Stroe, intercitystation voor een week

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 14
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 13:17

Stroe, intercitystation voor een week

Berichtdoor Martijn » Do 14 Aug 2008, 21:15

Stroe, intercitystation voor een week
door onze redacteur Martijn van Rossum

Het treinstation van Stroe werd gesloten op 15 mei 1937. Deze week is het vanwege werkzaamheden aan de lijn Amersfoort-Apeldoorn weer tijdelijk heropend om reizigers over te laten stappen op de bus. Inwoners van Stroe en omgeving zouden graag zien dat het station definitief weer open gaat.

STROE - Het is een behoorlijke drukte in Stroe. 'De wissel tussen weide en heide' op de Veluwe met 1500 inwoners is voor één week intercitystation geworden. Normaal razen de treinen met grote snelheid over de spoorlijn die het dorp doorsnijdt. Als nu de bellen van de spoorwegovergang rinkelen, betekent dit dat de intercitytrein eraan komt die langzaam spoor 3 oprijdt. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat de mensen die uit de trein komen veilig kunnen oversteken naar de bussen, of andersom. Tussen Stroe en Amersfoort rijden bussen. De trein brengt de reizigers vanuit Stroe van en naar Apeldoorn.

Sinds de sluiting van het station ruim zeventig jaar geleden is er wel wat veranderd. De moderne intercity's van nu lijken niet op de stoomlocomotieven die het station voor 15 mei 1937 aandeden. Tussen 1943 en 1944 ging het station nog een jaartje open. Sindsdien wordt het alleen nog maar gebruikt als er werkzaamheden zijn aan het spoor tussen Amersfoort en Apeldoorn.

Veel mensen uit Stroe en omgeving zouden graag zien dat het station weer definitief in gebruik wordt genomen. ,,Liever gisteren nog dan vandaag'', zegt Marijke Willenborg. Ze is pomphoudster bij het benzinestation in het dorp. ,,Volgens mij denkt heel Stroe er zo over. Of wij er met onze benzinepomp veel baat bij hebben als iedereen met de trein gaat reizen, is natuurlijk maar de vraag.''

Ook Sjon Keurhorst vindt de heropening van station Stroe een goed idee. ,,Iedereen die ik ken en er over spreek is voor.'' Volgens hem kan het ook positief uitpakken voor de plaatselijke middenstand. ,,Het zal zeker wel positief zijn voor bijvoorbeeld de supermarkt als er meer mensen in het dorp komen vanwege het station.'' Maar hij denkt met name aan het gemak dat de bewoners van Stroe en omgeving van het station zullen hebben. ,,Voor mensen uit de wijde omtrek kan het makkelijk zijn. Ook inwoners uit Otterlo, Harskamp, Kootwijkerbroek en Garderen zullen er wel gebruik van gaan maken denk ik.''

Kans groter
Ed Wilke van Regio Belang Veluwe & Vallei (RBVV) zet zich al vijftien jaar in voor een station in Stroe. Volgens hem is de kans dat het station er ook daadwerkelijk komt een stuk groter geworden. ,,De provincie Gelderland heeft een beleidsplan dat 'Veluwe 2010' heet. In het kader hiervan moet de Veluwe autoluw worden. Daarom is het de bedoeling dat er een natuurtransferium komt in Stroe. Bezoekers van de Veluwe kunnen hun auto daar parkeren om met de fiets verder te gaan. Het plaatje zou natuurlijk compleet zijn als er ook een station bij komt.''

Een station in Stroe heeft volgens Wilke verschillende voordelen. ,,Het kan zorgen voor een ontlasting van de A1. Als er file staat op de snelweg kunnen mensen ervoor kiezen de auto bij het transferium neer te zetten en met de trein verder te reizen. Ook voor het recreatieverkeer is het interessant. Mensen hoeven dan niet meer per se met de auto naar de Veluwe te komen. Het hotelwezen in Garderen ziet wel wat in de plannen. Hotelgasten kunnen met een shuttlebus van het station naar het hotel gebracht worden en weer terug. Verder kan het station een regiofunctie hebben voor inwoners van Stroe en de omliggende dorpen.''

Volgens Wilke moet het gaan om een stoptrein. ,,In Stroe ligt een wissel met een derde spoor waaraan het perron ligt. Intercity's kunnen dan gemakkelijk passeren. In Hoevelaken zijn al ver gevorderde plannen voor een station. De gemeente Barneveld wil graag een intercitystation hebben bij Barneveld Noord en Apeldoorn wil graag een station hebben aan de westkant van de stad. Het zou heel mooi zijn als er een stoptrein gaat rijden die deze stations aandoet.''

Kazernes
In Stroe en omgeving zijn verschillende militaire kazernes gelegen. ,,Ook de militairen zouden zeer gebaat zijn bij een station op Stroe'', denkt Wilke. ,,De vorige minister, Henk Kamp, vond het een goed plan. Hij zou het aankaarten bij zijn toenmalige collega-minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat.

De gemeente Barneveld, waar Stroe bestuurlijk onder valt, zou ook graag een station in Stroe willen hebben, zegt woordvoerder Bertil Rebel. ,,Maar ik moet er direct bij zeggen dat voor ons een intercitystation bij Barneveld Noord de grootste prioriteit heeft. Als er dan ook nog een stoptrein gaat rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn, die ook stopt op station Stroe, zullen wij dat absoluut niet afwijzen.''

De provincie Gelderland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten dat er op dit moment geen concrete plannen zijn voor een stoptrein op het traject Amersfoort-Apeldoorn of voor een heropening van station Stroe. Voorlopig moeten de inwoners van Stroe dus nog even geduld hebben. ,,Zo'n proces duurt jaren'', volgens een woordvoerder van het ministerie. Vanaf volgende week rijden de treinen Stroe dus gewoon weer voorbij, zonder te stoppen.

Bron: Nederlands Dagblad

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten