A1 dicht, dan proef met trein
Geplaatst: wo 20 aug 2008, 13:25
A1 dicht, dan proef met trein
Copyright 2008 Dagblad Tubantia/Twentsche Courant, 20 augustus 2008
Als volgend jaar groot onderhoud plaatsvindt aan de snelweg A1, moet de treinverbinding van Hengelo naar Bad Bentheim een alternatief vormen.
OLDENZAAL Als Rijkswaterstaat volgend jaar groot onderhoud gaat plegen aan de snelweg A1 tussen Hengelo en de Duitse grens, moet er tijdelijk een treinverbinding komen om verkeersverstoppingen in het grensgebied te voorkomen. Dit is een voorstel van de fracties van CDA en ChristenUnie in de Tweede Kamer.
"Door de werkzaamheden aan de A1 ontstaat een ideale situatie voor een proef met een treindienst tussen Hengelo en Rheine", schrijven de parlementariers Koopmans en Cramer in een initiatiefnota over grensoverschrijdend personenverkeer per trein. "De nieuwe verbinding kan in deze periode een extra serieus alternatief zijn voor de auto."
Al enige tijd wordt door gemeentebestuurders geprobeerd grensoverschrijdend treinverkeer tussen Oldenzaal en Bad Bentheim op de agenda te krijgen. Initiatieven werden ontplooid nadat deze krant de Oldenzaalse wethouder H. Pieper en toenmalig burgemeester G. Alsmeier van Bad Bentheim bij elkaar bracht.
Hoewel het aantal voorstanders voor zo'n internationale verbinding groeit, blijkt het niet eenvoudig dit voor elkaar te krijgen. Zeker niet, nadat ook Nordhorn zich meldde met de mededeling dat de trein ook naar deze plaats moet rijden.
Tussen Nordhorn en Bad Bentheim worden sinds decennia alleen nog goederen vervoerd. Om personenverkeer mogelijk te maken, moeten er nogal wat technische aanpassingen aan het spoor worden verricht.
Ook een treindienst tussen Oldenzaal en Bad Bentheim is niet zo simpel als het lijkt. Syntus zou misschien wel willen, maar heeft - als de trein door moet rijden naar Rheine - medewerking nodig van de Westfahlenbahn, die (tot 2017) verantwoordelijk is voor het traject Bad Bentheim naar Rheine.
Bijkomend probleem is verder dat studie heeft uitgewezen dat een doorgaande verbinding Zutphen - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine met eventueel een aftakking naar Nordhorn maar matig rendabel is. "De verbinding naar Nordhorn haalt de haalbaarheid van het hele project fors naar beneden", zeggen de Kamerleden Koopmans en Cramer, "maar is politiek wel belangrijk voor de Duitsers."
Copyright 2008 Dagblad Tubantia/Twentsche Courant, 20 augustus 2008
Als volgend jaar groot onderhoud plaatsvindt aan de snelweg A1, moet de treinverbinding van Hengelo naar Bad Bentheim een alternatief vormen.
OLDENZAAL Als Rijkswaterstaat volgend jaar groot onderhoud gaat plegen aan de snelweg A1 tussen Hengelo en de Duitse grens, moet er tijdelijk een treinverbinding komen om verkeersverstoppingen in het grensgebied te voorkomen. Dit is een voorstel van de fracties van CDA en ChristenUnie in de Tweede Kamer.
"Door de werkzaamheden aan de A1 ontstaat een ideale situatie voor een proef met een treindienst tussen Hengelo en Rheine", schrijven de parlementariers Koopmans en Cramer in een initiatiefnota over grensoverschrijdend personenverkeer per trein. "De nieuwe verbinding kan in deze periode een extra serieus alternatief zijn voor de auto."
Al enige tijd wordt door gemeentebestuurders geprobeerd grensoverschrijdend treinverkeer tussen Oldenzaal en Bad Bentheim op de agenda te krijgen. Initiatieven werden ontplooid nadat deze krant de Oldenzaalse wethouder H. Pieper en toenmalig burgemeester G. Alsmeier van Bad Bentheim bij elkaar bracht.
Hoewel het aantal voorstanders voor zo'n internationale verbinding groeit, blijkt het niet eenvoudig dit voor elkaar te krijgen. Zeker niet, nadat ook Nordhorn zich meldde met de mededeling dat de trein ook naar deze plaats moet rijden.
Tussen Nordhorn en Bad Bentheim worden sinds decennia alleen nog goederen vervoerd. Om personenverkeer mogelijk te maken, moeten er nogal wat technische aanpassingen aan het spoor worden verricht.
Ook een treindienst tussen Oldenzaal en Bad Bentheim is niet zo simpel als het lijkt. Syntus zou misschien wel willen, maar heeft - als de trein door moet rijden naar Rheine - medewerking nodig van de Westfahlenbahn, die (tot 2017) verantwoordelijk is voor het traject Bad Bentheim naar Rheine.
Bijkomend probleem is verder dat studie heeft uitgewezen dat een doorgaande verbinding Zutphen - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine met eventueel een aftakking naar Nordhorn maar matig rendabel is. "De verbinding naar Nordhorn haalt de haalbaarheid van het hele project fors naar beneden", zeggen de Kamerleden Koopmans en Cramer, "maar is politiek wel belangrijk voor de Duitsers."