Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

Er zal ook iets veranderen met de gelijktijdigheden die volgend jaar al worden opgeleverd, dan kan Groningen, Enschede & Deventer tegelijk vertrekken.
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Freek »

De gelijktijdigheid wordt niet volgend jaar opgeleverd maar eind/in 2017. Dan is de dienstregeling 2017 al bijna een jaar oud.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Toch zijn die plannen er wel, waarbij de knoop wel blijft bestaan maar de Leeuwardense IC minder lang stilstaat. Vanuit Zwolle richting Herfte zou dan de volgorde zo moeten worden:
- IC Groningen
- IC Leeuwarden
- Sneltrein/stoptrein Emmen
- Sprinter Groningen

Dat zal minutenwijzigingen opleveren die inderdaad doorstralen richting Twente. Of daarmee het probleem groter wordt of minder groot is niet te zeggen zonder het uit te werken, en daar ga ik niet aan beginnen omdat je daarbij zoveel aannames moet doen dat het resultaat toch niet betrouwbaar is :).
Ik zie nog niet hoe dat moet doorstralen naar Twente. De enige manier om deze treinen in deze volgorde te krijgen is om ietsjes eerder vanuit Lelystad/Amersfoort aan te komen in Zwolle (later kan niet, dan vervalt namelijk de overstap vanuit Deventer en Wierden naar Lelystad en Amersfoort en v.v.) en dus ook eerder te kunnen vertrekken richting Groningen en Leeuwarden.

Dat iets eerder aankomen vanuit Lelystad kan dus vanwege OV-Saal dan. Maar vanuit Amersfoort kan dat nu al, omdat de IC Rotterdam-Utrecht-Noorden maarliefst 4 minuten stil staat in Amersfoort (en ri. Utrecht zelfs nog een 1 minuut langere reistijd heeft dan de Twentse IC), omdat het een kwartiersdienst moet vormen met de Twentse IC op Rotterdam/Den Haag <-> Amersfoort. Als je iets eerder in Zwolle wil aankomen, hoef je dus alleen die lange stop maar iets in te korten.

Voor de rest is de enige trein die hiermee te maken heeft de trein Zwolle-Enschede, maar die ligt vast vanwege het enkelspoor, dus die kun je niet verschuiven.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

Freek schreef:De gelijktijdigheid wordt niet volgend jaar opgeleverd maar eind/in 2017. Dan is de dienstregeling 2017 al bijna een jaar oud.
Check, true!
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Dat iets eerder aankomen vanuit Lelystad kan dus vanwege OV-Saal dan.
Eerder aankomen vanuit Lelystad betekent ook eerder door Weesp, daardoor wijzigt de tijdsligging van de sprinters rond Weesp, daarmee wijzigt de tijdsligging van de IC's naar Amersfoort in Weesp, en daarmee wijzigt dus (mogelijk!) ook de tijdsligging van de IC's Amersfoort - Deventer en verder.
SuperGhost schreef:Maar vanuit Amersfoort kan dat nu al, omdat de IC Rotterdam-Utrecht-Noorden maarliefst 4 minuten stil staat in Amersfoort (en ri. Utrecht zelfs nog een 1 minuut langere reistijd heeft dan de Twentse IC), omdat het een kwartiersdienst moet vormen met de Twentse IC op Rotterdam/Den Haag <-> Amersfoort. Als je iets eerder in Zwolle wil aankomen, hoef je dus alleen die lange stop maar iets in te korten.
Richting Zwolle is de stop volgens mij 3 minuten (en de rijtijd Utrecht - Amersfoort 14 minuten, dat kan niet korter). De andere kant op is hij inderdaad 4 minuten (en 15 minuten van Amersfoort naar Utrecht).
Gevolg van het verschuiven van de IC Zwolle - Utrecht is ook het verschuiven van de sprinter op dat traject, die kan ook nog lelijk in de weg zitten in het Amersfoortse (bijvoorbeeld in relatie tot de treinen van de Valleilijn).

Nogmaals: ik zeg niet dat het allemaal gaat schuiven (daarvoor zijn er te veel aannames die gemaakt moeten worden), ik zeg alleen dat de mogelijkheid er is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door regenmaker »

Conclusie: we zien wel wat er gebeurd. Gewoon afwachten. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door ICE105 »

visgraat schreef: Die lange haltering op Enschede Drienerlo begrijp ik niet. Je kan dan toch gewoon doorrijden naar Enschede?
Te Enschede is eerder geen perron beschikbaar. Dat is toch wat jammer net na een grote emplacementsombouw.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door visgraat »

Je kan toch op 2 binnenrijden en daar weer wegrangeren? Of je kan op die momenten de 7900 in 7 minuten laten keren; dat scheelt een perronspoor en gaat over het algemeen prima, zeker op een rustig tijdstip. Ik denk dat Syntus trouwens ook gewoon een korte keer gaat maken straks.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door dennistd »

Reken maar op een korte kering bij Syntus, dat scheelt namelijk niet alleen personeel maar ook materieel.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door wouter15 »

Provincie, NS en Syntus maken afspraken voor optimale spoorverdeling

25 september 2015

Gedeputeerde Staten van Overijssel en NS hebben afspraken gemaakt om in onderling overleg tot een optimale spoorverdeling tussen Wierden en Enschede te komen in het belang van de reiziger. Dit hebben zij meegedeeld aan staatssecretaris Mansveld. Mochten de provincie Overijssel en NS samen niet tot een oplossing komen, dan zal de staatssecretaris een knoop doorhakken. Deze afspraken bieden voor de provincie en NS voldoende waarborgen op een goede spoorverdeling. Daarom trekt NS haar bezwaar in.


In juni 2015 hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel de concessie voor de spoorlijn Zwolle-Enschede verleend aan Syntus. Door deze Europese aanbesteding gaan vanaf eind 2017, op het traject Wierden-Enschede, NS en Syntus het spoor samen delen. Onderdeel van deze aanbesteding was het laten rijden van meer treinen in de spits, een zogenaamde ‘uitbreiding van de samenloop’. Hiertegen had NS bezwaar gemaakt aangezien dit gevolgen kan hebben voor de dienstverlening aan reizigers op het hoofdrailnet. Met de gemaakte afspraken hebben de provincie en NS daar gezamenlijk meer duidelijkheid over gecreëerd. Met het intrekken van het bezwaar door NS is de gunning onherroepelijk geworden. Lees verder
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door sirvinniei »

http://www.ovpro.nl/metro/2015/09/25/ns ... verijssel/
"Spoorvervoerder NS heeft haar bezwaar tegen verdere samenloop op het spoornet tussen Wierden en Enschede ingetrokken. NS moet vanaf 2017 ruimte op het hoofdrailnet met Syntus delen. Deze vervoerder heeft de spoorconcessie voor het treinvervoer tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen ten nadele van NS gewonnen. NS wilde garanties dat de bestaande dienstregeling niet in gevaar zou komen. Doordat daar nu nadere afspraken over zijn gemaakt, heeft NS het bezwaar ingetrokken."
Ik heb geen onderschrift
koekenbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 apr 2015, 11:22
Locatie: Landsdeel oost

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door koekenbakker »

Blijkbaar is er iets gewijzigd in de bedachte materieelinzet: ik hoor nu dat er 16 stellen komen, waarvan 7 van vier bakken en 9 van drie bakken. Eerder was er nog een stel meer, maar van die 17 hadden er maar 4 vier bakken.
Mvg, iemand...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door waldo79 »

Qua aantal bakken maakt het niks uit, allebei 55. Maar dit zal ongetwijfeld goedkoper zijn, hoewel wel minder robuust in geval van defecten.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door cassie127 »

Stadler wint treincontract voor 16 treinen Syntus en Keolis
Gepubliceerd op 03-03-2016 om 10:50
Stadler heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van zestien elektrische Flirt-treinen voor spoorvervoerders Syntus en Keolis. Dat heeft de Zwitserse treinfabrikant woensdag bekendgemaakt. De treinen gaan vanaf december 2017 rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het gaat om een contract ter waarde van 125 miljoen euro.

Het contract betreft de levering van de treinen en het onderhoud voor een periode van vijftien jaar. De zestien treinen bestaan uit negen treinen met drie rijtuigen en zeven treinen met vier rijtuigen en hebben een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Reden voor de gunning aan Stadler was onder meer de snelle fabricage. Dit is volgens Stadler te danken aan de unieke modulaire constructie van de Flirt 3-serie. De zestien nieuwe treinen worden geproduceerd in de fabriek Zwitserland.

Bron & lees verder: http://www.ovpro.nl/trein/2016/03/03/st ... en-keolis/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door sirvinniei »

Het waren toch sowieso al flirts?
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door cassie127 »

Zover ik weet vanaf het begin al, Het filmpje had het toen al bevestigd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Durashift »

In dat bericht op OVpro lees ik dat Stadler een servicecentre gaat openen.. omdat er nu drie contract'partners' zijn..
Maar goed, de NS gaat de Flirts zelf onderhouden in Maastricht..
Dus.. dan denk ik dat Stadler het servicecentrum toch eerst en vooral voor Syntus ontwikkelt.. voor 16 treinstellen best begrotelijk, denk ik zo..

Of denkt men tzt werk bij Nedtrain weg te snoepen?
Zou wel makkelijk voor NS zijn.. als locatie van Stadler centraler in Nederland is (wat ik verwacht gezien inzetgebied Syntus) om dan Flirts ook in Noorderlijk NL in te kunnen zetten,,
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Vinny »

Zwolle-Kampen wordt ook geelectrificeerd?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Hainje »

🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door marvinkok »

sirvinniei schreef:Het waren toch sowieso al flirts?
Nu pas zijn de contracten getekend. Zolang er nog bezwaar mogelijk is wordt er natuurlijk nog niks definitief besteld
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:In dat bericht op OVpro lees ik dat Stadler een servicecentre gaat openen.. omdat er nu drie contract'partners' zijn..
Maar goed, de NS gaat de Flirts zelf onderhouden in Maastricht..
Dus.. dan denk ik dat Stadler het servicecentrum toch eerst en vooral voor Syntus ontwikkelt.. voor 16 treinstellen best begrotelijk, denk ik zo..
Meer voor de ingewikkelder dingen die de vervoerders in hun eigen werkplaats niet kunnen oplossen. Connexxion doet bv. hun onderhoud zelf, maar toch zag ik gisteren een spotmelding langskomen van hun GTW (van de Valleilijn) bij Stadler in Blerick.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Stadler heeft het over een servicecentrum door drie concessies. Dit klopt toch niet?
Al die GTW's van Arriva, Veolia en Connexxion tellen dus niet mee?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door marvinkok »

Flirts heb je dadelijk bij Syntus (Zwenzwoka), Ns/Abellio en Arriva (Limburg). Dat zijn dan officieel wel 4 concessies, maar wel 3 vervoerders...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

oke, maar het huidige Stadlerpark is toch:

Arriva: Dieselvariant: Gelderland 24 stuks en Noordelijke Nevenlijnen 51 stuks en Elektrische variant: MerwedeLingelijn 10 stuks en 14 stuks voor Vechtdallijnen
Connexxion: 1 Stuk elektrisch voor Valleilijn en 9 stuks voor Brengconcessie.
Veolia: dieselvariant: 16 stuks voor Maaslijn en 8 stuks voor Heuvellandlijn
Ik kom in totaal nu op 24 + 51 + 10 + 14 + 1 + 9 + 16 + 8 = 133 GTW's van Stadler
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door reisthijs »

Ja, maar het gaat nu specifiek over de Flirts.

Voor GTW's heeft Stadler al twee service locaties, voor Flirts nog niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten