Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door dennistd »

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de 17 FLIRTs bestaan uit 13 driedelige en 4 vierdelige stellen.

Op basis van zitplaatsen ((laag aangehouden op basis van andere FLIRT3's) rond de 150 voor een drietje en 210 voor een viertje) kom je dus rond de 2800 zitplaatsen. Nu zijn er 22 stellen DM'90 van elk 135 zitplaatsen beschikbaar, oftewel 2970 zitplaatsen. Van de 22 worden er echter maar 16 dagelijks ingezet, wat neerkomt op 2160 zitplaatsen. Ik denk dat Syntus echt niet meer dan drie stellen binnen heeft staan (500 zitplaatsen).

Kortom: minimaal 150 zitplaatsen extra t.o.v. wat nu geboden worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door marvinkok »

En het is allemaal maar weer de vraag of het wel op tijd geïmplementeerd kan worden...
Getuigd naar mijn idee van een slechte verliezer, al aan het begin van de aanbesteding was duidelijk dat er samenloop zou zijn, dan had de NS tóen moeten zeuren, niet nadat de boel gegund is.

NS maakt bezwaar tegen Overijsselse lijnen

NS heeft bezwaar ingediend tegen de gunning van de Overijsselse lijnen aan Syntus. Het bedrijf ziet de samenloop tussen Wierden en Enschede niet zitten.

Dat bevestigt een woordvoerster van de provincie naar aanleiding van berichtgeving in de Twentse Courant Tubantia. Het bezwaar werd vorige week al ingediend. Gisteravond zijn Provinciale Staten ingelicht.

De concessie die Syntus in juni won, valt tussen Wierden en Zwolle samen met het Hoofdrailnet, waar NS rijdt. Volgens de provincie was afgesproken dat daarover overleg zou plaatsvinden, ‘maar NS wil het gesprek niet aangaan’.

Bron: OVPro
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Dit is gewoon de concurrent dwars zitten. De provincie heeft die samenloop toch al aangevraagd van tevoren aan de politiek en ns?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Freek »

Maar vooraf was niet duidelijk dat er spitstreinen zouden komen. Dat is wel nieuw.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Zonnig »

Als de samenloop met anderen wel een probleem is en met eigen geen probleem dan heeft de NS dus een probleem!

Ze verliezen steeds meer terrein en kunnen dat niet met kwaliteit en een acceptabele prijs oplossen dus gaan ze anderen maar dwars zitten. Daarmee geeft de NS een bewijs van onvermogen af (om te kunnen samenwerken).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Meltrain »

De NS hebben ook gereageerd:
NS wil overleg met Overijssel voor beste oplossing reiziger

28 augustus 2015
NS wil graag om tafel met de Provincie Overijssel en Syntus omdat er sprake is van uitbreiding van de bestaande samenloop tussen Enschede en Wierden als de provincie hier extra sneltreinen in de spits wil laten rijden. Dit zal goed ingepast moeten worden in de dienstregeling en de afspraken op basis van de concessie voor het hoofdrailnet waar NS als uitvoerder aan gehouden is.

Vanuit het belang van goede samenwerking met regionale vervoerders heeft NS om overleg gevraagd met de provincie en –uitsluitend op dit punt- een formele kanttekening geplaatst bij de gunning van de regionale concessie.

Eerdere gesprekken hebben helaas niet geleid tot een oplossing. Binnenkort praten betrokken partijen verder om gezamenlijk te zoeken naar een oplossing in het belang van de reiziger.
Het probleem is dus niet het het samenlooptraject op "de gewone uren", maar het inzetten van de extra spitssneltrein. Dat brengt het aantal treinen tussen Wierden en Enschede in de spits op 8 per uur.

Volgens de NS heeft ProRail verder een overlastverklaring afgegeven tussen Zwolle en Wierden, maar volgens de provincie heeft ProRail juist gezegd dat een extra spitstrein waarschijnlijk wel past.
Zou er op dat traject niet al deels spoorverdubbeling plaatsvinden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door regenmaker »

Wordt de stoptrein tussen Apeldoorn - Almelo - Enschede niet ingekort tot Almelo? Of daar werd in ieder geval over gesproken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Klaasje »

Freek schreef:Maar vooraf was niet duidelijk dat er spitstreinen zouden komen. Dat is wel nieuw.
Kolder. Er is vroegtijdig overleg met Prorail geweest en Prorail is al jaren betrokken bij studies om te kijken wat nodig is om meer treinen te laten rijden. ProRail heeft op z'n beurt ook NS weer aan tafel gehad. Daarnaast is het dermate expliciet uitgevraagd tijdens de aanbesteding dat het niet nu opeens uit de lucht kan komen vallen. Daar komt bij dat in de studiefase al expliciet is aangegeven dat een andere dienstregelingsopzet van NS tussen Wierden en Enschede mogelijk tot problemen zou kunnen leiden. Echter heeft ProRail daar niet echt op kunnen anticiperen omdat NS er een handje van heeft om tijdens dienstregelingsstudies met dienstregelingsopties alleen vrij te geven/te maken op het moment dat het project in het eigen belang is. NS moet leren inzien dat ze wat meer ook met dienstregelingsmakers rond tafel gaan zitten op het moment dat dit soort projecten draaien, al is het maar voor het eigen belang.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door starx »

Het lijkt me evident dat NS probeert alsnog deze concessie in de wacht te slepen, als zullen ze dat nooit openlijk toegeven. Ze hebben er immers strategisch belang bij. Ik vermoed dat de provincie heeft geweigerd om nog langer subsidie te verstrekken voor de verlengde [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], om begrijpelijke redenen.

Hun bezwaar lijkt zo op het eerste gezicht vooral technisch van aard. Het gaat dan om een eventueel kort aan capaciteit. Het is dus niet zo dat NS beweert dat hun eigen bod beter was. Eigenlijk verwacht ik niet dat dit bezwaard stand houdt. De capaciteit is voorlopig toereikend en voor die spitsversterkers zal er sowieso een infra-uitbreiding nodig zijn.

Ik vraag me trouwens nog wel af waarom er voor Aml - Es niet gekozen is voor de "limburgconstructie", waar bij de stopstations formeel naar de provincie gaan. Dan was het allemaal een stuk duidelijker geweest. En dan is het bovendien makkelijker om de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op termijn ook te decentraliseren.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door visgraat »

regenmaker schreef:Wordt de stoptrein tussen Apeldoorn - Almelo - Enschede niet ingekort tot Almelo? Of daar werd in ieder geval over gesproken.
Voor zover ik weet is het nog steeds onduidelijk of dit per ingang van dienstregeling 2016 zal gebeuren. Een belangrijk verschil is natuurlijk tussen of iets technisch mogelijk is en of iets juridisch gegrond is. Ik denk dat je uiteindelijk met een oplossing moet komen waar de meeste reizigers bij gebaat zijn, maar daar zullen niet altijd alle partijen zo over denken. Acht treinen per uur tussen Enschede en Almelo lijkt mij wat overdreven; zes is al best veel op rustige tijden. Als je dan zou moeten kiezen, zie ik overigens meer in snelle extra verbinding Enschede - Zwolle dan in de sprinter Apeldoorn - Almelo die doorrijdt naar Enschede, ook omdat die laatste altijd al lastig inpasbaar is gebleken in combinatie met de internationale trein en mede daardoor vaak lange wachttijden heeft op diverse stations. Goede aansluiting in Almelo / Wierden zal voor reizigers Enschede - Rijssen misschien nog sneller zijn dan een rechtstreekse trein met lange wachttijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat de stoptrein en sneltrein bijna gelijktijdig tussen Enschede en Almelo rijden. Ik zou de treinen op elkaar laten keren voor het gemak.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Klaasje »

Ik heb even gekeken en als de stoptrein niet veel minuten gaat schuiven komt de sneltrein ongeveer gelijktijdig met de stoptrein Apeldoorn-Enschede te rijden. Aangezien dat ding constant ruzie heeft met de IC-Berlijn kan ik me voorstellen dat het probleem voor NS daar vandaan komt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Wubbo »

Volgens OV Magazine had ook NS die spitssneltreinen in zijn bod zitten. Dat maakt dat er toch een luchtje aan dit verhaal zit...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

In een aanbesteding ga je er natuurlijk van uit dat je wint, dus natuurlijk is het logisch dat ze dat hebben ingediend. Dat ze vervolgens niet hebben bedacht dat ze konden verliezen komen ze nu tegen.
Komt wel goed schatje.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door gkw1969 »

De meeste bezwaren worden niet ingediend om een concessie alsnog te behouden, maar om tijd te rekken.
Het bezwaar van de NS houdt verband met een nieuwe strategie die de NS wil inzetten: hoofdtaak is het kernnet met IC verbindingen. Om recht op bezwaar te houden op andere stoptreintrajecten die zij gaan afstoten, moeten ze nu formeel bezwaar maken tegen het gezamenlijk gebruik van het spoor. Dit om in de toekomst de mogelijkheid te hebben juridisch af te dwingen dat ProRail de treinpaden eerlijk te verdelen. Het is puur een formaliteit dus.

De ACM heeft beschuldigingen van fraude al naar de prullenbak verwezen in het voortraject, dat was ook de reden dat de gunning destijds 2 weken was uitgesteld.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

ProRail is juridisch al verplicht om treinpaden eerlijk te verdelen. Daar hoeft NS dus helemaal dit bezwaar niet voor in te dienen. :')

NS wil juist hier onder uit zien te komen, door een pad (die van de sneltrein) bij voorbaat al proberen te blokkeren, voordat ProRail volgens die juridische plicht de treinpaden op Wierden-Enschede eerlijk moet verdelen en mogelijk een NS-trein ook maar een minuutje zou moeten uitbuigen daarvoor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Wubbo »

ProRail mag gewoon treinen een minuutje uitbuigen, is allemaal geregeld in de Netverklaring. ProRail is zelfs verplicht om de infrastructuur zo efficient mogelijk te gebruiken, waarvoor dat soort wijzigingen gedaan (kunnen) worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Dat zeg ik toch juist? :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe haalbaar is dit bezwaar?

Syntus wint eerlijk en NS deed ook mee aan de aanbesteding. Nu is er ineens bezwaar op de extra treinen, die NS ook aanbood.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

Het zal puur gaan om inkomstenverdeling, niet zozeer op annuleren gunning.
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Zit er in die gunning dan ook een afgesproken inkomstenverdeling? Zo niet, dan kan NS daarop niet in bezwaar gaan natuurlijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Kun je de inkomsten niet verdelen op basis van het aandeel DRU dat de vervoerders aanbieden, waarbij gekeken wordt naar de reisrelatie?
VB1: Ik ga van Zwolle naar Enschede, 100% kans dat ik met Syntus ga.
VB2: Ik ga van Enschede Universiteit naar Almelo, 50% kans op NS of Syntus.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door marvinkok »

*Enschede Kennispark ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door reisthijs »

NS maakt bezwaar op basis van wat er in de Hoofdrailnet-concessie is afgesproken:
Uitbreiding van samenloop op het hoofdrailnet door frequentieverhoging op bestaande
samenlooptrajecten als bedoeld in het derde lid, is uitsluitend mogelijk als de verzochte uitbreiding (i)
per saldo een substantiële verbetering inhoudt voor de totale groep reizigers, (ii) het continueren van
de bestaande dienstverlening door NS niet in de weg staat, (iii) NS niet belemmert in het nakomen
van de verplichtingen van deze concessie en (iv) geen substantieel financieel nadeel voor NS oplevert.
Indien de betrokken vervoerders en decentrale overheden in onderling overleg geen
overeenstemming bereiken over het al dan niet uitbreiden van de samenloop als bedoeld in de eerste
zin, beslist de concessieverlener, na afstemming met de betrokken decentrale concessieverlener(s).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

even kijken:
1. Het levert voordelen op voor de reizigers Twente - Zwolle.
2. lijkt me niet een nadeel.
3. idem als 2
4. alle eisen zijn toch ingewilligd?
5. NS heeft toch geen financieel nadeel als Syntus een extra sneltrein rijdt? Ik verwacht dat de meeste Twentse reizigers alleen naar Zwolle zullen reizen.

Hoe wil de NS dit dan doen als zij gewonnen hadden? Dan was er zeker geen probleem geweest?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten