Pagina 10 van 59

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: di 03 mar 2015, 22:48
door flipje
Zonnig schreef: Syntus kan / kon natuurlijk ook een waarneming ter plaatsen doen.

Is Syntus dat ook al niet aan het doen in de provincie Utrecht? Voor het Kamperlijntje lijkt me een telling niet zo lastig :wink:.
Overigens kunnen we er 99,9% vanuit gaan dat Connexxion mee gaat doen ( Kamperlijntje).

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: di 03 mar 2015, 23:31
door SuperGhost
Waarom kunnen we daar vanuit gaan?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 10:55
door flipje
Omdat het Kamperlijntje een belangrijke verbinding is tussen de NOP/Kampen naar Zwolle. Een verbinding welke goed zou aansluiten op de vervoersactiviteiten in IJsselmond.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 11:23
door Berk-24
Ik snap sowieso niet, waarom beide lijnen in een pakket zitten. Ze zijn totaal anders. Zwolle-Kampen is een vrij rustig boemel dat continu tussen beide plaatsen pendelt. Zwolle-Enschede een erg drukke regionale spoorlijn. Zwolle-Kampen loopt door Connexxion-gebied, Zwolle-Enschede door Syntus-gebied. Vergeet verder niet de in- en uitcheckparade in Hengelo wanneer men wilt overstappen tussen de s7900 en de s31200 en dat zijn echt een groot deel van de reizigers van de s31200. Alleen daarom zou Syntus moeten winnen, maar dan tast je weer het gelijk speelveld aan.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 11:46
door CamilleKreemers
Als ik de documenten goed lees is er een vervoerswaarde aanwezig. dit staat in B1.47, dus is er een aantal reizigers weergegeven per rit tussen de stations? Ook zijn de inkomsten weergegeven in een van de bijlagen, compleet met accountsverklaring.

Daarnaast is het mogelijk dat de beide trajecten NIET aan dezelfde vervoerder wordt gegund. Dat stond in de nota van uitgangspunten genoemd. @ Berk-24. Zullen we alle trajecten dan ook maar weer onder NS gooien, Dan heb je nergens meer een parade bij de paaltjes voor het overstappen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 11:46
door dennistd
Met name zodat je één vervoerder hebt voor beide lijnen, zodat er ook een gezamenlijke materieelreserve is. Om alleen voor Zwolle-Kampen een reservestel te hebben is namelijk nogal onhandig: dan heb je een reserve van 50% op je totale materieelpark.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 12:39
door SuperGhost
Volgens mij zijn ze ook in één pakket gedaan, omdat het Kamperlijntje al een keer los is aanbesteed en die aanbesteding is mislukt.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 12:45
door deadlock
Dat was inclusief elektrificatie/ombouw naar tram.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 13:09
door starx
Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.

Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 14:12
door Daniel
starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 14:14
door flipje
starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 14:15
door Thom91
Daniel schreef:
starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P
Ik zit hier gewoon hardop om te lachen, heerlijk! :lol:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 14:23
door dennistd
Kent u die mop van die rechtszaak die aangespannen werd? Die ging niet door...
Syntus trekt kort geding tegen provincie Overijssel en Regio Twente in

Vervoersmaatschappij Syntus trekt het kort geding tegen de provincie Overijssel en Regio Twente in. Syntus wilde dat de rechter de aanbesteding voor de spoorconcessies op de lijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen vernietigt of uitstelt, omdat zij niet alle gegevens hadden. Syntus heeft de gegevens alsnog gekregen.

Syntus wil zich inschrijven als kandidaat-vervoerder voor de spoorlijnen Zwolle-Enschede en Zwolle Kampen, maar zei tot gisteren dat ze te weinig informatie had.

Geen cijfers over reizigersaantallen

Syntus had bijvoorbeeld geen cijfers over het aantal reizigers en de bezetting van zitplaatsen in treinen tijdens de spits. De gegevens zijn wel bekend bij NS, die nu het reizigersvervoer op beide sporen in handen heeft.

De sluiting voor de inschrijving is donderdag. Het kort geding zou vrijdag in Almelo plaatsvinden, maar is nu van de baan.

Bron: RTV Oost

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 14:45
door marvinkok
Daniel schreef:
starx schreef:Ik hoop eigenlijk ook wel dat Arriva in gaat schrijven. Zij hebben qua materieelreserve extra voordeel, omdat ze de Vechtdallijnen ook al hebben.
Hoe zie je dat voordeel? E-GTW een aanloopje laten nemen en hopen dat ´ie Kampen haalt? :P
Ehm .. Alles wordt toch geëlektrificeerd?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 16:06
door Daniel
Dat was toch nog niet gereed met de start van de nieuwe concessie?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 16:08
door JWM
De concessie gaat pas in op het moment dat er bovenleiding hangt. Loopt dat vertraging op, dan gaat de concessie ook later in.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 17:04
door starx
flipje schreef:
starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:
Sorry voor de formulering, die was wat onduidelijk. Ik weet dat Kampen Zuid het nu al veel slechter scoort dan Kampen, maar als die laatste nou ook nog eens goedkoper wordt, dan zal Kampen Zuid nog slechter gaan scoren. Dat bedoelde ik te zeggen. Misschien dat NS dan eens inziet dat de hanzelijn gewoon belachelijk duur is.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 17:18
door deadlock
Dat weet NS al lang maar ik vind het prima te verdedigen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 10:26
door gkw1969
starx schreef:
flipje schreef:
starx schreef: Ook hoop ik dat de prijsverhoging van het Kamperlijntje met de ingang van de concessie eindelijk wordt teruggedraaid. Als deze lijn goedkoper is dan reizen via Kampen Zuid dan wil ik wel eens weten hoeveel mensen nog via dat station gaan.
Want heel Kampen reist nu vanaf Kampen Zuid? Ga zelf eens polsen bij beide stations in de spits. Dan weer je dat oud en vertrouwd het met gemak wint van het tochtgat dat Kampen Zuid heet :wink:
Sorry voor de formulering, die was wat onduidelijk. Ik weet dat Kampen Zuid het nu al veel slechter scoort dan Kampen, maar als die laatste nou ook nog eens goedkoper wordt, dan zal Kampen Zuid nog slechter gaan scoren. Dat bedoelde ik te zeggen. Misschien dat NS dan eens inziet dat de hanzelijn gewoon belachelijk duur is.
Vergeet niet dat de NS de prijsverhoging heeft doorgevoerd op Zwolle-Kampen, dit om de mensen veel meer via Kampen Zuid te laten reizen omdat dat station achterblijft bij de veel te positieve verwachtingen van de NS. Oftewel.... de NS heeft zich behoorlijk "in de voet geschoten" door te zeggen dat Kampen Zuid het belangrijkste station van Kampen zou worden. Mede ingegeven door de dure exploitatie van Zwolle Kampen (2x2 personeel). Een regionale vervoerder doet dat met de helft minder en vliegende controle teams. Zowel Syntus als Arriva heeft ze in de regio aanwezig. Daarbij komt ook dat de NS een langere keertijd kent dan een regionale vervoerder, dankzij bedrijfsregels van de NS

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 14:32
door SuperGhost
Volgens mij had de NS Zwolle-Kampen juist duurder gemaakt omdat de Hanzelijn op papier langer gemaakt moest worden om te voorkomen dat NS verlies zou lijden.
De reis Zwolle-Amsterdam via de Hanzelijn was namelijk korter dan via de Veluwelijn, dus zou een treinreis goedkoper moeten worden. Dit wilde NS niet, dus heeft ervoor gezorgd dat de prijs via de Hanzelijn gelijk bleef door de Hanzelijn op papier langer te maken dan die eigenlijk is, waardoor Zwolle-Kampen Zuid opeens een grotere afstand was geworden. Omdat NS vervolgens ook niet wilde dat Zwolle-Kampen (veel) goedkoper zou zijn dan Zwolle-Kampen Zuid, heeft NS ook dit traject aangepast.

Dat was het verhaal dat ik had mee gekregen.
Het is ook niet nieuw dat NS trajecten op papier langer laat lijken als ze daadwerkelijk zijn. Zo wordt voor een reis Amsterdam-Leiden/Den Haag/Rotterdam ook de afstand via Haarlem gerekend en dus niet de kortere afstand via Schiphol en wordt voor de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Rotterdam ook diezelfde afstand via Haarlem gerekend + de bekende toeslag, terwijl de werkelijke afstand veel korter is.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 14:37
door Suus
Het aantal kilometers tussen Zwolle en Kampen is verhoogd naar het daadwerkelijke aantal dat verreisd wordt tussen Zwolle en Kampen Zuid. De echte afwijkingen op de Hanzelijn zitten tussen Kampen Zuid en Dronten en Dronten en Lelystad.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 16:50
door SuperGhost
Ah, dan kwam ik dus een aardig eindje, maar had ik net het detail rond Kampen verkeerd.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 17:47
door waldo79
Zelf even grofweg nagemeten met Google Maps: Zwolle - Kampen is zo'n 15 km, terwijl er jarenlang 13 tariefeenheden voor zijn berekend 8-)

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 17:54
door Suus
Het was even zoeken, maar hier de afstanden van de Hanzelijn:
Justin via Webguy schreef: Lelystad - Dronten = 20,9km
Dronten - Kampen Zuid = 13,2km
Kampen Zuid - Zwolle = 15,2km
De berekende tariefkilometers zijn:

Lelystad - Dronten 25
Dronten - Kampen Zuid 17
Kampen Zuid - Zwolle 15

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Geplaatst: do 05 mar 2015, 21:41
door ODRAIL
En wat zijn de tariefkilometers tussen Kampen en Zwolle?