3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Do 27 Nov 2014, 20:19

3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Geplaatst op: donderdag 27 november 2014 20:17
Laatst bijgewerkt: donderdag 27 november 2014 20:19


EDE - Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort komen binnen 2 jaar 3 nieuwe treinen te rijden. Daarmee kan vervoerder Connexxion de sterke groei van het aantal reizigers op de regionale spoorlijn, met name in de spits, opvangen.
Dat heeft de Tweede Kamer donderdag besloten. Voor de aanschaf en verdere benodigde maatregelen komt 7,5 miljoen euro beschikbaar. Dat is een derde van de exploitatiekosten van de lijn met langere treinen.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor sirvinniei » Do 27 Nov 2014, 20:28

gewoon PROTOS stellen?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Ardan » Do 27 Nov 2014, 20:30

Protossen worden al lang niet meer gemaakt.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: Ma 15 Sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Niek » Do 27 Nov 2014, 20:52

Hoeveel wedden dat 't weer GTWtjes worden
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Hainje » Do 27 Nov 2014, 20:55

Dat zullen wel GTW'tjes worden. Maar dat moet toch geen probleem zijn lijkt mij. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Frans F » Do 27 Nov 2014, 20:56

Prima beslissing. De Tweede Kamer heeft kennelijk haarfijn in de gaten dat het probleem niet de infra is maar het gebrek aan materieel.

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor sirvinniei » Do 27 Nov 2014, 21:09

Wat is (op hoe ze er uit zien na) het precieze verschil tussen GTW en PROTOS?

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor KM46 » Do 27 Nov 2014, 21:16

Hmm ... juist ja. Is het dan de bedoeling dat deze concessie die tot 31 - 12 - 2016 loop met 5 jaar verlengt wordt?

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Do 27 Nov 2014, 21:48

Hainje schreef:Dat zullen wel GTW'tjes worden. Maar dat moet toch geen probleem zijn lijkt mij. :P
Er rijdt al 1 treinstel GTW op de Valleilijn. Het zal dus erg vreemd zijn als er een ander treintype gekozen wordt, want dan heb je op de Valleilijn opeens 3 verschillende treintypes rijden en moet je het personeel eerst met nog een extra treintype laten inwerken.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Frans F » Do 27 Nov 2014, 21:51

SuperGhost schreef:Er rijdt al 1 treinstel GTW op de Valleilijn. Het zal dus erg vreemd zijn als er een ander treintype gekozen wordt, want dan heb je op de Valleilijn opeens 3 verschillende treintypes rijden en moet je het personeel eerst met nog een extra treintype laten inwerken.

Dat zal een voldoende argument zijn om niet te hoeven aanbesteden.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Do 27 Nov 2014, 21:54

Had Connexxion/Hermes via de SAN-concessie (waar de treindienst onder de vergunning van Connexxion loopt) niet een vervolgoptie voor extra GTW's? Volgens mij was dat ene treinstel GTW van de Valleilijn ook middels de Breng-order gekomen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Do 27 Nov 2014, 22:02

Eerder via de Arriva-order van Zwolle - Emmen... d'r zit een balie in dat ding voor de steward die niet op die treinen zit :wink:
Sowieso zal Connexxion geen opties voor treinen voor de Breng-concessie hebben want de treinen die ze daar hebben rijden komen juist uit een optie die Arriva verplicht moest opnemen in z'n bestelling voor de Achterhoek.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Do 27 Nov 2014, 22:08

I stand corrected :wink:

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor microshit » Do 27 Nov 2014, 22:54

sirvinniei schreef:Wat is (op hoe ze er uit zien na) het precieze verschil tussen GTW en PROTOS?

GTW van CXX bestaat uit 3 bakken, Protos uit 2. Vooral ook nog redelijke afwijkingen in interieur. GTW bevat wel een toilet (maar niet in gebruik) en Protos niet. Zoek online gewoon even een stukje over de Protos, zie je wel wat voor afwijkend ding dat is.

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Carlos0_0 » Vr 28 Nov 2014, 08:49

Niet dat het in mijn ogen echt nodig is ik reis in de spits met deze trein , ik zie echter wel alleen trein aankomen in amersfoort en ga daarmee naar Hoevelaken dus niet verder.
Als de trein die vertrekt om 7:58 dacht ik aankomt is die niet zo stampend vol dat iedereen hutje mutje staat, zelfde voor de trein die erna vertrekt.

Ook voor die 2 tijden als ze vertrekken zitten ze nog niet stampend vol tot Hoevelaken dan, in Hoevelaken stapt geen hond in zowat alleen wat scholieren/ werk mensen uit.
Maar wel mooi GTW worden vind die wat mooier dan de prostos trein stellen, ook gaan die deuren stuk sneller openen duurt bij protos te lang wekt irritatie op soms.

Uiteraard wel eens mee gemaakt dat er mensen bleven staan op het perron, ik had dit zelf 1 keer in Hoevelaken toen zat die echt prop vol.
Dit komt meer omdat er wel eens een trein uitviel of in mijn geval die extreem laat was, de trein erna kwam al 5 min later aanrijden.
Het is uiteraard wel goed dat je nu hier voor of extra reserve materiaal heb bij uitval, of langere treinen heb wat soms handig is bij latere aankomst is perron vaak drukker.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 28 Nov 2014, 11:01

Je kijkt ook naar de verkeerde kant van de lijn. De verlenging is er niet vanwege Barneveld-Amersfoort, maar vanwege Barneveld-Ede, waar slecht 2 treinen per uur rijden.

Ik heb een aantal jaar geleden (5 jaar) ook dagelijks van Barneveld naar Nijmegen moeten reizen voor studie, maar toen al zaten die treinen behoorlijk vol in de (ochtend)spits (en daarmee bedoel ik dus dat de balkons en gangpaden behoorlijk vol stonden en er dus al weinig reizigers bij konden). In tussentijd is de Valleilijn ook flink gegroeid in reizigersaantallen.

Vanuit Barneveld is er niet alleen een behoorlijke vraag naar Amersfoort, maar ook naar Ede. Bedenk bijvoorbeeld ook dat er behoorlijk wat MBO's (Ede, Arnhem), HBO's (Ede, Wageningen, Arnhem, Velp, Nijmegen) en WO's (Wageningen, Nijmegen) aan de Edese kant van de Valleilijn zitten die veel studenten uit Barneveld trekken. Voor de forenzen uit Barneveld zijn Amersfoort en Utrecht de belangrijkste bestemmingen, maar is Arnhem-Nijmegen zeker niet onbelangrijk als bestemming.
Bij Lunteren krijg je dan al helemaal een verspitsing, omdat de hele Randstad het snelste bereikbaar is via Ede en dus vrijwel alle belangrijke bestemmingen via Ede lopen (Lunteren is niet zo erg op Amersfoort gericht, maar meer op Ede en Arnhem).

Ik vraag me ook af hoe lang dat verlengen zinvol is. Ik denk dat over een paar jaar die treinen ook weer te kort blijken te zijn. Zeker als je bedenkt dat Barneveld nog flink aan het groeien is.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Bakpapier » Vr 28 Nov 2014, 13:52

Tsja die mensen krijgen daar zo veel kinderen dat de groei wel te verklaren is ;)

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Roeland » Vr 28 Nov 2014, 14:57

Daniel schreef:Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort komen binnen 2 jaar 3 nieuwe treinen te rijden. Daarmee kan vervoerder Connexxion de sterke groei van het aantal reizigers op de regionale spoorlijn, met name in de spits, opvangen.
Dat heeft de Tweede Kamer donderdag besloten. Voor de aanschaf en verdere benodigde maatregelen komt 7,5 miljoen euro beschikbaar. Dat is een derde van de exploitatiekosten van de lijn met langere treinen.

Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor koekje » Vr 28 Nov 2014, 15:11

Roeland schreef:Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?


De private vervoerder kan die aanschaf niet alleen dragen. De provincie waarschijnlijk ook niet. Zelfs samen is het een behoorlijke kostenpost.

starx
Berichten: 427
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor starx » Vr 28 Nov 2014, 15:18

Ik denk dat de provincie na de concessie het materieel overneemt. Anders zou een nieuwe concessie i.v.m. gelijk speelveld ook weer nieuw materieel moet eisen. Zo bekeken betekent dat alleen maar dat de Provincie voor een lager bedrag de stellen "overkoopt".

Van Connexxion kun je in redelijkheid niet verwachten dat zij voor eigen rekening nog 3 extra stellen aanschaffen. Tot voor kort was het door de perronlengtes niet eens mogelijk om gekoppeld te rijden, dus ze hadden dit zeker "aan kunnen zien komen".

Verder hoop ik trouwens dat Arriva nog een optie op 3 Vechtdalstellen over heeft. Die gaan zelf ook hun materieelvoorraad uitbreiden voor Zwolle-Emmen.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Dagren » Vr 28 Nov 2014, 15:25

koekje schreef:
Roeland schreef:Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?


De private vervoerder kan die aanschaf niet alleen dragen. De provincie waarschijnlijk ook niet. Zelfs samen is het een behoorlijke kostenpost.


Daarnaast komt een aanzienlijk deel van de inkomsten van de Provincie sowieso bij het Rijk vandaan. Gelderland nu eenmalig 7,5 miljoen meer.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor reisthijs » Vr 28 Nov 2014, 15:37

starx schreef:Ik denk dat de provincie na de concessie het materieel overneemt. Anders zou een nieuwe concessie i.v.m. gelijk speelveld ook weer nieuw materieel moet eisen.
Of je laat ze verplicht overnemen door de volgende concessiehouder.

starx schreef:Verder hoop ik trouwens dat Arriva nog een optie op 3 Vechtdalstellen over heeft. Die gaan zelf ook hun materieelvoorraad uitbreiden voor Zwolle-Emmen.
Er worden alleen een paar Vechtdalstellen verlengd, er komen daar geen nieuwe stellen bij.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Frans F » Vr 28 Nov 2014, 15:44

reisthijs schreef:Of je laat ze verplicht overnemen door de volgende concessiehouder.

Zo'n bepaling geeft altijd problemen bij de aanbesteding omdat de huidige vervoerder dan een absurd hoge prijs kan vragen. Als de Provincie ze overneemt is het speelveld daarna wel voor alle partijen gelijk.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor reisthijs » Vr 28 Nov 2014, 16:00

Dat ligt er maar net aan wat voor afspraken er bij de huidige concessie gemaakt zijn.

Bij de nieuwe stellen die nu gaan komen is er geen probleem, als het maar tijdig wordt vastgelegd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Wubbo » Vr 28 Nov 2014, 18:11

OV Magazine meldt dat de nieuwe treinstellen van het type Protos zijn.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast