Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door flipje »

Zonnig schreef: Syntus kan / kon natuurlijk ook een waarneming ter plaatsen doen.

Is Syntus dat ook al niet aan het doen in de provincie Utrecht? Voor het Kamperlijntje lijkt me een telling niet zo lastig :wink:.
Overigens kunnen we er 99,9% vanuit gaan dat Connexxion mee gaat doen ( Kamperlijntje).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door SuperGhost »

Waarom kunnen we daar vanuit gaan?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door flipje »

Omdat het Kamperlijntje een belangrijke verbinding is tussen de NOP/Kampen naar Zwolle. Een verbinding welke goed zou aansluiten op de vervoersactiviteiten in IJsselmond.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Berk-24 »

Ik snap sowieso niet, waarom beide lijnen in een pakket zitten. Ze zijn totaal anders. Zwolle-Kampen is een vrij rustig boemel dat continu tussen beide plaatsen pendelt. Zwolle-Enschede een erg drukke regionale spoorlijn. Zwolle-Kampen loopt door Connexxion-gebied, Zwolle-Enschede door Syntus-gebied. Vergeet verder niet de in- en uitcheckparade in Hengelo wanneer men wilt overstappen tussen de s7900 en de s31200 en dat zijn echt een groot deel van de reizigers van de s31200. Alleen daarom zou Syntus moeten winnen, maar dan tast je weer het gelijk speelveld aan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door CamilleKreemers »

Als ik de documenten goed lees is er een vervoerswaarde aanwezig. dit staat in B1.47, dus is er een aantal reizigers weergegeven per rit tussen de stations? Ook zijn de inkomsten weergegeven in een van de bijlagen, compleet met accountsverklaring.

Daarnaast is het mogelijk dat de beide trajecten NIET aan dezelfde vervoerder wordt gegund. Dat stond in de nota van uitgangspunten genoemd. @ Berk-24. Zullen we alle trajecten dan ook maar weer onder NS gooien, Dan heb je nergens meer een parade bij de paaltjes voor het overstappen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door dennistd »

Met name zodat je één vervoerder hebt voor beide lijnen, zodat er ook een gezamenlijke materieelreserve is. Om alleen voor Zwolle-Kampen een reservestel te hebben is namelijk nogal onhandig: dan heb je een reserve van 50% op je totale materieelpark.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij zijn ze ook in één pakket gedaan, omdat het Kamperlijntje al een keer los is aanbesteed en die aanbesteding is mislukt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door deadlock »

Dat was inclusief elektrificatie/ombouw naar tram.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door starx »

Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.

Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Daniel »

starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door flipje »

starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P
Ik zit hier gewoon hardop om te lachen, heerlijk! :lol:
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door dennistd »

Kent u die mop van die rechtszaak die aangespannen werd? Die ging niet door...
Syntus trekt kort geding tegen provincie Overijssel en Regio Twente in

Vervoersmaatschappij Syntus trekt het kort geding tegen de provincie Overijssel en Regio Twente in. Syntus wilde dat de rechter de aanbesteding voor de spoorconcessies op de lijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen vernietigt of uitstelt, omdat zij niet alle gegevens hadden. Syntus heeft de gegevens alsnog gekregen.

Syntus wil zich inschrijven als kandidaat-vervoerder voor de spoorlijnen Zwolle-Enschede en Zwolle Kampen, maar zei tot gisteren dat ze te weinig informatie had.

Geen cijfers over reizigersaantallen

Syntus had bijvoorbeeld geen cijfers over het aantal reizigers en de bezetting van zitplaatsen in treinen tijdens de spits. De gegevens zijn wel bekend bij NS, die nu het reizigersvervoer op beide sporen in handen heeft.

De sluiting voor de inschrijving is donderdag. Het kort geding zou vrijdag in Almelo plaatsvinden, maar is nu van de baan.

Bron: RTV Oost
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:
starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P
Ehm .. Alles wordt toch geëlektrificeerd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Daniel »

Dat was toch nog niet gereed met de start van de nieuwe concessie?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door JWM »

De concessie gaat pas in op het moment dat er bovenleiding hangt. Loopt dat vertraging op, dan gaat de concessie ook later in.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door starx »

flipje schreef:
starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:
Sorry voor de formulering, die was wat onduidelijk. Ik weet dat Kampen Zuid het nu al veel slechter scoort dan Kampen, maar als die laatste nou ook nog eens goedkoper wordt, dan zal Kampen Zuid nog slechter gaan scoren. Dat bedoelde ik te zeggen. Misschien dat NS dan eens inziet dat de hanzelijn gewoon belachelijk duur is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door deadlock »

Dat weet NS al lang maar ik vind het prima te verdedigen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door gkw1969 »

starx schreef:
flipje schreef:
starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:
Sorry voor de formulering, die was wat onduidelijk. Ik weet dat Kampen Zuid het nu al veel slechter scoort dan Kampen, maar als die laatste nou ook nog eens goedkoper wordt, dan zal Kampen Zuid nog slechter gaan scoren. Dat bedoelde ik te zeggen. Misschien dat NS dan eens inziet dat de hanzelijn gewoon belachelijk duur is.
Vergeet niet dat de NS de prijsverhoging heeft doorgevoerd op Zwolle-Kampen, dit om de mensen veel meer via Kampen Zuid te laten reizen omdat dat station achterblijft bij de veel te positieve verwachtingen van de NS. Oftewel.... de NS heeft zich behoorlijk "in de voet geschoten" door te zeggen dat Kampen Zuid het belangrijkste station van Kampen zou worden. Mede ingegeven door de dure exploitatie van Zwolle Kampen (2x2 personeel). Een regionale vervoerder doet dat met de helft minder en vliegende controle teams. Zowel Syntus als Arriva heeft ze in de regio aanwezig. Daarbij komt ook dat de NS een langere keertijd kent dan een regionale vervoerder, dankzij bedrijfsregels van de NS
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij had de NS Zwolle-Kampen juist duurder gemaakt omdat de Hanzelijn op papier langer gemaakt moest worden om te voorkomen dat NS verlies zou lijden.
De reis Zwolle-Amsterdam via de Hanzelijn was namelijk korter dan via de Veluwelijn, dus zou een treinreis goedkoper moeten worden. Dit wilde NS niet, dus heeft ervoor gezorgd dat de prijs via de Hanzelijn gelijk bleef door de Hanzelijn op papier langer te maken dan die eigenlijk is, waardoor Zwolle-Kampen Zuid opeens een grotere afstand was geworden. Omdat NS vervolgens ook niet wilde dat Zwolle-Kampen (veel) goedkoper zou zijn dan Zwolle-Kampen Zuid, heeft NS ook dit traject aangepast.

Dat was het verhaal dat ik had mee gekregen.
Het is ook niet nieuw dat NS trajecten op papier langer laat lijken als ze daadwerkelijk zijn. Zo wordt voor een reis Amsterdam-Leiden/Den Haag/Rotterdam ook de afstand via Haarlem gerekend en dus niet de kortere afstand via Schiphol en wordt voor de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Rotterdam ook diezelfde afstand via Haarlem gerekend + de bekende toeslag, terwijl de werkelijke afstand veel korter is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Suus »

Het aantal kilometers tussen Zwolle en Kampen is verhoogd naar het daadwerkelijke aantal dat verreisd wordt tussen Zwolle en Kampen Zuid. De echte afwijkingen op de Hanzelijn zitten tussen Kampen Zuid en Dronten en Dronten en Lelystad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door SuperGhost »

Ah, dan kwam ik dus een aardig eindje, maar had ik net het detail rond Kampen verkeerd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door waldo79 »

Zelf even grofweg nagemeten met Google Maps: Zwolle - Kampen is zo'n 15 km, terwijl er jarenlang 13 tariefeenheden voor zijn berekend 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Suus »

Het was even zoeken, maar hier de afstanden van de Hanzelijn:
Justin via Webguy schreef: Lelystad - Dronten = 20,9km
Dronten - Kampen Zuid = 13,2km
Kampen Zuid - Zwolle = 15,2km
De berekende tariefkilometers zijn:

Lelystad - Dronten 25
Dronten - Kampen Zuid 17
Kampen Zuid - Zwolle 15
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door ODRAIL »

En wat zijn de tariefkilometers tussen Kampen en Zwolle?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten