3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Suus » Do 12 Nov 2015, 22:34

Voor een verlenging naar Arnhem heb je waarschijnlijk wel meer dan drie treinen nodig, aangezien de huidige lijn al meer treinen nodig heeft om de capaciteitsproblemen op te vangen. Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.
Rame à l'approche

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Gekko123 » Vr 13 Nov 2015, 08:40

Die intercity's Ede - Arnhem rijden daar zelfs zonder de extra reizigers vanaf de Valleilijn niet voor Jan met de korte achternaam. Ik durf wel te beweren dat er genoeg vraag is voor reizigers vanuit Ede naar Arnhem en verder, respectievelijk Utrecht en verder.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Vr 13 Nov 2015, 11:47

Bee schreef:Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.


Kan je wel de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen eruit gooien.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Suus » Vr 13 Nov 2015, 11:49

Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Vr 13 Nov 2015, 12:14

Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.


Welke stations profiteren hiervan?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Suus » Vr 13 Nov 2015, 12:14

Alle stations tussen Utrecht en Arnhem.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Vr 13 Nov 2015, 12:19

Ligt eraan wat de exacte plannen zijn. Als Veenendaal De Klomp hiermee zijn IC verbinding gaat missen, is dat geen vooruitgang. Of is het plan de genoemde sprinter in te leggen naast de bestaande lijnen?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Gekko123 » Vr 13 Nov 2015, 12:21

Voor zover ik weet gaan zowel Veenendaal de Klomp als Driebergen-Zeist hun IC-stop verliezen op het moment dat die rechtstreekse sprinter gaat rijden.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

sirvinniei
Berichten: 1218
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor sirvinniei » Vr 13 Nov 2015, 12:46

Die stoptrein komt er alleen als die PHS waanzin komt (waarvan in de kans steeds kleiner schat).

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 18:25

Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Waar heb je die gezien dan? De enige sprinterplannen rond Ede die ik heb gezien zijn voor een sprinter Breukelen-Ede, niet Breukelen-Arnhem. De sprinter Arnhem-Ede blijft een losse sprinter.

Is weliswaar ook een verbetering (behalve voor Driebergen, Veenendaal en Rhenen, die erop achteruit gaan en Maarn heeft zowel voor- als nadelen)
Een doorgaande sprinter heeft overigens ook niet zo veel voordelen, want vrijwel iedereen zal dan alsnog overstappen te Ede, aangezien de IC daar de sprinter wel in zal moeten halen en de reizigers Oosterbeek/Wolfheze<->De Klomp/Maarn/Driebergen/Bunnik zal niet zo denderend groot zijn.

Doorkoppeling van Arnhem-Ede naar Amersfoort heeft, in tegenstelling tot doorkoppeling naar Utrecht, wél grote voordelen, want daar is wel een serieuze groep doorgaande reizigers.

Bee schreef:Laat de lijn dus lekker blijven eindigen op Ede-Wageningen, dan rijden de intercity's Ede - Arnhem daar ook niet voor Jan met de korte achternaam.
Inderdaad, want er zijn totaal geen reizigers die vanaf Arnhem e.o., Nijmegen e.o. en de aansluitende lijnen ri. Zutphen, Winterswijk en Venlo die ri. Utrecht willen reizen en v.v. :') De reizigers vanaf de Valleilijn zijn vrij klein vergeleken met deze groep.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Nov 2015, 18:56

SuperGhost schreef:
Bee schreef:Er zijn evengoed plannen om weer een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem te creëren, waarbij ook niet meer teruggestoken hoeft te worden voor Maarn. Dat is evengoed een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Niet alle treinen kunnen overal maar naartoe rijden.
Waar heb je die gezien dan? De enige sprinterplannen rond Ede die ik heb gezien zijn voor een sprinter Breukelen-Ede, niet Breukelen-Arnhem. De sprinter Arnhem-Ede blijft een losse sprinter.
Het staat nergens expliciet vermeld maar het is wel een logische koppeling van treinseries.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 19:30

Totdat je naar de sporenlay-out van Ede-Wageningen gaat kijken. Wil je zo'n doorgekoppelde treinserie hebben, dan moet spoor 1b aangesloten worden ri. Utrecht, maar daar zijn geen enkele plannen voor. De enige plannen (voor wat betreft de sporenlay-out) is een perron langs spoor (82)5, zodat de sprinter uit Utrecht kan keren te Ede en om de bestaande perrons iets naar het oosten te verlengen (en een stukje aan de westkant eraf te halen).

Zolang er nog geen plannen zijn om spoor 1b ri. Utrecht door te koppelen, wordt zo'n sprinter natuurlijk erg lastig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Suus » Vr 13 Nov 2015, 19:33

Hoezo? De sprinter wordt ingehaald in het verbouwde Driebergen, rijdt daarna met vijf tussenstops naar Arnhem. De intercity maakt één tussenstop in Ede waardoor het in de dienstregeling maakbaar is.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 19:36

Die IC moet 6x per uur gaan rijden en dan is 5 tussenstops te veel :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Nov 2015, 19:44

De stoptrein heeft in het verleden al (toen nog alleen in de spits) Arnhem - Utrecht gereden tussen een kwartiersdienst bestaande uit ICs + sneltreinen door wat gewoon paste zonder inhaling. Alleen als er een ICE reed werd de stoptrein ingehaald, destijds op Maarn Goederen.
Dan moet het dus ook gewoon haalbaar zijn met 6x/uur een IC omdat er een inhaling in Driebergen bij komt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Nov 2015, 19:47

SuperGhost schreef:Totdat je naar de sporenlay-out van Ede-Wageningen gaat kijken. Wil je zo'n doorgekoppelde treinserie hebben, dan moet spoor 1b aangesloten worden ri. Utrecht, maar daar zijn geen enkele plannen voor. De enige plannen (voor wat betreft de sporenlay-out) is een perron langs spoor (82)5, zodat de sprinter uit Utrecht kan keren te Ede en om de bestaande perrons iets naar het oosten te verlengen (en een stukje aan de westkant eraf te halen).

Zolang er nog geen plannen zijn om spoor 1b ri. Utrecht door te koppelen, wordt zo'n sprinter natuurlijk erg lastig.

Ligt er maar net aan waar je die sprinters elkaar laat kruisen. Zolang dat niet in Ede is kunnen ze daar ook in beide richtingen op hetzelfde spoor halteren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Vr 13 Nov 2015, 19:57

Alsnog zie ik meer voordeel bij een directe verbinding Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem. Dan een sprinter Utrecht - Arnhem. Bij een sprinter gaan Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp erop achteruit. En de vervoersrelatie van de stations tussen Oosterbeek/Wolfheze en Bunnik bijvoorbeeld is niet noemenswaardig.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 20:12

Daniel schreef:De stoptrein heeft in het verleden al (toen nog alleen in de spits) Arnhem - Utrecht gereden tussen een kwartiersdienst bestaande uit ICs + sneltreinen door wat gewoon paste zonder inhaling. Alleen als er een ICE reed werd de stoptrein ingehaald, destijds op Maarn Goederen.
Dan moet het dus ook gewoon haalbaar zijn met 6x/uur een IC omdat er een inhaling in Driebergen bij komt.
Met het verschil dat de IC en de sneltrein geen goede kwartiersligging hadden, waardoor er ruimte ontstond voor die sprinter.

En om die ICE/internationale intercity de sprinter te kunnen bij Maarn GE was er wel voor nodig dat de sprinter niet meer stopte op station Maarn (dan krijg je dus eigenlijk bijna hetzelfde als nu met de IC) en vroeger zelfs Maarn én Oosterbeek die overgeslagen moesten worden door de sprinter om de snelle treinen niet in de weg te zitten. Noodgrepen die we nu absoluut niet meer zouden accepteren.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Nov 2015, 20:32

SuperGhost schreef:En om die ICE/internationale intercity de sprinter te kunnen bij Maarn GE was er wel voor nodig dat de sprinter niet meer stopte op station Maarn

Nee hoor, dat was helemaal niet nodig. In de laatste dienstregeling waarin de doorgaande stoptrein Utrecht - Arnhem reed (dat was drgl 2006) stopte deze altijd in Maarn, ook wanneer hij ingehaald werd door een ICE (net gecheckt in het bewuste spoorboekje).
Ik zie wel een beetje waar je op doelt: in de dienstregeling 2003 komt een 7500 voor die niet in Maarn stopt en door de ICE wordt ingehaald. Dat had echter niks met die ICE te maken, want een uur later reed er geen ICE en stopte die stoptrein ook niet in Maarn. De situatie was toen dus gewoon zo dat er nog maar 1x/uur een trein in Maarn stopte. Maar de dienstregeling 2006 laat zien dat het niet nodig is om Maarn over te slaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 21:05

2006 was de enige dienstregeling waarin er wél in Maarn gestopt werd. Wellicht dat ze dat daarna direct teruggedraaid hebben, omdat het in praktijk te vaak fout bleek te gaan? :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Suus » Vr 13 Nov 2015, 21:43

De intercity's naar Den Haag Centraal halen op Gouda Goverwelle de sprinter naar Den Haag Centraal in, stoppen dan in Gouda en rijden direct naar Den Haag Centraal. De sprinter daarachter rijdt steeds over dezelfde sporen, stopt vijf keer en komt zonder hinder voor de nakomende intercity ook aan in Den Haag. Als de verbouwing van Driebergen-Zeist is afgerond is er geen enkele hindernis meer die een directe sprinter Utrecht - Arnhem tussen een IC-kwartierdienst in de weg zit en is de ondertussen al bijna 10 jaar durende houtje-touwtje bediening van Maarn ook opgelost.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 22:07

Op Den Haag-Gouda gaat het nog altijd om 4 IC's, terwijl het op Driebergen-Arnhem straks moet gaan over 6 IC's + 0,5-1 ICE. Nogal een groot verschil.

Het aantal extra stops die de sprinter tussen Driebergen en Arnhem moet maken (de stop op Ede-Wageningen niet meegenomen) is te veel om zo'n sprinter tussen het toekomstige ETMET per IC te krijgen. Wil je dat passend krijgen, dan moet je in Driebergen én Ede een inhaling krijgen.
Een doorgaande sprinter Utrecht-Arnhem zal dus hooguit een tijdelijk iets zijn (mits Driebergen-Zeist klaar is voordat ETMET op Utrecht-Arnhem in gaat), niet iets dat op lange termijn haalbaar blijft zonder nog weer extra ingrepen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Nov 2015, 22:26

SuperGhost schreef:2006 was de enige dienstregeling waarin er wél in Maarn gestopt werd. Wellicht dat ze dat daarna direct teruggedraaid hebben, omdat het in praktijk te vaak fout bleek te gaan? :wink:

Nee, in dienstregeling 2007 is die hele Sprinter Utrecht - Arnhem verdwenen omdat de kwartiersverdichting tussen Utrecht en Maarn werd overnomen door een nieuwe Sprinter Utrecht - Veenendaal Centrum. Omdat zes sprinters tussen Utrecht en Maarn wat teveel van het goede zou zijn ging toen de hele dag door een IC in Veenendaal-De Klomp stoppen.
Waarbij het dus überhaupt al de vraag is of de stop in Maarn een probleem was of gewoon maar 1x/uur aangeboden werd. Anders ben ik wel heel benieuwd waarom volgens jou de Sprinter van 8.36 uur uit Utrecht niet in Maarn stopte terwijl die niet door een ICE ingehaald werd. Daar reed slechts een EC vooruit maar die vertrok al eerder uit Utrecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Vr 13 Nov 2015, 22:38

Het ging hier toch over de Valleilijn? :roll:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Vinny » Za 14 Nov 2015, 11:44

Ze weten niet zo goed wat ze met de spoorlijn Utrecht-Arnhem aanmoeten en de discussie hierover spettert ook alle kanten op. Dan is het lastig om de Valleilijn inpasbaar te krijgen natuurlijk.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten