Trolleybus lijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Trolleybus lijnen

Bericht door TreinenFreak »

Ik ben vandaag weer is in Arnhem geweest. Arnhem is de trolleybus stad. Kwam ik in Arnhem zag ik bij lijn 2,3,7 gewone bussen rijden en alleen maar op lijn 5 zag ik een trolleybus.
Weet iemand waarom? Waarom heb je dan nog die draden?

En weet iemand waarom op vele trolleybuslijnen een lage frequentie wordt gereden. Zoals bijvoorbeeld lijn 2, die om het half uur rijdt, en nu zelfs verlengd is naar de Laar West.
Terwijl in een stad als Almere, dat bestaat voor 90% uit busbaan, blijven ze nog steeds met gewone bussen rijden. Terwijl de meeste lijnen in Almere twee keer zo vaak rijden als die leuke trolleybuslijnen in Arnhem. Laat lekker boven de busbaan en draadje lopen. En stop met het trolleybus net vergroten in Arnhem. Of is hier een reden voor?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door deadlock »

Trolleybussen zijn verschrikkelijk duur en dit is goedkoper.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door Thom91 »

Plus je verliest je flexibiliteit :)
Komt wel goed schatje.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door MR92 »

Of hadden ze in Almere een tramverbinding kunnen maken. Tja, geld eh..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door BR628 »

Mogelijk waren er werkzaamheden/stremmingen op de routes van lijn 2, 3 en 7, want zeker lijn 3 en 7 rijden volgens mij doorgaans gewoon met een 18 meter Trolley.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door Srananbloke »

TreinenFreak schreef:Ik ben vandaag weer is in Arnhem geweest. Arnhem is de trolleybus stad. Kwam ik in Arnhem zag ik bij lijn 2,3,7 gewone bussen rijden en alleen maar op lijn 5 zag ik een trolleybus.
Weet iemand waarom? Waarom heb je dan nog die draden?

En weet iemand waarom op vele trolleybuslijnen een lage frequentie wordt gereden. Zoals bijvoorbeeld lijn 2, die om het half uur rijdt, en nu zelfs verlengd is naar de Laar West.
Terwijl in een stad als Almere, dat bestaat voor 90% uit busbaan, blijven ze nog steeds met gewone bussen rijden. Terwijl de meeste lijnen in Almere twee keer zo vaak rijden als die leuke trolleybuslijnen in Arnhem. Laat lekker boven de busbaan en draadje lopen. En stop met het trolleybus net vergroten in Arnhem. Of is hier een reden voor?
Niet zo gek dat je een lagere frequentie aantreft op 1 januari :P Op de meeste lijnen (behalve de 2) is dit op 'normale' dagen een kwartiersdienst. Over de frequentie van lijn 2 (en de investeringen die zijn gedaan voor de verlenging) zijn de meningen verdeeld, maar het gedeelte tussen het centrum en De Laar West loopt tot nu toe best goed. Met de nodige verschuivingen zou een frequentieverhoging nog best mogelijk kunnen zijn, maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

En inderdaad, het komt regelmatig voor dat er op 1 of meerdere lijnen even geen trolleys rijden om wat voor logistieke reden dan ook.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door bartjemestrom »

Vannacht is er waarschijnlijk geen ijzelbus rondgegaan. En aangezien het gevroren, is uit voorzorg vanalles vergast.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:Trolleybussen zijn verschrikkelijk duur en dit is goedkoper.
Als dat zo was, had Arnhem niet onlangs nog een reguliere buslijn omgebouwd tot trolleybuslijn.

De aanlegkosten zijn hoger, maar wellicht is (bij een groter netwerk) de jaarlijkse kosten lager, doordat elektriciteit goedkoper is dan diesel of aardgas.

Overigens had Arnhem sowieso de bovenleiding al op een (groot) deel van het huidige netwerk, die stamt nog uit het vroegere tramnet dat daar lag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:Overigens had Arnhem sowieso de bovenleiding al op een (groot) deel van het huidige netwerk, die stamt nog uit het vroegere tramnet dat daar lag.
Dat is denk ik ook de voornaamste reden dat er daar trolleys rijden. Groningen had vroeger ook een trolley, maar goed, we weten wat er nu rijdt.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Als dat zo was, had Arnhem niet onlangs nog een reguliere buslijn omgebouwd tot trolleybuslijn.
In veel andere steden is het trolleybusnetwerk afgebouwd vanwege de kosten.
De aanlegkosten zijn hoger, maar wellicht is (bij een groter netwerk) de jaarlijkse kosten lager, doordat elektriciteit goedkoper is dan diesel of aardgas.
De prijs van elektriciteit is in Nederland gekoppeld aan die van aardgas. Als het Zweden of Noorwegen of Zwitserland of Frankrijk zou zijn zou je een goed punt hebben trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door AppleMoose »

Srananbloke schreef: Over de frequentie van lijn 2 (en de investeringen die zijn gedaan voor de verlenging) zijn de meningen verdeeld, maar het gedeelte tussen het centrum en De Laar West loopt tot nu toe best goed.
Dat is denk ik ook de redding van lijn 2, want van het aantal reizigers tussen centraal en Hoogkamp moet je het echt niet hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door SLToilet »

TreinenFreak schreef:En weet iemand waarom op vele trolleybuslijnen een lage frequentie wordt gereden. Zoals bijvoorbeeld lijn 2, die om het half uur rijdt, en nu zelfs verlengd is naar de Laar West.
Terwijl in een stad als Almere, dat bestaat voor 90% uit busbaan, blijven ze nog steeds met gewone bussen rijden. Terwijl de meeste lijnen in Almere twee keer zo vaak rijden als die leuke trolleybuslijnen in Arnhem. Laat lekker boven de busbaan en draadje lopen. En stop met het trolleybus net vergroten in Arnhem. Of is hier een reden voor?
De lijn deelt meestal, op enkele stukken ten noorden van het Centraal Station na, zijn route met andere lijnen. De frequentie lijkt daardoor niet hoog maar er rijden meestal wel meer bussen en trolley's per traject. Ook zijn de trolley's geleed. Met gelede bussen hoeven er uiteraard minder bussen te rijden dan ongeleed: in het verleden zijn er ook lijnen in frequentie verlaagd in Arnhem toen de trolley's geleed werden.

De frequenties zijn in veel wijken in Arnhem niet bijster hoog, maar dat geldt ook voor andere steden. In de meeste middelgrote steden is 2-4x per uur doordeweeks gangbaar. Alleen in Almere krijgen ze het voor elkaar om 8-16x per uur een bus te laten rijden die niet langs een hogeschool of universiteit komt: afstanden zijn groot (wat fietsen minder aantrekkelijk maakt), de bussen zijn relatief snel en het netwerk is precies volgens bepaalde maatstaven gebouwd: je ziet altijd een busstation dwars op het station onder de viaduct, de loopafstand is min of meer altijd maximaal 400 meter zonder dat je tig haltes binnen diezelfde straal hebt, de haltes liggen middenin de buurten en als klap op de vuurpijl staat het op de weg vaak vast naar de enige belangrijke werkbestemming: Amsterdam.

Arnhem daarentegen is voor een groot deel gegroeid zonder het OV mee te nemen in de ruimtelijke ordening, net als andere Nederlandse steden. Het noordwesten van Arnhem (richting Hoogkamp) is vanuit het centraal station gezien net iets te 'breed' om één ontsluitende lijn te hebben. Ook ligt middenin de Amsterdamseweg, maar daar aan beide kanten (Gulden Bodem, Hoogkamp vs Het Dorp, Heijnenoord) strekt de wijk zich nog iets te ver uit (de lijnen schrappen en samenvoegen voor een hogere frequentie is hier niet handig, hoewel ze zoiets in Tilburg wel denken te kunnen doen). Maar de Amsterdamseweg is weer belangrijk voor doorgaande buslijnen, dus loopt het aantal benodigde lijnen op tot 3. Als de Amsterdamseweg al gunstiger had gelegen en slechts aan één kant de wijk zich redelijk ver uitstrekte waren twee lijnen genoeg geweest.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:
De aanlegkosten zijn hoger, maar wellicht is (bij een groter netwerk) de jaarlijkse kosten lager, doordat elektriciteit goedkoper is dan diesel of aardgas.
De prijs van elektriciteit is in Nederland gekoppeld aan die van aardgas. Als het Zweden of Noorwegen of Zwitserland of Frankrijk zou zijn zou je een goed punt hebben trouwens.
Gekoppeld betekend niet een gelijke prijs, maar een gelijke prijsstijging. De gulden was destijds ook gekoppeld aan de Duitse Mark, maar die laatste was toch echt altijd duurder.
Elektriciteit is goedkoper dan aardgas. Alleen als aardgas 5% duurder zou worden, zal de elektriciteit ook 5% duurder worden.
Dat die twee gekoppeld zijn heeft er ook wel mee te maken dat er (nog) veel elektriciteit d.m.v. aardgas wordt opgewekt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door waldo79 »

De gulden was destijds ook gekoppeld aan de Duitse Mark, maar die laatste was toch echt altijd duurder.
Was er niet sprake van een vaste verhouding? Ik meen 1 DM voor fl. 1,14 :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trolleybus lijnen

Bericht door Hainje »

Staat mij ook zoiets van bij.
Toen ik in 1995 in Duitsland op vakantie was moest ik met ƒ 1,15 omrekenen. [/opa vertelt]
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten