Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door cassie127 »

Vanaf 10 demeber zal Keolis Nederland (Syntus) gaan rijden op de Spoorlijnen:
Zwolle - Enschede
Zwolle - Kampen

De trajecten zijn de afgelopen jaren voorzien van een bovenleiding en de maximale snelheid is op beide trajecten verhoogd naar 140 km/h.

Keolis zal op dit traject 16 nieuwe FLIRT3 treinstellen inzetten. Te weten 9 treinstellen van 3 bakken (materieelnummers 7301 t/m 7309) en 7 treinstellen van 4 bakken (materieelnummers 7401 t/m 7407).

De treinstellen zijn voorzien van de Overijsselse huisstijl en in de hele trein hebben reizigers beschikking over wifi, digitale informatieschermen, stopcontacten, usb-oplaadpunten, zonwering, tafels, leeslampjes, stiltecoupé, verstelbare stoelen, airco en een rolstoeltoegangkelijk toilet.

Ook zal er in de trein altijd een steward/medewerker van Syntus/Keolis service en veiligheid aanwezig zijn.

De geplande sneltrein tussen Zwolle en Enschede zal tot tenminste zomer 2018 alleen rijden tussen Enschede en Raalte en stopt hierbij niet op stations: Kennispark, Borne, de Riet en Wierden. Vanaf zomer 2018 zal de sneltrein stoppen op de volgende stations: Zwolle - Raalte - Nijverdal - Almelo - Hengelo - Enschede

De sprinter Zwolle - Kampen zal vanaf 10 december ook ieder half uur gaan stoppen op station Zwolle Stadshahen. De reistijd zal gelijk blijven.

In 2018 zal Keolis op deze trajecten actief zijn met de volgende treinseries:
7900 stoptrein Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede 2×/uur
17900 sneltrein Raalte - Almelo - Hengelo - Enschede 1×/uur
8500 stoptrein Zwolle - Stadshagen - Kampen 2×/uur

Wikipagina: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... -_Enschede
-----------------------------------------------------------------------------

Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen vanaf donderdag 30 oktober een offerte uitbrengen op het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Lees verder: http://www.sallandcentraal.nl/article.p ... e&id=53538
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 17 okt 2017, 17:11, 8 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door NintendoC »

Is het de bedoeling dat Kampen-Zwolle straks naar 4x per uur toe gaat na elektrificatie (en aanpassingen)?
Of gaan we nog steeds twee keer per uur boemelen?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Lijkt mij 2x/uur, aangezien er niks over dubbelspoor staat wat noodzakelijk is voor een kwartiersdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Freek »

De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door NintendoC »

Grappig trouwens. Jarenlang volhouden dat je ondanks de lagere opbrengst 4x per uur wil hebben. En er vervolgens alsnog mee kappen. Die provincie overijssel is een zeer betrouwbare partner :roll:
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Freek schreef:De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
De stukken enkelspoor op Zwolle-Wierden zijn echt te lang voor een kwartiersdienst, volgens mij was voornamelijk Zwolle-Heino de zwakste schakel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

Ze willen dan ook 3 treinen: 2 stoptreinen + 1 IC en ze houden ook rekening mee met het feit dat er extra investeringen voor nodig zijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Freek »

Impliciet staat dat er maar het bestek stelt dat de trein niet verplicht op alle stations moet stoppen terwijl de reguliere trein dat wel moet. De extra trein moet bovendien minimaal van Zwolle naar Raalte rijden.
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Gamma »

Freek schreef:De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... cid/567272
Laatst gewijzigd door Gamma op vr 31 okt 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Meltrain »

Maar de treindienst Zwolle - Enschede blijft dus tot Enschede rijden en wordt niet ingekort tot Almelo?
Aangezien Almelo - Enschede onder het HoofdRailNet valt, vreesde ik daar wel voor namelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

Het afstoten moet echter wel goedgekeurd worden door de minister en die kan daarbij bepalen onder welke voorwaarden dat gebeurd. Hierbij is gewoon afgesproken dat NS het moet toelaten dat de nieuwe vervoerder een x aantal keer per uur mag doorrijden van/naar Enschede.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Dagren »

Erno-BE schreef:Lijkt mij 2x/uur, aangezien er niks over dubbelspoor staat wat noodzakelijk is voor een kwartiersdienst.
Als ze de frequentie dan omhoog willen krijgen, lijkt 3x/uur mij logischer. Als de rijtijd inderdaad korter wordt door de elektrificatie en niet te lang bij Stadshagen stil staat, lijkt mij dat te doen op enkelspoor.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Dagren »

Alleen de aansluitingen 's morgens als de mensen uit Kampen vertrekken, voor de mensen die 's avonds naar Kampen terug gaan zou het een zegen zijn. Zeker voor diegene die niet zo hard kunnen rennen of bij het uitstappen uit de vorige trein niet vooraan bij de deur staan. :P

Edit: Oh hey, ik zie nu dat de aansluiting voor de terugreizigers ruimer is dan ik dacht. 7 minuten. Zo voelde het nooit als ik terug naar Kampen moest. :@
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

NintendoC schreef:Grappig trouwens. Jarenlang volhouden dat je ondanks de lagere opbrengst 4x per uur wil hebben. En er vervolgens alsnog mee kappen. Die provincie overijssel is een zeer betrouwbare partner :roll:
Ik weet niet of het onbetrouwbaarheid is. ik heb meer het gevoel dat de Provincie Overijssel bij zijn aanbestedingen maar raak vraagt om vervolgens steeds tot de conclusie te moeten dat ze helemaal niet kunnen betalen wat ze vragen.
SuperGhost schreef:Ze willen dan ook 3 treinen: 2 stoptreinen + 1 IC en ze houden ook rekening mee met het feit dat er extra investeringen voor nodig zijn.
Ik betwijfel ten zeerste of ze daar wel het geld voor hebben gezien de eerdere discussies over het schrappen van de spitstreinen naar Coevorden en het beperken van de dienst Zwolle-Kampen tot alleen schooldagen.
Erno-BE schreef:Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Het is voornamelijk lokaal vervoer dus dat lijkt me niet zo'n belangrijk punt.
Een halfuurdienst met twee treinen is wel erg inefficient, dan rijden de treinen ieder maar 26 km in een uur.
Sneek-Leeuwarden rijdt trouwens ook om de 20 minuten, zelfde situatie.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 31 okt 2014, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Maar daar is het juist beter voor de aansluitingen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Alleen richting Zwolle en dat is vanuit Sneek niet zo interessant omdat je dan sowieso beter de bus naar Heerenveen kunt nemen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

En sneltrein/stoptrein Groningen.
Maar bij Zwolle zal een spitstrein geen betere aansluitingen bieden, tenzij je extra ovrrstaptijd wilt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Het probleem blijft dat een halfuurdienst met treinen die maar 26 km in een uur rijden rampzalig is qua financiën. Ik denk dat daar zo'n hoog prijskaartje aan komt te hangen dat de zaak dan wordt afgeblazen en de lijn gewoon wordt opgeheven.

Behalve een 20 min-dienst zie ik een halfuurdienst met slechts 1 trein als enige andere reële mogelijkheid. Ik weet alleen niet of elektrificatie zoveel tijdwinst oplevert dat je daarmee de extra stop in Stadshagen kunt compenseren.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

2x retour per uur?
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

visgraat schreef:2x retour per uur?
Als je een halfuurdienst rijdt met twee treinen rijdt iedere trein maar 1x per uur op en neer en staat verder vooral stil te staan. Daarnaast heb je dan ook twee machinisten nodig.
verfmeer schreef:Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Qua omloop zou dat kunnen helpen, maar ook dan moet je in Zwolle lange stationnementen aanhouden vanwege de aansluitingen. Daarnaast heb je op Zwolle-Kampen kortere treinen nodig dan op Zwolle-Enschede.

Een 20 min-dienst lijkt me de meest reële oplossing als een halfuurdienst met 1 trein niet kan. Dan moeten er alleen zo af toe een handjevol overstappende mensen 10 minuten langer wachten maar dat is minder erg dan dat dadelijk de lijn helemaal dicht gaat. Je zult misschien een paar reizigers verliezen maar je krijgt er veel meer bij door de hogere frequentie
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

IK heb nog eens even in bijlage B1.14 van het bestek gekeken maar er wordt voor Zwolle-Kampen toch uitgegaan van een halfuurdienst met slechts 1 trein op basis van het zelfde dienstregelingpatroon als nu. Men neemt dus aan dat door de elektrificatie de stop in Stadshagen mogelijk wordt met handhaving van de huidige rijtijden.

Dat betekent mijns inziens ook dat er een (financieel) probleem is als dat niet lukt. Ik neem echter aan de Provincie wel vooraf binnenskamers aan Arriva heeft gevraagd of dat met bijv. de huidige elektrische Spurts zou kunnen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Statler Rail »

Dat moet wel makkelijk lukken. DM'90 is nou niet het snelst optrekkende materieel. Bovendien is het in Zwolle mogelijk om de keertijd nog wat in te korten. En als het écht niet wil kan je ook nog relatief eenvoudig de baanvaksnelheid verhogen. Maar ik verwacht niet dat dat nodig is.

Op zich is een kortere keertijd in Zwolle niet echt problematisch. In de praktijk zijn de aansluitingen op de Intercity's naar Groningen en Utrecht toch al nauwelijks haalbaar, tenzij je gaat rennen en een beetje gelukt hebt. Te onbetrouwbaar om je reis daarop te plannen. De aansluitingen op de Sprinters naar Groningen en Utrecht zijn dan juist redelijk ruim. Ook de Intercity naar Leeuwarden is meestal wel haalbaar, omdat die net een paar minuten later vertrekt dan de andere IC's.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Dagren »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Het is voornamelijk lokaal vervoer dus dat lijkt me niet zo'n belangrijk punt.
Een halfuurdienst met twee treinen is wel erg inefficient, dan rijden de treinen ieder maar 26 km in een uur.
Sneek-Leeuwarden rijdt trouwens ook om de 20 minuten, zelfde situatie.
Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer. De aansluitingen zijn juist heel lang een lastig puntje geweest bij de Kamperlijn omdat er zoveel mensen overstappen en omdat het perron van deze trein vrij ver van de tunnel/brug ligt.
Frans F schreef:
visgraat schreef:2x retour per uur?
Als je een halfuurdienst rijdt met twee treinen rijdt iedere trein maar 1x per uur op en neer en staat verder vooral stil te staan. Daarnaast heb je dan ook twee machinisten nodig.
verfmeer schreef:Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Qua omloop zou dat kunnen helpen, maar ook dan moet je in Zwolle lange stationnementen aanhouden vanwege de aansluitingen. Daarnaast heb je op Zwolle-Kampen kortere treinen nodig dan op Zwolle-Enschede.

Een 20 min-dienst lijkt me de meest reële oplossing als een halfuurdienst met 1 trein niet kan. Dan moeten er alleen zo af toe een handjevol overstappende mensen 10 minuten langer wachten maar dat is minder erg dan dat dadelijk de lijn helemaal dicht gaat. Je zult misschien een paar reizigers verliezen maar je krijgt er veel meer bij door de hogere frequentie
Onderschat de spits op Kampen-Zwolle niet sinds buslijn 141 niet meer naar Zwolle rijdt. ;)
Laatst gewijzigd door Dagren op vr 31 okt 2014, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten