3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Voor een verlenging naar Arnhem heb je waarschijnlijk wel meer dan drie treinen nodig, aangezien de huidige lijn al meer treinen nodig heeft om de capaciteitsproblemen op te vangen. Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Die intercity's Ede - Arnhem rijden daar zelfs zonder de extra reizigers vanaf de Valleilijn niet voor Jan met de korte achternaam. Ik durf wel te beweren dat er genoeg vraag is voor reizigers vanuit Ede naar Arnhem en verder, respectievelijk Utrecht en verder.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Kan je wel de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen eruit gooien.Bee schreef:Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Welke stations profiteren hiervan?Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Alle stations tussen Utrecht en Arnhem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Ligt eraan wat de exacte plannen zijn. Als Veenendaal De Klomp hiermee zijn IC verbinding gaat missen, is dat geen vooruitgang. Of is het plan de genoemde sprinter in te leggen naast de bestaande lijnen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Voor zover ik weet gaan zowel Veenendaal de Klomp als Driebergen-Zeist hun IC-stop verliezen op het moment dat die rechtstreekse sprinter gaat rijden.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Die stoptrein komt er alleen als die PHS waanzin komt (waarvan in de kans steeds kleiner schat).
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Waar heb je die gezien dan? De enige sprinterplannen rond Ede die ik heb gezien zijn voor een sprinter Breukelen-Ede, niet Breukelen-Arnhem. De sprinter Arnhem-Ede blijft een losse sprinter.Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Is weliswaar ook een verbetering (behalve voor Driebergen, Veenendaal en Rhenen, die erop achteruit gaan en Maarn heeft zowel voor- als nadelen)
Een doorgaande sprinter heeft overigens ook niet zo veel voordelen, want vrijwel iedereen zal dan alsnog overstappen te Ede, aangezien de IC daar de sprinter wel in zal moeten halen en de reizigers Oosterbeek/Wolfheze<->De Klomp/Maarn/Driebergen/Bunnik zal niet zo denderend groot zijn.
Doorkoppeling van Arnhem-Ede naar Amersfoort heeft, in tegenstelling tot doorkoppeling naar Utrecht, wél grote voordelen, want daar is wel een serieuze groep doorgaande reizigers.
Inderdaad, want er zijn totaal geen reizigers die vanaf Arnhem e.o., Nijmegen e.o. en de aansluitende lijnen ri. Zutphen, Winterswijk en Venlo die ri. Utrecht willen reizen en v.v. :') De reizigers vanaf de Valleilijn zijn vrij klein vergeleken met deze groep.Bee schreef:Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Het staat nergens expliciet vermeld maar het is wel een logische koppeling van treinseries.SuperGhost schreef:Waar heb je die gezien dan? De enige sprinterplannen rond Ede die ik heb gezien zijn voor een sprinter Breukelen-Ede, niet Breukelen-Arnhem. De sprinter Arnhem-Ede blijft een losse sprinter.Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Totdat je naar de sporenlay-out van Ede-Wageningen gaat kijken. Wil je zo'n doorgekoppelde treinserie hebben, dan moet spoor 1b aangesloten worden ri. Utrecht, maar daar zijn geen enkele plannen voor. De enige plannen (voor wat betreft de sporenlay-out) is een perron langs spoor (82)5, zodat de sprinter uit Utrecht kan keren te Ede en om de bestaande perrons iets naar het oosten te verlengen (en een stukje aan de westkant eraf te halen).
Zolang er nog geen plannen zijn om spoor 1b ri. Utrecht door te koppelen, wordt zo'n sprinter natuurlijk erg lastig.
Zolang er nog geen plannen zijn om spoor 1b ri. Utrecht door te koppelen, wordt zo'n sprinter natuurlijk erg lastig.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Hoezo? De sprinter wordt ingehaald in het verbouwde Driebergen, rijdt daarna met vijf tussenstops naar Arnhem. De intercity maakt één tussenstop in Ede waardoor het in de dienstregeling maakbaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Die IC moet 6x per uur gaan rijden en dan is 5 tussenstops te veel
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
De stoptrein heeft in het verleden al (toen nog alleen in de spits) Arnhem - Utrecht gereden tussen een kwartiersdienst bestaande uit ICs + sneltreinen door wat gewoon paste zonder inhaling. Alleen als er een ICE reed werd de stoptrein ingehaald, destijds op Maarn Goederen.
Dan moet het dus ook gewoon haalbaar zijn met 6x/uur een IC omdat er een inhaling in Driebergen bij komt.
Dan moet het dus ook gewoon haalbaar zijn met 6x/uur een IC omdat er een inhaling in Driebergen bij komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Ligt er maar net aan waar je die sprinters elkaar laat kruisen. Zolang dat niet in Ede is kunnen ze daar ook in beide richtingen op hetzelfde spoor halteren.SuperGhost schreef:Totdat je naar de sporenlay-out van Ede-Wageningen gaat kijken. Wil je zo'n doorgekoppelde treinserie hebben, dan moet spoor 1b aangesloten worden ri. Utrecht, maar daar zijn geen enkele plannen voor. De enige plannen (voor wat betreft de sporenlay-out) is een perron langs spoor (82)5, zodat de sprinter uit Utrecht kan keren te Ede en om de bestaande perrons iets naar het oosten te verlengen (en een stukje aan de westkant eraf te halen).
Zolang er nog geen plannen zijn om spoor 1b ri. Utrecht door te koppelen, wordt zo'n sprinter natuurlijk erg lastig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Alsnog zie ik meer voordeel bij een directe verbinding Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem. Dan een sprinter Utrecht - Arnhem. Bij een sprinter gaan Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp erop achteruit. En de vervoersrelatie van de stations tussen Oosterbeek/Wolfheze en Bunnik bijvoorbeeld is niet noemenswaardig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Met het verschil dat de IC en de sneltrein geen goede kwartiersligging hadden, waardoor er ruimte ontstond voor die sprinter.Daniel schreef:De stoptrein heeft in het verleden al (toen nog alleen in de spits) Arnhem - Utrecht gereden tussen een kwartiersdienst bestaande uit ICs + sneltreinen door wat gewoon paste zonder inhaling. Alleen als er een ICE reed werd de stoptrein ingehaald, destijds op Maarn Goederen.
Dan moet het dus ook gewoon haalbaar zijn met 6x/uur een IC omdat er een inhaling in Driebergen bij komt.
En om die ICE/internationale intercity de sprinter te kunnen bij Maarn GE was er wel voor nodig dat de sprinter niet meer stopte op station Maarn (dan krijg je dus eigenlijk bijna hetzelfde als nu met de IC) en vroeger zelfs Maarn én Oosterbeek die overgeslagen moesten worden door de sprinter om de snelle treinen niet in de weg te zitten. Noodgrepen die we nu absoluut niet meer zouden accepteren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Nee hoor, dat was helemaal niet nodig. In de laatste dienstregeling waarin de doorgaande stoptrein Utrecht - Arnhem reed (dat was drgl 2006) stopte deze altijd in Maarn, ook wanneer hij ingehaald werd door een ICE (net gecheckt in het bewuste spoorboekje).SuperGhost schreef:En om die ICE/internationale intercity de sprinter te kunnen bij Maarn GE was er wel voor nodig dat de sprinter niet meer stopte op station Maarn
Ik zie wel een beetje waar je op doelt: in de dienstregeling 2003 komt een 7500 voor die niet in Maarn stopt en door de ICE wordt ingehaald. Dat had echter niks met die ICE te maken, want een uur later reed er geen ICE en stopte die stoptrein ook niet in Maarn. De situatie was toen dus gewoon zo dat er nog maar 1x/uur een trein in Maarn stopte. Maar de dienstregeling 2006 laat zien dat het niet nodig is om Maarn over te slaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
2006 was de enige dienstregeling waarin er wél in Maarn gestopt werd. Wellicht dat ze dat daarna direct teruggedraaid hebben, omdat het in praktijk te vaak fout bleek te gaan?
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
De intercity's naar Den Haag Centraal halen op Gouda Goverwelle de sprinter naar Den Haag Centraal in, stoppen dan in Gouda en rijden direct naar Den Haag Centraal. De sprinter daarachter rijdt steeds over dezelfde sporen, stopt vijf keer en komt zonder hinder voor de nakomende intercity ook aan in Den Haag. Als de verbouwing van Driebergen-Zeist is afgerond is er geen enkele hindernis meer die een directe sprinter Utrecht - Arnhem tussen een IC-kwartierdienst in de weg zit en is de ondertussen al bijna 10 jaar durende houtje-touwtje bediening van Maarn ook opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Op Den Haag-Gouda gaat het nog altijd om 4 IC's, terwijl het op Driebergen-Arnhem straks moet gaan over 6 IC's + 0,5-1 ICE. Nogal een groot verschil.
Het aantal extra stops die de sprinter tussen Driebergen en Arnhem moet maken (de stop op Ede-Wageningen niet meegenomen) is te veel om zo'n sprinter tussen het toekomstige ETMET per IC te krijgen. Wil je dat passend krijgen, dan moet je in Driebergen én Ede een inhaling krijgen.
Een doorgaande sprinter Utrecht-Arnhem zal dus hooguit een tijdelijk iets zijn (mits Driebergen-Zeist klaar is voordat ETMET op Utrecht-Arnhem in gaat), niet iets dat op lange termijn haalbaar blijft zonder nog weer extra ingrepen.
Het aantal extra stops die de sprinter tussen Driebergen en Arnhem moet maken (de stop op Ede-Wageningen niet meegenomen) is te veel om zo'n sprinter tussen het toekomstige ETMET per IC te krijgen. Wil je dat passend krijgen, dan moet je in Driebergen én Ede een inhaling krijgen.
Een doorgaande sprinter Utrecht-Arnhem zal dus hooguit een tijdelijk iets zijn (mits Driebergen-Zeist klaar is voordat ETMET op Utrecht-Arnhem in gaat), niet iets dat op lange termijn haalbaar blijft zonder nog weer extra ingrepen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Nee, in dienstregeling 2007 is die hele Sprinter Utrecht - Arnhem verdwenen omdat de kwartiersverdichting tussen Utrecht en Maarn werd overnomen door een nieuwe Sprinter Utrecht - Veenendaal Centrum. Omdat zes sprinters tussen Utrecht en Maarn wat teveel van het goede zou zijn ging toen de hele dag door een IC in Veenendaal-De Klomp stoppen.SuperGhost schreef:2006 was de enige dienstregeling waarin er wél in Maarn gestopt werd. Wellicht dat ze dat daarna direct teruggedraaid hebben, omdat het in praktijk te vaak fout bleek te gaan?
Waarbij het dus überhaupt al de vraag is of de stop in Maarn een probleem was of gewoon maar 1x/uur aangeboden werd. Anders ben ik wel heel benieuwd waarom volgens jou de Sprinter van 8.36 uur uit Utrecht niet in Maarn stopte terwijl die niet door een ICE ingehaald werd. Daar reed slechts een EC vooruit maar die vertrok al eerder uit Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Het ging hier toch over de Valleilijn?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op
Ze weten niet zo goed wat ze met de spoorlijn Utrecht-Arnhem aanmoeten en de discussie hierover spettert ook alle kanten op. Dan is het lastig om de Valleilijn inpasbaar te krijgen natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten