Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Keolismachinisten al acht keer door rood sein

02 juni 2018

ENSCHEDE - Keolismachinisten reden sinds de vervoerder op 10 december 2017 de lijn Enschede-Zwolle overnam zeven keer door een rood sein. Op Hengelo-Zutphen reed één keer een Keolismachinist door rood. Het bedrijf staat nu onder ‘verhoogd toezicht’ van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De inspectie noemt het rijden door rood ‘niet ongebruikelijk’ nadat een nieuwe vervoerder op een traject is begonnen. De veiligheid van reizigers zou niet in het geding zijn geweest. FNV Spoor spreekt dat tegen.

Het spoorvervoer op de trajecten Enschede-Zwolle en Hengelo-Zutphen wordt uitgevoerd door Keolis. Uit rapportages van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat er voorgaande jaren op deze trajecten nauwelijks sprake was van rijden door een rood sein. Dat veranderde dus na 10 december 2017.

Bron en meer...
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Jultar »

Hoeveel STS passages zijn dat per gereden treinkm en hoe verhoud dat cijfer zich tot andere vervoerders?

Edit: voor NS zie ik dat het cijfer gewoon in het jaarverslag staat: in 2017 waren er 47 STS passages, waarvan 13 treinen het gevaarpunt bereikten.
Voor Keolis tot nu toe dus 8 STS passages, waarvan geen enkele het gevaarpunt heeft bereikt.

Heeft iemand toevallig de cijfers voor Arriva en de goederenvervoerders? :)
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door edje »

Weet alleen dat NS in de maanden Maart en April 10x door rood is gereden.
Maar dit artikel is puur weer zo'n artikel van Tubantia en FNV spoor om Keolis in de zeik te zetten. Intern, zijn we hard bezig om het aantal STS'en te verminderen of nog mooier te voorkomen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Jultar »

NS rijdt natuurlijk relatief veel meer kilometer per maand. Dat Keolis nu onder verscherpt toezicht staat van ILT geeft wel aan dat er ergens iets mis gaat.
Maar goed, als ik mij goed herinner ging het met zowel Veolia als Arriva in Limburg ook niet goed in het begin, waardoor bij Veolia machinisten geloof ik zelfs machinisten het seinbeeld hardop moesten gaan noemen. Bij Arriva was er meen ik o.a. een zijdelingse aanrijding.

Overigens valt mij op dat vooral in het goederenvervoer het relatief vaak mis gaat, als ik het jaarverslag van ILT 2016 (het meest recente verslag dat ik kon vinden) mag geloven, tenminste qua gemiddelde per treinkilometer.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Zonnig »

En wie zijn de personen die door rood rijden .... juist dat zijn de leden van de vakbond die hier klaagt.
De vakbonden zouden dus hu n eigen leden op hun verantwoordelijkheid MOETEN wijzen.
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door edje »

Onder verscherpt toezicht, kom je al vrij snel te staan.
En FNV spoor iets voor ons doen, ze weten volgens mij niet eens dat onze cao onder OV valt en wij dus onder FNV streekvervoer vallen. Nee, mijn lidmaatschap van het FNV is ondertussen al stop gezet. Trouwens een sts passage heb ik nog nooit gehad. Iets wat ik ook graag zo wil houden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Wubbo »

Zonnig schreef:En wie zijn de personen die door rood rijden .... juist dat zijn de leden van de vakbond die hier klaagt.
De vakbonden zouden dus hu n eigen leden op hun verantwoordelijkheid MOETEN wijzen.
Dit vind ik nogal een uitspraak, die vraagt om een onderbouwing of een bron. Ik geloof er namelijk niets van dat machinisten die lid zijn van een vakbond vaker door rood rijden dan machinisten die geen lid zijn van een vakbond. Dat heeft niets te maken met wat ik van een vakbond vind, dat is gewoon mijn logica. Daarnaast weet iedere machinist dat hij/zij niet door rood mag rijden, dat is er in de opleiding echt wel ingeramd.

Als een concessie wijzigt en er personeel gaat rijden dat niet of nauwelijks ervaring heeft op dat baanvak is het niet geheel onlogisch dat de kans op door rood rijden groter wordt (net als de kans op een lagere punctualiteit omdat machinisten nog wat defensief rijden). De vraag is vooral hoe je daar als vervoerder mee omgaat: wat doe je om dit te voorkomen en te zorgen dat je snel weer op een normaal niveau bent?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door webguy »

Durashift schreef:Volgens ProRail kan Stadhagen gewoon open.. (A)

Kort keren in Zwolle.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/292926/pro ... -snel-open
Natuurlijke mooie PR actie geprobeerd door Prorail, maar het is de schuld van Prorail en nu moet Keolis en Provincie opdraaien voor dubbele personeel om dat maar op te lossen. Iets met schoenmaker blijf bij je leest en regel de infra...
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Durashift »

^^^zou best kunnen dat ProRail een deel van die meerkosten, gedurende de consessie periode, voor zijn rekening neemt?

Wat moet ProRail dan doen? Die 40 miljoen uitgeven voor een nieuwe bodem, geld dat dus niet ergens anders besteed kan worden?

Zonnig schreef:En wie zijn de personen die door rood rijden .... juist dat zijn de leden van de vakbond die hier klaagt.
(..)
Kan je zo niet zeggen, vind ik. Misschien zijn die machinisten wel lid van de VVMC?

Of geen lid van een vakbond.. kan ook.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door SLToilet »

Tja, zonde van het aanleggen van het station. Overigens las ik op een ander forum hoe zij van mening zijn dat het station maar beter nooit kan openen en de wijk zich altijd heeft gered zonder station (ja, zo kan ik natuurlijk ook drogredenen aanvoeren). Het veiligheidsrisico lijkt me een nogal overtrokken bewoording, het is gewoon duur aan personeel en qua vertragingen risicovol als er maar zo kort gekeerd kan worden. Daarom is ProRail's idee niet aantrekkelijk.

Dit betekent dat de oplossing elders moet worden gevonden voor de lange termijn. Tal van mogelijkheden, maar ze hebben allemaal hun nukken:
- op andere treinseries keren (aansluiten op infra terwijl de ruimte al krap is, alleen leuk bij grote reconstructies, qua tijd echter wel heel gunstig)
- de bodem verstevigen (peperduur maar wel toekomstvast, bovendien was er gerekend op een stevigere ondergrond op voorhand)
- lichter materieel leasen (materieel moet aan alle eisen voldoen, dat wordt lastig, plus qua onderhoud niet handig)
- inhaalspoor Stadshagen of kopspoor Kampen (en dan gedwongen twee treinen moeten inzetten)
- toegeven en maar één keer per uur rijden (onaantrekkelijk en veelal gebrekkige aansluitingen)
- Stadshagen niet openen (zonde van geld, gebrekkige bereikbaarheid omgeving
- Kampen sluiten (nodeloos gebrek aan bereikbaarheid veroorzaken)

- nog veel meer mogelijkheden: doortrekken naar Emmeloord, verbussen, de complete veengrond tot de bodem afserveren en spoor diep onder de grond aanleggen op zandbodem en soortgelijke onzin.

Daarnaast is 40 miljoen geen gek bedrag. Grote spoorprojecten, maar ook wegenprojecten kosten vele honderden of enkele miljarden euro's. Als je dat geld elders kan uitsparen (minder kosten aan grote parkeergarages in de stad, besparen op bussen en met minder brede wegen) is het dat best waard, helemaal als het zo honderd jaar blijft.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Chrysa »

SLToilet schreef:de wijk zich altijd heeft gered zonder station (ja, zo kan ik natuurlijk ook drogredenen aanvoeren)
Wegenforum? Daar houden ze niet zo van geld in OV steken. :p
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Nieuw spoordebacle dreigt: twijfel over sneltrein Zwolle-Enschede door rekenfout

23 juni 2018

De nieuwe (snel)treinen tussen Zwolle en Wierden/Enschede vragen veel meer stroom dan vooraf door ProRail is ingeschat. Het is ongewis of de nieuwe sneltrein in de zomer kan rijden. Een nieuw spoordebacle dreigt.

Met pleisterwerk is kort voor de lancering in december extra stroomcapaciteit ingebouwd, maar nog altijd rijdt de beloofde sneltrein vanuit Enschede niet verder dan Raalte. Deze zomer werkt ProRail nog aan extra capaciteit rond station Zwolle. ,,Inmiddels zijn tijdelijke maatregelen genomen, waardoor de treindienst met de nieuwe sprinters in december gewoon van start is gegaan”, zegt woordvoerder Aldert Baas van ProRail.

Bron en meer...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Laag Zuthem vreest 140 km-treinen

23 juni 2018

Scheuren in muren en last van trillingen. Sinds de nieuwe treinen van Blauwnet vanaf december tussen Zwolle en Enschede rijden, maken inwoners uit Laag Zuthem zich grote zorgen. En met de nieuwe sneltrein, die vanaf komende zomer met 140 kilometer per uur voorbijraast, vreest het buurtschap alleen maar meer ellende.

Na een investering van ruim 30 miljoen euro is de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden in 2016 volledig geëlektrificeerd. Sinds december vorig jaar rijdt Blauwnet van vervoerder Keolis over het tracé met hagelnieuwe treinen. Behalve de twee sprinters die ieder uur rijden, zou ook een sneltrein over het traject gaan rijden.

Die trein slaat een aantal stations over, waardoor de reistijd met 18 minuten wordt verkort. Mede vanwege vertraging in de aanbesteding van een cruciaal perron op station rijdt die extra sneltrein op dit moment tot Raalte. Het is de bedoeling dat de trein vanaf eind augustus ook doorrijdt naar Zwolle.

Bron en meer...
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom zijn de media zo verschrikkelijk anti-Keolis?

Verder zou het jammer zijn als de sneltrein s17900 vanaf september niet door kan rijden naar Zwolle. De hoeveelheid reizigers die profijt hebben van de sneltrein zijn vele male groter dan de hoeveelheid reizigers die profijt hebben van station Zwolle Stadshagen, aangezien de wijk uitstekend met bussen bedient wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Z2N »

Hoe is dit anti-Keolis? :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Nitein-Repart »

Al die berichten komen bij mij over als 'vroeger toen de NS nog reed was alles beter', terwijl dat niet waar is. Jammer dat De Persgroep weinig positiefs schrijft over de verbeteringen op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Suus »

Er is weinig verbeterd omdat ProRail weer eens de PrutsRail in zich naar boven heeft gehaald. En ik dacht net dat het daar beter ging...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Erno-BE schreef:Waarom zijn de media zo verschrikkelijk anti-Keolis?
- De stroomvoorziening schiet tekort om ook de sneltreinen te kunnen laten rijden.
- Door de zwaardere treinen die bovendien op hogere snelheid rijden ontstaan er in huizen aan het spoor scheuren.
- De bodemgesteldheid is niet zoals men had verwacht.

Waarom lees jij andere dingen dan die in de nieuwsberichten staan? :')
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Selivio »

Yay, onze volgende TSB("tijdelijke" snelheids beperking) is blijkbaar alweer in de maak :X.
Nog een extra nieuwtje voor de inwoners van Laag Zuthem, vanaf 16 juli gaan er al een aantal ICs per dag door naar Zwolle als proefbedrijf tbv de bovenleidingspanning (waar uiteraard geen problemen can zouden moeten gaan komen aangezien er altijd maar 1 trein rijdt tussen Zl en Hno (A) ).
Grt. Stefan
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Selivio »

Mikos schreef:
Erno-BE schreef:Waarom zijn de media zo verschrikkelijk anti-Keolis?
- De stroomvoorziening schiet tekort om ook de sneltreinen te kunnen laten rijden.
- Door de zwaardere treinen die bovendien op hogere snelheid rijden ontstaan er in huizen aan het spoor scheuren.
- De bodemgesteldheid is niet zoals men had verwacht.

Waarom lees jij andere dingen dan die in de nieuwsberichten staan? :')
Eigenlijk is het zonde van mijn tijd om er op te gaan reageren, maar toch:
- Kan Keolis niets aan doen, prorail gaat over de stroomvoorziening.
- Wellicht zou Keolis hier wel wat aan kunnen doen (al zou ik niet weten wat). Asdruk is zo'n 2 ton per as hoger en onze Flirts hebben een vele grotere aanzetsnelheid dan de DM90s en dus aanzetkracht op de assen en bij Laag Zuthem zijn we idd nog aan het optrekken naar de 140.
- Bodemgesteldheid kan Keolis óók weinig aan veranderen, ook dat is Prorail.

Dus ja, de oostelijke media zijn idd redelijk tot zeer negatief ten opzichte van Keolis terwijl dat wel degelijk onterecht is...
Grt. Stefan
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door cassie127 »

Erno-BE schreef:Waarom zijn de media zo verschrikkelijk anti-Keolis?

Verder zou het jammer zijn als de sneltrein s17900 vanaf september niet door kan rijden naar Zwolle. De hoeveelheid reizigers die profijt hebben van de sneltrein zijn vele male groter dan de hoeveelheid reizigers die profijt hebben van station Zwolle Stadshagen, aangezien de wijk uitstekend met bussen bedient wordt.
Dat zou zeker jammer zijn... Laatste wat ik gehoord heb is dat de sneltreinen (als alles volgens plan verloopt) vanaf 26 augustus ook tussen Zwolle en Raalte gaan rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Selivio schreef:Dus ja, de oostelijke media zijn idd redelijk tot zeer negatief ten opzichte van Keolis terwijl dat wel degelijk onterecht is...
Er wordt nergens verwezen naar Keolis behalve dat de treinen van hen zijn, er worden alleen feiten genoemd. Ik zie de negativiteit naar de vervoerder dus niet in deze artikelen.

Dat doen de reizigers in de spits wel :X
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door cassie127 »

Of dat er buiten de spits op het moment van vertrek er een afgesloten trein uit Enschede langs het perron staat en niemand weet wat er met die trein moet gebeuren :roll:

Of de intercity op station Raalte die te laat vertrekt waardoor een heleboel mensen de sprinter naar Zwolle missen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Vinny »

Mikos schreef:
Erno-BE schreef:Waarom zijn de media zo verschrikkelijk anti-Keolis?
- De stroomvoorziening schiet tekort om ook de sneltreinen te kunnen laten rijden.
- Door de zwaardere treinen die bovendien op hogere snelheid rijden ontstaan er in huizen aan het spoor scheuren.
- De bodemgesteldheid is niet zoals men had verwacht.

Waarom lees jij andere dingen dan die in de nieuwsberichten staan? :')
Volgens mij is dat een kwestie van interpretatie. Zelf zou ik eerder kritisch zijn ten opzichte van de provincie. Die hebben zich nogal misrekend in het feit dat ze voor "zware jongens" (snel, en robuust materieel) gegaan zijn in het uitschrijven van het materieel en zich onvoldoende hebben vergewist van de staat van de infrastructuur. Wellicht heeft ProRail de zaken met betrekking tot stroomvoorziening en bodemgesteldheid ook (beter) moeten onderzoeken: de gang van zaken bij de de infrastructuurbeheerder kennende, hebben ze gewoon een projectorganisatie in het leven geroepen, en zolang die naar het bestek kijken in plaats van naar de werkelijkheid dan leveren ze wat er in het bestek staat.

Uiteindelijk is de dieperliggende oorzaak een kennislacune die veroorzaakt is door het afvloeien van de beste werkkrachten en die te laten vervangen door commerciële nit-witsen die leuke verhaaltjes op social media kunnen schrijven... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten