MdJ schreef:Het is wel mogelijk, maar zonder zak met geld niet realistisch, omdat je ontzettend verschrikkelijk uitkomt met je treinpaden en feitelijk de vervoerder niks bespaard tov nu. Dan zegt de vervoerder al: zonder zak met geld ga ik dit niet doen en dan wordt het vrij lastig...
De vervoerder had een paar jaar geleden nog gezegd het zonder zak geld te willen doen (al vraag ik me af of dat niet meer een PR-praatje was), maar aangezien de hele regio (gemeentes, provincie en zelfs de toenmalige stadsregio) hier achter staat, neem ik ook aan dat ze bereid zijn hier voor te betalen. Anders lobby je als partijen natuurlijk niet in Den Haag om dit mogelijk te maken.
Daniel schreef:SuperGhost schreef:Daniel: als je een paar berichten terug kijkt, zie je dat ik al uitgetekend had hoe een doorgetrokken Valleilijn eruit zou zien met de asymmetrische tijden en daar zag je al dat de kering in Arnhem 31 minuten zou zijn.
Ehm, ik weet niet op welk punt van m'n reactie je nu denkt te reageren maar die kering van 31 minuten is dus inderdaad langer dan de huidige 15 minuten. Oftewel, je bevestigd de stelling alleen maar.
Jouw stelling was dat de kering onmogelijk was, dat is het niet. Ik bevestig de stelling die jij deponeerde dus helemaal niet. Als je bedoelde te zeggen dat de kering langer zou worden, dan heb je gedeeltelijk gelijk: de 7500 keert inderdaad maar in ongeveer een kwartier. Echter heeft die ook een kering van ongeveer een kwartier in Ede, dus in totaal blijft de totale keertijd vrijwel gelijk.
Maar daar gaat het hier niet eens om, het ging erom of het mogelijk was of niet en het antwoord daarop is ja.
Daniel schreef:Al zou het passen om zoals je zegt alternerend spoor 9 en 10 te gebruiken dan nog zit je met de layout van Arnhem: je kunt wel conflictvrij binnenkomen op spoor 9 en vertrekken van 10 met die ene minuut die daar tussen zit, maar om op spoor 10 te komen moet je een stukje over hetzelfde spoor als wat je nodig hebt om van spoor 9 te vertrekken. En daarbij kom je dan dus in de knoop met de normen want 1 minuut opvolgtijd is daar wel erg weinig voor.
Valt gewoon binnen de normen en gebeurt zelfs zeer vaak. Sowieso gebeurt het op vrijwel alle stations langs enkelsporige lijnen (als het al niet 0-minuutskruisingen zijn), maar ook op grotere knooppuntstations als Enschede, Hengelo, Almelo, Den Haag en Nijmegen (en vast nog wel wat, maar geen zin om dat uit te zoeken) komen deze gewoon voor. Als dat niet binnen de normen was, dan had ProRail dat natuurlijk niet goedgekeurd, zeker niet op zo'n grote schaal.
Daniel schreef:Pas wanneer de Valleilijn symmetrisch gemaakt wordt zou het kunnen passen in Arnhem omdat je dan met één perronspoor en een kwartier kering zou kunnen volstaan. Echter past het dan niet meer in Ede in de avonduren en het weekend (wanneer 1x/uur voldoende is op Ede-Wageningen - Arnhem). Immers zitten je trein naar Arnhem en uit Arnhem dan niet meer op hetzelfde halfuur in Ede. En dat betekend dat de slag die niet door naar Arnhem hoeft daar dan ergens een half uur moet gaan staan keren. (En nee, de oplossing is dan niet om vaker te gaan rijden. Daar is geen reizigersvraag voor)
Eens dat een symmetrische Valleilijn het beste zou zijn. Alleen je avondverhaal snap ik niet. Waarom zou dat een probleem zijn? Spoor 1 in Ede is daar prima geschikt voor. Overigens denk ik dat als de Valleilijn en 7500 één lijn zouden worden, dat Gelderland dan gewoon eist dat de gehele lijn 2x p/u bediend moet worden (of dat nu nodig is of niet).