Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door regenmaker »

Tja, ik wil ook wel een nachtbus van Arnhem naar Apeldoorn en van Apeldoorn naar Zwolle maar dat zie ik ook niet snel gebeuren...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door cassie127 »

Tom98 schreef:
Nu willen ze weer een nachttrein tussen Enscede en Zwolle 
En terecht ook! Ik vind het nergens op slaan dat ik al om 23:30 op het station moet zijn als ik lekker even een terrasje wil pakken in Enschede. Waarom deze plannen niet eerder geopperd zijn is mij een raadsel.
In Zwolle is dat dan 23:52, vrij netjes maar ik mis zelf ook de 00:22 uur als je ziet wat er rond 00:15 nog allemaal in Zwolle aankomt uit het noorden en de Randstad. Maar was er vorig jaar ook al niet geklaag over dat de laatste trein naar Kampen in het weekend sinds Keolis ook ruim een uur eerder vertrekt dan voorheen?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door dennistd »

Tom98 schreef:En wat hebben de inwoners van Nijverdal, Wierden en Almelo daar aan als die in Enschede willen terrassen? Juist inwoners van die plaatsen hebben behoefte aan een dergelijke verbinding. Ik woon zelf in Nijverdal en Enschede is voor ons de meest populaire stad om op een terras te zitten zo op de zaterdagavond...
Maar hoeveel man verwacht je in zo'n trein dan? Voor minder dan 100 man hoef je het niet te doen denk ik, dat levert te weinig op. Zeker als het ook nog met student-OV is.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Tom98 »

Ja geen idee. Het is voor mij in ieder geval reden om met de auto te gaan maar daardoor ben ik dus altijd de bob :N
Zo zullen er ongetwijfeld meer zijn die het OV (of misschien wel Enschede) links laten liggen om deze reden.
Bovendien, als ik kijk naar het nachtnet van Syntus Utrecht dan vraag ik me af waarom dat in Amersfoort wel kan en in Enschede, een vergelijkbare stad, niet... :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Dennenboom »

Tja dan Glanerbrug. Die plaats mag dan volgens ingewijden geen riolering hebben, maar wel een heuse nachttrein uit Enschede op zaterdag om 1:32 uur.
Glanerbrug heeft kabeltelevisie!

Nadat de burgemeester van Enschede de kabel vanmiddag plechtig in gebruik heeft gesteld, kan Glanerbrug

Sky Channel, Music Box, TV5, abonneetelevisie
en de Russische televisie ontvangen.

Wanneer Glanerbrug riolering krijgt is nog niet bekend.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Hoi Herman! _O-
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Wubbo »

Selivio schreef:https://www.destentor.nl/zwolle/onderzo ... ~a8fdd957/

Nu willen ze weer een nachttrein tussen Enscede en Zwolle :shock:
Misschien eerst maar eens beginnen met een trein een half uur later en zien wat dat doet, voordat er direct dure nachttreinen geregeld worden?
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

Dat lijkt mij ook beter. Wel frappant dat de treinen van en naar Oldenzaal wel tot ongeveer 01.00 uur rijden, dat is ook Keolis. Kun je nagaan wat voor gat Enschede is ;-)

Maar als Enschede dat met alle geweld wil dan moeten ze daar maar zelf financieel voor opdraaien, altijd spant die gemeente de Provincie maar weer voor haar karretje. :N
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 01 mar 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Daniel »

Rond 11.30 uur kwam over de A30 langs Ede ri. A12 een Arnhemse trolley achter een sleepwagen langs. Zo te zien was het een HESS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door marvinkok »

RTBS schreef:Dat lijkt mij ook beter. Wel frappant dat de treinen van en naar Oldenzaal wel tot ongeveer 01.00 uur rijden, dat is ook Keolis. Kun je nagaan wat voor gat Enschede is ;-)

Maar als Enschede dat met alle geweld wil dan moeten ze daar maar zelf financieel voor opdraaien, altijd spant die gemeente de Provincie maar weer voor haar karretje. :N
Half 1 is de laatste uit Oldenzaal. Dat die nog als dienstrit terug gaat naar Goor is meer logistiek, die wordt in Goor opgesteld.
Maar het is wel weer duidelijk dat er verkiezingen aan zitten te komen. Als de gemeentes het echt zo belangrijk vinden hadden ze dat bij de aanbesteding mee moeten nemen..
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

De Provincie Overijssel zet inderdaad flink in op beter OV, geen enkele partij uitgezonderd:

https://www.tubantia.nl/enschede/provin ... ~a7a210a0/

Verdubbeling van het spoor Wierden-Zwolle lijkt mij nu een kwestie van tijd. Als ze slim zijn schaffen ze bij de eventuele bestelling van nieuwe treinstellen voor de uitbreiding van de intercitydienst deze keer dubbeldekkers aan. Anders houden ze een capaciteitsprobleem.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Selivio »

Wat is dat toch met die obsessie voor dubbeldeksmaterieel voor zwenzwoka? Ja, dat is handig voor doordeweeks tussen pak en beet 7 en 8 in de ochtend, maar de rest van de dag en zeker het weekend heb je er barre weinig aan(met uitzondering van als er werkzaamheden zijn tussen dv en aml)...
Grt. Stefan
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

Dat is omdat vele perrons op de route te kort zijn voor langere treinen en de huidige treinen uitpuilen en regelmatig vele reizigers niet mee kunnen! En dat is niet alleen tussen 7 en 8 hoor. Het is geen obsessie maar bittere noodzaak, zeker als ze op deze lijn de komende jaren nog flink willen groeien. Overigens heeft dat niets met zwolle-kampen te maken hoor. Alsof alleen de NS of alleen de Randstad het alleenrecht hebben op dubbeldeks, en ook die rijden de helft van de tijd half vol rond....
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Klaasje »

De meeste stations op Zwenzwoka zijn zo ingericht dat de perrons eenvoudig te verlengen zijn. Bij Heino kan je bijvoorbeeld met een klein kunstje 270 meter realiseren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Suus »

Als je het spoor gaat verdubbelen kan je ook de frequentie verhogen, dat geeft vooralsnog meer dan voldoende mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden. Dan ook meteen dubbeldekstreinen bestellen is nogal dubbelop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door marvinkok »

RTBS schreef:Dat is omdat vele perrons op de route te kort zijn voor langere treinen en de huidige treinen uitpuilen en regelmatig vele reizigers niet mee kunnen! En dat is niet alleen tussen 7 en 8 hoor. Het is geen obsessie maar bittere noodzaak, zeker als ze op deze lijn de komende jaren nog flink willen groeien. Overigens heeft dat niets met zwolle-kampen te maken hoor. Alsof alleen de NS of alleen de Randstad het alleenrecht hebben op dubbeldeks, en ook die rijden de helft van de tijd half vol rond....
"Regelmatig" "vele reizigers"...
Zou je dat met iets meer cijfers kunnen onderbouwen? Het is door materiaalperikelen niet altijd lekker gegaan eind vorig jaar, maar voor zover ik mee krijg komt het (zolang alles op geplande lengte rijdt...) eigenlijk niet meer voor.
Door spoorverdubbeling zou je mooi met name in de spits extra ic kunnen rijden, of spitsslagen op bijvoorbeeld Nvd-Zl.
Overigens is de klantwaardering wederom gestegen voor Zwolle-Enschede en hoger dan bij NS was, dus men zal toch iets wel goed doen :wink:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door julsteren »

Ik had net om 15:00 bijna een privé-trein tussen Aml en Nvd, dus altijd overvol is ook niet waar.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

Vorig jaar speelde dat diverse maanden, lees de media er maar op na. Je kunt wel zeggen dat de problemen nu opgelost zijn maar later dit jaar (vanaf september) zal je precies hetzelfde hebben let maar op. Zoals men in Heino ook al zei is de huidige situatie veel te kwetsbaar en dat is het ook. Vergeet ook niet dat het de bedoeling is dat er veel meer mensen gebruik van deze verbinding gaan maken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Mikos »

Ik zit nog regelmatig (enkele keren per maand) in de middagspits vanuit Zwolle in treinen waar de hele trein van voor naar achter vol staat en mensen er voor kiezen om niet in te stappen (uit vrije wil of omdat ze er niet bij passen laat ik in het midden). Dat Keolis op dat soort momenten een los drietje of viertje inzet wil niet echt helpen. Of dat elke keer een afwijking in de materieelplanning is?
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

Keolis let duidelijk op de kleintjes, buiten de spits om wordt er al erg snel teruggeschakeld tot vaak een los drietje met als gevolg dat de gangpaden vol staan. Na meer dan een jaar mag je toch verwachten dat de materieel inzet een beetje op orde is. Ook in de avonduren en dan zeker in het weekend is een drietje echt te weinig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door regenmaker »

Ik weet niet of je ooit met de NS reist, maar tussen Amersfoort en Apeldoorn wordt op zaterdag regelmatig met ICM 3 gereden en dan is de trein ook propvol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Selivio »

Materieelomloop is op orde(de echt drukke ritten die voorheen nog te kort reden, rijden inmiddels al weer een tijdje verlengt(bijvoorbeeld de 7956, die reed voorheen altijd met 1 viertje(soms zelfs een drietje) en die werd pas om 16.15 verlengt op Zwolle, dat gebeurt nu al een rondje eerder in Zwolle, waardoor deze nu dus met 7 bakken rijdt)). In de ochtend was er ook zo'n rit, en dat is ook gewijzigd. Er rijdt in principe precies genoeg om voldoende capaciteit te bieden. Staan is dan ook het probleem niet bij Keolis(net als bij elke andere vervoerder in Nederland), laten staan uiteraard wel, en dat gebeurd eigenlijk alleen als er verstoringen(geweest) zijn. Máár als jullie cijfers hebben die dat tegenspreken, be my guest. :wink:
Grt. Stefan
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door cassie127 »

Zondag avond studenten spits blijft een dingetje bij Blauwnet... FLIRT 3/4 wat vaak wordt ingezet voldoet dan niet. Moet minstens flirt 6 zijn als je niet wil dat er mensen moeten staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door RTBS »

Selivio schreef:Materieelomloop is op orde(de echt drukke ritten die voorheen nog te kort reden, rijden inmiddels al weer een tijdje verlengt(bijvoorbeeld de 7956, die reed voorheen altijd met 1 viertje(soms zelfs een drietje) en die werd pas om 16.15 verlengt op Zwolle, dat gebeurt nu al een rondje eerder in Zwolle, waardoor deze nu dus met 7 bakken rijdt)). In de ochtend was er ook zo'n rit, en dat is ook gewijzigd. Er rijdt in principe precies genoeg om voldoende capaciteit te bieden. Staan is dan ook het probleem niet bij Keolis(net als bij elke andere vervoerder in Nederland), laten staan uiteraard wel, en dat gebeurd eigenlijk alleen als er verstoringen(geweest) zijn. Máár als jullie cijfers hebben die dat tegenspreken, be my guest. :wink:
Jajaaaa omdat op dit moment al het materieel eventjes inzetbaar is. Maar wat als er eentje schade krijgt en langdurig aan de kant staat en andere treinstellen vierkante wielen hebben door de blaadjes? En dat ook nog eens in het drukke seizoen september-december? Na de vakantie wordt het weer hetzelfde liedje als vorig jaar let maar op.

En cijfers zeggen mij helemaal niets en daar heb je ook niets aan. Reizigersvervoer is nauwelijks met cijfers te onderbouwen en fluctueert gigantisch. Cijfers is voor mensen die van achter hun bureautje statistieken bijhouden en geen benul hebben hoe de werkelijkheid is. ;-)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Z2N »

Zo kan die wel weer hoor... :X

Keolis rijdt nu met meer capaciteit dan NS ooit deed op deze verbinding. Mocht blijken dat dat op langere termijn niet genoeg is kan er altijd nog gekeken worden naar andere maatregelen, maar zoals je zelf al aangeeft: niet alle ritten rijden op maximale lengte, dus als het te druk wordt is dat een goede startplek. Op korte termijn zou er eventueel ook gekeken moeten worden naar de lengtebeperking tot 7 bakken, maar daar moet ProRail een sein voor aanpassen. De dag dat er serieus naar dubbeldeksmaterieel gekeken moet worden is nog heel ver weg, menig drukkere lijn rijdt ook met enkeldeksmaterieel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten