Zal ik dan maar het gedeelte Overijssel hier 'dumpen'
Overijssel
CDA
• Dienstregeling en tarieven moeten aansluiten op daadwerkelijke vraag. Daarmee kan de kostendekkendheid van het openbaar vervoer verbeterd worden.
• Op het platteland moet er toegankelijk openbaar vervoer blijven, ook als dit extra geld kost - dit is van belang voor de leefbaarheid. Dit kan via reguliere bussen, maar ook via de buurtbus of nieuwe vormen van vraagafhankelijk vervoer.
• Elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden. Dit is beter voor het milieu maar levert tegelijkertijd ook mogelijkheden om de treindienst te verbeteren. Bijvoorbeeld door in de spits een intercity te laten rijden tussen Enschede en Zwolle.
• Verbetering van de Vechtdallijnen (o.a. een nieuw perron in Hardenberg en hogere snelheden) om de treinverbindingen in Twente te verbeteren.
• Kansen moeten worden benut om een Euregionale treindienst te realiseren tussen Hengelo, Rheine en Osnabrück.
• Een betere afstemming op vertrek en aankomsttijden van trein en bus.
• Betere fietsenstallingen bij belangrijke haltes van het openbaar vervoer en het uitbreiden van het aantal locaties waar een OV-fiets geleend kan worden om het laatste stuk van halte naar bestemming af te leggen.
• Betere informatievoorziening (infomatieborden, mobiele apps, internet) om het gemakkelijk te maken om te reizen met het openbaar vervoer.
PvdA
Bereikbaarheid
• Investeren in de bereikbaarheid langs de hoofdassen van Overijssel: Noord-Zuid, Oost-West, Noordwest-Zuidoost en verbinden van de economische kerngebieden.
• Inzetten van flexibele en duurzame mix van vervoersvormen zoals de (elektrische) fiets, de (elektrische) auto, het OV en de taxi.
• Afwegen van iedere euro voor bereikbaarheid op de ‘mobiliteitsladder’; daarbij extra aandacht voor OV, (elektrische) fiets, (reis)gedrag en betere benutting van de bestaande infrastructuur.
• Optimaliseren van de vervoersstromen op het platteland zodat de bereikbaarheid van voorzieningen en kernen voor iedereen op peil blijft.
• Verbeteren van de spoorverbindingen in Overijssel, vooral Zwolle-Deventer en Zwolle-Enschede, door de frequentie te verhogen, elektrificatie, dubbel spoor/passeerstroken, en betere aansluitingen.
VVD
• Goede bereikbaarheid is van essentieel belang voor de versterking en ontwikkeling van stad en platteland. Waar mogelijk stimuleren we die, uiteraard binnen de beschikbare financiële ruimte. We maken daarbij een eigen afweging, met oog voor lokale belangen, maar leidend blijft het belang van een investering voor de gehele provincie. Daarbij kijken we naar zowel het autoverkeer als openbaar vervoer en fiets.
• Mede door de VVD wordt de spoorverbinding tussen Zwolle en Twente op dit moment verbeterd.
• 30 miljoen extra investeren in het openbaar vervoer in Overijssel. Door het versterken van de spoorlijn tussen Oldenzaal en Zutphen verbetert de verbinding met de provincies Gelderland, Brabant en Limburg.
• De VVD zet tevens in op versterking van het spoorwegknooppunt Hardenberg in de spoorwegverbinding Twente-Drenthe en de Vechtdallijnen.
SP
• Bezuinigingen op het kernnet terug draaien.
• Garantie op bereikbaarheid voor verzorgingshuizen, ziekenhuizen, scholen en bedrijventerreinen.
• Experimenteren in de provincie met gratis openbaar vervoer voor ouderen en MBO-studenten jonger dan 18 en bijvoorbeeld gratis of goedkoper OV in het weekend.
Spoor
• Er moet zo snel mogelijk gestart worden met de elektrificatie van het spoor zodat er op termijn een intercity kan rijden.
• Dubbelspoor tussen de grootste steden van Overijssel.
• Nieuwe lobby voor aansluiting van Overijsselse steden op het nachtnet.
• De provincie zou de ambitie moet hebben om aan te sluiten op het Duitse ICE netwerk.
PVV
• Het huishoudboekje van het OV moet op orde komen.
Groenlinks
• Investeren in openbaar vervoer in plaats van in asfalt
• Verdubbeling van het spoor tussen Deventer en Olst
• Diesellijnen moeten worden geëlektrificeerd
• Strengere milieueisen bij het afgeven van nieuwe trein- en busconcessies
• Behoud van buslijnen in het buitengebied, geen verdere bezuinigen op het openbaar vervoer
• Stimuleren van goed toegankelijke en service-rijke overstappunten (fiets → trein, P&R)
• Ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en scholen zijn goed bereikbaar met openbaar vervoer en fiets
• Een betere afstemming van dienstregelingen van verschillende aanbieders
D66
• Méér vervoer op maat, en zo min mogelijk lege bussen;
• Goede aansluitingen tussen fiets, trein en bus;
• Behoud van de provinciale bijdrage aan het openbaar vervoer;
• Verdubbeling van het enkelspoor tussen Deventer en Olst op de agenda voor het meerjarenprogramma infrastructuur en transport te zetten.
Christenunie
• Samenwerking met andere provincies zoals Gelderland, Flevoland en Drenthe om te investeren in verbetering van reisinformatie en OV-marketing.
• Elektrificatie van het regionale spoor Almelo-Mariënberg; daarvoor zal intensief overleg met ProRail worden gevoerd.
• Verdere versterking van de Vechtdallijnen tussen Hardenberg en Zwolle en ontwikkeling van de stations omgeving bij Hardenberg.
• Stimuleren van OV-verbindingen over landsgrenzen heen zodat naburige steden en luchthavens aantrekkelijk en toegankelijk worden.
• Stimuleren van lokale initiatieven, zodat bewoners via regiotaxi of buurtbus aansluiting hebben op regionale bussen en treinen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de gemeenten.
• Ontwikkelen van nieuwe stations die het gebruik van openbaar vervoer stimuleren. Overijssel heeft veel locaties met een goede vervoerswaarde, zoals Staphorst, Hengelo Westermaat, Deventer Zuid, Bathmen en Bergentheim.
• Mogelijkheid om op elk knooppunt van treinen en/of bussen een OV-fiets te kunnen huren.
• Uitbreiding van het NS-nachtnet tot buiten de Randstad, daar waar voldoende vervoersvraag is. De provincie lobbyt bij het Rijk voor een nachtnetaansluiting van Deventer, Enschede, Hengelo en Zwolle.
SGP
• Een goede afstemming tussen de verschillende vormen van vervoer.
• Opzetten van snelnetverbindingen, zoals vrije busbanen.
• Bevorderen van meerdere stopplaatsen in het openbaar vervoer.
• Waar noodzakelijk en mogelijk dienen paralel-wegen geschikt te worden gemaakt voor OV per bus.
• Realiseren van Parkeer en Reisvoorzieningen en fietsenstallingen.
• Opzetten en uitbreiden van Collectief Vraagafhankelijk Vervoer.
• Goede communicatie, voorlichting en informatie over de mogelijkheden en het nut van het openbaar vervoer in de provincie.
• Adequaat toezicht, controle en handhaving om de veiligheid in bussen en treinen te bevorderen.
• Goede communicatie en afstemming van openbaar vervoervoorzieningen.
• Absolute toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mindervaliden.
Spoor
• Bevorderen realisering stations in Staphorst en Bathmen.
• Handhaving van de bestaande halfuurdienst stoptreinen op de Twentelijn in de avonduren.
• Het elektrificeren van de overige regionale spoorlijnen in Overijssel, bij voorbeeld Almelo-Mariënberg-Hardenberg als onderdeel van de Vechtdallijnen en Oldenzaal-Zutphen, nastreven.
• De spoorlijn Zwolle-Enschede in hoog tempo elektrificeren en geschikt maken voor een kwartierdienst in de spitsuren. Dit mag geen goederenvervoer op deze lijn tot gevolg hebben.
• Grensoverschrijdend personenvervoer per trein tot station Hengelo zowel vanuit Bielefeld als vanuit Dortmund en Munster bevorderen.
Openbaar vervoer
• Openbaarvervoersvoorzieningen dienen goed te zijn, zowel de regiotaxi op het platteland als de lijndienst voor het overige streekvervoer. Ook bedrijventerreinen dienen bij voorkeur met het openbaar vervoer bereikbaar te zijn en te blijven.
• Voor de SGP is de sociale veiligheid in het openbaar vervoer een essentiële voorwaarde voor een goed functioneren van de voorzieningen.
• Daarnaast moet het openbaar vervoer ook ingezet worden om mindervaliden op een goede wijze vervoer te bieden. Rolstoeltoegankelijk openbaar vervoer is daarom een absolute must.
50+
• Belangrijk punt van aandacht is het onder druk van de tegenvallende financiën laten verdwijnen van het regionale buslijnennet in het buitengebied.Dit zal de mobiliteit van ouderen en jongeren belemmeren en met name bij ouderen ongewenste eenzaamheid bevorderen. Het organiseren van meer maatwerk op het gebied van (openbaar) vervoer dient een hoge provinciale prioriteit te krijgen.
• In de gemeente Enschede hebben 70+ers gratis openbaar vervoer. Dit is om meerdere redenen waaronder met name het doorbreken van het sociale isolement een goede zaak. De partij is van mening dat deze voorziening (die door bezuinigingen onder druk is komen te staan) in stand moet worden gehouden en zelfs naar meerder gemeenten in onze provincie moet worden uitgebreid.
Lokaal Overijssel
• Lokaal Overijssel zal zich sterk maken voor het openbaar vervoer (OV) tot in de kleinste dorpen. De grensregio is hierbij ook nadrukkelijk in beeld. Met name het vervoer met kleine bussen en het flexnet met taxivervoer zullen een kans moeten krijgen zich te ontwikkelen. Openbaar Vervoer mag wat Lokaal Overijssel betreft niet afhankelijk zijn van vrijwilligers.
Partij voor de Dieren
• Een toegankelijk en milieuvriendelijk verkeersnet Openbaar vervoer moet, zowel in stedelijk als landelijk gebied, betrouwbaar en toegankelijk zijn.
• De provincie investeert fors in uitbreiding en onderhoud van openbaar vervoer, fietspaden, P+R-plekken, oplaadpunten voor elektrische auto’s en de veiligheid van bestaande wegen.
• Bij aanbesteding van openbaar vervoer wordt milieuvriendelijkheid een belangrijk criterium.
• De provincie bevordert de toegankelijkheid voor mensen met een beperking bij alle voorzieningen, inclusief de recreatieve voorzieningen, openbaar vervoer en overheidswebsites.
• Gedeputeerden, Statenleden en medewerkers van de provincie reizen bij werkbezoeken aan bestemmingen buiten Nederland, tot een afstand van 750 kilometer, in principe met de trein.