Pagina 3 van 59
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:17
door Suus
Bij SLT heb je zeeën aan beenruimte in een tweezitter.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 20:13
door regenmaker
Ik zeg niet dat de SLT weinig beenruimte heeft hè.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:36
door flipje
Mooi dat er nou eindelijk duidelijkheid is over de aanbesteding. :)
Heb net even het PVE door genomen en wat ik toch wel mis is het stukje abonnementen. Om even een voorbeeld te nemen:
Op dit moment kun je met een IJsselmond abonnement met het Kamperlijntje echter de NS kan deze niet uitlezen dus dien je een zichtabonnement bij Syntus aan te schaffen om met de trein te kunnen. Erg dubbelop voor de reiziger en had toch wel gehoopt dat de provincie hier over iets in het PVE zou melden, maar helaas..
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: do 06 nov 2014, 22:52
door Niek
Als Wdn - Zl geëlektrificeerd is, zou er dan potentie zijn voor een IC Es - Gn / Lw? of zouden hiervoor te weinig reizigers zijn. Een IC Es - Asd zou ook handig zijn, als je die 1x/2u laat rijden, heb je zonder overstappen een uursdienst tussen Hgl - Asd in combinatie met de t140
Edit: De IC Es - Asd dan wel over de hanzelijn
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 01:01
door visgraat
Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam. Daarnaast moet je heel sporen kruisen in Zwolle. Richting het noorden moet je ook veel kruisen en bovendien keren in Zwolle. Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 14:35
door starx
Ik denk dat een treindienst Hengelo-Zwolle-Amsterdam zelfs na de elektrificatie tot 2030 uitgesloten is. Er zou daarvoor een behoorlijke hoeveelheid dubbelspoor nodig zijn en in Zwolle past die sowieso niet in de knoop.
Daarnaast is de lijnvoering via Almelo, Deventer en Apeldoorn veel makkelijker te versnellen. Een snelheidsverhoging naar 140/160 zou hier zeker fijn zijn.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 14:58
door reisthijs
Ik denk niet dat de knoop Zwolle in 2030 nog bestaat in de huidige vorm. Of denk je dat de IC's op de Hanze- en Veluwelijn tot in de eeuwigheid een halfuursdienst zullen blijven rijden?
visgraat schreef:Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam.
Geen probleem, er rijden nog meer treinen over de Hanzelijn. En als die in de toekomst de vervoersvraag misschien niet meer aankunnen kan een nieuwe IC Enschede - Amsterdam een mooie aanvulling zijn.
visgraat schreef:Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
Daar is vast wel een mouw aan te passen. De regionale vervoerder mag straks een heel eind over het hoofdrailnet rijden (Wierden - Enschede), dan moet er andersom ook wel iets te regelen zijn.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 16:53
door julsteren
Ik vind de overstap in Zwolle op Borne-Groningen/Leeuwarden juist fijn, want dan kan ik wat te eten halen :Y gewoon zo laten dus. Vind ik.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 19:13
door SuperGhost
reisthijs schreef:Ik denk niet dat de knoop Zwolle in 2030 nog bestaat in de huidige vorm. Of denk je dat de IC's op de Hanze- en Veluwelijn tot in de eeuwigheid een halfuursdienst zullen blijven rijden?
De Hanzelijn gaat vanzelf wel een keer naar een kwartiersdienst per IC, de Veluwelijn weet ik zo niet. De Hanzelijn kan namelijk nog extra reistijdwinst opleveren en daardoor de Veluwelijn verder ontlasten. Ik denk niet dat de Veluwelijn ooit een kwartiersdienst per IC nodig gaat hebben en zal dat dan denk ik ook niet krijgen, aangezien daar wel investeringen voor nodig zijn (je moet ergens de sprinter voorbij kunnen rijden).
reisthijs schreef:visgraat schreef:Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam.
Geen probleem, er rijden nog meer treinen over de Hanzelijn. En als die in de toekomst de vervoersvraag misschien niet meer aankunnen kan een nieuwe IC Enschede - Amsterdam een mooie aanvulling zijn.
Als er een kwartiersdienst komt over de Hanzelijn, dan wordt de vraag per trein al iets kleiner natuurlijk. Daarnaast zal een IC Enschede-Zwolle-Amsterdam natuurlijk ook nieuwe reizigers winnen ten koste van de verbinding Enschede-Amersfoort.
visgraat schreef:Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, aangezien de provincie (als opdrachtgever) natuurlijk in de concessie kan verwerken dat de regionale vervoerder een NS-intercity moet accepteren over die lijn. De provincie heeft natuurlijk ook weinig enkel belang bij het tegenhouden van zo'n IC-dienst die ze zelf graag zouden zien.
Dat het wel mogelijk moet zijn (qua concessierechten) hebben we ook al bij de Maaslijn, waarbij NS zelf ook al aanbood een onderzoek te starten naar een mogelijke NS-intercity (Zwolle?-)Nijmegen-Maastricht over de Maaslijn. Is echter voorlopig wel gestopt, omdat NS vond dat er nog veel te veel enkelspoor is/komt om serieus aan zo'n IC te denken.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 19:53
door Erik1100
Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 20:00
door Thom91
Als je 200 kan rijden daar is Amsterdam - Hengelo sneller via Zwolle dan via Apeldoorn..
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 23:03
door SuperGhost
Als de Vmax daar 140 wordt/blijft, dan is het zelfs al sneller
De vertragende factor is momenteel dat je Almelo-Zwolle alleen per stoptrein kan afleggen en in Zwolle geen (officiële) overstap hebt op de Hanzelijn-IC.
Zou die overstap in Zwolle (4 min) wel officieel zijn, dan zou de reistijd nu al 1:52 zijn.
De reistijd via Deventer is nu 1:54 en op momenten van de IC-Berlijn 1:44.
Dus regulier zou alleen al bij het officieel maken van de overstap te Zwolle de route via Zwolle al sneller zijn op Almelo-Amsterdam C.
Nu kan de route via Deventer wel 16 minuten sneller zijn als je niet naar Schiphol, maar naar Amsterdam C verknoopt zou zijn in Amersfoort (reistijd dan 1:38), maar de route via Zwolle zou nog meer tijdwinst kunnen halen. Op Almelo-Zwolle zou je al 13 minuten kunnen winnen (mits op juiste plekken dubbelspoor én Vmax 140) en vervolgens ook nog op de wachttijd in Zwolle (2 min is genoeg, dus -2) en Lelystad/Almere (-5 min). Hier valt dus met een snelheid van Vmax 20 minuten te winnen schat ik, waardoor je uit zou komen op 1:32 voor Almelo-Amsterdam C.
Dat is dus 6 minuten sneller dan de snelst mogelijke optie via Deventer. Alleen zou je op die route dan wel de verbinding naar Schiphol moeten opofferen. Aangezien dat dus niet zo snel zal gaan gebeuren, zou je dus op een winst van 21 minuten kunnen komen via Zwolle. Dat is een behoorlijke winst lijkt me.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 10:29
door Obus
NS geeft voor Amsterdam Centraal - Almelo de volgende reisadviezen:
1:53 IC Asd - Amf / IC Amf - Aml
1:54 IC Asd - Alm / IC Alm - Zl / Sp Zl - Aml
Dat is welgeteld één minuut verschil beste mensen. Dus: 1x/u IC Asd - Alm - Lls - Zl ---- ats ---- Alm - Hgl - Es, aangevuld door stoptrein Es - Zl. Om in Twente de vier stoptreinen te behouden, trek je de dienst Mariënberg - Almelo door naar Es.
Je boekt dan vier à vijf minuten winst doordat je niet meer hoeft te wachten op je volgende trein. Als je met snel materieel als de ddz rijdt, dan zal de stoptreindienst weinig extra reistijd opleveren. De nieuwe intercity zal dus sneller zijn. Bovendien interfereert de trein niet met de IC naar Deventer die in de toekomst 1x/u gaat.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 10:45
door Klaasje
Erik1100 schreef:Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Daar is pas sprake van als over substantiële lengte dubbelsporigheden worden aangelegd. Daar is momenteel geen geld voor.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 11:44
door Wubbo
@Obus: als je zo gaat rekenen, moet je ook iets met de huidige overstaptijd in Amersfoort (die kan namelijk ook flink korter). Het is geen natuurwet dat de IC uit Amsterdam nooit meer aan gaat sluiten op de IC naar Twente, dat zou in een nieuw dienstregelingsontwerp (waar je toch over praat, gezien de plannen hier voor de Hanzelijn) zomaar anders kunnen zijn.
Daarnaast past een extra treindienst in Twente niet zonder concessies ergens aan te doen. Er loopt nu al een
overbelastverklaring, een extra treindienst erbij past dus waarschijnlijk niet zomaar.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 19:52
door SuperGhost
Het grootste probleem daar is dat de IC-Berlijn en de sprinter Enschede-Apeldoorn conflicteren.
Als de IC-Berlijn via Zwolle zou gaan (moet je wel genoeg extra dubbelspoor hebben), dan is dat conflict al weg.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 21:19
door Gamma
Dan conflicteert de IC Berlijn mogelijk weer met de andere Sprinter, Zwolle-Enschede.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 21:26
door Nitein-Repart
Zwolle-Enschede is een korter traject dan Apeldoorn-Enschede en het scheelt 2 mogelijk 3 stops.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 21:45
door Ardan
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 21:48
door Wubbo
SuperGhost schreef:Het grootste probleem daar is dat de IC-Berlijn en de sprinter Enschede-Apeldoorn conflicteren.
Als de IC-Berlijn via Zwolle zou gaan (moet je wel genoeg extra dubbelspoor hebben), dan is dat conflict al weg.
Dat conflict is alleen echt weg als de IC Berlijn een andere grenstijd krijgt. Zolang hij aan de grens verwacht wordt op de tijd dat hij nu ook verwacht wordt, ligt hij in Twente in de huidige tijdsligging (en dus ook met het conflict).
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 21:51
door Ardan
Zou het gebruik van multicourante locs daar nog iets aan kunnen veranderen? Niet wisselen in Bh scheelt zo'n 10 minuten, niet eens stoppen 12 á 13 (schat ik zo). Dan kom je in NL ook weer in een compleet ander pad terecht.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 22:35
door visgraat
Dat klopt. Ik ben benieuwd of dan het hele patroon weer omgaat of de internationale trein dan nog steeds tien minuten in dat geval buffertijd krijgt in Bad Bentheim.
Ik denk overigens dat de sprinter Groningen - Zwolle ook een interessante optie zou kunnen zijn door te rijden als IC naar Amsterdam. Hoogeveen en een aantal andere plaatsen krijgen dan weer een rechtstreekse verbinding met de Randstad. De sporen liggen zo dat die route makkelijk toe te passen is. Daarnaast is het daar wel de kortste route.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 23:12
door Vinny
Klaasje schreef:Erik1100 schreef:Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Daar is pas sprake van als over substantiële lengte dubbelsporigheden worden aangelegd. Daar is momenteel geen geld voor.
Dat klopt inderdaad, maar de provincie wil wel geld steken in een partiele verdubbeling van het spoor. Als dat voldoende is om een snel IC pad (sommige media spreken van 8 minuten tijdwinst t.o.v de huidige sprinter) te creeëren dan is het logisch om een IC Enschede-Amsterdam Centraal via Zwolle in te leggen. De IC Berlijn kan hiermee geintegreerd worden eventueel. De IC naar Schiphol blijft dan via Amersfoort rijden.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 23:20
door Nitein-Repart
visgraat schreef:Dat klopt. Ik ben benieuwd of dan het hele patroon weer omgaat of de internationale trein dan nog steeds tien minuten in dat geval buffertijd krijgt in Bad Bentheim.
Ik denk overigens dat de sprinter Groningen - Zwolle ook een interessante optie zou kunnen zijn door te rijden als IC naar Amsterdam. Hoogeveen en een aantal andere plaatsen krijgen dan weer een rechtstreekse verbinding met de Randstad. De sporen liggen zo dat die route makkelijk toe te passen is. Daarnaast is het daar wel de kortste route.
Ik gun Hoogeveen geen verbinding verder dan Zwolle.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Geplaatst: za 08 nov 2014, 23:32
door visgraat
Arnhem wel?