Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door Thom91 »

Dat lijnen van verschillende perrons kunnen vertrekken, dus ene keer van A, dan B dan A en dan weer C oid. Statisch wil zeggen dat er altijd van A vertrokken wordt bijvoorbeeld.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door isadora »

Dank je. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door bjorn keith »

Milco schreef:Het is inderdaad een goeie bende daar, ook op het busstation. :)
Alleen, waar komt nou het nieuwe busstation? Aan de andere kant van het spoor of aan de kant waar nu het busstation ook ligt? Kan niet wachten tot het nieuwe busstation er is, het huidige is echt veel te krap met al die bussen die bumper aan bumper op hun halte staan.
Als ik het plaatje zo bekijk, gewoon op dezelfde plek als nu. Dat gebouw links op de foto is het gebouw wat er nu ook staat met een aantal winkeltjes erin.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door bjorn keith »

De verbouwing is live te volgen door middel van 4 webcams:

http://www.stationharderwijk.nl/index.p ... zicht.html
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door bjorn keith »

Een filmpje van de werkzaamheden vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=KEP_PPF3EL4

Zie voor een kleine reportage van vandaag rondom het station hier: viewtopic.php?f=56&t=11748
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door groningen »

Ben benieuwd met wat voor naam ze op de proppen waren gekomen als er geen Dolfinarium in Harderwijk was. Verdorrie; reizigers die in Harderwijk gaan toch niet allemaal daar heen. Blijf er dat fietsers die van het centrum komen en richting Ermelo willen gaan onnodig om moeten rijden door het station niet aan de oostzijde, maar westzijde moeten passeren en achter het spoor een vreemde slinger moeten maken. Trouwens de bussen die naar Ermelo moeten gaan, maken volgens mij in de nieuwe situatie een omweg. Volgens mij moeten ze eerst naar de Westermeenweg om dan pas richting Ermelo te rijden. Kan niet anders dan een langere reistijd. De buffer voor bussen; waar is die?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door dennistd »

groningen schreef:De buffer voor bussen; waar is die?
Die wordt wel vaker vergeten de laatste tijd bij nieuwe busstations...
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door sirvinniei »

Dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is een bufferhalte?
Ik heb geen onderschrift
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door groningen »

Opstelplaats van bussen.

Groningen:
Afbeelding
Bron: http://www.o550.nl
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door dennistd »

En bij een wat kleiner busstation zijn één of twee plekken vaak al genoeg.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door bjorn keith »

Afgelopen nacht heeft de tunnel zijn definitieve locatie bereikt. Ik ben vandaag wezen kijken en heb wat foto's en filmpjes gemaakt.

Ik vond het niet echt genoeg stof om een verslagje van in elkaar te draaien maar het filmpje staat op onderstaande link:

https://www.youtube.com/watch?v=eWe0avTQGs8

En de foto's op deze link:

http://www.ovdoornederland.nl/news/werk ... arderwijk/
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door Durashift »

Ja, gaat het op tijd klaar komen vannacht?

Las op omroep GLD dat er vertraging was ontstaan doordat de het een paar uur stil stond op de schuifbaan.. :evil:

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... Harderwijk
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door bjorn keith »

Het is (zo goed als) op tijd afgekomen.
De eerste trein had wel bijna 12 minuten vertraging door uitloop van werkzaamheden aldus ovtijden.com.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door visgraat »

0318 schreef:
Klaasje schreef:Er wordt nu een uitgebreidere studie gedaan met samenhang in de driehoek Weesp-Utrecht-Harderwijk en hoe daar in de toekomst het ov beter te regelen. Wie weet wat daaruit komt.
Is het niet handig om zulke studies te doen vóór er infrastructurele maatregelen worden genomen die bepaalde bedieningsmodellen onmogelijk of op z'n minst onhandig maken? Dit begint te lijken op de Driebergen-Zeist-techniek: alvast even het station zo verbouwen dat stoppende sneltreinen lastiger inpasbaar zijn.
Ik ben er wel mee eens dat er eens een structurele mogelijkheid moet komen die uitzicht biedt op een betere bediening van Harderwijk, maar ook Nijkerk en Ermelo.

Mede door alle stops tussen Utrecht en Harderwijk is de reistijd over het traject van 50 km ca. 50 minuten oftewel een gemiddelde van 60 km/u. Daarnaast is de frequentie van een trein per half uur ook niet denderend. En sinds dit jaar rijdt er ook weer het oude DDAR materieel. Kortom ik vind dat ze er erg bekaaid vanaf komen, eigenlijk net als Ermelo en Nijkerk.

Een nieuw station is mooi en biedt vooral ter plekke veel veiligheid en mogelijkheden, maar omdat de bediening van Harderwijk al zo lang ter discussie staat, had daar wel meer mee gedaan kunnen worden. Een minimale oplossing was een extra keerspoor voor treinen uit de richting Utrecht/Amsterdam-Amersfoort.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Maar wat heb je aan een extra keerspoor als een kwartiersdienst per sprinter al niet mogelijk is, omdat die al de intercity in de weg zou rijden?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door Roeland »

Een sprinter-kwartiersdienst is inderdaad niet mogelijk vanwege de IC's, maar die zou toch even langzaam zijn als de huidige verbinding.
Het is met de huidige infra prima mogelijk om Harderwijk een betere verbinding te geven, alleen wil NS daar niet aan vanwege het "twee-treinen systeem".
Tot 1998 (als ik het goed heb) reed er ook een extra spits-sneltrein van Nunspeet (waar je al een prachtig keerspoor hebt, dat nu niet wordt gebruikt) naar Utrecht. Je zou die kunnen herintroduceren. Rekening houdend met de huidige drg voor de IC en de sprinter zou die bijv. kunnen rijden op de volgende tijden:

7.37 Nunspeet
7.45 Harderwijk
7.49 Ermelo
7.57 Nijkerk
8.07 Amersfoort
8.22 Utrecht
En dan van 7.22 tot 9.22 uur ieder halfuur in Utrecht aankomen, en van 16.08 tot 18.08 ieder halfuur uit Utrecht vertrekken.
Voor NS hoeft het nauwelijks te leiden tot extra mat-inzet, omdat je het aantal 8-baks treinen op de huidige stoptrein kunt verminderen tot alleen de allerdrukste treinen.

Maar helaas, NS is allergisch voor alles wat buiten het 2-treinensysteem valt. En ziet dus slechts twee opties:
* tientallen miljoenen spenderen aan inhaalsporen om sprinters in een strakke kwartiersdienst te rijden
* de huidige drg te handhaven met slechts een langzame halfuursdienst
waarbij iedere andere optie angstvallig onder tafel wordt gehouden omdat-ie niet zou passen in de bedrijfsfilosofie.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door Erik1100 »

Ik kan mij herinneren dat als intercity tegenargument werd gebruikt aan de ene kant de overweg en aan de andere kant de bocht, waardoor men het perron niet goed kon verlengen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door visgraat »

SuperGhost schreef:Maar wat heb je aan een extra keerspoor als een kwartiersdienst per sprinter al niet mogelijk is, omdat die al de intercity in de weg zou rijden?
Het hoeft niet per se een strakke kwartier dienst te zijn. Dat is op veel andere trajecten ook niet het geval. Als je uit Harderwijk vertrekt op het moment dat de IC richting Rotterdam is gepasseerd, krijg je misschien een een andere spreiding, maar met aansluiting in Amersfoort kan je dan wel elk kwartier in Utrecht aankomen en heb je een snelle verbinding naar Amsterdam Zuid.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Erik1100 schreef:Ik kan mij herinneren dat als intercity tegenargument werd gebruikt aan de ene kant de overweg en aan de andere kant de bocht, waardoor men het perron niet goed kon verlengen.
Het argument was volgens zelfs beperkt tot het feit dat het station geen 15 bakken ICM aan kon (was nog toen de Hanzelijn niet in dienst was). Ik heb nooit een argument gezien dat verlenging van het perron lastig werd, want daar wilde men geloof ik al niet eens over nadenken.

Sinds de Hanzelijn open is, hoeven er echter geen treinen van 15 bakken ICM meer langs Harderwijk.

Ik heb net even op Somda gekeken, de langste treinen die ik daar zie staan bestaan uit 10 bakken ICM (268m) of 10 bakken VIRM (270m). Die passen allen langs de perrons in Harderwijk (273m). De perronlengte is dan geen probleem meer.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door reisthijs »

Als die intercity's meer reizigers moeten gaan vervoeren is de perronlengte dus wel een probleem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat relatief gezien de reizigers die in Harderwijk instappen niet zo'n groot probleem zouden moeten vormen.

De capaciteit kan men natuurlijk ook al uitbreiden door de spitsritten die met 10 bakken ICM rijden te vervangen door ritten met 10 bakken VIRM en eventueel zou je daarna ook nog weer de capaciteit kunnen verhogen door met 10 bakken NID te gaan rijden.

Overigens is het uitbreiden van de perrons ook geen probleem meer met straks dat nieuwe station (de overweg verdwijnt immers), maar het grote probleem is gewoon de onwil van NS om er te stoppen met iets anders dan een sprinter (er is door het LOCOV al eens aan NS voorgesteld om de intercity Schiphol/Den Haag<->Schothorst te verlengen naar Harderwijk, maar ook dat wil de NS pertinent niet).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door Daniel »

Het probleem is ook niet het instappen in Harderwijk, maar waar die reizigers heen willen. Zeer waarschijnlijk naar Utrecht en die lange spitstreinen zijn juist voor een belangrijk deel met name nodig om tussen Amersfoort en Utrecht voldoende capaciteit te bieden.
Vanuit Zwolle zullen ze dus weliswaar niet volledig bezet zijn, maar in Amersfoort krijg je dan alsnog een probleem.

Het idee wat eerder geopperd is, de ICs die nu tot Schothorst rijden doortrekken, is dan haalbaarder omdat die beter in capaciteit uit te breiden zijn. Die hebben nu deels, doordat ze in Utrecht moeten splitsen, overcapaciteit bij een lengte waarmee ze in Harderwijk wel zouden passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Die treinen splitsen niet structureel in Utrecht, misschien alleen nu even door de verbouwing. Normaal gezien rijdt de IC uit Rotterdam slechts tot Utrecht en rijdt alleen het deel vanuit Den Haag verder ri. Amersfoort Schothorst of Enschede.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door regenmaker »

Waarom niet de IC's Schothorst doortrekken naar Nunspeet, aangezien daar toch een keerspoor ligt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Bericht door ov'tje »

regenmaker schreef:Waarom niet de IC's Schothorst doortrekken naar Nunspeet, aangezien daar toch een keerspoor ligt.
Was het maar zo eenvoudig, dan was dat al lang gebeurd. Je zult die trein uit moeten buigen, omdat je zit met de stopper tussen Utrecht en Zwolle. Dit betekent dat de IC Schothorst onderweg of langzaam moet rijden en/of nog enkele stations aan moet doen om de tijd door te komen. Niet te veel stations, want anders zit de volgende IC naar Zwolle de trein al op zijn staart.

Keertijd in Nunspeet zal ruwweg een kwartier tot 20 minuten worden, omdat de trein wederom uitgebogen moet worden vanwege de stopper Zwolle - Utrecht. Ten opzichte van nu kost zoiets ruwweg drie composities. Onmogelijk is het dus niet, maar ook verre van ideaal.

Bovendien zitten er nog enkele haken en ogen aan de veiligheid van het keren in Nunspeet. Uiteraard zijn ook die wel op te lossen als je wilt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten