Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door JeePee »

Kans op Lightrail Dieren

door Bert Felix. woensdag 12 maart 2008 | 03:26 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 12 maart 2008 | 13:42

APELDOORN - De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren laat onderzoeken of er tussen Apeldoorn en Dieren lightrail kan rijden.

Zo zou een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn - via Dieren en mogelijk met een halte in Eerbeek - tot stand komen. Het bestuur van de provincie Gelderland heeft de zaak aangekaart bij minister Camiel Eurlings. Die laat onderzoek uitvoeren, maar heeft geen enkele toezegging gedaan.

Van Haaren maakt zich zorgen over de bereikbaarheid in de provincie per spoor. Ze vindt dat er meer spoor moet worden aangelegd. Alleen zo kan de groei van het aantal reizigers op de spoorlijnen aanhouden. Treinen, en ook bussen, zitten soms zo vol dat verdere groei van het aantal reizigers niet meer mogelijk is.

Van Haaren laat onderzoeken of het spoor tussen Dieren en Apeldoorn geschikt kan worden gemaakt voor een lichte trein. Nu maken alleen de stoomtrein en het afvaltransport gebruik van de spoorlijn. De gedeputeerde is ook voorstander van de aanleg van een tram van Nijmegen naar de Betuwe. Van Haaren waarschuwt daarbij wel voor de te verwachten hoge kosten ervan.

Begin dit jaar werd duidelijk dat de Tweede Kamer en staatssecretaris Tineke Huizinga geen voorstander zijn van aanleg van de Emperbocht, een stuk spoor bij Empe dat Apeldoorn een rechtstreeks treinverbinding met Arnhem zou opleveren. Omrijden via Zutphen zou dan niet meer nodig zijn. De tijdwinst, een kwartier, vindt Huizinga echter te gering. Het Apeldoornse college van burgemeester en wethouders en de provincie reageerden teleurgesteld, maar blijven onderzoek doen naar de aanleg van de Emperbocht. Daaraan wordt nu het onderzoek van de lightrail toegevoegd.
Bron: De Stentor, regio Apeldoorn

Tja het is een verbinding die relatief goedkoop in gebruik genomen kan worden, maar het gedeelte Apeldoorn - Dieren trekt mijns inziens niet heel veel reizigers. De verbinding met Arnhem zou de trekker moeten zijn. Ik ben benieuwd of daar veel reizigers te verwachten zijn of dat de bus sneller blijkt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Daan »

Gaat dit ten koste van de VSM?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Meltrain »

Nou ja, de VSM rijdt (op enkele uitzonderingen na) toch alleen in de zomer. De rest van het jaar is het baanvak ongebruikt.
Dan zou je evt. 'normaal' een halfuursdienst kunnen invoeren en in de zomer een uursdienst, zodat de VSM ertussen past.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Fles »

dan zou dus een deel van het reguliere vervoer ook door de VSM gedaan worden? En dan zou de VSM ook tegen het landelijke tarief gaan rijden? Planmatig stoomtractie, MET OV-Chipkaart :lol: Dit wordt lachen :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Wubbo »

In ieder geval kansrijker dan die Emperbocht, wat mij betreft. Kun je ook nog nieuwe treinreizigers bedienen, in plaats van alleen bestaande.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Jeroen »

Maar des te meer stops je er in gaat maken (lijkt wel de bedoeling aangezien er over lightrail wordt gesproken), des te minder zal het een alternatief zijn voor doorgaande reizigers tussen Apeldoorn en Arnhem.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door JeePee »

Dat klopt wel, maar meer stops dan Beekbergen, Loenen en Eerbeek zullen er niet komen lijkt me. Van deze drie betwijfel ik zelfs of de eerste twee wel enigszins draagvlak kunnen bieden voor een halte en worden dus misschien niet eens aangelegd. Cruciaal zal denk ik zijn of de trein na Dieren zal doorrijden naar Arnhem, of dat men moet overstappen. Bij een overstap ben ik bang dat deze route te onaantrekkelijk wordt en de mensen gebruik blijven maken van de auto en buslijnen 91 en 231.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door JeePee »

Metz kwaad om idee spoor

door Johannes Rutgers. donderdag 13 maart 2008 | 09:11 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 13 maart 2008 | 09:12

APELDOORN - Metz is kwaad op gedeputeerde Van Haaren.

Gemeente en provincie hebben steeds ingezet op aanleg van de Emperbocht -een aftakking van het spoor tussen Apeldoorn en Zutphen- om zo een snellere treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem te realiseren. Het rijk wil daar nog niet aan meewerken, maar Metz heeft hoop dat een lobby op termijn effect heeft. Dat Van Haaren nu zelf een alternatief plan lanceert, is volgens hem 'dodelijk'. ,,Als we hier al niet eensgezind zijn en het hoofd in de schoot gooien rond de Emperbocht, gaan ze in Den Haag helemaal twijfelen of het wel zo nodig is.'' Metz ziet grote voordelen in een snellere treinverbinding met Arnhem.

De Emperbocht is een investering van naar schatting 30 miljoen euro. Het opkrikken van de VSM-lijn kost volgens Metz een veelvoud daarvan. De Apeldoornse wethouder vindt dat Van Haaren aan een reeks knelpunten voorbij gaat die haar plan op voorhand al nagenoeg onhaalbaar maken.

Metz wil niet speculeren wat de reden is van de opvallende actie van Van Haaren. Hij heeft om spoedoverleg met de gedeputeerde gevraagd. Tot nu toe hebben Metz en het provinciebestuur juist vaak eendrachtig samengewerkt om zaken op vervoersgebied voor elkaar te krijgen.
Bron: De Stentor, Regio Apeldoorn
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Mark »

Waarom nou altijd lightrail :?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Ruben »

Een groot deel van die spoorlijn loopt in Apeldoorn over een oud industrieterrein, naast een hele rustige weg (alleen paar bedrijven die er aan liggen). Dit gebied staat op de nominatie binnen de komende 10 jaar opnieuw ingericht te worden met woningen langs het kanaal. Uiteraard zou het spoorlijntje dan wel blijven liggen voor de VSM, maar of een "druk" lightrailtraject daar ook in gaat passen? Neem ook aan dat je zoiets dubbelspoor wilt hebben. Tevens ligt er een drukke verkeersader net ten zuiden van station Apeldoorn, waar je lastig met een kunstwerk (juist vanwege de boog die daar moet komen) overheen of onderdoor kan, dus dan moet daar een spoorwegovergang blijven, vlakbij een kruispunt met verkeerslichten.

Persoonlijk zie ik meer in die Emperbocht, met een verdubbeling en electrificatie van Apeldoorn - Zutphen. Niet vanwege het kostenplaatje, maar juist vanwege de inpasbaarheid. De kunstwerken op Apeldoorn - Zutphen, alsmede grote delen van de spoorbedding, zijn al voorbereid op de komst van dubbelspoor, electrificatie was reeds de bedoeling in het plan Rail 21. Het enige kunstwerk wat je nog nodig hebt is, uiteraard de Emperbocht, en een nieuw viaduct naast de spoorlijn Apeldoorn-Deventer. Nieuw eilandperron maken (zie Hilversum) en je hebt een volledig kruisingsvrij emplacement.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Wubbo »

Een nieuwe woonwijk is toch juist een kans voor een nieuwe spoorlijn? Gelijk potentiele reizigers erbij (als je er ook een station aanlegt natuurlijk...)!
Oud forumgebruiker

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mark schreef:Waarom nou altijd lightrail :?
Dat is attraktiever dan een "lompe" trein :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Vinny »

Lightrail is sexy. Lightrail is hot.
Lightrail is als een trein in bikini...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Karl »

Eh, zullen we het houden op "als een vrouw in (of zonder) bikini"?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door AppleMoose »

Ik heb er al vaker aan zitten denken om die spoorlijn weer in gebruik te nemen.
Naar mijns inziens kan deze lijn best rendabel worden als je inderdaad de treindienst doortrekt naar Arnhem en tussen Dieren en Apeldoorn alleen in Eerbeek stopt.

De lijn loopt alleen door Eerbeek door het centrum, rest van de plaatsen ligt het aan de buitenkant en is de bus daar weer aantrekkelijker aangezien die wel door de centra rijdt. Eerbeek heb je ook zomers veel toeristen en dan zou een combi VSM en Lightrail best leuk zijn !

Maar als je naar de kosten kijkt denk ik wel dat een Emperboog goedkoper is dan de lijn Dieren - Apeldoorn helemaal te vernieuwen.

We zullen zien!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door playertwo »

Uit het oogpunt van toerisme zit ik dan veel liever in een stoomtrein dan in een lightrail, in dit geval dus tussen Apeldoorn en Dieren. Juist door de stoomtrein komen er meer toeristen in bijvoorbeeld Eerbeek. Ik vind dat gewoon iets unieks hebben en dat moeten ze niet gaan afschaffen ten koste van een lightrailverbinding.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Fles »

Karl schreef:Eh, zullen we het houden op "als een vrouw in (of zonder) bikini"?
En ik maar denken dat mannen alleen maar interesse konden hebben voor OF treinen OF vrouwen : :idea:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Justin »

Andersom kan ook:
eerst het station, dan pas de wijk, die vervolgens nog een poos op zich laat wachten? Zoals bij De Eschmarke :p?

Ik denk niet dat er erg veel instappers zullen zijn tussen Apeldoorn en Dieren. In ieder geval lijkt me halte Immenbergweg overbodig... voor mij wel handig omdat mijn werk er pal naast ligt, maar voor de rest...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Fles »

Justin schreef: lijkt me halte Immenbergweg overbodig... voor mij wel handig omdat mijn werk er pal naast ligt,
Hebben ze daar een bordje hangen? Of hoef ik er niet heen? :idea:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Justin »

Je hoeft er niet naar toe :p. Ben nooit bij de vergaderingen op het werk namelijk ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door M57 »

Ronzol schreef:Ik heb er al vaker aan zitten denken om die spoorlijn weer in gebruik te nemen.
Klinkt alsof-ie van jou is :lol:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door AppleMoose »

@m57 hahaha, nu je het zo zegt en ik die zin overnieuw lees zie ik ook dat het een beetje vreemd staat zo. :lol: :lol:

@Justin. halte Immenbergweg is alleen maar een halte voor de VSM vanwege de camping die daar ligt. Camping betekent toeristen en toeristen betekent inkomsten voor de VSM :wink: maar in princiepe kunnen alle halte overgeslagen worden op die lijn, alleen Eerbeek geef ik kans op een rendabele halte.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Ruben »

Ja, die Eerbeekse bussen puilden toch uit waardoor lijn 109?? in het leven is geroepen naast lijn 43?
Niet dat je dan gelijk treinen vol hebt, maar er moet kennelijk toch iets die kant op. :lol:
Op zich was natuurlijk het originele plan dat die spoorlijn naar Arnhem zou gaan, maar ja Arnhem heeft in de vallei die voor die spoorlijn bestemd was een straat aangelegd. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door AppleMoose »

Klopt. alleen 109 rijdt alleen tussen Eerbeek en Apeldoorn. tussen Eerbeek en Dieren rijdt alleen lijn 43 welke ook zeer druk bezet is in de spitsuren.

In Dieren stroomt deze bus dan weer leeg (die daarna weer net zo vol stroomt met nieuwe lading mensen). de meeste gaan dan met de trein verder ri. Arnhem of Zutphen.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op za 15 mar 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar Lightrail Apeldoorn - Dieren

Bericht door Ruben »

Lijn 43 vind ik overigens een erg mooie lijn, zeker als het zonnetje zo'n beetje tussen de boompjes doorschijnt. Leuke huisjes ook waar je langskomt. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten