3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor groningen » Di 10 Nov 2015, 00:03

Afbeelding

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2410
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 11 Nov 2015, 09:03

En weer een flinke topickick -o-
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor deadlock » Wo 11 Nov 2015, 10:04

ArrivaBas schreef:En weer een flinke topickick -o-

Nou en?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4064
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Etienne » Wo 11 Nov 2015, 10:09

In dat geval nog terecht ook. Want gisteren was het in de ochtendspits weer een proppen van jeweltse en is er ook iemand onwel geworden in de trein aldaar.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

albertjan96
Berichten: 267
Lid geworden op: Do 19 Mar 2015, 21:51
Locatie: Kesteren / Arnhem

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor albertjan96 » Wo 11 Nov 2015, 13:45

Ik snap niet zo goed waarom die inzet eruit gehaald wordt?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor webguy » Wo 11 Nov 2015, 15:54

Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Meltrain » Wo 11 Nov 2015, 17:22

Ik kan me overigens best voorstellen dat je op de genoemde tijdstippen niet per se met gekoppelde stellen hoeft te rijden.
Het door Etienne gelinkte bericht was zo te zien een trein later, díe moet blijkbaar wel met twee stellen rijden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 11 Nov 2015, 17:39

ik heb het even opgezocht. De trein van 7.25 uit Ede-Wageningen is de trein die om 8:03 binnenkomt in Amersfoort. Dat lijkt me meestal de drukste trein van een dag. De genoemde trein is echter de trein van 8:11 NAAR Ede-Wageningen, dus de andere kant op.

Is het hier ook een oplossing om alle spitstreinen te rijden met twee stellen in de toekomst? Ik begreep dat CXX 3 extra stellen krijgt.

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 11 Nov 2015, 18:03

Dat meen je niet, is dát dan misschien de reden waarom dit topic de titel heeft die het heeft?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3709
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Wo 11 Nov 2015, 18:22

Ze moeten gewoon:
1. Volledige lijn dubbelspoor maken
2. Doortrekken van de dienst naar Arnhem
3. Volledige traject 4x/uur rijden van maandag t/m zaterdag overdag met voldoende capaciteit. Anders 2x/uur. Eventueel inleggen sneltrein.
4. Na afloop van deze concessie integreren in de concessie Veluwe
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Z2N » Wo 11 Nov 2015, 18:43

1. Nergens voor nodig, voldoende passeersporen maakt al een hoop mogelijk
2. Een leuk idee, levert alleen wel wat uitdagingen op voor de inpassing
3. Met voldoende passeersporen moet dit mogelijk zijn, een sneltrein is echter nergens voor nodig: de vervoersvraag tussen Ah/Ed en Amf is te beperkt, en doorgaande reizigers zijn feitelijk altijd sneller af door te reizen via Ut of Ah.
4. Als je de concessieduur van de beide concessies naast elkaar legt lijkt dit al de bedoeling te zijn.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3709
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Wo 11 Nov 2015, 18:47

Ik ben nooit zo'n fan van passeer sporen. Heeft 1 trein vertraging dan hebben de andere treinen daar direct last van, zeker met hoge frequenties.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Wo 11 Nov 2015, 19:04

1. Overbodig, dubbelspoor op Barneveld Centrum - Barneveld Zuid en rond station Ede Centrum (grofweg tussen de Molenstraat en de Schaapsweg) is voldoende, zeker als je tussen Barneveld Zuid en de rijksweg/N224 te Ede de baanvaksnelheid zou verhogen van 80 naar 130 (de bocht bij Meulunteren moet dan wel verkant worden). Dan heb je al aardig wat speling.

2. Eens. Enige aandachtspunt (afhankelijk van de precieze dienstregeling van zowel NS als Valleilijn) is dan de invoeging bij Ede-Wageningen. In principe moet dat wel passend te krijgen zijn, maar voor meer zekerheid/speling zou een dive-under aan de oostzijde (zodat je kruisingsloos vanaf spoor 1 ri. Arnhem kan) en/of een wissel halverwege spoor 1 (zodat treinen hier kunnen kruisen zonder de IC's in de weg te hoeven zitten) praktisch zijn.

3. Eens, al zou die kwartierdienst ook prima alleen in de brede spits geboden kunnen worden.

4. Eens, al heeft dat geen directe voordelen voor de reiziger (de enige busdienst die echt met de Valleilijn te maken heeft is lijn 105-205, maar die is veel meer afhankelijk van de knopen in Otterlo en Voorthuizen dan van de aansluiting op de frequente trein te Barneveld). Ik zie liever nog de concessies Valleilijn, Veluwe en Achterhoek-Rivierenland bij elkaar gestopt worden. Dan profiteer je ook van de schaalvoordelen met de trein (dat is ook de reden dat Rivierenland en Achterhoek bij elkaar gestopt zijn) en kunnen enkele busdiensten ook beter op elkaar afgestemd worden (rond Wageningen en Dieren)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3709
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor regenmaker » Wo 11 Nov 2015, 19:24

Als die drie concessies worden gesamenvoegd na afloop. Kan je net zo goed Arnhem Nijmegen meenemen voor een concessie voor Gelderland :)

Overigens dragen lijn 84 en 88 ook de naam Valleilijn :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Nov 2015, 19:29

Z2N schreef:3. Met voldoende passeersporen moet dit mogelijk zijn, een sneltrein is echter nergens voor nodig: de vervoersvraag tussen Ah/Ed en Amf is te beperkt, en doorgaande reizigers zijn feitelijk altijd sneller af door te reizen via Ut of Ah.

Eens dat de vervoersvraag niet de allergrootste zou zijn, maar voor doorgaande reizigers kan de Valleilijn toch wel degelijk sneller zijn. Sterker nog: dat is 'ie zelfs zonder sneltrein al want de reistijd Amersfoort - Arnhem is uitsluitend gelijk via beide routes omdat je in Ede net de IC mist. Met een doorgaande trein kan je, zelfs al zou het een stoptrein zijn, sowieso al een minuut of 7 sneller zijn en als je non-stop van Ede naar Arnhem gaat zit je al in de buurt van een kwartier minder reistijd.
Wel is het inderdaad een beperkte groep die er voordeel van heeft want vanaf alle IC-stations die in de stervorm om Amersfoort heen liggen heb je al snellere verbindingen richting Arnhem. Eigenlijk is Hilversum daar de enige uitzondering op
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Z2N » Wo 11 Nov 2015, 19:35

Sorry voor de verwarring, met 'doorgaande reizigers' bedoelde ik de mensen die van voorbij Arnhem naar voorbij Amersfoort moeten. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Meltrain » Wo 11 Nov 2015, 19:39

regenmaker schreef:Ze moeten gewoon:
<knip>
2. Doortrekken van de dienst naar Arnhem
3. Volledige traject 4x/uur rijden van maandag t/m zaterdag overdag met voldoende capaciteit. Anders 2x/uur. Eventueel inleggen sneltrein.

Helaas zal wegens materieelgebrek voorlopig gekozen moeten worden tussen deze twee oplossingen. En dan lijkt oplossing 3 me belangrijker dan oplossing 2.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Wo 11 Nov 2015, 21:10

Het is makkelijker en sneller om nieuw materieel te bestellen, dan om het benodigde dubbelspoor aan te leggen voor optie 3 :')

regenmaker schreef:Als die drie concessies worden gesamenvoegd na afloop. Kan je net zo goed Arnhem Nijmegen meenemen voor een concessie voor Gelderland :)

Overigens dragen lijn 84 en 88 ook de naam Valleilijn :P
84 en 88 vallen alleen niet onder de concessie Valleilijn (bevat alleen de trein), maar onder de concessie Veluwe.

En Arnhem-Nijmegen moet je er niet bij voegen, want die is totaal onvergelijkbaar. Bovendien zul je dan veel meer krijgen dat buslijnen op het platteland gaan verdwijnen ten koste van extra ritten/lijnen in Arnhem en/of Nijmegen (je ziet dit zelfs al gebeuren in de Liemers, die wel bij de stadsregio horen). Daarom moet je stad en platteland hier strikt gescheiden houden. En 2 concessiegebieden voor de grootste provincie van Nederland is volgens mij prima verdedigbaar, zeker gezien het grote verschil in die provincie tussen het stedelijke gebied en de landelijke gebieden. 'Apeldoorn' (de stadsdiensten + lijnen 91 en 231) zou dan over moeten gaan naar de stedelijke concessie. Je krijgt dan dus een 'plattelands'concessie 'Provincie' en een stedelijke concessie 'AAN' (Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen). De huidige treindienst Arnhem-Doetinchem dan weer terugbrengen naar de landelijke concessie (i.v.m. schaalvoordeel, omdat de stedelijke concessie verder geen treindiensten heeft en de landelijke concessie al 5 anderen heeft).
De Valleilijn (om weer ontopic te gaan) kan dan profiteren van schaalvoordeel, doordat materieel uitgewisseld kan worden met de treindiensten in Arnhem (evt. wel een LM-rit Ede-Arnhem nodig indien doorrijden naar Arnhem door NS geblokkeerd blijft worden) en met die in Apeldoorn/Zutphen (d.m.v. een LM-rit Apeldoorn-Amersfoort). Hierdoor heb je minder aan reservemat nodig en wordt het goedkoper.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor 010jongen » Wo 11 Nov 2015, 21:16

Pim-AllianceB95 schreef:Dat meen je niet, is dát dan misschien de reden waarom dit topic de titel heeft die het heeft?


Er wordt gevraagd of er genoeg treinen zullen zijn om alle diensten gekoppeld kunnen te gaan rijden.
Laatst gewijzigd door 010jongen op Wo 11 Nov 2015, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor WSM » Wo 11 Nov 2015, 21:16

Lekker dieselen onder de draad?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Wubbo » Wo 11 Nov 2015, 21:52

Vanaf december is er nog wat Mat 64 over, schijnt 8-)

Overigens heb ik geen idee hoe doortrekking naar Arnhem een capaciteitsprobleem rond Barneveld oplost. Dat enkelspoor slecht is voor de punctualiteit is ook niet per definitie waar: de punctualiteit van Connexxion ligt al jaren erg hoog, ondanks een samenloopbaanvak met NS, het enkelspoor en een krappe planning in Amersfoort (waar gekruist moet worden met de IC's bij vertrek richting Barneveld. Ik zou mijn geld dus anders besteden dan aan inframaatregelen op de Valleilijn. Doe maar gewoon langere treinen.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor WSM » Wo 11 Nov 2015, 22:08

Pragmatische voor de hand liggende oplossingen zijn in het OV ongewenst. Levert niet genoeg lintjes op om door te knippen enzo. Veel beter is het om op kosten van de belastingbetaler helemaal los te gaan, flinke bouwputten te beginnen en reizigers jaren overlast te bezorgen. Tegen de tijd dat het goudomrandje spoortje dan af is, heeft het probleem van het reizigersoverschot zichzelf al opgelost.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Hainje » Wo 11 Nov 2015, 22:12

Zijn de citroenen weer in de bonus? Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor SuperGhost » Do 12 Nov 2015, 04:33

Nee, de schoonmaakazijn. :wink:

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 3 nieuwe treinen vangen groei Valleilijn op

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Nov 2015, 20:10

WSM heeft ooit een prijsje gewonnen waarmee hij zijn leven lang elke week rijkelijk wordt voorzien van royaal gevulde kistjes met citroenen. Omdat hij die niet in zijn eentje op kan, deelt hij dat graag met ons. Lief toch? *O*
*Doorfietsen maar*


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten