Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Berichtdoor Suus » Do 05 Mar 2015, 21:42

Ik nam aan dat dat uit de berichten wel op te maken viel, maar dat is (nu) dus ook 15.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Berichtdoor dennistd » Do 05 Mar 2015, 23:12

Zwolle-Kampen is trouwens in echte kilometers iets minder dan 13,2km (van juk tot juk).
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Berichtdoor starx » Vr 06 Mar 2015, 01:59

Dat was mijn punt inderdaad. Reizigers die van kampen gebruik maken moeten meer betalen om Kampen Zuid niet uitde markt te prijzen. Een andere vervoerder dan NS op het kamperlijntje is juist gebaat bij een concurrentievoordeel.

Overigens zal Kampen Zuid altijd nog veel sneller zijn voor de richting Lelystad.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 776
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Berichtdoor flipje » Vr 06 Mar 2015, 12:55

starx schreef:Dat was mijn punt inderdaad. Reizigers die van kampen gebruik maken moeten meer betalen om Kampen Zuid niet uitde markt te prijzen. Een andere vervoerder dan NS op het kamperlijntje is juist gebaat bij een concurrentievoordeel.

Overigens zal Kampen Zuid altijd nog veel sneller zijn voor de richting Lelystad.

Dat is dan ook de voornaamste reizigerstroom vanaf Kampen Zuid. Het aantal passagiers richting Zwolle is vaak op 1 hand te tellen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 601
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor cassie127 » Zo 08 Mar 2015, 02:09

Vraag me eigenlijk ook af wanneer ze gaan beginnen met de elektificatie
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 08 Mar 2015, 08:26

Zal deze concessie ook last krijgen van de machtspositie van de NS? In Limburg schijnt NS misbruik te hebben gemaakt van het feit dat ze de stations beheren.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor BR628 » Zo 08 Mar 2015, 09:08

Ook daar zal NS koste wat kost willen winnen. Ze kunnen het zich niet veroorloven dat een andere vervoerder op een deel van het HRN zal gaan rijden (Es-Aml). Alleen om die reden al kan je ook hier een onrealistisch bod van hun verwachten en zijn andere vervoerders bij voorbaat al kansloos. Zou tijd worden dat er maatregelen genomen worden, bijvoorbeeld door NS uit te sluiten op regionale concessies. Hopelijk dat het ACM rapport de ogen van een ieder eens opent.

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 08 Mar 2015, 09:13

Maar moeten we dan bijv. Arriva ook niet van alle regionale aanbestedingen uitsluiten? Want als NS geld naar Albellio zou kunnen overmaken om zo'n concessie te kunnen winnen, kan DB dat natuurlijk ook doen met Arriva.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Suus » Zo 08 Mar 2015, 09:19

Arriva wil een vrije markt, maar als bepaalde partijen ook op die markt gaan deelnemen omdat het kan en mag wordt het boos. Raar concept eigenlijk toch, dat marktwerking.
Rame à l'approche

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor BR628 » Zo 08 Mar 2015, 09:25

Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 08 Mar 2015, 09:26

Arriva noemt het vrije marktwerking, maar in werkelijkheid willen ze zelf alle concessies hebben. Zodra ze een concessie verliezen, stappen ze direct naar de rechter. Dat was in de tijd van Qbuzz in GD al zo en sindsdien is er niet veel veranderd.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Thom91 » Zo 08 Mar 2015, 10:15

BR628 schreef:Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.

Het is Abellio, niet NS. En dat maakt voor veel zaken heel veel uit..
Komt wel goed schatje.

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor dennistd » Zo 08 Mar 2015, 10:27

BR628 schreef:Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.

Maar in Duitsland doet DB zelf volop mee met dochterbedrijven als DB Regio NRW, DB Regio Nord, etc.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 08 Mar 2015, 11:05

Ik vraag me ook af van wie Arriva niet in Duitsland zou mogen meedoen, volgens mij is dat een besluit van DB, niet van de overheden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Suus » Zo 08 Mar 2015, 11:25

Toen DB Arriva kocht moest het Duitse bedrijfsonderdeel van Arriva afgestoten worden door de kartelwaakhond, dat is verkocht aan de Italiaanse Spoorwegen. Verder zijn er geen beperkingen voor DB Regio. Het zijn eerder regionale autoriteiten die er opmerkelijke aanbestedingspraktijken op na houden die DB in Duitsland het leven zuur maken.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor dennistd » Zo 08 Mar 2015, 11:31

Ik heb het idee dat Arriva Duitsland niet gekocht mocht worden omdat DB anders door het opkopen van kleinere spelers een monopolie positie zou kunnen verkrijgen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat ze die zou verkrijgen door het winnen van concessies.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 08 Mar 2015, 12:04

dennistd schreef:Ik heb het idee dat Arriva Duitsland niet gekocht mocht worden omdat DB anders door het opkopen van kleinere spelers een monopolie positie zou kunnen verkrijgen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat ze die zou verkrijgen door het winnen van concessies.
Precies, dat is dan de reden. Zo zou Connexxion ook niet Arriva Nederland mogen overnemen (of v.v.), omdat het nieuwe bedrijf dan een te groot aandeel zou krijgen.

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Buzzer » Do 12 Mar 2015, 09:31

De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.

beantherio
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 07 Jan 2013, 19:18
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor beantherio » Vr 03 Apr 2015, 13:06

Buzzer schreef:De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.

Het wordt als volgt gemotiveerd:

NB. De aanbesteding is gerectificeerd en de termijn voor het indienen van de inschrijving is uitgesteld vanwege de volgende wijzigingen:

1. De Concessieverlener heeft besloten om de vervoervraag in 2014 zélf vast te stellen. In Bijlage B1.47 (Referentie Vervoervraag) heeft de Concessieverlener per halfuurblok het aantal reizigers vermeld.
2. De Concessieverlener heeft bijlage D4 - financiële bepalingen aangepast

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Buzzer » Wo 22 Apr 2015, 09:13

Buzzer schreef:De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.


Vandaag sluit de inschrijving, ben benieuwd wie zich inschrijven voor deze concessie.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Berk-24 » Wo 22 Apr 2015, 10:28

Syntus, Arriva, Abellio en misschien Connexxion.

Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: Do 18 Sep 2014, 21:45

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor Springer » Wo 22 Apr 2015, 10:39

BR628 schreef:...Zou tijd worden dat er maatregelen genomen worden, bijvoorbeeld door NS uit te sluiten op regionale concessies. Hopelijk dat het ACM rapport de ogen van een ieder eens opent.

Een oplossing zou kunnen zijn om de stations weg te halen bij de NS en onder te brengen bij Prorail. Zo schep je wel gelijke kansen voor alle vervoerders en kan de NS geen buitensporige tarieven rekenen aan concurrenten voor het gebruik van de infrastuctuur...

sirvinniei
Berichten: 1224
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor sirvinniei » Wo 22 Apr 2015, 12:33

Dan is ProRail ook meteen verantwoordelijk voor voorzieningen op stations. Lijkt me dan een stuk lastiger als bijvoorbeeld een lokale vervoerder zonder conducteurs wil rijden en daarvoor in de plaats poortjes wil plaatsen.

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor SuperGhost » Wo 22 Apr 2015, 13:09

sirvinniei schreef:Dan is ProRail ook meteen verantwoordelijk voor voorzieningen op stations. Lijkt me dan een stuk lastiger als bijvoorbeeld een lokale vervoerder zonder conducteurs wil rijden en daarvoor in de plaats poortjes wil plaatsen.
Dat is nu ook al lastig, want dat zijn de regionale vervoerders (want NS moet verplicht met conducteur rijden) en NS staat nu niet echt bekend om met de regionalen mee te denken.

sirvinniei
Berichten: 1224
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Berichtdoor sirvinniei » Wo 22 Apr 2015, 13:58

Kan je die authoriteit dan niet beter aan de vervoerder geven die het station bedient i.p.v. prorail? of de gemeente of provincie?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast