RTBS schreef:Vertragingen komen echt aanmerkelijk meer voor dan toen NS nog op dit traject reed.
In de NS-tijd waren er echt veel vaker vertragingen. En dan ook nog op cruciale punten, waardoor bijvoorbeeld de overstap Borne->Delden in Hengelo vaak mis ging (en de laatste tijd in de andere richting niet eens meer bestond!). Even twee willekeurige data uit de kerstvakantie 2016 en 2017:
NS Keolis Treinen zitten vaak overvol omdat ze gewoon veel te weinig treinstellen hebben aangeschaft en totaal niet hebben ingespeeld op de groei van het aantal reizigers door de elektrificatie.
Denk je dat het aantal reizigers zo snel al gegroeid is? Dat heeft echt wel een paar maanden nodig hoor. Ik denk eerder dat de telcijfers vanuit de provincie al niet klopten... Daarnaast is er altijd vanuit gegaan dat ook de IC al naar Zwolle kon rijden. Dat bleek afgelopen zomer ineens niet door te gaan, waardoor je nu op Raalte-Zwolle minder capaciteit hebt dan gepland.
Het geheel uitvallen komt ook erg vaak voor, gebeurt ook op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vorige week werd de dienst Hengelo-Oldenzaal zelfs geheel geschrapt doordat een treinstel beschadigd raakte door een boom op het spoor. Een dag ervoor stonden ze nog in de krant met een ouder stel die twee dagen achtereen te maken kregen met het geheel schrappen van treinritten.
Tja, wat wil je anders doen bij een storing aan een treinstel bij vertrek in Enschede? De eerste plek waar een vervangend stel staat is pas Zwolle. Natuurlijk kun je zeggen: haal dan een ander stel van het opstelterrein. Maar dat kost je ook zo een kwartier, waarmee je andere treinen op het enkelspoor weer zwaar in de weg zit. Dan kun je beter een rit laten vervallen en de rest op tijd laten rijden. Overigens liet NS het laatste jaar ook bij een vertraging van 7 minuten of meer het deel Hengelo-Enschede-Hengelo vervallen. Of ben je dat alweer vergeten?
Over de uitval op ZHO: ja, beide dagen viel er één rit uit, toevallig beide keren de rit die deze mensen moesten hebben. Kleine kans daarop dus, en de volgende trein reed in beide gevallen een halfuur later gewoon. Wat die boom betreft: tja, ook NS had een boom kunnen raken. Normaal gesproken zijn er 9 treinstellen beschikbaar, waarvan er slechts 4 nodig zijn om alle treinen te laten rijden. Dat lijkt me toch voldoende reserve, of vind je dat nog te weinig? Zoals Marvin al zei is de vakantie aangegrepen voor wat herstellingen, omdat er dan geen treinen dubbel hoeven te rijden. Dat er dan zoveel uitvalt is gewoon stomme pech hebben.
Puur en alleen te wijten aan het feit dat ze veel te laag hebben ingeschreven op de concessie met veel en veel te weinig materieel. Tijd dat de Provincie een keer ingrijpt, maar helaas zijn ze bij de Provincie een beetje Keolis-geil....
Er is ingeschreven met ruim voldoende materieel op basis van de telcijfers van de provincie. Als jij een locatie huurt voor 200 man en je komt met 300, dan zeg je toch ook niet tegen de zaaleigenaar dat hij maar een grotere zaal had moeten reserveren voor jou?
Hier een overzicht met de geboden capaciteit in zitplaatsen per uur, gemeten in Nijverdal. Voor NS zijn de inzetten van de laatste maanden genomen:
Oplossing zou zijn om een extra flirt aan te schaffen die op het traject Hengelo-Oldenzaal gaat rijden, belachelijk dat er op dit gedeelte nog diesels rijden onder de draad. Hierdoor wordt er een Lint vrij gespeeld die op Zutphen-Hengelo ingezet kan worden.
Nee, daarmee ga je namelijk een onmogelijke kering creëren op Zutphen-Hengelo-Zutphen.