Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door regenmaker »

Zo te horen wordt het dus weer enorm overdreven. :Y Leuk dat je iets tegen Keolis hebt, maar onderbouw het dan ook met feiten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door dennistd »

RTBS schreef:Jullie denken alleen maar in problemen, niet in oplossingen. In Hengelo zijn langere keringen mogelijk, zeker die uit Oldenzaal (slechts 10 minuten rijden). Ook zit hij de Bielefeld niet in de weg. Je kunt je ook afvragen of je met de Bielefeld samen niet beter een strakke 20-minuten dienst kunt gaan rijden?
Vanuit Oldenzaal kun je inderdaad prima keren, maar vanuit Zutphen haal je de kering niet. Hoe wil je dat oplossen dan?

En leuk bedacht hoor, die 20 minuten-dienst. Maar je realiseert je wel dat dan de aansluiting op de IC richting westen alleen maar langer wordt? Om nog maar niet te spreken over de verbroken busaansluitingen in Oldenzaal :X

Hoeveel mensen stappen er vanuit Oldenzaal daadwerkelijk over voor Zutphen, Enschede of Sprinter Zwolle? Moeten de meeste reizigers uit Oldenzaal niet op het ROC in Hengelo zijn of nemen die de intercity niet richting Deventer? Richting Almelo en Enschede rijden genoeg treinen, alleen voor de enkeling die richting Zutphen moet zal het er iets slechter op worden.
De overstap Zwolle <-> Oldenzaal is een veelgemaakte hoor. Nooit gezien hoeveel mensen er rond .15/.45 over het perron lopen naar de trein ervoor/erachter op hetzelfde spoor?

Spoor 11 hiervoor gebruiken lijkt me uitstekend, alleen moeten ze dat gebouwtje er voor eens afbreken en het spoor 20 meter doortrekken zodat overstappen sneller gaat en de trein beter zichtbaar wordt op dat spoor.
In dat gebouw zitten kantoren van NS. Net een jaar geleden of zo verbouwd. Wil je dat nu alweer gaan slopen? En dan nog: enig idee hoever het dan nog is richting het busstation in Hengelo? Dat gaat je weer overstappen kosten....

Overigens vandaag ook weer vele ritten Blauwnet uitgevallen. Ik heb veel met NS gereisd met haar DM90's, maar zoveel uitval heb ik daar nooit meegemaakt!
Want bij een defecte trein werd bij NS nooit wat opgeheven :')
https://www.ovtijden.com/avtdag/nvd/20170620/
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door RTBS »

regenmaker schreef:Zo te horen wordt het dus weer enorm overdreven. :Y Leuk dat je iets tegen Keolis hebt, maar onderbouw het dan ook met feiten.
Ik heb niks tegen Keolis hoor, maar de mensen die voor Keolis werken zijn weer eens op de teentjes getrapt als er iemand iets kritisch schrijft. Voorlopig halen ze wel iedere dag negatief de krant, vandaag weer een heel stuk over de toiletten in de trein die vaker niet dan wel werken. Moet ik het dan ook nog eens een keer onderbouwen? :shock: :shock:

En ik reis al jaren richting Zwolle en qua stiptheid en uitval deed NS het aanmerkelijk beter naar mijn eigen ervaringen, het lijkt me sterk dat ik zo enorm veel geluk had dat ik steeds in de goede treinen zat. Ook had ik bij NS nooit hoeven te staan, bij Keolis wel en is er duidelijk een capaciteitsprobleem. Wat als de eerste treinstellen binnenkort grote inspecties moeten ondergaan of uitvallen door schades of klachten? Ik weet al wat er dan gaat gebeuren, dan gaan ze de intercity-diensten schrappen, let maar op.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door jelmerrr »

Ja dat hebben ze in de sneeuw ook gedaan. Maar de NS had de IC dienst toch niet? Het is alleen een extratje. Je moet ook niet vergeten dat vertraging op Wdn-Rat minder nakkelijker weggewerkt kan worden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door dennistd »

RTBS schreef:vandaag weer een heel stuk over de toiletten in de trein die vaker niet dan wel werken.
Tja, wat kan Keolis er aan doen dat ProRail de voorzieningen voor het legen ervan niet op tijd aanlegt?
En ik reis al jaren richting Zwolle en qua stiptheid en uitval deed NS het aanmerkelijk beter naar mijn eigen ervaringen, het lijkt me sterk dat ik zo enorm veel geluk had dat ik steeds in de goede treinen zat.
NS deed het echt niet zoveel beter. En vergelijk het over een halfjaar nog eens. De machinisten zijn nieuw, de treinen zijn nog niet 100% vertrouwd voor ze en ze rijden ook nog maar een maand op het baanvak. Vind je het gek dat dan nog niet alles 100% gaat?
Ook had ik bij NS nooit hoeven te staan, bij Keolis wel en is er duidelijk een capaciteitsprobleem.
Regelmatig dat NS op zondag weer met een losse DM'90 aan kwam zetten, terwijl er materieel genoeg aan de kant stond(!). Zeker op zondagavond tijdens de studentenspits is dat erg gezellig kan ik je vertellen...
Wat als de eerste treinstellen binnenkort grote inspecties moeten ondergaan of uitvallen door schades of klachten? Ik weet al wat er dan gaat gebeuren, dan gaan ze de intercity-diensten schrappen, let maar op.
Je weet dat er een reservestel is? Van de 16 stellen staan er maar 15 ingepland. Daarna moet je inderdaad wat treinen inkorten, maar dat deed NS ook gerust hoor :')
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door The best »

Ah, de zondagavondspits, wat een hel was dat. Lekker van Almelo tot en met Groningen staan. En inderdaad met enige regelmaat de NS vervloekt als ze met een enkel stel aan kwamen zetten, verschrikking was dat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Daniel »

Een enkel stel zat al behoorlijk vol vroeg in de zondagmiddag Zwolle uit (dan zou je nog eerder drukte de andere kant uit verwachten) heb ik wel 'n aantal keren op 'n hobbyrondje ervaren. Dat was blijkbaar gewoon te klein op dat tijdstip, maar toch zette NS toen ook niet meer in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door cassie127 »

Rtv oost stuurde zojuist een pushmelding met het volgende bericht:

Na blunder ProRail gaat station Stadshagen waarschijnlijk in februari open #rtvoost

https://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=283638
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door NintendoC »

Kan ik hieruit opmaken dat de aansluitingen in Zwolle compleet verloren gaan? Qua keertijd is er in Kampen weinig meer te besparen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

Je kunt er zo te lezen nog niets uit op maken, men is aan het kijken of het eventueel mogelijk is om op een of andere manier toch stadshagen te bedienen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Wubbo »

Die trein uit Kampen komt nu aan om .12, daarmee haal je de IC naar Groningen niet (.15). Volgende aansluitende trein is die naar Den Haag (.17, via Lelystad), maar die zal weinig gebruikt worden omdat Kampen Zuid dan logischer is (scheelt 14 minuten reistijd). De eerste aansluiting die dus spannend wordt is die naar Leeuwarden (.18), alle andere aansluitingen zou je ook als je 2 minuten later aankomt volgens de overstapnorm nog halen (daarvoor heb je dan nog 5 minuten of meer).
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door erjeebee »

Wubbo schreef:Volgende aansluitende trein is die naar Den Haag (.17, via Lelystad), maar die zal weinig gebruikt worden omdat Kampen Zuid dan logischer is (scheelt 14 minuten reistijd).
Zoals onze oosterburen zeggen: Jein
Klopt voor reizigers naar Den Haag, maar er zijn natuurlijk ook reizigers met bestemmingen als Amersfoort, Utrecht en omstreken voor wie die aansluiting wel interessant is.
En zelfs als je naar den Haag wilt: voor Stadshagenaren, IJsselmuidenaren en Kampenaren die net over de brug wonen is Kampen veel aantrekkelijker dan Kampen Zuid. De 14 minuten reistijd die je wint met reizen vanaf Zuid raak je weer kwijt aan de extra reistijd naar Zuid.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Chrysa »

De trein naar Den Haag rijdt al zeker 5 jaar niet meer via Amersfoort hoor. :p
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door erjeebee »

:oops:
nauwelijks anderhalf jaar weg uit NL en ik weet al niet meer hoe het zit.
De .17 trein is natuurlijk de Hanzetrein, dus mijn verhaal gaat grotendeels niet op.
Alleen het stukje over de Stadshagenaren blijft overeind.

Kampenaren en IJsselmuidenaren zullen dan toch naar Kampen Zuid moeten
Reizigers voor Amersfoort en Utrecht hebben de Rotjeknortrein om .20.

Volgende keer even de tabellen er op na slaan voordat ik begin te brabbelen :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Wubbo »

Die Stadshagenaren hebben nu helemaal niets (want station is niet open), dus daarvoor is het op zijn minst geen verslechtering. En nee, ideaal is het natuurlijk ook niet.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door ZipperZapper »

Wat mij betreft is Keolis in alle mogelijke opzichten een verbetering tegenover de NS. Nou, wellicht met omchecken als uitzondering.

- De diesels van NS waren traag, stonken en bovenal natuurlijk enorm benauwd door het ontbreken van fatsoenlijke klimaatbeheersing. De gloednieuwe treinen van Keolis verslaan dat natuurlijk met alle gemak, waardoor je comfort als reiziger van de ene op de andere dag vele malen omhoog is gegaan.

- Ook al reis ik maar 2x per week het traject Enschede-Zwolle, de keren dat je op tussenstations (voor je gevoel) een eeuwigheid op je tegenligger moest wachten zijn niet te tellen. Je merkt als reiziger duidelijk dat de nieuwe treinen fors sneller zijn, waardoor dat probleem minder voorkomt. En als het al voorkomt, is de schade vrij gemakkelijk weer in te halen.

- Wat hier ook al gezegd werd, presteerde NS het gerust om met een enkele Buffel te rijden op zondagavond. Ook hier lijkt Keolis meer capaciteit te kunnen bieden.

Ja, veel toiletten en tussendeuren naar 1ste-klas en stiltecoupes zijn geregeld (of altijd) stuk, maar dat is nieuwigheid en dat reken ik ze echt niet aan. Had NS het beter gekund met nieuw materieel op de lijn? Wellicht. Maar ik ga sinds december weer met plezier in de trein, waar dat in de periode daarvoor echt zelden het geval was.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Mikos »

Tot nu toe ben ik nog niet echt onder de indruk. Afgelopen week heb ik privé met Keolis gereisd en de trein die ik wilde nemen stond aangekondigd met +5, wat door de kruising met de sneltrein te verleggen +10 werd. Vervolgens besloot de verkeersleiding van Keolis zelf dat de trein in Heino werd opgeheven vanwege de 'te grote vertraging'. Dus werd iedereen er in Heino uitgezet. Nu ben ik niet zo bang aangelegd, dus ik ben blijven zitten terwijl alle reizigers buiten een kwartier in de vrieskou hebben staan wachten. Onze trein kon toch nergens naartoe. De concullega's van S&V stonden met hun handen in het haar, want zij hadden helemaal geen informatie en zijn die gaan halen bij de machinist. Uit dat gesprek, dat ik volledig meekreeg, bleek dat de trein in Enschede met 2 stellen had aan moeten komen, waarvan er 1 stel zou worden afgerangeerd. Maar er kwam maar 1 stel en dat was dus niet doorgegeven, waarna de trein met reizigers en al de wasstraat in werd gedirigeerd. V&S adviseerde iedere reiziger om vooral een klacht in te dienen, zodat zij de volgende keer wel informatie konden verschaffen. Wel eerlijk. Na een praatje met ze gemaakt te hebben heb ik ze de tip gegeven de volgende keer de reizigers vooral ín de trein te laten wachten. Daar hadden ze punten mee kunnen scoren.

De trein erna had ook +10, dus 2 treinen later dan gepland kwam ik op mijn eindbestemming. Opstartproblemen? Laten we het daar maar op houden. Op het perron hoorde ik alleen maar reizigers die klaagden: "In de anderhalve maand dat ze nu rijden waren ze niet 1x op tijd." Dat wil iets zeggen.

Wanneer de lijn eerder geelektrificeerd was, had NS hier ook met moderner materieel kunnen rijden. Zeker nu men de afgelopen 25 jaar NS heeft voorgehouden dat snelheidsverhoging niet mogelijk was vanwege de staat van de ondergrond en het nu dan ineens wel blijkt te kunnen. Tot nu toe heb ik nog erg weinig gezien wat een ander bedrijf niet ook had kunnen bieden. Maar ik geef ze nog wat tijd; opstarten gaat erg zelden zonder problemen.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Stadsbus »

Mikos schreef:Na een praatje met ze gemaakt te hebben heb ik ze de tip gegeven de volgende keer de reizigers vooral ín de trein te laten wachten. Daar hadden ze punten mee kunnen scoren.
Toen ik laatst de sneltrein nam, naar Raalte, moesten we er allemaal (20 pers.) uit, en buiten wachten tot de volgende trein. Het regende, en waaide hard, maar op station Raalte kon niemand ergens naar binnen, maar moesten we allemaal buiten wachten tegen de zijkant van een windscherm aan. Het treinpersoneel ging allemaal in de cabine wachten, terwijl de trein uitstond, en de reizigers buiten in de regen stonden te wachten. Dus de volgende keer mogen ze de trein als abri laten gebruiken als het weer zo hard regent, want het was geen pretje om zo te wachten op de trein naar zwolle met +5

Verder, welkom terug Mikos :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Hainje »

En ik maar denken dat het opheffen van treinen een beslissing was vanuit ProRail. Juist om te voorkomen dat al die (goederen)vervoerders maar wat doen en er uiteindelijk een echte puinhoop van maken.
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door marvinkok »

Stadsbus schreef:
Mikos schreef:Na een praatje met ze gemaakt te hebben heb ik ze de tip gegeven de volgende keer de reizigers vooral ín de trein te laten wachten. Daar hadden ze punten mee kunnen scoren.
Toen ik laatst de sneltrein nam, naar Raalte, moesten we er allemaal (20 pers.) uit, en buiten wachten tot de volgende trein. Het regende, en waaide hard, maar op station Raalte kon niemand ergens naar binnen, maar moesten we allemaal buiten wachten tegen de zijkant van een windscherm aan. Het treinpersoneel ging allemaal in de cabine wachten, terwijl de trein uitstond, en de reizigers buiten in de regen stonden te wachten. Dus de volgende keer mogen ze de trein als abri laten gebruiken als het weer zo hard regent, want het was geen pretje om zo te wachten op de trein naar zwolle met +5

Verder, welkom terug Mikos :)
Maar Raalte is het eindpunt van de sneltrein. En er is het verzoek geweest om de trein in Raalte af te sluiten om zo verwarring te voorkomen welke trein nu als eerste richting Enschede rijdt.

Overigens, de toiletten in de Flirts worden onder de 3 graden (als ik het goed heb) automatisch afgesloten als vorstbeveiliging. Dat speelt zeker in deze tijd van het jaar ook parten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door Daniel »

Dat van die afgesloten toiletten onder de 3 graden vindt ik wel apart, wat is er zo anders aan die Flirts dat het water in de toiletten daar wel bevriest en bij andere treinen niet? Of nouja, bij NS is er toch al vaak überhaupt geen water in het toilet aanwezig de laatste jaren dus dan kan het natuurlijk ook niet bevriezen. Dat zal het wel zijn :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door ODRAIL »

Even een vraag: Heeft Keolis een eigen aparte verkeersleiding voor het regelen van het treinverkeer in deze concessie?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door The best »

Ik vind het sowieso best wel raar om het toilet bij drie graden al af te sluiten, want dat is het toch nog best wel met enige regelmaat in Nederland in de winter.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door dennistd »

KM46 schreef:Even een vraag: Heeft Keolis een eigen aparte verkeersleiding voor het regelen van het treinverkeer in deze concessie?
Er is het KRC (officieel Keolis RegieCentrum geloof ik), de voormalige SVL. Dat is meer een soort bijsturing dan dat dat ze echt rijwegen inleggen of zo. Dat is overigens een organisatie voor heel Keolis/Syntus.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Bericht door ZipperZapper »

De manier van afkoppelen hij Keolis is wel wennen. Als NS met twee Buffels binnenkwam op Enschede en met één verder ging, bleef het achterste stel achter op het perron en vertrok alleen het voorste. Keolis laat eerst het voorste stel leeg vertrekken, voor het achterste stel in dienst gaat. Voelt heel onnatuurlijk en je ziet dus ook geregeld dat er nog mensen uit het voorste stel gebonjourd moeten worden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten