Provinciale verkiezingen en het OV
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 12:38
Ik heb maar even een aparte topic gemaakt voor de punten voor het OV in de provinciale verkiezingen. Ik heb hem algemeen gemaakt, zodat Gelderland en Overijssel hier samen besproken kunnen worden.
Ik pak zelf echter alleen Gelderland (mijn provincie) eruit, maar anderen zijn vrij om de punten voor Overijssel te benoemen
(n.b. de partijen zijn gewoon in volgorde waarop ze gesorteerd stonden toen ik googelde op 'verkiezingsprogramma's Gelderland' en heeft dus niets met mijn voorkeur te maken of iets dergelijks)
Gelderland
CDA
Goederenvervoer
- mogelijk maken overslagterminals bij Valburg en Barneveld
- geen noordtak Betuweroute voor 2025, wel discussie over invulling voor na 2025.
Reizigersvervoer
- Doorgaande buslijnen moeten instant blijven
- Valleilijn doortrekken naar Arnhem of een directe overstap op de NS-trein in Ede.
- Er moet een oplossing komen voor het capaciteitsprobleem op de Valleilijn
- Verbeteren spoorlijn Arnhem-Winterswijk (er is niet aangeduid hoe)
- Behoud rechtstreekse trein Arnhem-Tiel
- Elektrificatie Maaslijn
- Regiotaxi en buurtbus blijvend (financieel) steunen
- Intercitystatus voor Harderwijk (met overstapplaats voor Lelystad Airport) en voor Barneveld Noord
SP
Trein
- elektrificatie + dubbelspoor Didam - Doetinchem
- behoudt van rechtstreekse treindienst Arnhem-Tiel
- aanpakken overbelaste spoor tussen Cuijk en Zutphen
- gedeeltelijke verdubbeling Zutphen-Winterswijk
- geen toename goederentreinen op IJssellijn, dat moet maar over het water vervoerd worden.
- Op elk station: wachtgelegenheid, toilet, actuele reisinformatie en informatiezuil
- Provincie moet stationsomgevingen aanpakken: fietsen moeten makkelijk gestald kunnen worden en de omgeving moet veilig en overzichtelijk zijn.
- Spoor Utrecht-Den Bosch + brug bij Ravenstein moet door het rijk aangepakt worden
- Er moet een spoorboog Den Bosch-Dordrecht komen (ik neem aan dat ze voor de Betuweroute bedoelen, maar dat staat er niet bij)
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem
- Provincie moet meebetalen aan het mogelijk reactiveren van Nijmegen-Kleve
- Provincie moet meebetalen aan kansrijke stations, waaronder Barneveld Noord aan het spoor van/naar Apeldoorn.
Bus
- Alle grote en middelgrote steden behouden een buslijnen tussen de wijken en de voorzieningen
- Bedrijventerreinen moeten bediend worden per bus, in samenwerking met grote bedrijven
- Er blijven vaste busverbindingen in de grensstreek
- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.
- In landelijke gebieden moet in de daluren een bus op afroep kunnen worden geboekt.
- Introductie busgarantie: als in een dorp genoeg mensen een abbo nemen, garandeert de provincie een vaste buslijn.
- Gratis OV voor 12-minners en 65-plussers.
Regiotaxi en Buurtbus
- Provincie moet blijven betalen voor de regiotaxi en dit niet naar de gemeentes schuiven.
- Regiotaxi mag niet ter vervanging van een bestaande buslijn.
- In sommige gevallen met een servicebus de regiotaxi gaan vervangen.
- Liever flexbus (bus die afwisselt tussen vast en oproepbaar) dan buurtbus, om verdringing van werk tegen te gaan.
Eerlijker regelen en betalen
- Provincie moet met eigen geld rechtstreeks zaken kunnen doen met ProRail.
- Bij nieuwe concessies moeten reizigers meer invloed krijgen, nog voordat het lijnennet vastgesteld wordt.
- Grote steden krijgen meer zeggenschap over het eigen lokale busnet.
- Schonere bussen en provincie moet arbeidsvoorwaarden beter controleren.
- Geen 'oerwoud' aan tarieven en abbo's meer, maar meer duidelijkheid
- Einde aan omchecken, het liefst ook achteraf betalen.
SGP
- maatwerk per regio
- er moet permanent gemeten worden wat de wensen per doelgroep zijn.
- scholierenlijnen moeten intact blijven.
- Er moet een innovatief verdeelsysteem komen van OV-reizen.
- Regionale treindiensten moeten waar ze 'rendabel' zijn uitgebreidt worden. Er moet een pilot Arnhem-Amersfoort komen.
PvdA
- dubbelspoor tussen Arnhem en Winterswijk
- Er moet een directe busverbinding Doetinchem-Nijmegen komen via Emmerich en Kleve.
- De spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden (hiermee wordt bedoeld de Ravensteinse brug)
- Spoorbrug Rhenen-Kesteren kan betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de Rijnburg bij Rheden.
D66
Uitgangspunten
- Meer vervoer op maat en zo min mogelijk lege bussen.
- Frequent OV op drukke trajecten.
- Schone bussen, door een maximum aan de uitstoot te stellen.
- Een meer logische verdeling van het geld voor infrastructuur.
- Goede aansluitingen tussen fiets, trein en bus.
Vervoer op maat
- Maatwerk kan bestaan uit: belbus, regiotaxi, deelauto, dorpsbus (feitenlijk buurtbus, maar dan door gemeente betaald), of projecten zoals Lyft.
Treinverbindingen
- de proef van het nachtnet Utrecht-Nijmegen moet omgezet worden in een vast nachtnet.
- elektrificatie van de spoorlijnen.
- Voorstellen aan rijk + ProRail om Arnhem-Winterswijk als pilot te gebruiken voor het 3kV-systeem.
- Realisatie dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem
- Er moeten sneltreinen Doetinchem-Zevenaar-Arnhem gaan rijden.
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- Er moet een snelle en meer frequentie verbinding Randstad<->Harderwijk komen.
- Spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden.
- Frequentere verbinding tussen treinstations Ede-Wageningen en Arnhem met het busstation in Wageningen.
Grensoverstijgend vervoer
- Op termijn moet de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf gereactiveerd worden.
- Tot dan dient het nog aanwezige spoortraject bewaard te blijven.
Goederenvervoer
- de huidige ideeën voor aanpassingen aan de IJssellijn voldoen niet. Daarom samen met omwonenden onderzoeken naar reële alternatieven.
- Er moeten overslagplaatsen buiten de steden komen.
Bereikbaarheid over de weg
- Er moeten P+R-plaatsen komen bij voorstedelijke treinstations.
PVV
Verbeteren van veiligheid en faciliteiten op en rondom stations en in het openbaar vervoer, zoals conducteurs op de bussen ter bevordering van de veiligheid en het tegengaan van zwartrijden.
ChristenUnie
- Regionale treinen moeten doorrijden op het HRN als er veel vraag voor is
- Provincie moet het voortouw namen in het verbeteren van de informatievoorziening en marketing van het OV.
- Er moet een kwartiersdienst komen op de hele Valleilijn en de Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- De treindienst Zutphen-Apeldoorn moet doorgetrokken worden naar Amersfoort.
- Onderzoek naar haalbaarheid nieuwe stations. De volgende worden genoemd: Zevenaar Oost, Arnhems Buiten, Ressen, Wijchen West, Nijkerk Corlaer, Hattem, Apeldoorn West, Stroe, Barneveld Noord (van/naar Apeldoorn), Zutphen IJsselsprong, Geldermalsen Zuid, Echteld, Kesteren West en Valburg.
- Verbeteren van grensoverschrijdende OV-verbindingen.
VVD
- Stimuleren goederenoverslag over spoor en weg, met name op belangrijke Europese corridors richting Oost- en Zuid-Europa.
- Geen aanbodgestuurd, maar vraaggestuurd OV, gericht op grote vervoersstromen. Voor kleinere kernen kan gekozen worden voor alternatieve vormen. Initiatieven moeten indien nodig dan gefaciliteerd worden.
GroenLinks
- Geen extra goederenvervoer over de IJssellijn.
- In de SAN HOV, in de landelijke gebieden slimme OV-concessies.
- Elektrificatie van de huidige dieselspoorlijnen.
- Dubbelspoor Zevenaar-Winterswijk en Ede-Barneveld.
50+
- Regiotaxi is erg belangrijk.
- Korting of gratis OV buiten de spitsuren voor ouderen, scholieren en mensen met een uitkering.
Ik pak zelf echter alleen Gelderland (mijn provincie) eruit, maar anderen zijn vrij om de punten voor Overijssel te benoemen
(n.b. de partijen zijn gewoon in volgorde waarop ze gesorteerd stonden toen ik googelde op 'verkiezingsprogramma's Gelderland' en heeft dus niets met mijn voorkeur te maken of iets dergelijks)
Gelderland
CDA
Goederenvervoer
- mogelijk maken overslagterminals bij Valburg en Barneveld
- geen noordtak Betuweroute voor 2025, wel discussie over invulling voor na 2025.
Reizigersvervoer
- Doorgaande buslijnen moeten instant blijven
- Valleilijn doortrekken naar Arnhem of een directe overstap op de NS-trein in Ede.
- Er moet een oplossing komen voor het capaciteitsprobleem op de Valleilijn
- Verbeteren spoorlijn Arnhem-Winterswijk (er is niet aangeduid hoe)
- Behoud rechtstreekse trein Arnhem-Tiel
- Elektrificatie Maaslijn
- Regiotaxi en buurtbus blijvend (financieel) steunen
- Intercitystatus voor Harderwijk (met overstapplaats voor Lelystad Airport) en voor Barneveld Noord
SP
Trein
- elektrificatie + dubbelspoor Didam - Doetinchem
- behoudt van rechtstreekse treindienst Arnhem-Tiel
- aanpakken overbelaste spoor tussen Cuijk en Zutphen
- gedeeltelijke verdubbeling Zutphen-Winterswijk
- geen toename goederentreinen op IJssellijn, dat moet maar over het water vervoerd worden.
- Op elk station: wachtgelegenheid, toilet, actuele reisinformatie en informatiezuil
- Provincie moet stationsomgevingen aanpakken: fietsen moeten makkelijk gestald kunnen worden en de omgeving moet veilig en overzichtelijk zijn.
- Spoor Utrecht-Den Bosch + brug bij Ravenstein moet door het rijk aangepakt worden
- Er moet een spoorboog Den Bosch-Dordrecht komen (ik neem aan dat ze voor de Betuweroute bedoelen, maar dat staat er niet bij)
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem
- Provincie moet meebetalen aan het mogelijk reactiveren van Nijmegen-Kleve
- Provincie moet meebetalen aan kansrijke stations, waaronder Barneveld Noord aan het spoor van/naar Apeldoorn.
Bus
- Alle grote en middelgrote steden behouden een buslijnen tussen de wijken en de voorzieningen
- Bedrijventerreinen moeten bediend worden per bus, in samenwerking met grote bedrijven
- Er blijven vaste busverbindingen in de grensstreek
- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.
- In landelijke gebieden moet in de daluren een bus op afroep kunnen worden geboekt.
- Introductie busgarantie: als in een dorp genoeg mensen een abbo nemen, garandeert de provincie een vaste buslijn.
- Gratis OV voor 12-minners en 65-plussers.
Regiotaxi en Buurtbus
- Provincie moet blijven betalen voor de regiotaxi en dit niet naar de gemeentes schuiven.
- Regiotaxi mag niet ter vervanging van een bestaande buslijn.
- In sommige gevallen met een servicebus de regiotaxi gaan vervangen.
- Liever flexbus (bus die afwisselt tussen vast en oproepbaar) dan buurtbus, om verdringing van werk tegen te gaan.
Eerlijker regelen en betalen
- Provincie moet met eigen geld rechtstreeks zaken kunnen doen met ProRail.
- Bij nieuwe concessies moeten reizigers meer invloed krijgen, nog voordat het lijnennet vastgesteld wordt.
- Grote steden krijgen meer zeggenschap over het eigen lokale busnet.
- Schonere bussen en provincie moet arbeidsvoorwaarden beter controleren.
- Geen 'oerwoud' aan tarieven en abbo's meer, maar meer duidelijkheid
- Einde aan omchecken, het liefst ook achteraf betalen.
SGP
- maatwerk per regio
- er moet permanent gemeten worden wat de wensen per doelgroep zijn.
- scholierenlijnen moeten intact blijven.
- Er moet een innovatief verdeelsysteem komen van OV-reizen.
- Regionale treindiensten moeten waar ze 'rendabel' zijn uitgebreidt worden. Er moet een pilot Arnhem-Amersfoort komen.
PvdA
- dubbelspoor tussen Arnhem en Winterswijk
- Er moet een directe busverbinding Doetinchem-Nijmegen komen via Emmerich en Kleve.
- De spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden (hiermee wordt bedoeld de Ravensteinse brug)
- Spoorbrug Rhenen-Kesteren kan betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de Rijnburg bij Rheden.
D66
Uitgangspunten
- Meer vervoer op maat en zo min mogelijk lege bussen.
- Frequent OV op drukke trajecten.
- Schone bussen, door een maximum aan de uitstoot te stellen.
- Een meer logische verdeling van het geld voor infrastructuur.
- Goede aansluitingen tussen fiets, trein en bus.
Vervoer op maat
- Maatwerk kan bestaan uit: belbus, regiotaxi, deelauto, dorpsbus (feitenlijk buurtbus, maar dan door gemeente betaald), of projecten zoals Lyft.
Treinverbindingen
- de proef van het nachtnet Utrecht-Nijmegen moet omgezet worden in een vast nachtnet.
- elektrificatie van de spoorlijnen.
- Voorstellen aan rijk + ProRail om Arnhem-Winterswijk als pilot te gebruiken voor het 3kV-systeem.
- Realisatie dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem
- Er moeten sneltreinen Doetinchem-Zevenaar-Arnhem gaan rijden.
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- Er moet een snelle en meer frequentie verbinding Randstad<->Harderwijk komen.
- Spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden.
- Frequentere verbinding tussen treinstations Ede-Wageningen en Arnhem met het busstation in Wageningen.
Grensoverstijgend vervoer
- Op termijn moet de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf gereactiveerd worden.
- Tot dan dient het nog aanwezige spoortraject bewaard te blijven.
Goederenvervoer
- de huidige ideeën voor aanpassingen aan de IJssellijn voldoen niet. Daarom samen met omwonenden onderzoeken naar reële alternatieven.
- Er moeten overslagplaatsen buiten de steden komen.
Bereikbaarheid over de weg
- Er moeten P+R-plaatsen komen bij voorstedelijke treinstations.
PVV
Verbeteren van veiligheid en faciliteiten op en rondom stations en in het openbaar vervoer, zoals conducteurs op de bussen ter bevordering van de veiligheid en het tegengaan van zwartrijden.
ChristenUnie
- Regionale treinen moeten doorrijden op het HRN als er veel vraag voor is
- Provincie moet het voortouw namen in het verbeteren van de informatievoorziening en marketing van het OV.
- Er moet een kwartiersdienst komen op de hele Valleilijn en de Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- De treindienst Zutphen-Apeldoorn moet doorgetrokken worden naar Amersfoort.
- Onderzoek naar haalbaarheid nieuwe stations. De volgende worden genoemd: Zevenaar Oost, Arnhems Buiten, Ressen, Wijchen West, Nijkerk Corlaer, Hattem, Apeldoorn West, Stroe, Barneveld Noord (van/naar Apeldoorn), Zutphen IJsselsprong, Geldermalsen Zuid, Echteld, Kesteren West en Valburg.
- Verbeteren van grensoverschrijdende OV-verbindingen.
VVD
- Stimuleren goederenoverslag over spoor en weg, met name op belangrijke Europese corridors richting Oost- en Zuid-Europa.
- Geen aanbodgestuurd, maar vraaggestuurd OV, gericht op grote vervoersstromen. Voor kleinere kernen kan gekozen worden voor alternatieve vormen. Initiatieven moeten indien nodig dan gefaciliteerd worden.
GroenLinks
- Geen extra goederenvervoer over de IJssellijn.
- In de SAN HOV, in de landelijke gebieden slimme OV-concessies.
- Elektrificatie van de huidige dieselspoorlijnen.
- Dubbelspoor Zevenaar-Winterswijk en Ede-Barneveld.
50+
- Regiotaxi is erg belangrijk.
- Korting of gratis OV buiten de spitsuren voor ouderen, scholieren en mensen met een uitkering.