Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5769
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor Milco » do 12 dec 2019, 07:56

Naar Den Haag moet je een halfuur wachten na het missen van de trein, naar Groningen gaat negen minuten na de intercity al een sprinter.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 10-02-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Klaasje
Berichten: 6665
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor Klaasje » do 12 dec 2019, 08:59

De overstap van/naar Gronigen voldeet niet aan de normen en was daarmee geen overstap.

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor sirvinniei » do 12 dec 2019, 11:48

visgraat schreef:In het artikel staat trouwens dat alleen de aansluiting naar Lelystad en Den Haag komt te vervallen. Daar zie ik het probleem niet van met Kampen Zuid als alternatief, waarbij een goede aansluiting wordt geboden in Lelystad richting Den Haag.

Dan mogen ze wel wat investeren in het busnet binnen Kampen. De ligging van Kampen Zuid is niet bepaald ideaal.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 802
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor visgraat » do 12 dec 2019, 19:45

Klaasje schreef:De overstap van/naar Gronigen voldeet niet aan de normen en was daarmee geen overstap.


Welke reiziger maakt zich druk om overstapnormen van Prorail? Het is een haalbare aansluiting voor iemand die goed ter been is en straks niet meer.

Voor inwoners in Kampen is het grotendeels de ene kant op fietsen met niet meer een aansluiting of net iets verder de andere kant op fietsen. Zo groot is Kampen ook weer niet. Van het ene naar het andere station is een kwartier fietsen, dus dat is het maximaal meer. De omweg via Zwolle duurt juist 15 minuten langer. Dus in het uiterste geval is het net zo lang. Ja, als je afhankelijk bent van de bus is het eeen ander verhaal.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7930
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor Z2N » do 12 dec 2019, 20:15

Alleen de overstappen die aan de overstapnorm voldoen zijn overstappen waarvan je als reiziger uit mag gaan. Dat iets in de praktijk soms wel werkt is leuk, maar die normen zijn er om teleurstelling te voorkomen.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

umbusko
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor umbusko » do 12 dec 2019, 20:31

Nou, nee. Neem nou de overstap in Roermond van de IC uit Maastricht op de stoptrein naar Nijmegen. Die is sinds september niet meer 3 maar nog maar 2 minuten: NS vindt het geen officiële overstap meer en Arriva nog steeds wel. De reisplanner adviseert om 20 minuten eerder te vertrekken uit Maastricht met de stoptrein. Dat betekent dat als ik 1 op de 3x de overstap vanuit de IC haal, ik het er netto al even goed van afbreng als wanneer ik standaard de reisplanner volg. En ik haal die overstap echt veel vaker, want hij is gewoon haalbaar. :Y Als ik het niet haal is de vertraging ook al veel forser, en dan had ik het met de officiële norm ook niet gehaald.

Wat dan weer wel waar is, is dat je geen geld terug bij vertraging kunt claimen met een gemiste niet-officiële overstap. Maar bij een overstap tussen verschillende vervoerders kan dat toch al niet. :')

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12434
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor Wubbo » do 12 dec 2019, 20:41

visgraat schreef:
Klaasje schreef:De overstap van/naar Gronigen voldeet niet aan de normen en was daarmee geen overstap.


Welke reiziger maakt zich druk om overstapnormen van Prorail?
ProRail doet niets met overstapnormen. De reisplanner wel, dus de mensen die hun reis plannen zullen zien dat deze overstap niet bestaat.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 802
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor visgraat » do 12 dec 2019, 23:15

De Google reisplanner ziet de overstap van Almere via Zwolle naar Groningen in 2 minuten ook niet als een overstap. Of je moet in Utrecht de sprinter naar Zwolle nemen met iets van 15 stops of juist in Zwolle de sprinter nemen. Dat slaat nergens op. Hoe kan het dat we met al die technieken dit niet voor elkaar hebben en eigenlijk zelfs voor de gek gehouden worden. Ook met de IC uit Enschede zou je bijvoorbeeld de sprinter nog wel kunnen halen. Geef op z'n minst mensen de mogelijkheid zo te plannen.

Selivio
Berichten: 159
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor Selivio » vr 13 dec 2019, 01:17

Die minimale overstaptijd is bewust(als ik het goed onthouden heb 3 min voor zelfde perron en 5 min voor ander perron, maar weet ik niet meer zeker). De officiële reden dat ze de overstappen zo realistisch mogelijk willen hebben, ook voor het dametje of heertje met de rollator. Máár een onofficiële reden is dat de GTBV-regeling gekoppeld zit aan de reisadviezen. Krijg je een half uur vertraging vanwege je trein die een minuutje te laat aankomt op het overstapstation, waardoor je je aansluiting mist die 1.5 minuut later vertrekt, heb je recht op de GTBV omdat je het (niet meer gehaalde) officiële reisadvies gevolgd hebt. Daarom die minimale buffertijd.....
Grt. Stefan

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4299
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor cassie127 » vr 13 dec 2019, 10:20

Crossplatform is altijd minimale overstaptijd van 2 minuten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12

umbusko
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor umbusko » vr 13 dec 2019, 11:03

Maar schuin crossplatform is minstens 3 minuten; daar gaat die hele discussie in Roermond ook over, omdat ze spoor 2 geen perronfase hebben gegeven. :') (Op de borden overigens wel, maar in de planning (en in de praktijk) niet. Die borden hebben ze toen aangepast toen de IC's naar Mt en Hrl in Std splitsen, zodat ze a-zijde en b-zijde aan konden geven omdat "voor" en "achter" niet werkte.)

sneltram
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor sneltram » vr 13 dec 2019, 11:05

Naast elkaar (cross platform) 2 minuten
Achter elkaar 3 minuten
Volgende perron 4 minuten
Meer perroneilanden er tussen 5 minuten
Hemboog Sloterdijk en Buurtsporen Utrecht 6 minuten

JordiBrabant
Berichten: 696
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor JordiBrabant » do 16 jan 2020, 19:39

Tubantia schreef:Het is zover: Twentse nachttrein in juni van start
ENSCHEDE - Het is zover: er komt een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf juni 2020 in en betreft vooralsnog één extra rit in beide richtingen op vrijdag en zaterdag.

Volgens Tubantia heeft de provincie besloten dat er één nachttrein tussen Enschede en Zwolle rijden gaat rijden. Ik zeg niet voor niets één, want volgens de dienstregeling van deze trein, welke in het artikel te lezen is, is het een extra slag Zwolle vanuit Enschede. In Zwolle zal deze trein om 1:05 vertrekken dus er ontstaan zeer ruime, haast niet te missen, aansluitingen voor de nachtreizigers verder Overijssel in.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4299
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Berichtdoor cassie127 » vr 17 jan 2020, 00:41

Ze stonden in oktober al in de concept dienstregeling in Hafas, maar toen was nog niet helemaal zeker wanneer ze gingen rijden. Wat wel duidelijk was in Hafas was dat het in ieder geval niet voor april zou zijn.

Maar fijn dat die er komt... Kan ik vanuit NRW nog later thuis komen.*O*
Spoiler: show
al parkeerde ik al vaak voor als ik de laatste trein van Arnhem naar Zwolle wou nemen de auto bij station Wijhe omdat dat station op slechts 14 minuten rijden ligt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten