Pagina 24 van 59

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 19:44
door Suus
Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is. Waarom zou een reiziger van Enschede naar Almelo nog de NS-intercity nemen als er een even snelle trein van Syntus gaat...

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 19:47
door CamilleKreemers
Die sneltrein rijdt volgens PvE maar 4 ochtendritten naar Zwolle en 4 middagritten naar Twente. Ik denk niet dat er veel reizigers binnen Twente met die trein zullen rijden.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 19:51
door Thom91
Bee schreef:Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is. Waarom zou een reiziger van Enschede naar Almelo nog de NS-intercity nemen als er een even snelle trein van Syntus gaat...
Nouja, datzelfde geldt voor sprinter - ic, de IC haalt de sprinter niet in..

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 21:11
door CamilleKreemers
verdelen op kilometers in het traject?

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 22:16
door reisthijs
Bee schreef:Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is.
Ik denk dat er helemaal geen probleem is, NS geeft zelf ook aan dat het slechts een formaliteit is. Een voorzorgsmaatregel.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 23:55
door visgraat
CamilleKreemers schreef:ik denk dat de stoptrein en sneltrein bijna gelijktijdig tussen Enschede en Almelo rijden. Ik zou de treinen op elkaar laten keren voor het gemak.
Volgens mij zijn er verschillende modellen en is het nog niet duidelijk waar een sneltrein zou gaan stoppen. Maar de spitstreinen zullen in eerste instantie maar vier keer per dag rijden (dus niet structureel over de dag). Overigens moet ik het nog zien dat er een tijdwinst van bijna 20 minuten gerealiseerd kan worden, zoals op de website van Syntus staat.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 12:15
door sirvinniei
Vier keer per dag per richting komt toch neer op eens per half uur in de spits?

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 12:41
door dennistd
Er is maar één mogelijk pad van de sneltrein:
Afbeelding
Bron: http://dennistd.nl/temp/tr/zl-es.pdf (pagina 72)

In dit geval dus .23/.53 uit Wierden richting Zwolle. Dat kan, als de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op Hengelo-Wierden 2 minuten eerder gaat rijden (die komt nu om .22/.52 aan in Wierden, maar heeft een stop van 3 minuten in Hengelo). Je zit alleen met het probleem als de [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] rijdt. Nou zal dat in de ochtendspits geen probleem zijn (pas bij 9.23u uit Wierden heb je daar last mee en zo laat rijdt er geen spitssneltrein meer), maar in de middag wel.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 13:32
door Thom91
Houd je ook rekening met de extra aangelegde infra & gelijktijdigheden?

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 14:52
door SuperGhost
Wie zegt dat de 7000 dan nog in Enschede begint? Het contract met de regio is afgelopen en er is nog altijd geen nieuwe afgesloten, dus het is zeer goed denkbaar dat die straks weer in Almelo gaat eindigen. De sprinter kan dan direct na de spitssneltrein vertrekken (en er vlak voor aankomen).

Zelfs als die wel door blijft rijden hoeft het geen probleem te zijn. In de ochtendspits is er nog geen internationale trein geef jij al aan. In de middagspits haalt die internationale trein de sprinter in in Rijssen, dus de sprinter rijdt dan achter die internationale IC aan vanaf Wierden.

Als ik jou tabelletje even omdraai (volgens mij was de dienstregeling op die lijn mooi symmetrisch?), dan komt de spitssneltrein rond .07/.37 aan in Wierden en als die niet in Wierden zou stoppen ongeveer rond .10/.40 in Almelo. Dat is nog vóór de internationale trein (die komt om .13/.43). Dat zou dus ook gewoon moeten passen lijkt me.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 16:14
door Wubbo
SuperGhost schreef:Zelfs als die wel door blijft rijden hoeft het geen probleem te zijn. In de ochtendspits is er nog geen internationale trein geef jij al aan. In de middagspits haalt die internationale trein de sprinter in in Rijssen, dus de sprinter rijdt dan achter die internationale IC aan vanaf Wierden.
Je gaat er hierbij van uit dat de constructie met die inhaling blijft. Dat is nog maar de vraag: vanaf dienstregeling 2016 rijden er namelijk meer goederentreinen via Almelo (minimum bedieningsniveau volgens de AMvB Capaciteitsverdeling: 2x per uur), waardoor de constructie met inhaling in Rijssen niet meer kan. Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.

Daarnaast durf ik de conclusie niet aan dat de constructie in 2017 hetzelfde is als nu, ook in het Twentse. Zo'n wijziging rond Schiphol (indienststelling viersporigheid naar Duivendrecht en inpassing 3e en 4e IC Lelystad - Schiphol) kan best wel eens uitstraling hebben het hele land in.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 16:22
door visgraat
SuperGhost schreef:Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.
Die lange haltering op Enschede Drienerlo begrijp ik niet. Je kan dan toch gewoon doorrijden naar Enschede?

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 17:22
door Klaasje
Wubbo schreef:Daarnaast durf ik de conclusie niet aan dat de constructie in 2017 hetzelfde is als nu, ook in het Twentse. Zo'n wijziging rond Schiphol (indienststelling viersporigheid naar Duivendrecht en inpassing 3e en 4e IC Lelystad - Schiphol) kan best wel eens uitstraling hebben het hele land in.
Waarschijnlijk gaat de hele Noordoost schuiven omdat die in Zwolle opschuiven. Dan straalt dat via Amersfoort en een kwartierligging uit op Almelo-Enschede.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 17:55
door isadora
Klaasje, met de beste wil van de wereld.......
Maar deze simpele reiziger snapt hier werkelijk helemaal niks van.
Al ben ik wel nieuwsgierig, wat je precies bedoelt.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 18:10
door CamilleKreemers
Alleen de tijden tussen Groningen / Emmen / Leeuwarden en Zwolle werden de tijden toch verbeterd?

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 18:31
door Thom91
isadora schreef:Klaasje, met de beste wil van de wereld.......
Maar deze simpele reiziger snapt hier werkelijk helemaal niks van.
Al ben ik wel nieuwsgierig, wat je precies bedoelt.
De tijden van de knoop op Zwolle gaan op de schop waardoor ook de IC Enschede - Randstad op de schop gaat

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 18:34
door Suus
Dienstregeling 2017 wordt een herontwerp omdat op een aantal cruciale plekken nieuwe infrastructuur wordt opgeleverd, zoals bij Zwolle en bij Schiphol. Ook wil men een aantal nieuwe verbindingen maken, verbindingen versnellen of vaker laten rijden. Om dat allemaal in te passen kan je op een gegeven moment niet anders dan de boel helemaal opnieuw uittekenen zodat er een zo optimale dienstregeling ontstaat. Je kan nu dus nog niet op de minuut vastpinnen op welke tijden de treinen in Twente gaan rijden.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 19:06
door Freek
Dus het verhaal van Klaasje nog iets meer concretiseren: OV Saal (Schiphol-Almere-Lelystad) levert meer infra op. Die gaat NS benutten, waardoor de kans groot is dat de knoop in Zwolle anders wordt. Wordt knoop anders dan treft dit direct de stoptrein Zwolle-Enschede. Bovendien geeft dat mogelijke andere tijdliggingen van de IC's die via Amersfoort rijden. Daardoor kan het zijn dat de IC Enschede-Randstad veranderd omdat deze in Amersfoort een knoop vormen.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 19:22
door isadora
Goed, dank voor de aanvullingen op Klaasjes bericht. :pos:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 20:26
door Vinny
In zijn algemeenheid levert dat soms wel een nadelige consequentie op voor de regionalisering van het openbaar vervoer. Dan doet de regio zijn uiterste best om de aansluitingen op de knoop te verbeteren: verschuift de knoop zelf, waardoor alsnog alle aansluitingen de mist in gaan.. :o

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 20:29
door SuperGhost
Het lijkt me dat veranderingen rond Zwolle hooguit een kleine minutenverschuiving is (vooral snellere opvolging van de treinen ri Leeuwarden/Groningen/Emmen was toch de bedoeling?), want anders krijg je problemen met de treinen van/naar Deventer, Almelo, Emmen en Kampen, omdat die trajecten met enkelspoor zitten. En ik denk niet dat men er mee akkoord gaat als NS die knoop uit elkaar gaat trekken.
visgraat schreef:
SuperGhost schreef:Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.
Die lange haltering op Enschede Drienerlo begrijp ik niet. Je kan dan toch gewoon doorrijden naar Enschede?
Wil je mij geen woorden in de mond leggen? Dat is namelijk niet mijn quote :wink:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 20:29
door regenmaker
Kan iemand een lijstje geven van wat er nu allemaal rijdt tussen Almelo en Enschede (inclusief goederenvervoer)? Dan heb ik wat meer overzicht. ;)

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 20:42
door SuperGhost
- 2x per uur Intercity Enschede - Amersfoort (1x door naar Schiphol, 1x door naar Den Haag Centraal)
- 2x per uur Sprinter Enschede - Apeldoorn
- 2x per uur Sprinter Enschede - Zwolle
- 2x per uur Stoptrein Zutphen - Oldenzaal (komt er bij Hengelo even tussen)
- 1x per 2 uur Intercity Berlijn - Amsterdam Centraal
- 2x per uur goederenpad Amersfoort - Bad Bentheim
- 1x per dag goederenpad Lutterade - Emmen (via Venlo-Zutphen-Hengelo, betreft nachtrit)

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 22:00
door starx
Dat ze de NoordOost gaan opschuiven lijkt me sterk. Zwolle is het ijkpunt voor de NoordOost vanwege de uitgebreide knoop daar en het feit dat daar nauwelijks kwartierdiensten rijden. De treinen uit Zwolle leggen ook de Twente-IC's vast omdat die op Amf - Ut een kwartierdienst vormen. Ook de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] ligt in de Zwolse knoop en de ligging van de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgedwongen door de Twente-IC.

Een paar minuten reistijdwinst is absoluut geen reden om de Zwolse knoop kapot te maken. De tijdsligging richting Gn, Lw of de Asdz kan wel iets anders worden als er versneld wordt.

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 22:07
door Wubbo
Toch zijn die plannen er wel, waarbij de knoop wel blijft bestaan maar de Leeuwardense IC minder lang stilstaat. Vanuit Zwolle richting Herfte zou dan de volgorde zo moeten worden:
- IC Groningen
- IC Leeuwarden
- Sneltrein/stoptrein Emmen
- Sprinter Groningen

Dat zal minutenwijzigingen opleveren die inderdaad doorstralen richting Twente. Of daarmee het probleem groter wordt of minder groot is niet te zeggen zonder het uit te werken, en daar ga ik niet aan beginnen omdat je daarbij zoveel aannames moet doen dat het resultaat toch niet betrouwbaar is :).