Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Eind 2019 gaat waarschijnlijk station Stadshagen open:
https://www.destentor.nl/zwolle/station ... ~af3682ff/
https://www.destentor.nl/zwolle/station ... ~af3682ff/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Daarnaast heeft het rijk geld beschikbaar gemaakt voor de aanpak van de perrons in Raalte en Heino. Ze willen hier voor 50% aan meebetalen, aldus destentor
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Station Stadshagen uiterlijk december 2019 open.
Snelheid Stadshagen - Kampen blijft 100 km/u
hogere spanning bovenleiding voor vlotter accelereren
aanpassingen bebording
aanpassing infrastructuur
aanpassing dienstregeling
https://www.rtvoost.nl/nieuws/304597/St ... -2019-open
Snelheid Stadshagen - Kampen blijft 100 km/u
hogere spanning bovenleiding voor vlotter accelereren
aanpassingen bebording
aanpassing infrastructuur
aanpassing dienstregeling
https://www.rtvoost.nl/nieuws/304597/St ... -2019-open
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Zijn de treinen wel geschikt voor hogere spanningen of moeten ze aangepast worden?
Verder ben ik benieuwd welke aanpassingen van seinen, borden en beveiliging dan nodig zijn.
Verder ben ik benieuwd welke aanpassingen van seinen, borden en beveiliging dan nodig zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Zo te lezen gaat het om het optimaliseren van de infrastructuur om zo met een snelheid van 100 km/h zo laat mogelijk te kunnen remmen en zo snel mogelijk op te kunnen trekken. Er zal waarschijnlijk wat aangepast worden aan het aankondigingsmoment van overwegen (die zijn nu immers ingericht op 140 km/h) en wellicht ook in de afstand tussen de seinen vanwege de andere remafstand.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Het gaat er vooral om dat de spanning niet teveel zakt als er veel vermogen gevraagd wordt. De spanning is in principe gewoon 1800V, maar kan dalen tot maar 1200-1300V (schatting) tijdens het optrekken. Op een gegeven moment kom je dan onder het minimale dat een treinstel nodig heeft, waardoor de boel uitvalt. Om nog maar niet te spreken over de stroomsterkte: bij gelijk gevraagd vermogen bij een dalende spanning stijgt deze.Meltrain schreef:Zijn de treinen wel geschikt voor hogere spanningen of moeten ze aangepast worden?.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Treinen mogen nu met maximaal 2500 Ampere, rijden, terwijl ze normaal op 4000 Ampere staan
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Aan het aankondigingsmoment van de overwegen hoeft toch niks aangepast te worden? Die gaan bij 140 km/h toch eerder dicht dan bij 100 km/h, dus dat is toch alleen maar gunstig?Wubbo schreef:Er zal waarschijnlijk wat aangepast worden aan het aankondigingsmoment van overwegen (die zijn nu immers ingericht op 140 km/h) en wellicht ook in de afstand tussen de seinen vanwege de andere remafstand.
Dat van de afstand van de seinen had ik nog niet aan gedacht, dus bedankt voor deze verklaring.
Hoe komt dit dan? :?dennistd schreef:Het gaat er vooral om dat de spanning niet teveel zakt als er veel vermogen gevraagd wordt. De spanning is in principe gewoon 1800V, maar kan dalen tot maar 1200-1300V (schatting) tijdens het optrekken.Meltrain schreef:Zijn de treinen wel geschikt voor hogere spanningen of moeten ze aangepast worden?.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Mompelt iets over ProRail die dacht dat er met GTW gereden zou worden terwijl toen al een tijdje bekend was dat het Flirts zouden worden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpanningsvalMeltrain schreef:Aan het aankondigingsmoment van de overwegen hoeft toch niks aangepast te worden? Die gaan bij 140 km/h toch eerder dicht dan bij 100 km/h, dus dat is toch alleen maar gunstig?Wubbo schreef:Er zal waarschijnlijk wat aangepast worden aan het aankondigingsmoment van overwegen (die zijn nu immers ingericht op 140 km/h) en wellicht ook in de afstand tussen de seinen vanwege de andere remafstand.
Dat van de afstand van de seinen had ik nog niet aan gedacht, dus bedankt voor deze verklaring.
Hoe komt dit dan? :?dennistd schreef:Het gaat er vooral om dat de spanning niet teveel zakt als er veel vermogen gevraagd wordt. De spanning is in principe gewoon 1800V, maar kan dalen tot maar 1200-1300V (schatting) tijdens het optrekken.Meltrain schreef:Zijn de treinen wel geschikt voor hogere spanningen of moeten ze aangepast worden?.
Dat valt dus tegen te gaan door op meer plaatsen de bovenleiding te voorzien van spanning. Je hebt dan immers een kortere afstand waarover de stroom op de inefficiënte 1500V vervoerd moet worden.
Lees ook dit rapport over Meppel-Leeuwarden waar een zelfde probleem speelt (alleen dan door meerdere treinen): https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... gsplan.pdf (begin met bijlage 1, dan de rest).
SLT was het volgens mijcassie127 schreef:Mompelt iets over ProRail die dacht dat er met GTW gereden zou worden terwijl toen al een tijdje bekend was dat het Flirts zouden worden
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Hoe kan prorail daar nou van uit gaan bij een lijn die in handen is van een regionale vervoerder. Slt is voor de NS gebouwd, welke al met een tekort aan sprinters kampt. Hoe had keolis aan SLT's moeten komen?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
cassie127 had wel gelijk. Er was ingeschreven met Stadler, voorzien van de gegevens van de GTW. In het definitieve contract werd al direct Flirt3 genoemd omdat de GTW beperkingen had. De Flirt is ook bij ProRail aangemeld i.v.m. toelatingseisen.dennistd schreef:SLT was het volgens mijcassie127 schreef:Mompelt iets over ProRail die dacht dat er met GTW gereden zou worden terwijl toen al een tijdje bekend was dat het Flirts zouden worden
Dat het hoofdkantoor van ProRail geen communicatie heeft met het uitvoerende team in Overijssel is het probleem van ProRail.
Daarbij maakt het geen snars uit wel type trein je besteld, het probleem zit hem in de snelheid en niet in het gewicht.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
De GTW wordt al een aantal jaren niet meer voor normaalspoor gemaakt wegens de TSI-botsveiligheidsnorm. Daar voldoet het ontwerp niet meer aan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Het probleem zit 'm deels ook in de stroomvoorziening, daar maakt het type trein wel voor uit (want een Flirt trekt een stuk meer vermogen).gkw1969 schreef:Daarbij maakt het geen snars uit wel type trein je besteld, het probleem zit hem in de snelheid en niet in het gewicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Op het Kamperlijntje rijdt dit weekend een kerst-trein. Trein van binnen helemaal versierd inclusief een kerstboom, en het personeel is verkleed als kerstman:
https://twitter.com/Not_Diderik/status/ ... 7957699584
https://twitter.com/antonDDD/status/1076859745477238784
https://twitter.com/mariannedeb1950/sta ... 1136996352
https://twitter.com/Eildert/status/1076575181638901761
https://twitter.com/Idavandenenk/status ... 3046763520
https://twitter.com/H_J_SenV/status/1076567625747042309
https://twitter.com/Not_Diderik/status/ ... 7957699584
https://twitter.com/antonDDD/status/1076859745477238784
https://twitter.com/mariannedeb1950/sta ... 1136996352
https://twitter.com/Eildert/status/1076575181638901761
https://twitter.com/Idavandenenk/status ... 3046763520
https://twitter.com/H_J_SenV/status/1076567625747042309
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Mdk schreef:Hoe kan prorail daar nou van uit gaan bij een lijn die in handen is van een regionale vervoerder. Slt is voor de NS gebouwd, welke al met een tekort aan sprinters kampt. Hoe had keolis aan SLT's moeten komen?
Dat doet er allemaal niet toe, als ProRail alleen maar een voorbeeld nodig had, om enig idee te hebben van wat er nodig zou zijn. Dan is het niet gek om het (toen) modernste materieel in Nederland als voorbeeld te nemen.ArrivaBas schreef:De GTW wordt al een aantal jaren niet meer voor normaalspoor gemaakt wegens de TSI-botsveiligheidsnorm. Daar voldoet het ontwerp niet meer aan.
Welke trein er precies ging rijden was toen de eerste plannen voor elektrificatie werden gemaakt immers nog niet bekend.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Net even een retourtje Kampen gedaan, loopt één kerstman rond die na vertrek langskomt met een schaal vol met lekkere kerstkoekjes en ze geven je er ook nog een puzzel bij. Verlichting van de trein staat op de stations aan maar gaat kort na het wegrijden uit.dennistd schreef:Op het Kamperlijntje rijdt dit weekend een kerst-trein. Trein van binnen helemaal versierd inclusief een kerstboom, en het personeel is verkleed als kerstman:
https://twitter.com/Not_Diderik/status/ ... 7957699584
https://twitter.com/antonDDD/status/1076859745477238784
https://twitter.com/mariannedeb1950/sta ... 1136996352
https://twitter.com/Eildert/status/1076575181638901761
https://twitter.com/Idavandenenk/status ... 3046763520
https://twitter.com/H_J_SenV/status/1076567625747042309
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Het idee was dat er een vorm van lightrailexploitatie zou komen, daar heeft men toen verder mee gerekend bij de infra-specificaties. Wat dat betreft vind ik het nogal makkelijk om de bal bij ProRail neer te leggen, terwijl de politiek hier best enige boter op zijn hoofd heeft. Ik snap dat 100 miljoen euro veel geld is, maar de (uiterste) consequentie was geweest om de spoorbaan op te breken, te asfalteren en er bussen over te laten rijden. Ik vind dat dat achteraf nog steeds de beste besteding van het infrastructuurbudget zou zijn geweest.reisthijs schreef:Welke trein er precies ging rijden was toen de eerste plannen voor elektrificatie werden gemaakt immers nog niet bekend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
En waar denk je dan aan bij Lightrail?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Vinny denkt blijkbaar nog aan de tramplannen die er ooit waren, maar daar hadden we het nu niet over.
Het idee was dus dat er Sprinter-achtige treinen 140 km/h gingen rijden maar ProRail heeft er dus geen rekening mee gehouden (of geen rekening mee kunnen houden) dat er zulke sterke, veeleisende treinen als de FLIRT's zouden gaan rijden.
Het idee was dus dat er Sprinter-achtige treinen 140 km/h gingen rijden maar ProRail heeft er dus geen rekening mee gehouden (of geen rekening mee kunnen houden) dat er zulke sterke, veeleisende treinen als de FLIRT's zouden gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Wat voor toelatingseisen? Het is toch ILT die gaat over de toelating van materieel?gkw1969 schreef:De Flirt is ook bij ProRail aangemeld i.v.m. toelatingseisen.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Station Zwolle Stadshagen gaat tijdelijk open
De Blauwnettrein op de Kamperlijn stopt binnenkort ook op station Zwolle Stadshagen. Vanaf zondag 2 juni houdt Keolis een proef die twee weken duurt. Met deze proef onderzoekt Keolis in de praktijk hoe de bediening van dit station verloopt en test de haalbaarheid van de dienstregeling die zij per december 2019 voor ogen heeft. Het is een grote stap op weg naar de opening van het nieuwe station Zwolle Stadshagen. De proefperiode eindigt op zaterdagnacht 15 juni.
Hoe ziet de proef eruit?
De proef biedt reizigers met een geldig vervoerbewijs de mogelijkheid om van zondag 2 t/m zaterdag 15 juni 2019 ook op station Zwolle Stadshagen in- en uit te stappen. Het station is tijdens deze periode volledig in gebruik. In- en uitchecken is mogelijk, evenals het kopen van een kaartje op station Zwolle Stadshagen. Ook zijn de parkeerplaatsen en de fietsenstalling beschikbaar voor gebruik.
Keolis rijdt tijdens de proef een nieuwe dienstregeling, omdat een treinrit door de stop op station Zwolle Stadshagen twee minuten langer duurt. De extra reistijd wordt ingehaald door de stoptijd in Zwolle te verkorten tot vier minuten. Als gevolg hiervan wordt de nieuwe dienstregeling krapper. Met de nieuwe treintijden worden de aansluitingen op andere trein- en busdiensten zoveel mogelijk behouden.
Buslijn 10
Speciaal voor scholieren en forenzen richting de Deltion Campus rijdt tijdens de proef ’s morgens in de spits vanaf station Zwolle Stadshagen buslijn 10. Deze tijdelijke buslijn brengt de reizigers van het station direct naar de Deltion Campus. De bussen hebben een gegarandeerde aansluiting op de treinen vanuit Kampen en vertrekken om 8:10, 8:40, 9:10 en 9:40. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn naar verwachting tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige reismogelijkheden via station Zwolle en buslijn 9.
Bron en meer: Keolis Blauwnet
De Blauwnettrein op de Kamperlijn stopt binnenkort ook op station Zwolle Stadshagen. Vanaf zondag 2 juni houdt Keolis een proef die twee weken duurt. Met deze proef onderzoekt Keolis in de praktijk hoe de bediening van dit station verloopt en test de haalbaarheid van de dienstregeling die zij per december 2019 voor ogen heeft. Het is een grote stap op weg naar de opening van het nieuwe station Zwolle Stadshagen. De proefperiode eindigt op zaterdagnacht 15 juni.
Hoe ziet de proef eruit?
De proef biedt reizigers met een geldig vervoerbewijs de mogelijkheid om van zondag 2 t/m zaterdag 15 juni 2019 ook op station Zwolle Stadshagen in- en uit te stappen. Het station is tijdens deze periode volledig in gebruik. In- en uitchecken is mogelijk, evenals het kopen van een kaartje op station Zwolle Stadshagen. Ook zijn de parkeerplaatsen en de fietsenstalling beschikbaar voor gebruik.
Keolis rijdt tijdens de proef een nieuwe dienstregeling, omdat een treinrit door de stop op station Zwolle Stadshagen twee minuten langer duurt. De extra reistijd wordt ingehaald door de stoptijd in Zwolle te verkorten tot vier minuten. Als gevolg hiervan wordt de nieuwe dienstregeling krapper. Met de nieuwe treintijden worden de aansluitingen op andere trein- en busdiensten zoveel mogelijk behouden.
Buslijn 10
Speciaal voor scholieren en forenzen richting de Deltion Campus rijdt tijdens de proef ’s morgens in de spits vanaf station Zwolle Stadshagen buslijn 10. Deze tijdelijke buslijn brengt de reizigers van het station direct naar de Deltion Campus. De bussen hebben een gegarandeerde aansluiting op de treinen vanuit Kampen en vertrekken om 8:10, 8:40, 9:10 en 9:40. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn naar verwachting tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige reismogelijkheden via station Zwolle en buslijn 9.
Bron en meer: Keolis Blauwnet
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
In de praktijk bleek dit vandaag toch iets anders te zijn: in- en uitchecken ging inderdaad, maar het kopen van een kaartje bleek lastig. Weliswaar deed de automaat het, maar de reizigers die ik er zag proberen een kaartje te kopen strandden bij een foutmelding dat het tarief niet berekend kon worden.Meltrain schreef:De proef biedt reizigers met een geldig vervoerbewijs de mogelijkheid om van zondag 2 t/m zaterdag 15 juni 2019 ook op station Zwolle Stadshagen in- en uit te stappen. Het station is tijdens deze periode volledig in gebruik. In- en uitchecken is mogelijk, evenals het kopen van een kaartje op station Zwolle Stadshagen.
Overigens staat op station Kampen de Syntus 1451 bij de bushalte voor treinvervangend vervoer klaar, mocht er een storing optreden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)
Waarbij dan wel opgemerkt moet worden dat de 1451 weliswaar in oude Syntus-kleuren rijdt, maar in werkelijkheid van de Stichting Standaard Streekbus is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 65 gasten