Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Daniel »

Die communicatie is gecombineerd met die over het sluiten van de poortjes in Amersfoort (waar dus ook geen CXX-poortjes zijn), wellicht dat het daardoor minder opgevallen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Suus »

Ik kan de Valleilijn moeilijk nog een pilot noemen aangezien de Valleilijn weer volledig geïntegreerd wordt in het tariefsysteem van NS met ingang vanaf 1 januari 2016 (de prijs van een enkele reis vol tarief Arnhem - Amersfoort gaat ook met €4,30 omlaag dan). Zulke wijzigingen voer je niet in om het omchecken op proef overbodig te maken. Maar voor dergelijke aanpassingen moet toestemming verleend worden door alle betrokkenen, waardoor je dit niet even in een weekendje kan invoeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door webguy »

Ik heb het inderdaad begrepen als '100% proef' - alle OVC reizigers op de Valleilijn doen automatisch mee.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Tochjo »

Wat precies wordt er nu beoogd met deze proef? Als je Ed-Amf toevoegt aan het NS-tariefstelsel, dan is er toch een situatie waarvan iedereen al weet hoe het werkt? Ik begreep dat andere vervoerders, zoals Arriva, met een heel ander systeem werken. Is deze oplossing dan wel toe te passen?
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door nsimmelink94 »

Tochjo schreef:Wat precies wordt er nu beoogd met deze proef? Als je Ed-Amf toevoegt aan het NS-tariefstelsel, dan is er toch een situatie waarvan iedereen al weet hoe het werkt? Ik begreep dat andere vervoerders, zoals Arriva, met een heel ander systeem werken. Is deze oplossing dan wel toe te passen?
Ik verwacht niet dat er veel zal veranderen de komende jaren omdat we naar een systeem gaan van 1x inchecken, 1x uitchecken. Geen gelazer meer met overstap op ander vervoerders, 1 set paaltjes.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Ardan »

Betekent dit dan ook dat de borg verhoogd wordt? Van het tarief van de regionalen, €10 (met minimum saldo om in te kunnen checken €6) naar het tarief van NS, €20 (met minimum saldo €16)? Dat is natuurlijk wel een dingetje om rekening mee te houden.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Dat zou kunnen. Echter kan het dan toch nog altijd betekenen dat je minder geld op je chipkaart hoeft te hebben als je overstapt van een regionale vervoerder naar NS.

Immers: als je nu bijvoorbeeld van Zevenaar naar Nijmegen wil, dan moet je minimaal 23,40 op je chipkaart hebben staan (3,40 voor Zevenaar-Arnhem en daarna de 20 euro borg bij NS). Dat wordt straks dan gewoon 20 euro als dat inderdaad zo zou zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Ardan »

SuperGhost schreef:Immers: als je nu bijvoorbeeld van Zevenaar naar Nijmegen wil, dan moet je minimaal 23,40 op je chipkaart hebben staan (3,40 voor Zevenaar-Arnhem en daarna de 20 euro borg bij NS). Dat wordt straks dan gewoon 20 euro als dat inderdaad zo zou zijn.
€19,40 dus en straks 16, de borg is wel 20 maar je kunt al met 16 inchecken, al wordt dat niet gecommuniceerd.

Zelf zit ik inderdaad met dit soort dingen als ik naar moeders wil. Ik woon in Deventer en zij in Winterswijk. Altijd even puzzelen hoeveel saldo ik moet hebben om in Zutphen bij het omchecken niet in de knoop te raken.. en dan ook nog eens afhankelijk van de richting. Van Dv naar Ww moet ik zorgen dat ik in Zp minimaal €6.- heb, andersom minimaal €16..
Laatst gewijzigd door Ardan op za 15 aug 2015, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Floris »

SuperGhost schreef:Het grotere probleem (naast het in-/uitchecken per vervoerder) is dat niet elke vervoerder een eigen soort incheckpaal heeft, maar dat er eigenlijk maar twee soorten zijn. De ene wordt gebruikt door NS en Connexxion en de andere door Arriva, Veolia en Syntus
Waren het er maar twee :) Voor zover ik kan nagaan hebben we momenteel 4 modellen die gecombineerd voor kunnen komen met de paaltjes van NS. Waarbij Arriva dan ook nog overal andere kleuren gebruikt voor de palen.

Afbeelding

A: NS, Connexxion (ook sneltram, maar die staan niet in de directe omgeving van een paaltje van een andere vervoerder) [Thales]
B: RET en GVB [Thales]
C: Arriva (alle concessies), Veolia en Syntus [ERG]
D: Arriva (alleen in het Noorden) [ERG/Prodata]

Daarnaast...
type A wordt door NS ook gebruikt als toeslagzuil voor IntercityDirect
type B wordt (werd?) door GVB ook gebruikt als saldolezer (dus niet in/uitchecken)
type C wordt (werd?) door HTM gebruikt als oplaadzuil

(In Oost-NL komen we uiteraard alleen A (incl. de mobiele variant voor de DB) en C tegen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Ik had het alleen over de trein, dus dan valt B natuurlijk af ;-)

Maar die D had ik nog nooit eerder gezien, ook niet toen ik in Leeuwarden was een aantal keer (al hoefde ik toen ook niet met Arriva te reizen, dus hoefde ik er ook niet op te letten)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar vanaf vandaag (zondag) is het NS Kids Vrij abonnement ook geldig in de bussen van Arriva Achterhoek-Rivierenland, zowel buiten als binnen de spits. Enige uitzonderingen zijn lijnen 27, 29 en de gekoppelde lijnen 42-85 (dus de lijnen die Arriva samen met Breng moet uitvoeren).
Bron: Tubantia (papieren versie).
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door cassie127 »

SuperGhost schreef:Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar vanaf vandaag (zondag) is het NS Kids Vrij abonnement ook geldig in de bussen van Arriva Achterhoek-Rivierenland, zowel buiten als binnen de spits. Enige uitzonderingen zijn lijnen 27, 29 en de gekoppelde lijnen 42-85 (dus de lijnen die Arriva samen met Breng moet uitvoeren).
Bron: Tubantia (papieren versie).
Is ook geldig bij Syntus Overijssel (dus alleen concessie Midden-Overijssel) & OV Regio IJsselmond lijnen.
Enige wat ik me dan nog afvraag is of het abonnement dan ook op lijn 81 Ommen - Westerhaar geldig is.
Bronnen:
http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws/kids-vrij.aspx
http://ovregioijsselmond.nl/reizen/14/k ... e-bus/3877

EDIT: voorwaarden op site syntus zeggen dat het alleen geldig is in de bussen van Syntus Overijssel geldig is:
Syntus Overijssel schreef: LET OP: Kids Vrij is NIET geldig in de bussen van Syntus Gelderland en Twents.
dus de ritten op lijn 81 die door Syntus Overijssel worden gereden kan je dan als het goed is met kids vrij reizen (zoals het er staat)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik vind het oprecht heel mooi geworden hoor in Zwolle (nieuwe busbaan HS-kade), maar de TD zal wat meer werk krijgen... De bocht van de Emmawijk de busbaan op is voor geledes spannend. Heb gisteren en eergisteren even daar gestaan en iedere zwaarbeladen gelede die met zijn neus lager hangt dan normaal (lijn 9, 609) maakt een buikschuiver over de stoeprand.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door deadlock »

Ach dat schuurt wel af.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door regenmaker »

Ja, klopt. Ik hoorde in Apeldoorn ook wat buschauffeurs erover praten en die vonden dat de nieuwe busbaan aan de krappe kant was.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

Syntus Ambassador 3054 is zijn Twenste websitebouwerreclame kwijt en rijdt in het wit rond. Broertje 3053 rijdt nog wel rond met reclame (van Livio)
Bij twijfel: gebruik beton.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

Ambassador 3049 rijdt weer in Twente, na zijn Veluwe en Midden Overijssel-avontuur. Opvallende is dat deze bus de rode kop en reclame kwijt is en rijdt ook in het wit rond.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door marvinkok »

*blaas*
Rond het middaguur kwam er op het ebs een bericht binnen dat een Arriva bus een "ongelukje" had gehad op de busbaan bij p en R zuidelijk in Enschede. Tegen 2 uur kwam ik op de n18 een arriva-bus in de lepels van Wielsma tegen, komende van af Enschede, zal vast de pechvogel zijn geweest...
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door nsimmelink94 »

Daar heb ik nog e.e.a. over gehoord onder de medereizigers ja. Ik vind het knap, op een busbaan met zeer weinig verkeer toch je bus half in puin jagen :lol:
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door dennistd »

Nou ja, er hoeft maar een kruisende auto te zijn (en die heb je bij de P+R genoeg). Of was het een eenzijdig ongeval?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door marvinkok »

Ik heb er niks van gezien (reed aan de andere kant van Twente), ook op de nieuwssites niks langs zien komen. Mogelijk betrof het ongelukje mechanische pech, kon ook niet zien aan de bus in de takels wat er defect aan was...
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door huibf »

Ardan schreef:
SuperGhost schreef:Immers: als je nu bijvoorbeeld van Zevenaar naar Nijmegen wil, dan moet je minimaal 23,40 op je chipkaart hebben staan (3,40 voor Zevenaar-Arnhem en daarna de 20 euro borg bij NS). Dat wordt straks dan gewoon 20 euro als dat inderdaad zo zou zijn.
€19,40 dus en straks 16, de borg is wel 20 maar je kunt al met 16 inchecken, al wordt dat niet gecommuniceerd.

Zelf zit ik inderdaad met dit soort dingen als ik naar moeders wil. Ik woon in Deventer en zij in Winterswijk. Altijd even puzzelen hoeveel saldo ik moet hebben om in Zutphen bij het omchecken niet in de knoop te raken.. en dan ook nog eens afhankelijk van de richting. Van Dv naar Ww moet ik zorgen dat ik in Zp minimaal €6.- heb, andersom minimaal €16..
Auroreload....
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door nsimmelink94 »

marvinkok schreef:Ik heb er niks van gezien (reed aan de andere kant van Twente), ook op de nieuwssites niks langs zien komen. Mogelijk betrof het ongelukje mechanische pech, kon ook niet zien aan de bus in de takels wat er defect aan was...
Van medepassagiers hoorde ik dat hij een tikje had gegeven aan een andere bus, hoe en wat weet ik niet, maar dat is wat ik gehoord heb. Al met al een rare zaak.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door cassie127 »

* Blaast dikke laag stof weg *
In Zwolle is het al de hele dag drukker dan normaal met autoverkeer rondom de binnenstad vanwege de vele omleidingen. Door onder andere het bevrijdingsfestival zijn de belangrijkste aanvoer wegen voor het centrum/de binnenstad aan de oostelijke zijde bijna volledig afgesloten voor auto verkeer. zie de kaart in de spoiler.
Spoiler: show
Afbeelding
Rood= sinds 4 mei 05:00 uur (of eerder) afgesloten
Blauw= sinds 4 mei 18:00 - 19:00 uur afgesloten
Roze= Wegwerkzaamheden
Groen= vanaf morgenochtend afgesloten
Oranje= in deze richting mogen ALLEEN lijnbussen en bevoorradend verkeer rijden. Ter compensatie hiervan is de bustunnel naar de zuidzijde van het station tijdelijk voor autoverkeer geopend. De centrumzijde van het station is dus niet vanaf oostelijke kant niet voor auto's bereikbaar. Dit is vanaf de oostelijke kant alleen mogelijk door om te rijden via het Katwolderplein
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door flipje »

Het toeristenseizoen is losgebarsten, lijn 70 (Steenwijk/Zwartsluis via Giethoorn) werd vandaag gereden met 2 Van Hools.
Ook stonden er in Giethoorn een Syntus Veluwe amba en een RNET HWGO Citea! (Bedrijfsuitje?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten