Pagina 1 van 9

3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:19
door Daniel
3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Geplaatst op: donderdag 27 november 2014 20:17
Laatst bijgewerkt: donderdag 27 november 2014 20:19


EDE - Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort komen binnen 2 jaar 3 nieuwe treinen te rijden. Daarmee kan vervoerder Connexxion de sterke groei van het aantal reizigers op de regionale spoorlijn, met name in de spits, opvangen.
Dat heeft de Tweede Kamer donderdag besloten. Voor de aanschaf en verdere benodigde maatregelen komt 7,5 miljoen euro beschikbaar. Dat is een derde van de exploitatiekosten van de lijn met langere treinen.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:28
door sirvinniei
gewoon PROTOS stellen?

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:30
door Ardan
Protossen worden al lang niet meer gemaakt.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:52
door Niek
Hoeveel wedden dat 't weer GTWtjes worden

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:55
door Hainje
Dat zullen wel GTW'tjes worden. Maar dat moet toch geen probleem zijn lijkt mij. :P

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 20:56
door Frans F
Prima beslissing. De Tweede Kamer heeft kennelijk haarfijn in de gaten dat het probleem niet de infra is maar het gebrek aan materieel.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:09
door sirvinniei
Wat is (op hoe ze er uit zien na) het precieze verschil tussen GTW en PROTOS?

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:16
door ODRAIL
Hmm ... juist ja. Is het dan de bedoeling dat deze concessie die tot 31 - 12 - 2016 loop met 5 jaar verlengt wordt?

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:48
door SuperGhost
Hainje schreef:Dat zullen wel GTW'tjes worden. Maar dat moet toch geen probleem zijn lijkt mij. :P
Er rijdt al 1 treinstel GTW op de Valleilijn. Het zal dus erg vreemd zijn als er een ander treintype gekozen wordt, want dan heb je op de Valleilijn opeens 3 verschillende treintypes rijden en moet je het personeel eerst met nog een extra treintype laten inwerken.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:51
door Frans F
SuperGhost schreef:Er rijdt al 1 treinstel GTW op de Valleilijn. Het zal dus erg vreemd zijn als er een ander treintype gekozen wordt, want dan heb je op de Valleilijn opeens 3 verschillende treintypes rijden en moet je het personeel eerst met nog een extra treintype laten inwerken.
Dat zal een voldoende argument zijn om niet te hoeven aanbesteden.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:54
door SuperGhost
Had Connexxion/Hermes via de SAN-concessie (waar de treindienst onder de vergunning van Connexxion loopt) niet een vervolgoptie voor extra GTW's? Volgens mij was dat ene treinstel GTW van de Valleilijn ook middels de Breng-order gekomen.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 22:02
door Daniel
Eerder via de Arriva-order van Zwolle - Emmen... d'r zit een balie in dat ding voor de steward die niet op die treinen zit :wink:
Sowieso zal Connexxion geen opties voor treinen voor de Breng-concessie hebben want de treinen die ze daar hebben rijden komen juist uit een optie die Arriva verplicht moest opnemen in z'n bestelling voor de Achterhoek.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 22:08
door SuperGhost
I stand corrected :wink:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: do 27 nov 2014, 22:54
door microshit
sirvinniei schreef:Wat is (op hoe ze er uit zien na) het precieze verschil tussen GTW en PROTOS?
GTW van CXX bestaat uit 3 bakken, Protos uit 2. Vooral ook nog redelijke afwijkingen in interieur. GTW bevat wel een toilet (maar niet in gebruik) en Protos niet. Zoek online gewoon even een stukje over de Protos, zie je wel wat voor afwijkend ding dat is.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 08:49
door Carlos0_0
Niet dat het in mijn ogen echt nodig is ik reis in de spits met deze trein , ik zie echter wel alleen trein aankomen in amersfoort en ga daarmee naar Hoevelaken dus niet verder.
Als de trein die vertrekt om 7:58 dacht ik aankomt is die niet zo stampend vol dat iedereen hutje mutje staat, zelfde voor de trein die erna vertrekt.

Ook voor die 2 tijden als ze vertrekken zitten ze nog niet stampend vol tot Hoevelaken dan, in Hoevelaken stapt geen hond in zowat alleen wat scholieren/ werk mensen uit.
Maar wel mooi GTW worden vind die wat mooier dan de prostos trein stellen, ook gaan die deuren stuk sneller openen duurt bij protos te lang wekt irritatie op soms.

Uiteraard wel eens mee gemaakt dat er mensen bleven staan op het perron, ik had dit zelf 1 keer in Hoevelaken toen zat die echt prop vol.
Dit komt meer omdat er wel eens een trein uitviel of in mijn geval die extreem laat was, de trein erna kwam al 5 min later aanrijden.
Het is uiteraard wel goed dat je nu hier voor of extra reserve materiaal heb bij uitval, of langere treinen heb wat soms handig is bij latere aankomst is perron vaak drukker.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 11:01
door SuperGhost
Je kijkt ook naar de verkeerde kant van de lijn. De verlenging is er niet vanwege Barneveld-Amersfoort, maar vanwege Barneveld-Ede, waar slecht 2 treinen per uur rijden.

Ik heb een aantal jaar geleden (5 jaar) ook dagelijks van Barneveld naar Nijmegen moeten reizen voor studie, maar toen al zaten die treinen behoorlijk vol in de (ochtend)spits (en daarmee bedoel ik dus dat de balkons en gangpaden behoorlijk vol stonden en er dus al weinig reizigers bij konden). In tussentijd is de Valleilijn ook flink gegroeid in reizigersaantallen.

Vanuit Barneveld is er niet alleen een behoorlijke vraag naar Amersfoort, maar ook naar Ede. Bedenk bijvoorbeeld ook dat er behoorlijk wat MBO's (Ede, Arnhem), HBO's (Ede, Wageningen, Arnhem, Velp, Nijmegen) en WO's (Wageningen, Nijmegen) aan de Edese kant van de Valleilijn zitten die veel studenten uit Barneveld trekken. Voor de forenzen uit Barneveld zijn Amersfoort en Utrecht de belangrijkste bestemmingen, maar is Arnhem-Nijmegen zeker niet onbelangrijk als bestemming.
Bij Lunteren krijg je dan al helemaal een verspitsing, omdat de hele Randstad het snelste bereikbaar is via Ede en dus vrijwel alle belangrijke bestemmingen via Ede lopen (Lunteren is niet zo erg op Amersfoort gericht, maar meer op Ede en Arnhem).

Ik vraag me ook af hoe lang dat verlengen zinvol is. Ik denk dat over een paar jaar die treinen ook weer te kort blijken te zijn. Zeker als je bedenkt dat Barneveld nog flink aan het groeien is.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 13:52
door Bakpapier
Tsja die mensen krijgen daar zo veel kinderen dat de groei wel te verklaren is ;)

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 14:57
door Roeland
Daniel schreef:Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort komen binnen 2 jaar 3 nieuwe treinen te rijden. Daarmee kan vervoerder Connexxion de sterke groei van het aantal reizigers op de regionale spoorlijn, met name in de spits, opvangen.
Dat heeft de Tweede Kamer donderdag besloten. Voor de aanschaf en verdere benodigde maatregelen komt 7,5 miljoen euro beschikbaar. Dat is een derde van de exploitatiekosten van de lijn met langere treinen.
Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:11
door koekje
Roeland schreef: Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?
De private vervoerder kan die aanschaf niet alleen dragen. De provincie waarschijnlijk ook niet. Zelfs samen is het een behoorlijke kostenpost.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:18
door starx
Ik denk dat de provincie na de concessie het materieel overneemt. Anders zou een nieuwe concessie i.v.m. gelijk speelveld ook weer nieuw materieel moet eisen. Zo bekeken betekent dat alleen maar dat de Provincie voor een lager bedrag de stellen "overkoopt".

Van Connexxion kun je in redelijkheid niet verwachten dat zij voor eigen rekening nog 3 extra stellen aanschaffen. Tot voor kort was het door de perronlengtes niet eens mogelijk om gekoppeld te rijden, dus ze hadden dit zeker "aan kunnen zien komen".

Verder hoop ik trouwens dat Arriva nog een optie op 3 Vechtdalstellen over heeft. Die gaan zelf ook hun materieelvoorraad uitbreiden voor Zwolle-Emmen.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:25
door Dagren
koekje schreef:
Roeland schreef: Maar waarom zou het rijk moeten bijdragen aan de materieelaanschaf van een private vervoerder, die rijdt binnen een concessie van een provincie?
De private vervoerder kan die aanschaf niet alleen dragen. De provincie waarschijnlijk ook niet. Zelfs samen is het een behoorlijke kostenpost.
Daarnaast komt een aanzienlijk deel van de inkomsten van de Provincie sowieso bij het Rijk vandaan. Gelderland nu eenmalig 7,5 miljoen meer.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:37
door reisthijs
starx schreef:Ik denk dat de provincie na de concessie het materieel overneemt. Anders zou een nieuwe concessie i.v.m. gelijk speelveld ook weer nieuw materieel moet eisen.
Of je laat ze verplicht overnemen door de volgende concessiehouder.
starx schreef:Verder hoop ik trouwens dat Arriva nog een optie op 3 Vechtdalstellen over heeft. Die gaan zelf ook hun materieelvoorraad uitbreiden voor Zwolle-Emmen.
Er worden alleen een paar Vechtdalstellen verlengd, er komen daar geen nieuwe stellen bij.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:44
door Frans F
reisthijs schreef:Of je laat ze verplicht overnemen door de volgende concessiehouder.
Zo'n bepaling geeft altijd problemen bij de aanbesteding omdat de huidige vervoerder dan een absurd hoge prijs kan vragen. Als de Provincie ze overneemt is het speelveld daarna wel voor alle partijen gelijk.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 16:00
door reisthijs
Dat ligt er maar net aan wat voor afspraken er bij de huidige concessie gemaakt zijn.

Bij de nieuwe stellen die nu gaan komen is er geen probleem, als het maar tijdig wordt vastgelegd.

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 18:11
door Wubbo
OV Magazine meldt dat de nieuwe treinstellen van het type Protos zijn.