Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mr-W »

nsimmelink94 schreef:Moet een beste tiewrap geweest zijn. Als het gelukt was, dan zou hij een blauwrijder geweest zijn. Past bij de blauwnet formule. Sluikreclame allicht? :lol:
Ze zijn er gelukkig op tijd bij geweest, voordat het een paarsrijder werd.
Zit er trouwens op iedere trein een controleur net zoals de Vechtdallijnen of controleren ze met vliegende teams.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Daniel »

Vond het er gisteren verdacht veel op lijken dat elke trein een vaste conducteur heeft. In elk geval zag ik ze meerdere rondes maken op dezelfde rit en heb ik tussen Raalte en Hengelo vaker een conducteur gezien (keer of vier) dan tussen Hengelo en Amersfoort (0,00000000 keer) :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door cassie127 »

De controle teams moeten de hele rit aanwezig zijn.
Ik had gisteren een heel rondje met de trein door Nederland gemaakt maar bij NS geen controle gehad... alleen bij Keolis controle gezien
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door ODRAIL »

Bij elke rit?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

Aanwezigheid van S&V op elke rit is niet verplicht. Het is wel gepland en ik meen dat er percentages zijn waar aan voldaan moet worden voor wat betreft aanwezigheid.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Selivio »

80% van de treinen dient voorzien te zijn van een medewerker service en veiligheid. Ze zijn in de regel op 100% van dr treinen gepland.

Daarnaast, de EBS van de FLIRT draait wel op een versie van copilot (bij t opstarten komt dat in beeld), of dat een zelfde versie is als in bussen, geen idee. Het werkt iig nog verre van feilloos(zeker als je gecombineerd rijdt is t gewoon nu nog geen leuk systeem om mee te werken, aangezien t daar niet op ontworpen is en geen master/slave principe kent). Ik heb t al een paar keer de oorlog verklaard :twisted:
Grt. Stefan
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door edje »

EBS werkt op dit moment verre van perfect.
Het systeem, heeft vaak geen verbinding, met GPS waardoor het niet weet waar het is. Handmatig positie zetten is dan de enige oplossing.
EBS en gecombineerd rijden, kan relatief eenvouding worden opgelost door elk treinstel zijn eigen omloop te geven.
Zo werkt het ook met de lintjes op ZHO.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

*werkte ;)
Kunt altijd nog zonder omloop maar op lijn rijden. Heb je wel halte info, alleen geen tijden/vertraging, gebruik(te) ik meestal op het achterste stel..
treinleven
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 18:48

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door treinleven »

Bijna een maand na de start van Keolis ben ik op de lijn Zwolle-Enschede nog niet erg tevreden. De treinen zelf zijn een hele verbetering ten opzichte van de veel te oude NS DM'90, maar daar is al snel alles mee gezegd.

Ik heb de afgelopen maand verhalen gehoord van vrienden van mij die 5 dagen op rij geen enkele keer op tijd zijn geweest met Keolis. Zij hadden of last van flinke vertraging of onverwachte en slecht gecommuniceerde uitval.

Verder heb ik zelf flink wat keren opgepropt in de trein moeten staan omdat Keolis veel te weinig materieel had ingezet in de spits.

Tevens doet het reisinformatiesysteem in de treinen het vaker niet dan wel (net als het internet trouwens), zo gaf deze vandaag om 13:33 op het scherm een geplande aankomst aan van 13:34 en gaf als actuele tijd 13:46 weer. En dit is helaas niet eenmalig voorgekomen.

En dan denk je alle ellende wel gehad te hebben, maar eerder kon je nog terecht bij de NS klantenservice op Twitter die altijd vrij snel reageerde. Bij Keolis lijkt de klantenservice niet te bestaan. Enkele vragen van mij werden pas na 4 dagen beantwoord.

Kort samengevat: Prima treinen, hartstikke comfortabel, maar wat mij betreft had ik dan liever de NS dan Keolis/Blauwnet als uitvoerder gehad op de FLIRT.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door isadora »

Het is inderdaad doodzonde, dat ons OV door hobbyisten ten gronde wordt gericht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door cassie127 »

De vertragingen vallen echt wel mee hoor
De NS had in de spits ook structureel te kampen met vertragingen. https://vertraa.gd/syntus/grafieken

De WiFi en de schermen hebben wel vaker problemen. Maar als de schermen niet werken kan je er vanuit gaan dat de WiFi ook niet werkt. Overigens zijn het wel steeds dezelfde treinstellen die geen werkende schermen of WiFi hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door RTBS »

Ik sluit me geheel aan bij de reactie van Treinleven. Het zijn op zich prima treinen en vind ze mooier dan die van de NS (zowel van binnen als buiten) maar daar heb je inderdaad alles mee gezegd.

Vertragingen komen echt aanmerkelijk meer voor dan toen NS nog op dit traject reed. Treinen zitten vaak overvol omdat ze gewoon veel te weinig treinstellen hebben aangeschaft en totaal niet hebben ingespeeld op de groei van het aantal reizigers door de elektrificatie. Het geheel uitvallen komt ook erg vaak voor, gebeurt ook op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vorige week werd de dienst Hengelo-Oldenzaal zelfs geheel geschrapt doordat een treinstel beschadigd raakte door een boom op het spoor. Een dag ervoor stonden ze nog in de krant met een ouder stel die twee dagen achtereen te maken kregen met het geheel schrappen van treinritten.

Puur en alleen te wijten aan het feit dat ze veel te laag hebben ingeschreven op de concessie met veel en veel te weinig materieel. Tijd dat de Provincie een keer ingrijpt, maar helaas zijn ze bij de Provincie een beetje Keolis-geil....

Oplossing zou zijn om een extra flirt aan te schaffen die op het traject Hengelo-Oldenzaal gaat rijden, belachelijk dat er op dit gedeelte nog diesels rijden onder de draad. Hierdoor wordt er een Lint vrij gespeeld die op Zutphen-Hengelo ingezet kan worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

Punctualiteit ligt rond 95 %, dat haalde de NS volgens mij niet.. Los van de eerste paar dagen gaat het gemiddeld gezien prima met punctualiteit en uitval.
Ik lees veel over "opgepropt" staan. Op welk trajectdeel is dat dan, want dat heb ik in Hengelo nog niet gezien. In de spits moeten staan is gewoon ingecalculeerd, en dan rijdt men gewoon maximaal, 7 a 8 bakken. Heb nog weinig gehoord over achterblijvers... Er zijn ook meer dan genoeg treinstellen afgaande op de telcijfers waarmee men de berekeningen heeft gedaan.
Wat zho betreft, vorige week was het vakantie waardoor er minder stellen nodig waren. Die kans werd dan ook aangegrepen voor extra onderhoud en tripjes naar de kuilwielenbank. Die boom komt dan op een slecht moment, en als er dan ook nog onvoorzien wat defect raakt... Overigens heeft er toen, zodra het kon, een Flirt Hgl-odz gereden tot einde dienst. Dus de hele dag geschrapt is niet waar! Knippen in Hengelo komt je punctualiteit zeker niet ten goede, keren kost je zo'n 4 minuten, en dat redt je amper. Zutphen-Oldenzaal doorgaand uitvoeren heeft dus zo zijn voordelen en met de nieuwe concessie vanaf 2023 zie ik wel hybride treinen ofzo rijden, of misschien brengt men het traject wel geheel onder de draad.
Ja, het gaat nog niet allemaal perfect, maar er zijn in een maand tijd grote stappen gemaakt.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door jelmerrr »

en niet te vergeten dat ik bij de NS ook regelmatig achterblijvers heb gezien...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door SuperGhost »

RTBS schreef:Oplossing zou zijn om een extra flirt aan te schaffen die op het traject Hengelo-Oldenzaal gaat rijden, belachelijk dat er op dit gedeelte nog diesels rijden onder de draad. Hierdoor wordt er een Lint vrij gespeeld die op Zutphen-Hengelo ingezet kan worden.
Je moet dan in 2 minuten keren (.14-.16) in Hengelo en zo'n kering is geloof ik door ProRail niet toegestaan. Daarbij: je hebt dan bovendien ook nog een onmogelijke kruising met de trein Zwolle->Enschede. Je hebt dan dus een rangeerbeweging nodig in Hengelo. Het treinstel dat je dan vrijspeelt door niet Hengelo-Oldenzaal te rijden, mag je dan direct weer inleveren voor die rangeerbeweging. Kortom: de lijn inkorten (voor diesels) tot Hengelo speelt geen treinstellen vrij.

Vanuit Oldenzaal gezien kan het qua keertijd weliswaar wel (aankomt en vertrek vanaf 2a, van .12-.18), maar wordt het wel krap, want als de trein Zwolle->Enschede licht vertraagd is, moet je daar op wachten (en de kering in Oldenzaal is met 4 min. zeer krap). Echter is het probleem van de alinea hierboven dat de treinen van/naar Zutphen in Hengelo dan nog altijd zowel sporen 2a als 3b nodig hebben. Hierdoor is spoor 2a dus niet vrij voor een kerende trein uit Oldenzaal. Spoor 11 gebruiken kan ook niet, want dan krijg je een onmogelijke kruising met de trein uit Enschede (en indien je die laat wachten vervalt de overstap Enschede->Zutphen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Wubbo »

ProRail vindt niks over keertijden. Zolang jij als vervoerder aannemelijk kan maken dat je die haalt is het prima. Zal wel een extra machinist kosten verwacht ik, want in die 2 minuten red je het nooit om naar de andere kant te komen omdat er dan ook nog reizigers in- en uitstappen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door isadora »

En er zal ook wel een keer geplast moeten worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door jelmerrr »

Hoe hebben ze dat laatst gedaan dan toen de treindienst ook gesplitst was ivm de flirt op Odz-Hgl?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

Wel kort gekeerd wat structureel zo'n +5 opleverde. 4 minuten heb je gewoon nodig met afbouwen, naar de andere kant lopen en weer opbouwen inclusief beproevingen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door dennistd »

RTBS schreef:Vertragingen komen echt aanmerkelijk meer voor dan toen NS nog op dit traject reed.
In de NS-tijd waren er echt veel vaker vertragingen. En dan ook nog op cruciale punten, waardoor bijvoorbeeld de overstap Borne->Delden in Hengelo vaak mis ging (en de laatste tijd in de andere richting niet eens meer bestond!). Even twee willekeurige data uit de kerstvakantie 2016 en 2017: NS Keolis
Treinen zitten vaak overvol omdat ze gewoon veel te weinig treinstellen hebben aangeschaft en totaal niet hebben ingespeeld op de groei van het aantal reizigers door de elektrificatie.
Denk je dat het aantal reizigers zo snel al gegroeid is? Dat heeft echt wel een paar maanden nodig hoor. Ik denk eerder dat de telcijfers vanuit de provincie al niet klopten... Daarnaast is er altijd vanuit gegaan dat ook de IC al naar Zwolle kon rijden. Dat bleek afgelopen zomer ineens niet door te gaan, waardoor je nu op Raalte-Zwolle minder capaciteit hebt dan gepland.
Het geheel uitvallen komt ook erg vaak voor, gebeurt ook op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vorige week werd de dienst Hengelo-Oldenzaal zelfs geheel geschrapt doordat een treinstel beschadigd raakte door een boom op het spoor. Een dag ervoor stonden ze nog in de krant met een ouder stel die twee dagen achtereen te maken kregen met het geheel schrappen van treinritten.
Tja, wat wil je anders doen bij een storing aan een treinstel bij vertrek in Enschede? De eerste plek waar een vervangend stel staat is pas Zwolle. Natuurlijk kun je zeggen: haal dan een ander stel van het opstelterrein. Maar dat kost je ook zo een kwartier, waarmee je andere treinen op het enkelspoor weer zwaar in de weg zit. Dan kun je beter een rit laten vervallen en de rest op tijd laten rijden. Overigens liet NS het laatste jaar ook bij een vertraging van 7 minuten of meer het deel Hengelo-Enschede-Hengelo vervallen. Of ben je dat alweer vergeten?

Over de uitval op ZHO: ja, beide dagen viel er één rit uit, toevallig beide keren de rit die deze mensen moesten hebben. Kleine kans daarop dus, en de volgende trein reed in beide gevallen een halfuur later gewoon. Wat die boom betreft: tja, ook NS had een boom kunnen raken. Normaal gesproken zijn er 9 treinstellen beschikbaar, waarvan er slechts 4 nodig zijn om alle treinen te laten rijden. Dat lijkt me toch voldoende reserve, of vind je dat nog te weinig? Zoals Marvin al zei is de vakantie aangegrepen voor wat herstellingen, omdat er dan geen treinen dubbel hoeven te rijden. Dat er dan zoveel uitvalt is gewoon stomme pech hebben.
Puur en alleen te wijten aan het feit dat ze veel te laag hebben ingeschreven op de concessie met veel en veel te weinig materieel. Tijd dat de Provincie een keer ingrijpt, maar helaas zijn ze bij de Provincie een beetje Keolis-geil....
Er is ingeschreven met ruim voldoende materieel op basis van de telcijfers van de provincie. Als jij een locatie huurt voor 200 man en je komt met 300, dan zeg je toch ook niet tegen de zaaleigenaar dat hij maar een grotere zaal had moeten reserveren voor jou?

Hier een overzicht met de geboden capaciteit in zitplaatsen per uur, gemeten in Nijverdal. Voor NS zijn de inzetten van de laatste maanden genomen:
Afbeelding

Oplossing zou zijn om een extra flirt aan te schaffen die op het traject Hengelo-Oldenzaal gaat rijden, belachelijk dat er op dit gedeelte nog diesels rijden onder de draad. Hierdoor wordt er een Lint vrij gespeeld die op Zutphen-Hengelo ingezet kan worden.
Nee, daarmee ga je namelijk een onmogelijke kering creëren op Zutphen-Hengelo-Zutphen.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door nsimmelink94 »

Ze rijden net een maand, op nieuwe infra met nieuw materieel, en gelijk deugt er niets meer aan. 95% punctualiteit lijkt me een hele prestatie gezien deze variabelen. Tuurlijk is er altijd verbetering mogelijk, maar het is voor alle partijen weer een leerproces.

Geef Keolis op zijn minst de kans om de bobbels glad te strijken. Zou voor het eerst zijn als een transitie van vervoerder vanaf dag 1 perfect is.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door RTBS »

Jullie denken alleen maar in problemen, niet in oplossingen. In Hengelo zijn langere keringen mogelijk, zeker die uit Oldenzaal (slechts 10 minuten rijden). Ook zit hij de Bielefeld niet in de weg. Je kunt je ook afvragen of je met de Bielefeld samen niet beter een strakke 20-minuten dienst kunt gaan rijden?

Hoeveel mensen stappen er vanuit Oldenzaal daadwerkelijk over voor Zutphen, Enschede of Sprinter Zwolle? Moeten de meeste reizigers uit Oldenzaal niet op het ROC in Hengelo zijn of nemen die de intercity niet richting Deventer? Richting Almelo en Enschede rijden genoeg treinen, alleen voor de enkeling die richting Zutphen moet zal het er iets slechter op worden.

Spoor 11 hiervoor gebruiken lijkt me uitstekend, alleen moeten ze dat gebouwtje er voor eens afbreken en het spoor 20 meter doortrekken zodat overstappen sneller gaat en de trein beter zichtbaar wordt op dat spoor.

Overigens vandaag ook weer vele ritten Blauwnet uitgevallen. Ik heb veel met NS gereisd met haar DM90's, maar zoveel uitval heb ik daar nooit meegemaakt!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Milco »

Volgens de vertrektijden van een willekeurig station Raalte van vandaag (https://www.ovtijden.com/avtdag/RAT/20180108) zijn vier ritten uitgevallen. Lijkt mij weinig gezien het totale aantal ritten op een dag...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door regenmaker »

Het is in de meeste gevallen ook nog eens de Intercity dat is een toevoeging ten opzichte van NS. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Daniel »

De NS treinen gingen nooit stuk zeker? Als er een defecte trein tussen Wierden en Nijverdal staat kan je toch vrij lastig er omheen.

Overigens heeft men het juist heel netjes gedaan: in Nijverdal vielen in totaal 8 treinen uit (voornamelijk richting Enschede, waar de defecte trein stond dus) terwijl dat er in Raalte nog maar 4 waren (waarvan 3 IC's, die hadden toch niet veel zin als je maar tot Nijverdal kunt) en in Heino dus maar eentje.
Zelfs de trein die defect is geraakt, overduidelijk de 7960 als eerste uitvaller in Nijverdal, is al vanaf Raalte vervangen door een eerder gekeerde andere trein. Zulke snelle bijsturing heb ik bij NS nog nooit zien plaatsvinden anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten