Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1157
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor flipje » Ma 15 Jan 2018, 10:16

Mijn ervaring is dat op het Kamperlijntje de punctualiteit omlaag is gegaan met de komst van Keolis. Vooral in de spits is het toch altijd wel raak met 1 á 2 minuten vertraging. Die enkele minuten maken juist het verschil of je de volgende trein in Zwolle wel of niet haalt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Suus » Ma 15 Jan 2018, 10:32

ZipperZapper schreef:De manier van afkoppelen hij Keolis is wel wennen. Als NS met twee Buffels binnenkwam op Enschede en met één verder ging, bleef het achterste stel achter op het perron en vertrok alleen het voorste. Keolis laat eerst het voorste stel leeg vertrekken, voor het achterste stel in dienst gaat. Voelt heel onnatuurlijk en je ziet dus ook geregeld dat er nog mensen uit het voorste stel gebonjourd moeten worden

Klinkt wel klantvriendelijker, de reiziger hoeft minder ver te lopen.
Rame à l'approche

ZipperZapper
Berichten: 156
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor ZipperZapper » Ma 15 Jan 2018, 12:55

Dat is natuurlijk waar, gewoon een gewoonte die er nog even uit moet slijten bij velen denk ik.

De afgelopen paar keer dat ik een treinrit heb gemaakt werkten zowel de reisinformatie als de automatische omroep goed. Ik vind het een leuke toevoeging dat zowel op het scherm als in de omroep wordt vermeld aan welke zijde je moet uitstappen. Je kunt natuurlijk prima zonder, maar het is een leuke feature.

edje
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 16:15

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor edje » Ma 15 Jan 2018, 16:31

ZipperZapper schreef:De manier van afkoppelen hij Keolis is wel wennen. Als NS met twee Buffels binnenkwam op Enschede en met één verder ging, bleef het achterste stel achter op het perron en vertrok alleen het voorste. Keolis laat eerst het voorste stel leeg vertrekken, voor het achterste stel in dienst gaat. Voelt heel onnatuurlijk en je ziet dus ook geregeld dat er nog mensen uit het voorste stel gebonjourd moeten worden

Meestal, gaat juist het stel, wat bij binnenkomst voorop rijdt, er juist af.

KM46
Berichten: 10937
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor KM46 » Ma 15 Jan 2018, 19:16

flipje schreef:Mijn ervaring is dat op het Kamperlijntje de punctualiteit omlaag is gegaan met de komst van Keolis. Vooral in de spits is het toch altijd wel raak met 1 á 2 minuten vertraging. Die enkele minuten maken juist het verschil of je de volgende trein in Zwolle wel of niet haalt.

Dit kunnen misschien kinderziektes zijn. Een start van een nieuwe concessie gaat (bijna) nooit van zelf.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11579
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Jan 2018, 21:44

Ik heb opgevangen dat de keertijd in Kampen aan de krappe kant is met die Flirts, die schijnen wat meer tijd nodig te hebben dan DM90 voor het keren.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13406
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Meltrain » Ma 15 Jan 2018, 22:05

Daniel schreef:Dat van die afgesloten toiletten onder de 3 graden vindt ik wel apart, wat is er zo anders aan die Flirts dat het water in de toiletten daar wel bevriest en bij andere treinen niet?

Gezien het feit dat hetzelfde type trein ook in Zwitserland en Duitsland rijdt, kan ik me niet voorstellen dat het aan de Flirts ligt.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Di 16 Jan 2018, 09:17

Waarschijnlijk ligt er hier een andere toilet it in, die dan weer eens niet bestand is tegen weer dat ook gewoon in Nederland voorkomt.
Bij twijfel altijd klagen

ZipperZapper
Berichten: 156
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor ZipperZapper » Di 16 Jan 2018, 12:17

edje schreef:
ZipperZapper schreef:De manier van afkoppelen hij Keolis is wel wennen. Als NS met twee Buffels binnenkwam op Enschede en met één verder ging, bleef het achterste stel achter op het perron en vertrok alleen het voorste. Keolis laat eerst het voorste stel leeg vertrekken, voor het achterste stel in dienst gaat. Voelt heel onnatuurlijk en je ziet dus ook geregeld dat er nog mensen uit het voorste stel gebonjourd moeten worden

Meestal, gaat juist het stel, wat bij binnenkomst voorop rijdt, er juist af.


Klopt, dat is wat NS met de Buffels deed. Keolis geeft er blijkbaar de voorkeur aan het bij binnenkomst achterste stel eerst af te rangeren.

edje
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 16:15

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor edje » Di 16 Jan 2018, 15:30

Nee hoor, er is dan blijkbaar niet echt een voorkeur, want ik moet toch echt regelmatig bij binnenkomst de voorste leeg maken en afsluiten.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor isadora » Di 16 Jan 2018, 16:02

Geweldig al die deskundigen hier.
Dank edje. :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Durashift
Berichten: 2676
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Durashift » Wo 17 Jan 2018, 00:01

Wordt dus tijd dat Keolis wél een eenduidige voorkeur opstelt. :wink:

ZipperZapper
Berichten: 156
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor ZipperZapper » Wo 17 Jan 2018, 08:37

edje schreef:Nee hoor, er is dan blijkbaar niet echt een voorkeur, want ik moet toch echt regelmatig bij binnenkomst de voorste leeg maken en afsluiten.


Dan plan ik mijn reisjes blijkbaar zo dat het voor mij telkens raak is :lol:

Durashift schreef:Wordt dus tijd dat Keolis wél een eenduidige voorkeur opstelt. :wink:


*O* Dan ook maar direct over de uitspraak van de naam als ze toch bezig zijn. Ke-jo-lis, Keo-lies, Keolie, je hoort ze allemaal (A)

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Wo 17 Jan 2018, 09:08

Ugh, gewoon lekker op zn Hollandsch keejoolis, hoe minder Frans ik spreek hoe beter :')
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Suus » Wo 17 Jan 2018, 09:23

Komt goed uit, want zo spreken de Fransen het ook uit *O*


(Na dertig seconden kan je het afzetten)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Wo 17 Jan 2018, 09:28

Dat is dus precies hoe ik het niet wil uitspreken :lol: maargoed fonetisch schijven is ook niet een van mn sterke punten.

Overigens is dit een ding, gezien ik in dit topic hier eerder posts over gezien heb.
Trein naar Berlijn blijft gewoon
via Deventer en Apeldoorn rijden

Deventer en Apeldoorn blijven nog wel een tijdje haltes voor de internationale trein Amsterdam-Berlijn. De provincie Overijssel ziet geen reden voor vervolgonderzoek naar de haalbaarheid om die trein te laten rijden via Zwolle en de Hanzelijn. Met die alternatieve en snellere route zouden de huidige halteplaatsen Deventer en Apeldoorn vervallen.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/trei ... ~a1560949/
Bij twijfel altijd klagen

Dennenboom
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Dennenboom » Wo 17 Jan 2018, 14:19

Lijkt me een juist besluit gezien het kostenplaatje. Maar dat is toch geen zaak van de provincie?

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Wo 17 Jan 2018, 14:24

Het lijkt mij sterk dat de provincie Overijssel daar zelf over kan beslissen, maar als ze een sterk voorstel hebben (minder reistijd), de Inversterkingen daarvoor willen doen, en een beetje erbij lobbyen, dan zouden ze het best kunnen krijgen, ik denk dat ze nu dus besloten hebben om hier verder geen moete in te steken gezien de kosten van deze internationale verbinding via Zwolle.
Bij twijfel altijd klagen

jelmerrr
Berichten: 807
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor jelmerrr » Wo 17 Jan 2018, 14:32

Maareh heeft het wat met de concessie te maken?

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Wo 17 Jan 2018, 14:50

In dit topic was de mogelijke verhuizing van de ic Berlijn al eerder besproken, verder was er jiet echt een passend topic, en wilde ik er geen nieuwe voor aanmaken.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5029
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Chrysa » Wo 17 Jan 2018, 15:46

jelmerrr schreef:Maareh heeft het wat met de concessie te maken?

Hij zou over de spoorlijn Zwolle - Enschede moeten rijden.

Durashift
Berichten: 2676
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Durashift » Do 18 Jan 2018, 01:42

..en dat is dan sneller dan via de huidige route?

Lijkt mij toch wel wat kilometers om...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor reisthijs » Do 18 Jan 2018, 07:43

Niet veel meer kilometers dan de huidige route. Het voordeel zou vooral zitten in de hogere snelheden die daar mogelijk zijn (160/200 op de Flevo/Hanzelijn).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Suus » Do 18 Jan 2018, 08:12

Het is wellicht sneller vanuit Amsterdam, maar vanuit Den Haag, Rotterdam en Utrecht neemt de reistijd wel toe. Dat lijkt mij een significante doelgroep voor die trein die bij dit punt-tot-punt-denken even vergeten wordt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Berichtdoor Mdk » Do 18 Jan 2018, 08:46

Zijn die rijtuigen uberhaupt geschikt voor hogere snelheden? En de 1200 los die ze trekken?
T zou wel ironisch geweest zijn als het gebeurd was, dan hadden we een ice die met een slakkengangetje door Nederland kruipt, en een Duitse ic die op hoge snelheid gaat rijden.
Bij twijfel altijd klagen


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten