3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Het ging hier toch over de Valleilijn? :roll:
Iemand deponeerde een stelling dat de Valleilijn doorgetrokken moest worden naar Arnhem en daar ben ik het niet mee eens, en zeker zolang er vier IC's per uur zijn tussen Utrecht en Arnhem zijn er andere problemen in de dienstregeling die eerst opgelost moeten worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

ik vind de achterlichtaansluiting te Ede (overdag 14 minuten, 's avonds 30 minuten) op de IC naar Arnhem anders wel een probleem dat opgelost dient te worden, een slechtere aansluiting kan gewoon niet! :wink:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door waldo79 »

Gaan we het weer over die boeg gooien (A) Dan lust ik er ook nog wel een paar.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

De reden dat (op NS na) alle partijen de Valleilijn het liefst gisteren nog door willen trekken naar Arnhem is die ongelooflijk slechte aansluiting waar NS ook geen enkele cent om geeft. Lijkt me dus best wel een probleem als daar zoveel onvrede is over die overstap, al helemaal omdat NS die overstap ook helemaal geen aandacht wil geven, aangezien het de reizigers het liefst via Utrecht ziet omreizen. Hierdoor loopt Connexxion reizigers mis en moet de Gelderse belastingbetaler meer bijdrage d.m.v. subsidies. Lijkt me dus zeker wel een probleem dat aandacht vraagt. Dat geld dat er mee bespaart zou kunnen worden zou men weer elders aan kunnen besteden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door waldo79 »

In Elst is het eenzelfde laken en pak tussen Arriva en NS en daar heb ik jou Arriva wel eens zien beschuldigen van het veroorzaken van vertragingen op het NS-treinen. Kortom: dit lijkt me selectief gepreek :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Vinny »

Dat is bijzonder tegenstrijdig met het verhaal dat er een materieelprobleem is en dat niet alle reizigers vervoerd kunnen worden... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:In Elst is het eenzelfde laken en pak tussen Arriva en NS en daar heb ik jou Arriva wel eens zien beschuldigen van het veroorzaken van vertragingen op het NS-treinen. Kortom: dit lijkt me selectief gepreek :N
Wanneer dan? Volgens mij heb ik dat namelijk nog nooit gezegd. De enige keer dat ik mij kan herinneren dat ik iets over vertragingen rond Elst heb gezegd, was dat dat NS onterecht een vertraging van hun probeerde af te schuiven op NS (in de NS-trein werd omgeroepen dat we moesten wachten op een vertraagde Arriva-trein uit Tiel, terwijl de Arriva-trein juist bij de aansluiting stond te wachten op de trein waar wij in zaten, de NS-trein had gewoon vertraging door een andere NS-trein).
Vinny schreef:Dat is bijzonder tegenstrijdig met het verhaal dat er een materieelprobleem is en dat niet alle reizigers vervoerd kunnen worden... :')
Dat is inderdaad een probleem, maar daar werd tenminste al aan gewerkt door die 3 nieuwe treinen die besteld zijn. Aan de overstap in Ede wordt nog helemaal niet gewerkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Suus »

De overstap in Ede-Wageningen kan zomaar veranderen, want station Driebergen-Zeist gaat verbouwd worden waardoor de dienstregeling tussen Arnhem en Utrecht sterk verbeterd kan worden. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:De reden dat (op NS na) alle partijen de Valleilijn het liefst gisteren nog door willen trekken naar Arnhem is die ongelooflijk slechte aansluiting waar NS ook geen enkele cent om geeft.
Bron?

Die lange overstappen zijn trouwens primair het gevolg van het niet in symmetrie rijden van Connexxion, wat weer het gevolg is van de tijdsligging van knoop Amersfoort, wat weer het gevolg is van de tijdsligging van knoop Zwolle. Als NS in Ede in beide richtingen aan zou moeten sluiten ('s avonds wordt er richting Amersfoort al wel aangesloten, al is het in 12 minuten) zou haar trein ook uit patroon moeten gaan, met alle gevolgen voor de overige aansluitingen van dien. De [serie=Intercity|2015|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] is ook niet de treinserie die het makkelijkst aan te passen is (met de aansluitingen op/van Arriva in Arnhem). Enige oplossing is dan het schuiven van de [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], maar dat betekent ook voor die trein dat hij aansluitingen gaat verliezen. Vraag is of dat opweegt tegen de winst van deze aansluiting.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door starx »

Bee schreef:
regenmaker schreef:Het ging hier toch over de Valleilijn? :roll:
Iemand deponeerde een stelling dat de Valleilijn doorgetrokken moest worden naar Arnhem en daar ben ik het niet mee eens, en zeker zolang er vier IC's per uur zijn tussen Utrecht en Arnhem zijn er andere problemen in de dienstregeling die eerst opgelost moeten worden :)
Ik snap niet wat het probleem is met het doortrekken van de Valleilijn. De [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] is momenteel behoorlijk verliesgevend. Een overstapvrije verbinding Barneveld - Arnhem kan denk ik best wel wat extra reizigers opleveren.

Van het hele PHS Nijmegen-Arnhem-Utrecht vraag ik me sterk af hoe hard het nodig is. De huidige dienstregeling is voorlopig nog prima.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door CamilleKreemers »

De NS wil niet hebben dat de Valleilijn doorgetrokken wordt naar Arnhem. Dit komt namelijk, omdat de punctualiteit van de NS-treinen beïnvloed kan worden. Ik denk echter wel dat het product Barneveld - Lunteren - Arnhem verbeterd wordt door het verminderen van overstappen en het verbeteren van de reistijd (namelijk geen 15 min. wachten of 30 min.) De stoptrein kan dus vlak achter de IC vertrekken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Die lange overstappen zijn trouwens primair het gevolg van het niet in symmetrie rijden van Connexxion, wat weer het gevolg is van de tijdsligging van knoop Amersfoort
Connexxion kon niet in symmetrie liggen, omdat NS weigert de IC naar Enschede 1 minuutje te verschuiven. Die IC rijdt ter hoogte van Barneveld Aansluiting in de weg, waardoor de huidige scheve ligging moet. Connexxion had wel een symmetrische ligging aangevraagd destijds, wat resulteerde in een overbelastingsverklaring door ProRail en als oplossing dat CXX maar a-symmetrisch moest blijven rijden. (bron: ProRail)
Wubbo schreef:Enige oplossing is dan het schuiven van de [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], maar dat betekent ook voor die trein dat hij aansluitingen gaat verliezen. Vraag is of dat opweegt tegen de winst van deze aansluiting.
Welke aansluiting?
De 7500 ligt nu zo ingelegd dat hij 's avonds de belangrijkste overstappen zo slecht mogelijk bediend. Van/naar Nijmegen kan niet slechter, want daar blijft vanaf Arnhem elk kwartier een IC rijden (sluit dan alleen op de 3600 aan i.p.v. de 3000 en die 3600 rijdt straks weer als echte IC). Vanaf Utrecht gaat de overstap dan 15 minuten minder worden, want nu wordt er aangesloten vanaf de 3100, maar die rijdt 's avonds juist niet. Daarnaast heeft de 7500 nu ook de slechts denkbare overstap die je maar kan bedenken: 60-61 minuten te Arnhem. Dat wordt dan ruim 45 minuten minder.
Enige nadeel is dat 1x p/2u die trein ri. Arnhem dan in Wolfheze een langere stop krijgt, omdat de ICE erlangs moet (of de ICE moet een iets ander pad krijgen, zoals die ri. Amsterdam ook heeft gekregen)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Connexxion kon niet in symmetrie liggen, omdat NS weigert de IC naar Enschede 1 minuutje te verschuiven. Die IC rijdt ter hoogte van Barneveld Aansluiting in de weg, waardoor de huidige scheve ligging moet.
Je stelt nu dat het heel makkelijk is, maar gezien hoe de kruising bij Bnva nu ligt zou het dus gaan om 1 minuut eerder rijden met de IC naar Enschede? Da's lastig omdat je dan 1x/uur de cross-platform overstap in Amersfoort sloopt: die zou van de [serie=Intercity|2015|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol11600[/serie] op de [serie=Intercity|2015|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] dan nog maar 1 minuut zijn en die 11600 zit tussen Schiphol en Weesp al weer muurvast mede door knoop Zwolle zoals Wubbo al benoemde. Op die manier kan je 't dus ook niet zo makkelijk repareren.
Met de IC naar Enschede verschuiven ben je er ook nog niet volgens mij: daar kan je namelijk nu al niet strak achteraan omdat je dan een conflict met de IC naar Schothorst zou krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door starx »

CamilleKreemers schreef:De NS wil niet hebben dat de Valleilijn doorgetrokken wordt naar Arnhem. Dit komt namelijk, omdat de punctualiteit van de NS-treinen beïnvloed kan worden. Ik denk echter wel dat het product Barneveld - Lunteren - Arnhem verbeterd wordt door het verminderen van overstappen en het verbeteren van de reistijd (namelijk geen 15 min. wachten of 30 min.) De stoptrein kan dus vlak achter de IC vertrekken.
Dit vind ik echt een drogreden. NS haalt die zelf ook tot vervelens toe aan. De punctualiteit kan sowieso beïnvloed worden door een sprinter die in de weg rijdt, ook als die van NS zelf is.

Het verminderen van het aantal overstappen kan toch echt alleen maar door de verbinding rechtstreeks te bieden.. De overstaptijd kan wel worden verminderd, maar dan is er op de Valleilijn waarschijnlijk een behoorlijke hoeveelheid dubbelspoor nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Vinny »

Het doorkoppelen van de Valleilijn aan de sprinter Ede-Arnhem kan volgens mij alleen zonder consequenties voor het overige treinverkeer als station Ede-Wageningen ook op de schop gaat, met een ongelijkvloerse aansluiting van de Kippelijn op de spoorlijn Arnhem-Utrecht. Als de provincie dat echt wil, denk ik dat ze om de tafel moet gaan zitten met Verkeer en Waterstaat, ProRail en de NS.
Ik denk dat een werkbare dienstregeling is om dan 2x per uur een IR trein Amersfoort-Arnhem dan in te leggen, die tussen Barneveld-Zuid en Amersfoort alleen op Barneveld-Centrum stopt, en 2x per uur een aanvullende sprinter tussen Barneveld-Zuid en Amersfoort. 4x per uur sprinters laten rijden vind ik een beetje zonde van de mogelijkheden. Ik denk dat een relatief snelle verbinding Amersfoort-Arnhem best kans van slagen kan hebben, op het moment dat die overstaploos en betrouwbaar geboden kan worden.
Maar dit moet je alleen willen doen als de partijen zich hier in kunnen vinden. Het lijkt me wel een mooi eindbeeld, al zal je op de corridor Utrecht-Arnhem dan niet meer met doorgaande sprinters werken, maar met Intercity's in een iets hogere frequentie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door regenmaker »

Ik bedenk me net inderdaad dat een directe verbinding Arnhem - Barneveld concurrentie is voor lijn 105. Wil niet dat er nog meer lijnen op de Veluwe worden weggesneden. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Het doorkoppelen van de Valleilijn aan de sprinter Ede-Arnhem kan volgens mij alleen zonder consequenties voor het overige treinverkeer als station Ede-Wageningen ook op de schop gaat, met een ongelijkvloerse aansluiting van de Kippelijn op de spoorlijn Arnhem-Utrecht. Als de provincie dat echt wil, denk ik dat ze om de tafel moet gaan zitten met Verkeer en Waterstaat, ProRail en de NS.
Nee hoor, dat kan prima:
.07 Arnhem (alternerend spoor 9 en 10)
.22-.25 Ede-Wageningen (spoor 1)

.48-.50 Ede-Wageningen (spoor 3, avonduren 1 minuutje later i.v.m. latere doorkomst IC)
.06 Arnhem (alternerend spoor 9 en 10)
bij een ICE ri. Duitsland wordt in Wolfheze ingehaald en wordt de aankomsttijd te Arnhem 4 a 5 minuten later (dat speelt ook een van beide perronsporen in Arnhem vrij voor de ICE).

Spoor 3 wordt dan wel iets drukker, maar kan dat makkelijk aan:
.11 Intercity Den Helder
.18-.20 Stoptrein Arnhem
.26 Intercity Schiphol
.40 doorkomst ICE Amsterdam Centraal
.41 Intercity Den Helder (alleen bij geen ICE)
.43 Intercity Den Helder (bij ICE)
.48-.50 Stoptrein Arnhem
.56 Intercity Schiphol

Dit past makkelijk. Vergeet namelijk niet dat de huidige 7500 (vertrek .06/36) nu voor de IC naar Den Helder en de ICE naar Amsterdam langs moet kruisen. Die kruising is 5 (IC) a 4 (ICE) minuten. In deze opzet is dat 6 minuten voor de IC naar Schiphol.

Vertragingen kunnen ook makkelijk opgevangen worden.
- Indien de Valleilijn zelf licht vertraagd is, dan kan die trein direct naar spoor 4 (de IC naar Nijmegen van .17/.47 is dan immers al weg) i.p.v. spoor 3, zodat de IC naar Schiphol dan keurig binnen kan komen.
- Bij een lichte vertraging van de IC uit Utrecht (tot 4 min.) kan de IC naar Schiphol gespoorwijzigd worden naar spoor 4 (wissels zijn aanwezig) en vertrekt de stoptrein naar Arnhem nadat deze IC binnen is gekomen.
- Bij grotere vertragingen vertrekt de stoptrein naar Arnhem gewoon op zijn vertrektijd en rijdt de vertraagde IC daarachter. Als dit kort erachter is (5-7 min. vertraging), dan wordt de trein naar Arnhem bij Wolfheze opzij gezet (geen extra vertraging voor de IC), bij grotere vertragingen van die IC, dan kan de stoptrein gewoon door blijven rijden zonder die vertraagde IC in de weg te zitten.
De doorgetrokken Valleilijn kan zulke vertragingen makkelijk opvangen, aangezien in Arnhem dan in 31 minuten gekeerd wordt.

Nog een andere stap die je zou kunnen zetten is om de treinen op Ede-Lunteren v.v. kunstmatig 2 minuten langzamer te maken (zal alleen niet zo populaire maatregel zijn), zodat de trein ri. Amersfoort op spoor 3 afgehandeld kan worden zonder de achterliggende IC in de weg te zitten en de trein vanuit Amersfoort dan direct naar spoor 4 kan. Dan heb je spoor 1 volledig vrij om vertragingen op te vangen van zowel de stoptrein ri. Amersfoort (deze naar 1 om de IC naar Schiphol niet verder te vertragen), als de IC uit Utrecht (stoptrein uit Amersfoort naar 1, zodat deze de trein ri. Amersfoort niet op houdt) als de stoptrein uit Amersfoort (zelfde situatie).
Vinny schreef:Ik denk dat een werkbare dienstregeling is om dan 2x per uur een IR trein Amersfoort-Arnhem dan in te leggen, die tussen Barneveld-Zuid en Amersfoort alleen op Barneveld-Centrum stopt, en 2x per uur een aanvullende sprinter tussen Barneveld-Zuid en Amersfoort. 4x per uur sprinters laten rijden vind ik een beetje zonde van de mogelijkheden.
Barneveld Zuid overslaan heeft geen enkel zin, dan sta je alleen maar langer stil op Barneveld Centrum om de kruising te maken. Barneveld Noord en Hoevelaken overslaan zou wellicht zelfs nog de mogelijkheid kunnen geven om wél symmetrisch te kunnen rijden (je kan dan immers iets eerder het hoofdspoor op), echter zal de provincie Gelderland dat niet toe gaan staan én moet je 's avonds de korte slag blijven rijden.
regenmaker schreef:Ik bedenk me net inderdaad dat een directe verbinding Arnhem - Barneveld concurrentie is voor lijn 105. Wil niet dat er nog meer lijnen op de Veluwe worden weggesneden. :N
Die beconcurreren elkaar nauwelijks. De trein rijdt altijd 2x per uur en is overdag ook altijd sneller (ri. Arnhem: 46 minuten tegenover 55 met de bus, vanaf Arnhem 37 minuten tegenover 58 minuten met de bus).
's Avonds laat (na 22:00) is op Barneveld->Arnhem de verbinding per bus wel sneller, aangezien je dan die verschrikkelijke 30-minuuts overstap hebt in Ede (brengt reistijd op 61 minuten), maar vanaf Arnhem blijft de trein toch echt sneller en frequenter. Daarnaast is er 's avonds laat vooral vraag vanaf Arnhem, niet naar Arnhem. Lijn 105 is vooral ervoor om de tussenliggende plaatsen (Kootwijkerbroek, Harskamp, Otterlo) te ontsluiten ri. Barneveld en Arnhem
Laatst gewijzigd door SuperGhost op zo 15 nov 2015, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door waldo79 »

Hoezo, die trein zit buslijn 105 niet in de weg. Die bus bedient een heel ander gebied.
En vergeet niet dat we hier voorlopig luchtkastelen aan het bouwen zijn met een doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door regenmaker »

superghost schreef:Die beconcurreren elkaar nauwelijks. De trein rijdt altijd 2x per uur en is overdag ook altijd sneller (ri. Arnhem: 46 minuten tegenover 55 met de bus, vanaf Arnhem 37 minuten tegenover 58 minuten met de bus).
's Avonds laat (na 22:00) is op Barneveld->Arnhem de verbinding per bus wel sneller, aangezien je dan die verschrikkelijke 30-minuuts overstap hebt in Ede (brengt reistijd op 61 minuten), maar vanaf Arnhem blijft de trein toch echt sneller en frequenter. Daarnaast is er 's avonds laat vooral vraag vanaf Arnhem, niet naar Arnhem. Lijn 105 is vooral ervoor om de tussenliggende plaatsen (Kootwijkerbroek, Harskamp, Otterlo) te ontsluiten ri. Barneveld en Arnhem
Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar zie daarnaast wel regelmatig mensen vanuit Arnhem naar Barneveld reizen met lijn 105. Maar de primaire functie is inderdaad de bediening van die dorpen en de overstap op lijn 108 te Otterlo, waardoor ook dorpen als Hoenderloo goed bereikbaar zijn vanuit Arnhem en andersom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Wubbo »

Een kering van een half uur in Arnhem (dat ook nog een extra kerende sprinter uit Nijmegen en een kerende trein uit Duitsland moet verwerken) past niet zonder infrastructurele maatregelen te nemen in Arnhem. Daarnaast is de vraag hoe toekomstvast dit is: past het nog als er elke 10 minuten een trein rijdt, en past het nog als (eindelijk) de wens van Connexxion in vervulling kan gaan zodat er in symmetrie gereden kan worden op de Valleilijn? Het antwoord op beide vragen is nee, voor wat ik zo snel kan zien. Kortom: geen goed plan.

En het lost het probleem van de drukke treinen op de Valleilijn niet op, het maakt het alleen maar erger doordat je je materieel langer kwijt bent (een slag duurt immers langer).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Een kering van een half uur in Arnhem (dat ook nog een extra kerende sprinter uit Nijmegen en een kerende trein uit Duitsland moet verwerken) past niet zonder infrastructurele maatregelen te nemen in Arnhem.
Staat los van dit. De kerende trein uit Duitsland kan op 6a. De kerende trein uit Nijmegen moet sowieso extra maatregelen voor genomen worden, namelijk het opdelen van spoor 4 in perronsecties. Zonder maatregelen past die sowieso niet.
Wubbo schreef:Daarnaast is de vraag hoe toekomstvast dit is: past het nog als er elke 10 minuten een trein rijdt, en past het nog als (eindelijk) de wens van Connexxion in vervulling kan gaan zodat er in symmetrie gereden kan worden op de Valleilijn? Het antwoord op beide vragen is nee, voor wat ik zo snel kan zien. Kortom: geen goed plan.
Hoe kom je bij die 'nee' dan? Je roept nu een antwoord, zonder dat je er onderbouwing bij geeft.
Als een losse sprinter Arnhem-Ede past (die nota bene moet keren op spoor 1b), dan zou in principe een doorgetrokken Valleilijn ook moeten kunnen passen. Het kan alleen zijn dat in één richting de Valleilijn dan wat langer in Ede moet wachten en in de andere richting meer speling op Ede-Lunteren krijgt als de tijden van de IC's wat ongunstig uitvallen.

Dat laatste heb je gelijk in. Echter wordt dat probleem juist al wél aan gewerkt doordat er nieuwe treinen worden besteld. Dat probleem zou daarmee opgelost moeten kunnen zijn daarna.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door regenmaker »

Misschien moet de overheid dan maar eens geld investeren. ;) Beter dan bijna overal 130 op de snelweg, belachelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door Daniel »

@SuperGhost: je vergelijking met de [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] klopt niet. Er is nu door de asymmetrische ligging van de Valleilijn maar in één richting een koppeling met het 7500-pad mogelijk. De kering in Arnhem wordt dus gegarandeerd langer dan die van de 7500 nu is.
En dat extra materieel is ook nog een issue: wat nu besteld wordt is niet genoeg als je de lijn ook doortrekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door SuperGhost »

Daniel: als je een paar berichten terug kijkt, zie je dat ik al uitgetekend had hoe een doorgetrokken Valleilijn eruit zou zien met de asymmetrische tijden en daar zag je al dat de kering in Arnhem 31 minuten zou zijn. :wink:

Met de huidige 3 bestelde treinen zou je dat wél kunnen rijden. De huidige 7500 heeft 2 treinstellen nodig en met zo'n lange kering in Arnhem kost dat nog 1 extra treinstel, dus 3 in totaal. Dat kan dus prima met de bestelde extra treinen. Echter is het dan wel zo dat de spitsritten niet verlengd kunnen worden (wat het doel was van die 3 treinstellen), dat klopt. Maar we moeten ook niet denken dat zo'n verlenging van de ene dag op de andere zal gebeuren, dus dan heeft de vervoerder wel tijd om extra treinen te regelen voordat het zover is. Ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn. Het probleem is en blijft de medewerking van NS en die zie ik (helaas) niet komen.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Bericht door MdJ »

Hu? Wat is dan het voordeel voor de opdrachtgever provincie als er een extra treinstel moet worden ingezet tov nu? Zij betalen deels die treinen...

Daarnaast hebben we je dienstregeling wel vaker langs zien komen en steeds houden we dezelfde problemen: Je haalt je kering in Arnhem niet, anderzijds rijd je dwars door de ICE heen, al dan niet met inhalen etcetc.

Het extra materieel dat is/wordt besteld is puur ter ontlasting van het drukste deel: Barneveld-Amersfoort van de doorgaande Ede-ritten. Daar zit het probleem en alleen daarvoor wordt extra materieel besteld.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten