Pagina 2 van 59

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 14:47
door Frans F
Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 15:59
door Daniel
Huh? Het is echt niet zo dat men massaal uit Kampen richting Amsterdam en Schiphol reist dus de Hanzelijn heeft met die overstapstroom niks te maken.
In de praktijk in een spits waargenomen dat er nog echt een behoorlijke overstapstroom naar de trein richting Amersfoort gaat.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:03
door Dagren
Frans F schreef:
Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.
Wat moeten overstappers richting Amersfoort op de Hanzelijn? Dan reis je alsnog via Zwolle, alleen met een slechtere aansluiting. Sowieso is het aantal reizigers dat vanaf Kampen Zuid reist lachwekkend klein, terwijl het Kamperlijntje tijdens de spits uitpuilt. Dus alleen op basis daarvan lijkt het mij al incorrect om te stellen dat een belangrijk deel van de overstappers richting Amersfoort is weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Dat zou impliceren dat een aanzienlijk aantal reizigers vanuit Kampen gebruik maakt van de Hanzelijn.

Men had overigens wel de wens dat hetgene dat jij schetst zou gebeuren, misschien baseer je je uitspraken daar op? Men verwachtte 2000 reizigers per dag op Kampen Zuid, maar daar komt men op het moment niet eens bij in de buurt.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:03
door Suus
De overstappen in Zwolle zullen zeker haalbaarder worden als de tunnel eindelijk in gebruik wordt genomen. Minder ver lopen en een minder grote beklimming.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:23
door verfmeer
Dagren schreef:
Frans F schreef:
Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.
Wat moeten overstappers richting Amersfoort op de Hanzelijn? Dan reis je alsnog via Zwolle, alleen met een slechtere aansluiting. Sowieso is het aantal reizigers dat vanaf Kampen Zuid reist lachwekkend klein, terwijl het Kamperlijntje tijdens de spits uitpuilt. Dus alleen op basis daarvan lijkt het mij al incorrect om te stellen dat een belangrijk deel van de overstappers richting Amersfoort is weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Dat zou impliceren dat een aanzienlijk aantal reizigers vanuit Kampen gebruik maakt van de Hanzelijn.

Men had overigens wel de wens dat hetgene dat jij schetst zou gebeuren, misschien baseer je je uitspraken daar op? Men verwachtte 2000 reizigers per dag op Kampen Zuid, maar daar komt men op het moment niet eens bij in de buurt.
Ik denk dat Frans F de reizigers richting Amsterdam bedoelt. Die gingen vroeger via Amersfoort, maar kunnen nu via Kampen-Zuid rechtstreeks gaan.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:33
door Dagren
Oooh, maar dat zullen er toch niet zo veel zijn?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:42
door verfmeer
Ik gok alle reizigers van Kampen-Zuid, want de sprinter uit Kampen-Zuid ligt niet in de Zwolse knoop, waardoor je altijd 15 minuten wachttijd hebt. De trein uit Kampen ligt wel in de knoop, waardoor dat voor veel mensen een stuk aantrekkelijker is.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 16:53
door visgraat
En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:08
door Bakpapier
Je kunt natuurlijk ook in Almere overstappen op de IC naar Amsterdam. Dat kost echter wel 3 minuten langer in totaal, en mensen houden niet van overstappen. Best dus maar vóór vertrek naar het toilet te gaan en de sprinter te pakken ;)

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:11
door Dagren
verfmeer schreef:Ik gok alle reizigers van Kampen-Zuid, want de sprinter uit Kampen-Zuid ligt niet in de Zwolse knoop, waardoor je altijd 15 minuten wachttijd hebt. De trein uit Kampen ligt wel in de knoop, waardoor dat voor veel mensen een stuk aantrekkelijker is.
Of mensen die naar Dronten, Lelystad of Almere moeten. Maar dat zijn nou niet echt plaatsen waar heel veel Kampenaren werken of studeren. Ik vind het wel jammer dat ik nergens reizigersaantallen van Kampen kan vinden, alleen van Kampen Zuid. In Kampen Zuid schijnen er 1250 in- en uitstappers te zijn. Dat is ongeveer een kwart van het aantal in- en uitstappers op Kampen in 2009. Maar ik verwacht dat de in- en uitstappers op station Kampen na het wegvallen van lijn 141 tussen kampen en Zwolle alleen maar hoger is geworden.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:14
door Dagren
Die paar keer dat ik trouwens vanaf Kampen Zuid de polder inging, heb ik trouwens nog nooit in een echte sprinter gezeten. Altijd in treinen die normaal als intercity rijden, met wifi en een toilet. :)

Maar dat is puur toeval waarschijnlijk, want richting Zwolle heb ik wel eens een Sprinter gehad. Volgens mij was de enige reden om via Kampen Zuid te gaan dan ook "Ach, zie ik dat station eens".

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 21:54
door regenmaker
Het probleem dat het kamperlijntjes zo druk is, zit hem ook in het feit dat mensen vanuit Urk en Emmeloord ook vaak via Kampen en Zwolle reizen om zo richting Deventer en Amersfoort te kunnen reizen.

Naar Heerenveen/Groningen en naar Lelystad is er vanaf Emmeloord een sneldienst, dus weinig overstappers op Zwolle richting Randstad/Noorden vanuit Urk en Emmeloord.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 00:21
door Vinny
Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 00:22
door Vinny
visgraat schreef:En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.
Dat is wel een beetje het verwende nest uithangen. Als je de IC gemist hebt, dan is de snelste verbinding met Noord-Nederland vanuit Amsterdam Centraal gewoon de sprinter. Prima uit te houden :) Ik heb dat om die reden ook wel eens gedaan.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 09:08
door Daniel
Vinny schreef:Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?
Volgens mij is Kampen een van de weinige plaatsen op de bible-belt die niet zo'n schoolbus naar Amersfoort heeft. Urk - Amersfoort heeft echter wel zo'n verbinding gehad (die tegenwoordig geknipt is) en tja, da's natuurlijk wel ook een reis die over Kampen loopt als je met de trein gaat.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 10:00
door verfmeer
Vinny schreef:Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?
Ik dacht dat die school ook in Kampen een vestiging had geopend, zodat de scholieren minder ver hoeven te reizen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 10:11
door sirvinniei
Maar de reden dat er meestal apart schoolvervoer word geregeld is dat er meestal maar ongeveer 2 bewegingen zijn op een dag, 1 in de ochtend naar school en 1 in de middag terug. Ik denk niet dat dat een gigantische vervoersvraag oplevert.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 10:15
door jesperhaverkamp
Was het geschatte reizigersaantal van Kampen Zuid niet ook gebasseerd op een trein die vanaf Zwolle via Kampen Zuid, Dronten en Lelystad doorreed als intercity/sneltrein naar Amsterdam?

En on-topic: hoeveel doorgaande reizigers Kampen - Enschede zijn er?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 01 nov 2014, 22:32
door Vinny
sirvinniei schreef:Maar de reden dat er meestal apart schoolvervoer word geregeld is dat er meestal maar ongeveer 2 bewegingen zijn op een dag, 1 in de ochtend naar school en 1 in de middag terug. Ik denk niet dat dat een gigantische vervoersvraag oplevert.
Die dingen kunnen doorwerken. Omdat je bijvoorbeeld vriendjes en vriendinnetjes krijgt uit de stad waar je naar school gaat, en die wil je in het weekend misschien opzoeken. Je gaat altijd al met de trein daarheen, dus is de drempel lager om er werk te zoeken. Je kent de stad beter dus het is je eerste voorkeur om er uit te gaan of een theater te bezoeken.

Dat zijn allemaal geen specifieke zaken voor Kampen-Amersfoort, maar kan vanuit de historie verklaren waarom tussen sommige steden een grotere vervoersstroom bestaat dan tussen andere steden ;)

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 21:20
door visgraat
Vinny schreef:
visgraat schreef:En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.
Dat is wel een beetje het verwende nest uithangen. Als je de IC gemist hebt, dan is de snelste verbinding met Noord-Nederland vanuit Amsterdam Centraal gewoon de sprinter. Prima uit te houden :) Ik heb dat om die reden ook wel eens gedaan.
Dat vind ik niet. Geen toilet en stoelen, waarbij je met je knieen tegen je overbuurman zit als je net iets langer bent dan normaal, vind ik zeer ongeschikt voor een rit van een uur en een kwartier. Wat dat betreft vind ik Enschede - Zwolle fijner en hopelijk in de toekomst ook. Die dingen zijn op die afstanden echt geen luxe.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:53
door julsteren
Oneens. Met mijn lengte zit ik met mijn knieën ook al bij de overbuurman in de stoel in het DM'90, ik zie graag wat anders komen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:13
door Hainje
SLT of IC-materieel, uiteindelijk is het gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur wat het fijnste is.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:50
door regenmaker
Nee, er wordt in sommige bussen (bijv. VDL Citea van Arriva) en treinen (bijv. DM'90) te weinig rekening gehouden met lange mensen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:53
door Hainje
Definieer lang?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:00
door regenmaker
Totale lengte maakt niet, gaat vooral om lange benen :)