A1 dicht, dan proef met trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor dvdhoven » Wo 20 Aug 2008, 13:25

A1 dicht, dan proef met trein
Copyright 2008 Dagblad Tubantia/Twentsche Courant, 20 augustus 2008

Als volgend jaar groot onderhoud plaatsvindt aan de snelweg A1, moet de treinverbinding van Hengelo naar Bad Bentheim een alternatief vormen.

OLDENZAAL Als Rijkswaterstaat volgend jaar groot onderhoud gaat plegen aan de snelweg A1 tussen Hengelo en de Duitse grens, moet er tijdelijk een treinverbinding komen om verkeersverstoppingen in het grensgebied te voorkomen. Dit is een voorstel van de fracties van CDA en ChristenUnie in de Tweede Kamer.

"Door de werkzaamheden aan de A1 ontstaat een ideale situatie voor een proef met een treindienst tussen Hengelo en Rheine", schrijven de parlementariers Koopmans en Cramer in een initiatiefnota over grensoverschrijdend personenverkeer per trein. "De nieuwe verbinding kan in deze periode een extra serieus alternatief zijn voor de auto."

Al enige tijd wordt door gemeentebestuurders geprobeerd grensoverschrijdend treinverkeer tussen Oldenzaal en Bad Bentheim op de agenda te krijgen. Initiatieven werden ontplooid nadat deze krant de Oldenzaalse wethouder H. Pieper en toenmalig burgemeester G. Alsmeier van Bad Bentheim bij elkaar bracht.

Hoewel het aantal voorstanders voor zo'n internationale verbinding groeit, blijkt het niet eenvoudig dit voor elkaar te krijgen. Zeker niet, nadat ook Nordhorn zich meldde met de mededeling dat de trein ook naar deze plaats moet rijden.

Tussen Nordhorn en Bad Bentheim worden sinds decennia alleen nog goederen vervoerd. Om personenverkeer mogelijk te maken, moeten er nogal wat technische aanpassingen aan het spoor worden verricht.

Ook een treindienst tussen Oldenzaal en Bad Bentheim is niet zo simpel als het lijkt. Syntus zou misschien wel willen, maar heeft - als de trein door moet rijden naar Rheine - medewerking nodig van de Westfahlenbahn, die (tot 2017) verantwoordelijk is voor het traject Bad Bentheim naar Rheine.

Bijkomend probleem is verder dat studie heeft uitgewezen dat een doorgaande verbinding Zutphen - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine met eventueel een aftakking naar Nordhorn maar matig rendabel is. "De verbinding naar Nordhorn haalt de haalbaarheid van het hele project fors naar beneden", zeggen de Kamerleden Koopmans en Cramer, "maar is politiek wel belangrijk voor de Duitsers."
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Chauf21 » Wo 20 Aug 2008, 13:56

Het idee is er, dat is positief. Nu nog een goede uitwerking :)

Er dient gekeken te worden naar de reisroute van de automobilisten. Als blijkt dat deze helemaal niet in de buurt komen van bv. Bad Bentheim, maar in de buurt van [noem een willekeurig station in de omgeving], is het handiger en beter om de pijlen te richten op een verbinding naar dát station/gebied.

Te vaak zie je een project waarin gericht wordt op een directe verbinding tussen twee plaatsen waar mensen a) niet vandaan komen en b) niet willen zijn. Gevolg is dat het project is mislukt, terwijl met hetzelfde geld, maar met een iets andere opzet, het project glansrijk had kunnen slagen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Vinny » Wo 20 Aug 2008, 15:38

De meest eenvoudige oplossing is station Oldenzaal geschikt maken voor de locwissel, en dan de Westfalenbahn tot aan Oldenzaal laten rijden. Van daaruit kan worden overgestapt op Syntus. Op dit moment is de keertijd op Bentheim zo lang dat een slagje Oldenzaal zonder enig probleem mogelijk is.

Wat echter waarschijnlijk gaat gebeuren is dat de Int. trein naar Berlijn bij werkzaamheden aan de A 1 extra zal gaan stoppen te Oldenzaal... :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Karl » Wo 20 Aug 2008, 16:15

Als je de Westfalenbahn door willen trekken Nederland in kun je dan niet beter doorrijden tot aan Hengelo? Anders is het nog niet echt aantrekkelijk om vanuit bijvoorbeeld Deventer per trein te reizen, omdat je dan moet overstappen in Hengelo op een Syntusboemel en iets later weer op de Westfalenbahn.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Jurjen » Wo 20 Aug 2008, 16:32

Je moet je natuurlijk afvragen welke reizigers vooral last gaan hebben van die werkzaamheden. Zijn dat mensen die lokaal van de snelweg gebruik maken,voor kleine trajecten, of als onderdeel van een langere, internationale reis?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Vinny » Wo 20 Aug 2008, 19:00

Als je de Westfalenbahn door willen trekken Nederland in kun je dan niet beter doorrijden tot aan Hengelo? Anders is het nog niet echt aantrekkelijk om vanuit bijvoorbeeld Deventer per trein te reizen, omdat je dan moet overstappen in Hengelo op een Syntusboemel en iets later weer op de Westfalenbahn.
Vanuit Deventer kun je gewoon de s140 nemen... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Jurjen » Wo 20 Aug 2008, 19:06

Een 1 keer per 2 uur rijdende trein brengt per definitie meer vertraging als welke omweg dan ook met de auto...

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Daan » Wo 20 Aug 2008, 20:09

Karl schreef:Als je de Westfalenbahn door willen trekken Nederland in kun je dan niet beter doorrijden tot aan Hengelo?
Voor zover ik weet heeft de Westfalenbahn geen diesel, de dienst naar Bh wordt uitgevoerd met FLIRT's. En aangezien er in Nederland andere prik op de bovenleiding staat...

Verder: goed initiatief, maar dan moet de uitvoering ook goed zijn.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Karl » Wo 20 Aug 2008, 20:16

Ik reageerde op het idee om de Westfalenbahn door te trekken tot Oldenzaal, dus tot aan Oldenzaal kan je wel op Duitse spanning rijden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: A1 dicht, dan proef met trein

Berichtdoor Jurjen » Wo 20 Aug 2008, 20:40

De makkelijkste oplossing die geopperd was, was het verplaatsen van de stroomsluis naar Oldenzaal. Hoewel het makkelijk lijkt, moet dan dus wel een heel emplacement in Oldenzaal worden aangelegd, terwijl enkele kilometers verderop een emplacement in onbruik raakt.

Als je zo'n ingrijpende operatie al gaat uitvoeren, dan toch graag de sluis bij Hengelo leggen. Maar, ook dat is gezien de beperkte ruimte rondom het station, en de vele andere spoorlijnen daar onwaarschijnlijk.

De beste oplossing, is dus gewoon lekker gaan dieselen tussen Hengelo, Bentheim en op z'n minst Rheine.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten