Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4466
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor reisthijs » Do 20 Aug 2015, 12:53

Ik zie het probleem niet. Een uitgebogen IC/sneltrein is altijd nog sneller dan de stopper.
Dat er onderweg nog tijd is om enkele andere stations aan te doen is toch alleen maar mooi? Hebben die plaatsen ook meteen een snel alternatief voor de stopper.

Zie bijv. Treinserie 15600 (1996/1997), de spitstrein die in Nunspeet keerde had vier stops tussen Amersfoort en Nunspeet, waarom zou dat nu niet meer kunnen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 2075
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor Durashift » Zo 04 Feb 2018, 18:20

Er is nog eens onderzoek gedaan naar een intercity stop op Harderwijk.

http://hetkontaktharderwijk.nl/lokaal/geen-intercity-stop-harderwijk-344194 schreef:
Geen intercity-stop in Harderwijk


HARDERWIJK De kans is zeer klein dat in de toekomst intercity's in Harderwijk zullen stoppen. Zowel NS als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vinden de voordelen van een extra stop van intercitytreinen voor mensen die in Harderwijk in- en uitstappen niet opwegen tegen het reistijdverlies van doorgaande reizigers. Bovendien zorgt een extra intercitystop voor planningsproblemen met aansluitingen in Utrecht, Amersfoort en Zwolle.

Daarbovenop komt dat er in de landelijke politiek en bij NS nog altijd draagvlak ontbreekt voor een intercitystop in Harderwijk. Dat stelt adviesbureau Royal HaskoningDHV, dat in opdracht van de provincies Utrecht en Gelderland onderzoek heeft uitgevoerd naar oplossingen om het openbaar vervoer tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk te verbeteren.

(..)

EXTRA SPRINTERS
Veel kansrijker is de oplossing waarbij Harderwijk een keervoorziening in de vorm van een passeerspoor krijgt, waardoor er extra sprinters kunnen rijden tussen Amersfoort en Harderwijk, die onderweg ook stoppen in Ermelo, Putten, Nijkerk, Vathorst en Schothorst. Bij de nieuwbouw van het station en de tunnel is met een derde spoor al rekening gehouden. Zo'n passeerspoor bij Harderwijk kost 15 tot 20 miljoen euro, berekende het adviesbureau. En voor perronverlengingen nog eens 12 tot 18 miljoen. Dat bedrag is nodig als de keervoorziening ook wordt gebruikt als uitloper van de bestaande intercityverbinding tussen Amersfoort Schothorst en Amsterdam.

Er is ook gekeken naar extra treinen tussen Harderwijk en Amersfoort, die enkel stoppen in Nijkerk. Als de bestaande intercity vanuit Den Haag in plaats van Schothorst doorrijdt tot Harderwijk moeten de perrons in Harderwijk en Nijkerk langer gemaakt, wat 6 tot 9 miljoen extra kost. De provinciebestuurders in Utrecht en Arnhem moeten zich nog buigen over de adviezen en bereid zijn geld op tafel te leggen om ze daadwerkelijk uit te voeren. De gemeenten op de Noordwest Veluwe moeten dan ook met geld over de brug komen.

Bron: http://hetkontaktharderwijk.nl/lokaal/g ... ijk-344194


Nah, keervoorziening dan maar aanleggen. Wordt de ruimtereservering op station Harderwijk tenminste ook gebruikt. Wel zo efficiënt, lijkt mij.

SuperGhost
Berichten: 2320
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor SuperGhost » Ma 05 Feb 2018, 21:03

De verlenging van de intercity's die in Schothorst keren lijkt mij het beste. Het gaat voor Harderwijk toch alleen maar om de verbinding richting Utrecht en niet richting Zwolle. Hiermee geef je Harderwijk dan immers ook al wat ze eigenlijk willen.
Vathorst heeft toch al een kwartiersdienst en Putten en Ermelo kunnen prima met een halfuursdienst af. Of je die doorgetrokken IC ook in Schothorst blijft laten stoppen kun je dan laten afhangen van de keertijd in Harderwijk (als het makkelijk past kun je het prima blijven doen i.v.m. de ROC die er ook naast dat station staat)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28788
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Feb 2018, 21:08

Ik heb ooit zitten puzzelen op een dienstregeling voor zo'n doorgetrokken trein en volgens mij moest die onderweg wel ergens stoppen omdat 'ie anders te kort op de Sprinter van 10 minuten eerder uit Amersfoort komt (met 2 minuten per stop gerekend doet die er immers precies 10 minuten langer over om in Harderwijk te komen dan een non-stop IC).
Aan een extra keerspoor heeft men gezien het artikel al gedacht, dat maakt het allemaal wel makkelijker want met een kering op de bestaande twee sporen in Harderwijk krijg je het anders net niet passend.

In de tegenrichting is het verschil te Amersfoort eveneens 10 minuten, dan zou je dus met de IC iets eerder weg moeten om voor de Sprinter uit te gaan. Met een stop onderweg kan je dan weer in het goeie pad terecht komen bij Amersfoort-aansluiting.
De vraag is dan alleen wel wat het gaat doen met de verdeling van de reizigers: van Amersfoort naar Harderwijk en v.v. wordt immers de IC heel aantrekkelijk omdat je later kunt vertrekken met dezelfde aankomst (naar Harderwijk) en gelijktijdig kunt vertrekken maar eerder aankomen (richting Amersfoort). Voor Harderwijk - Utrecht geldt dat ook, waarmee je wel nog meer druk op de ICs tussen Utrecht en Amersfoort zou leggen die al goed vol zitten (in de huidige situatie win je immers geen tijd door in Amersfoort over te stappen).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 2320
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor SuperGhost » Di 06 Feb 2018, 19:18

Volgens mij is het juist de bedoeling dat die IC dan aantrekkelijker zou zijn, want die sprinters zitten nogal vol :wink:
En die IC kan altijd nog qua capaciteit uitgebreid worden door VIRM of NID in te zetten i.p.v. ICM.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2750
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor Mikos » Di 06 Feb 2018, 19:50

SuperGhost schreef:NID

Niemand, maar dan ook echt niemand behalve jij gebruikt de term 'NID'. Die trein is ooit zo geïntroduceerd, maar het beestje is DDZ gaan heten. Als jij dat nou net als ieder ander ook gebruikt, weten we allemaal waar je het over hebt. :pos:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28788
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Berichtdoor Daniel » Di 06 Feb 2018, 19:55

SuperGhost schreef:En die IC kan altijd nog qua capaciteit uitgebreid worden door VIRM of NID in te zetten i.p.v. ICM.

Het probleem met die extra piekbelasting op Utrecht - Amersfoort als de reizigers uit Harderwijk ook in die trein zitten zit er nou net in dat het maar een kort traject is, terwijl je dat extra materieel vervolgens weer het halve land door sleept omdat het niet veel kleiner te maken valt (door te splitsen).
De 11700 keert in Den Haag bijvoorbeeld weer op de 1700, en met de huidige VIRM-omloop in die series zie je ook al dat 'ie in de ochtendspits precies op de goeie plek rijdt, maar in de middagspits net de drukste ritten mist.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten