zonetrein naar Zwolle verder rijden.

Ik denk dat de argumentatie 'slecht voor het toerisme' te eenvoudig is als je niet eerst weet of anders vermeld waar die toeristen dan vandaan komen.
Dit inderdaad. Daarnaast het komt op iets heel simpels neer; Er is geen geld voor twee stations en twee spoorlijnen voor zo'n onbelangrijk gat als Kampen (want dat is het gewoon, compleet onbelangrijk, eigenlijk net zoiets als Dieren). Er moet er één weg als je verantwoord wil omspringen met geld. Van het geld dat je bespaart kan je andere leuke dingen doen zoals frequentere buslijnen. Nogmaals; Als tram had het een kans gehad maar als aparte spoorlijn is het verspilling van belastinggeld. Van het bespaarde geld kan je massa's toeristenbussen van Kpnz naar het Centrum inleggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Sluiten van Kampen Centrum verjaagd wel veel toeristen, ik weet niet of dat zo handig is.
Wat is veel. Noem eens een aantal?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Je kunt niet zomaar het historisch stadscentrum naar het zuiden verplaatsen.

Daarbij denk ik ook dat SuperGhost ongelijk heeft. Je zit voor Kampen Zuid ook ellendig lang in de sprinter. Via Zwolle reizen met de Kamperboemel is vaak comfortabeler en soms ook sneller en jr stapt haast in het centrum uit. Dat kan niet bij Kampen Zuid. En voor de bus zijn weinig mensen warm te krijgen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Je kunt niet zomaar het historisch stadscentrum naar het zuiden verplaatsen.
Als jij kan bewijzen dat de lijn rendabel is vanwege die ene procent aan toerisme (áls het al zoveel is) dan trek ik mijn keutel in.
Daarbij denk ik ook dat SuperGhost ongelijk heeft. Je zit voor Kampen Zuid ook ellendig lang in de sprinter. Via Zwolle reizen met de Kamperboemel is vaak comfortabeler en soms ook sneller en jr stapt haast in het centrum uit. Dat kan niet bij Kampen Zuid. En voor de bus zijn weinig mensen warm te krijgen.
Zwolle-Kampen en Zwolle-Kampen Zuid zijn beiden 10 minuten. En het boeit me niet of er mensen wel of niet warm zijn te krijgen, het is ongeveer dezelfde afstand als Amsterdam Centaal-Rokin. En de overstap in Zwolle op de 4600 is vele malen beter trouwens, beide kanten op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Verkeerde vergelijking, als je uit Kampen Zuid stapt kom je langs saaie woonwijken, terwijl je bij Amsterdam Centraal midden in het centrum uitkomt, geldt ook voor Kampen Centrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten