Pagina 1 van 1

Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veiligheid

Geplaatst: di 24 mar 2015, 16:56
door wouter15
Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veiligheid treinen

24 maart 2015

Reizigers die gebruik maken van de Vechtdallijnen op de trajecten Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg zijn tevreden over de netheid en de veiligheid in de treinen. Dat blijkt uit een onderzoek van exploitant Arriva.


Het traject Zwolle-Emmen krijgt een gemiddeld cijfer 7,6 van de reizigers, het traject Almelo-Mariënberg doet het met een 7,4 iets minder. De veiligheid in de treinen krijgt volgens Arriva op de Vechtdallijnen gemiddeld een 7,9 en dat is 0,2 punt hoger dan het landelijk gemiddelde. Ook wordt het instapgemak van de treinen gewaardeerd door de reizigers. De treinen van Arriva hebben een lage instap. Lees verder

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 18:46
door cassie127
Arriva rijdt toch in totaal met 16 treinen op de Vechtdallijnen?

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 19:21
door qv834
Ja. Acht driedelige GTW's, zes tweedelige GTW's en twee LINTen.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:00
door Vinny
"Vervoerder tevreden over nette en sociale reizigers" 8-)

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:00
door groningen
Netheid en veiligheid; ik heb toch echt belangen bij een spoorverbinding. Eerst: rijdt de trein, rijdt de trein niet vertraagd, heb ik een zitplaats in de trein. Dan pas komen zaken als netheid en veiligheid ter sprake. Als een trein niet rijdt, dan heb je niets aan veiligheid in de trein, omdat die trein er toch niet is. Ik weet ook niet zo zeker of men zo blij is, dat de laatste trein van Emmen naar Zwolle op zondag al om 22.38 is en omgekeerd om 22.50 (vanaf Zwolle). Ik bedoel; om 22.57 kun je nog uit Harlingen vertrekken en om 1.06 in Bad Nieuweschans aankomen. En dan kun je ook nog terug naar Groningen.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:35
door qv834
Ik denk dat het aantal reizigers dat waarde hecht aan netheid en veiligheid groter is dan het aantal dat zondagavond na elf uur nog met de trein wil.

Daarnaast worden niet alleen netheid en veiligheid, maar ook 'de rest' bovengemiddeld beoordeeld.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:40
door groningen
Voor 23 uur de laatste trein; dat is toch niet meer van deze tijd.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:46
door Abracadabram
Maar dan noem je ook een dag. Waarom vergelijk je met een zondag. Kijk bijvoorbeeld naar zaterdag dan gaat er nog een reisoptie om 00.20. Hoeveel mensen reizen er nou op zondagavond? Die diensturen kan je veel beter op andere tijden inzetten.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:48
door Suus
groningen schreef:Voor 23 uur de laatste trein; dat is toch niet meer van deze tijd.
Het gebeurt op veel andere plekken in het land ook en de trein is nog meer dan een uur onderweg naar Zwolle.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:59
door qv834
Feit is wel dat er een constante halfuursdienst is, ook op zondagavond, wanneer dat misschien niet helemaal nodig is. Het veranderen naar een uurdienst op de zondagavond zou heel wat opties creëren voor latere ritten. Het is maar net waar de vraag ligt vanuit de reiziger. Bij het ingaan van de dienstregeling 2014 is er één zaterdagochtendrit naar de zaterdagavond verschoven om een extra late rit Zwolle -> Emmen (0:56 -> 1:53) mogelijk te maken. De zaterdagochtend is dan ook het enige moment in de week waarop de Emmerlijn een (kortstondige) uurdienst kent.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 22:20
door SuperGhost
De Emmerlijn kent op de spits na alleen maar uursdiensten. Er is niet elk half uur een stoptrein en/of elk half uur een sneltrein, maar slechts elk uur een stoptrein en elk uur een sneltrein (A)

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 22:23
door MdJ
:roll:
Ho. Die Sneltrein stopt alleen niet op Gramsbergen en Dalen. Stopt daar niet omdat het de rustigste stations zijn en het anders dienstregelingtechnisch niet past. En we moeten niet te veel waarde hechten aan die"sneltrein".

De spitssneltrein stopt niet te Marienberg en Gramsbergen (en rijdt tot Coevorden)

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 22:26
door qv834
SuperGhost, je hebt natuurlijk gelijk :Y; dat liet ik even buiten beschouwing omdat het verschil tussen snel- en stoptrein op de Emmerlijn erg klein is en alleen bestaat omdat het anders niet zou passen (zoals MdJ al zegt). Dus, ter verduidelijking, met mijn hypothetische uurdienst bedoel ik dat enkel de stoptrein rijdt. :P

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 23:43
door SuperGhost
Ik snapte je wel, wilde gewoon even een scherpe opmerking maken :wink:

Maar wellicht is het ook beter dat men eens gaat kijken of het mogelijk kan worden om een halfuursdienst per stoptrein mogelijk te maken. Als je het zo weet te maken dat er niet (lang) gewacht hoeft te worden op de kruisingspunten (dus rijdend kruisen), dan kost een stoptrein ook net zo veel tijd als de huidige sneltrein (gezien het feit dat de sneltrein er nu 55 minuten over doet en de laatste stoptrein van de dag er ook 56 minuten over doet ri. Emmen en 55 minuten ri. Zwolle)

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: di 24 mar 2015, 23:54
door MdJ
Het is simpel: Voor Zwolle-Marienberg zijn twee verschillende opties. Of kruisen te Dalfsen en Marienberg (huidige dgrl) or te Ommen (dgrl2007-dgrl 2012). Na Gramsbergen wordt het lastig: Nieuw Amsterdam ligt te ver van Gramsbergen (kruisingsplaats bij kruisen te Ommen).

*Of station Dalen (station met de minste instappers op die lijn) moet gesloten worden,
*of een stuk dubbelspoor Nieuw Amsterdam ri Dalen (ca 3 minuten aan rijtijd) is nodig,
*Of station Emmen Zuid moet een extra spoor krijgen.

Of: De laaste twee allebei. (is nodig om 4x per uur een trein te laten rijden)

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 10:04
door waldo79
De sluiting van Dalen is al eens voorgesteld, maar dat is succesvol tegengehouden.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 11:21
door SuperGhost
Logisch dat ze dat tegen hielden, want dan moet je opeens een reguliere bus gaan inleggen en bekostigen om Dalen te bedienen.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 13:43
door Berk-24
qv834 schreef:Feit is wel dat er een constante halfuursdienst is, ook op zondagavond, wanneer dat misschien niet helemaal nodig is. Het veranderen naar een uurdienst op de zondagavond zou heel wat opties creëren voor latere ritten. Het is maar net waar de vraag ligt vanuit de reiziger. Bij het ingaan van de dienstregeling 2014 is er één zaterdagochtendrit naar de zaterdagavond verschoven om een extra late rit Zwolle -> Emmen (0:56 -> 1:53) mogelijk te maken. De zaterdagochtend is dan ook het enige moment in de week waarop de Emmerlijn een (kortstondige) uurdienst kent.
Tussen Zwolle en Coevorden is er een scheve halfuursdienst (stoptrein is twee minuten langzamer dan de sneltrein), vanaf Coevorden loopt de stoptrein verder uit in de tijd. Een halfuursdienst per stoptrein over het gehele traject is zeker mogelijk, maar de reis naar Emmen wordt dan zodanig vertraagd dat een stoptrein en een sneltrein meer voordelen dan nadelen kent. Overigens wil de provincies wel een halfuursdienst per stoptrein, maar dit is nu onmogelijk zonder de treindienst flink te vertragen.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 13:51
door SuperGhost
Een stoptrein is momenteel alleen langzamer, omdat het een aantal keer moet wachten op de kruisingspunten op de sneltrein.

Als er op de juiste plekken voldoende dubbelspoor ligt, kan de stoptrein net zo snel zijn als de huidige sneltrein. Dat zien we al met de laatste ritten van de dag, waarbij die stoptrein even snel is als de sneltrein.

Het lijkt me dus dat de provincie(s) er goed aan doen om te investeren in dubbelspoor op de juiste plekken, zodat een halfuursdienst per stoptrein in dezelfde reistijd kan als de huidige sneltrein. Dan gaan alle reizigers (behalve dan die op Hardenberg-Zwolle v.v., die blijven gelijk) er op vooruit.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:46
door waldo79
Maar daar is allemaal geen sprake van, zodat we beter bij de feiten van vandaag kunnen blijven :Y

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 17:41
door Hainje
Toen Arriva net ging rijden op de Vechtdallijnen kwamen de PlanV's die daar reden voor NS een poosje naar Brabant. Het viel mij toen op dat die treinen er uitzonderlijk netjes uitzagen. Het zou mij dus niets verbazen als de regionale overheid daar extra op toeziet dan de treinen goed schoon gehouden worden. Het valt dan ook te verwachten dat Arriva zich dan aan diezelfde eisen dient te houden.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 20:55
door Vinny
Je zou ook nog wat met sneller materieel kunnen doen. Dat was de reden dat de motoren van Mat '64 een turbostandje kregen. Zo werd de dienstregeling op de spoorlijn haalbaar.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 21:59
door Suus
Ik ga er vanuit dat het nieuwe, 40 jaar jongere materieel al veel sneller kan optrekken, zelfs t.o.v. de turbo-V's.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: do 26 mar 2015, 22:21
door Vinny
Je hebt daar natuurlijk ook nog een tijdje SM '90 gehad. Sowieso heb ik het idee dat het effect van "veel sneller optrekken" een beetje wordt overschat. Natuurlijk zal het materieel iets lichter zijn dan dat massieve Mat '64 spul, maar je zit toch gewoon met beperkingen in de stroomvoorziening en zo. Het zou me verbazen als je er meer dan een minuut tijdwinst mee zou kunnen boeken. Maar wellicht gaat er ergens een kruising dan voordelig uitkomen, want ik weet wel dat de dienstregeling tamelijk gevoelig is op die spoorlijn.

Re: Reizigers Vechtdallijnen tevreden over netheid en veilig

Geplaatst: do 26 mar 2015, 22:52
door SuperGhost
Wellicht hebben ze dan ook meer onderstations op die lijn, zodat je ook meer energie uit de bovenleidingen kan trekken?