Pagina 2 van 3

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 18:23
door SuperGhost
waldo79 schreef:En de treinreis via Asdz kun je nu al op IC-niveau maken
Dat is die allang :wink:

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 18:30
door Suus
Een situatie met een IC-stop in Harderwijk kan misschien sneller zijn vanaf Utrecht, maar tegelijkertijd is de toegevoegde waarde op de situatie die we nu al hebben best beperkt te noemen, omdat bijvoorbeeld vanuit Nijmegen/Arnhem, Zwolle en noordelijker en Den Haag al andere gelijkwaardige of betere routes beschikbaar zijn. Voor Rotterdam is het eigenlijk om het even en de vraag is of daar nog wel een grote doelgroep zit vanwege Schiphol én Zestienhoven. Wat je dan nog over hebt is Utrecht en Amersfoort. Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.

En nogmaals, naar verwachting gaat het in de eerste jaren om 16 vluchten per dag. Dat zijn beperkte aantallen reizigers die perfect afgehandeld worden met een reisroute via Lelystad Centrum. Het gerucht bestaat dat Lelystad een bestemming van Ryanair zal gaan worden en mijn verwachting is dat minstens 50% van deze reizigers Amsterdam als bestemming zal hebben, zeker het publiek dat Easyjet op Schiphol trekt in acht houdende. :)

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 18:52
door sirvinniei
Thom91 schreef:
sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
Want dat is bij Eindhoven ook echt een heel groot issue?
Nog niet, ik heb het dan ook over een groeistiuatie
Waarom niet? Het gemiddelde aantal reizigers per dag is 18.000 (6,7 miljoen per jaar), waarvan dus een flink deel af moet dat per auto, taxi of vliegtuig komt (reizigers met een vlucht via Lelystad zitten in die 6,7 miljoen).
Laten we het OV-aandeel voor het gemak op een zeer hoge 5.000 per dag zetten. Dat is prima te verbussen. Ter vergelijking: hier in Nijmegen worden dagelijks het viervoudige aantal reizigers verbust tussen Nijmegen CS en de campus Heyendaal en daarbij worden nog niet eens dubbelgelede bussen ingezet (de meeste bussen zijn zelfs niet eens geleed)
Ik denk toch wel op z'n minst 10.000, de meeste toeristen (de helft) zullen waarschijnlijk het OV nemen (ze hebben waarschijnlijk geen auto in NL staan) plus nog de reizigers uit Nederland. Daarnaast zit ee een hele sterke piek in tijdens de vakanties die je niet hebt bij studenten dus gaat dit dagelijkse gemiddelde niet op.
Trouwens, heijendaal heeft wel een station en in Nijmegen worden zelfs trams overwogen, die vergelijking gaat niet op ;-)

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 19:21
door isadora
sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
Dank voor je uitleg.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 23:04
door Globetrotter
SuperGhost schreef:
Bee schreef:Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.
Dat is dus langzamer dan via Harderwijk :wink:
Voor reizigers vanuit Utrecht en verder vanuit het zuiden is een Intercitystop op Harderwijk weer wel zinvol.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 23:14
door Globetrotter
Bee schreef: En nogmaals, naar verwachting gaat het in de eerste jaren om 16 vluchten per dag. Dat zijn beperkte aantallen reizigers die perfect afgehandeld worden met een reisroute via Lelystad Centrum. Het gerucht bestaat dat Lelystad een bestemming van Ryanair zal gaan worden en mijn verwachting is dat minstens 50% van deze reizigers Amsterdam als bestemming zal hebben, zeker het publiek dat Easyjet op Schiphol trekt in acht houdende. :)
Ter vergelijking: Het vervoer naar Eindhoven Airport is ook met bussen geregeld (ook daar is al menig discussie over gevoerd: busvervoer naar een vliegveld> bereikbaarheid> concurrentiepositie). Hoeveel vluchten gaan er per dag vanaf Eindhoven en hoeveel mensen vertrekken er per dag met het vliegtuig vanaf Eindhoven?

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 23:28
door Suus
Ezra schreef:
SuperGhost schreef:
Bee schreef:Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.
Dat is dus langzamer dan via Harderwijk :wink:
Voor reizigers vanuit Utrecht en verder vanuit het zuiden is een Intercitystop op Harderwijk weer wel zinvol.
Nee, want bijvoorbeeld een reiziger uit 's-Hertogenbosch naar Lelystad Airport kan met evenveel overstappen reizen via Amsterdam Zuid.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:05
door SuperGhost
Maar dat kost hem dan dus wel een kwartier extra reistijd.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:07
door Suus
Nu nog wel, in 2017 niet. En we hebben het nog steeds over 16 vliegtuigen per dag, niet over Schipholiaanse hoeveelheden.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:25
door SuperGhost
Misschien moet je eens berichten lezen, ik heb dus duidelijk uitgelegd dat een IC-stop in Harderwijk ten opzichte van die toekomstsituatie nog altijd sneller is. Nu is zelfs de sprinter naar Harderwijk nog ruim 20 minuten sneller. Een IC-stop ten opzichte van de huidige situatie zou dus niet een kwartier sneller zijn dan via A'dam Zuid, maar zelfs een ruime 35 minuten.

Soms lijkt het echt alsof je tegen een muur praat hier :N

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:36
door Thom91
Een IC stop te Harderwijk betekent ook ingrijpende gevolgen voor knoop Zwolle en Amersfoort, reistijdverlenging voor duizenden passagiers die tussen Zwolle en Amersfoort reizen terwijl een handvol reizigers naar Lelystad er profijt van hebben.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:37
door Suus
Misschien moet je gewoon eens lezen dat een één-station oplossing gewoon veel logischer en goedkoper is en minder reizigers met nodeloze extra reistijd opzadelt.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:39
door Daniel
@SuperGhost: je rekent vanaf het verkeerde punt en trekt daardoor onjuiste conclusies: leuk dat Sprinter naar Harderwijk + bus een kwartier sneller is, maar als je vanaf Eindhoven die Sprinter naar Harderwijk wilt nemen moet je met de s3500 in Utrecht aankomen. Je zit dus al in de trein naar Amsterdam Zuid en verliest juist een kwartier tijd omdat de overstap op de s5600 in Utrecht 13 minuten is.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 09:10
door groningen
Heerlijk nachtnettreinen naar Lelystad. Busvervoer moet nog worden geregeld in die plaats. Oh ja; nog een paar aanpassingen aan het vliegveld mogen ook nog wel gebeuren. Even kijken hoe de "terminal" eruit ziet. Eh; heeft het wel een terminal?

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 09:28
door Suus
Er komt een nieuwe terminal. En een langere landingsbaan.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 10:11
door Meltrain
Bee schreef:Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.
Overigens ben ik wel een voorstander van 4 Sprinters per uur tussen Amersfoort en Harderwijk, als je de drukte nu soms ziet.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 10:29
door waldo79
Maar dat lijkt me minder relevant in deze discussie. Maar zoals eerder betoogd gaat het niet om substantiële hoeveelheden vluchten en dat pas op langere termijn.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 21:12
door Globetrotter
Meltrain schreef:
Bee schreef:Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.
Overigens ben ik wel een voorstander van 4 Sprinters per uur tussen Amersfoort en Harderwijk, als je de drukte nu soms ziet.
Ja, dan zit je alleen wel weer met keren en de tweesporigheid rond Harderwijk.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 21:22
door groningen
Ten oosten van Harderwijk (richting Zwolle) is wel ruimte voor een derde spoor. Denk er aan dat vroeger een goederenlijntje richting de haven ging. De ruimte is zichtbaar bij de spoorwegovergang van de Hoofdweg ter plaatse.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 22:41
door Ronald
waldo79 schreef:Maar dat lijkt me minder relevant in deze discussie. Maar zoals eerder betoogd gaat het niet om substantiële hoeveelheden vluchten en dat pas op langere termijn.
Hoe worden Maastricht-Aachen airport en vliegveld Eelde eigenlijk per ov bediend? Volgens mij niet door meer dan een 1x per uur rijdende streeklijn. En om hoeveel vluchten gaat het daar per dag dan?

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 22:53
door Suus
Vliegschema Maastricht:
Winterseizoen (waarbij er op woensdag niet wordt gevlogen van MAA)
Afbeelding
Zomerseizoen:
Afbeelding
Een aantal vluchten gaan via GRQ = Groningen Eelde.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 23:44
door groningen
Een aantal vluchten gaan via GRQ = Groningen Eelde
In dit geval kun je beter zeggen dat het vliegtuig via Maastricht gaat, want Eelde is het begin- en eindpunt van die vluchten.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: do 02 apr 2015, 14:19
door Bartjk
Voor zover ik weet wordt het casino dat nu aan de middenweg staat verplaatst naar het pand van de nieuwe bioscoop die nog gebouwd moet worden. De ruimte die dan vrij komt (ik neem aan dat de coffeeshop dan ook verplaatst) wordt dan gebruikt om een nieuwe weg voor auto's aan te leggen. De huidige weg naar het station wordt dan omgetoverd tot busbaan waardoor een enorm knelpunt al snel verdwijnt. Hoe de overige tijdswinst wordt behaald is mij onbekend. Misschien dat de huidige ventweg naast de houtribweg ook een busbaan wordt waardoor de bus vrijwel vrij baan heeft richting het vliegveld. Maar de achterliggende gedachte is denk ik dat ze een halfuursdienst willen rijden met 1 bus :wink:
Als je het nu op google maps bekijkt is het zonder oponthoud 8 minuten met een auto te rijden. Dus het is mogelijk

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: do 02 apr 2015, 14:53
door qv834
groningen schreef: In dit geval kun je beter zeggen dat het vliegtuig via Maastricht gaat, want Eelde is het begin- en eindpunt van die vluchten.
Er wordt vaak in een 'driehoek' gevlogen: Antalya-Groningen-Maastricht-Antalya bijvoorbeeld.

Hier het lijstje voor Groningen Airport:
Groningen Airport Eelde: Zomerseizoen 2015

VLUCHTEN PER WEEKDAG:

Maandag (4): Antalya (Corendon), Faro (Transavia), Gdansk (Wizz), Londen (FlyBe)
Dinsdag (3): Antalya (Arke), Bodrum (Corendon), Londen (FlyBe)
Woensdag (4): Gran Canaria (Transavia), Kreta (Transavia), Londen (FlyBe), Mallorca (Transavia)
Donderdag (3): Antalya (Corendon), Kos (Transavia), Londen (FlyBe)
Vrijdag (7): Antalya (Arke), Bodrum (Corendon), Corfu (Aegean), Faro (Transavia), Gdansk (Wizz), Londen (FlyBe), Tenerife (Transavia)
Zaterdag (3): Antalya (Transavia), Gran Canaria (Transavia), Lanzarote (Transavia)
Zondag (4): Kos (Transavia), Kreta (Transavia), Londen (FlyBe), Mallorca (Transavia)

Totaal aantal vluchten per week: 28
Het winterseizoen stelt een stuk minder voor; dan gaat het om zo'n twee vluchten per dag.

Qua OV wordt de luchthaven bediend door stadslijn 2 die twee keer per uur rijdt ('s avonds één keer). Voor Maastricht geldt dezelfde frequentie (met lijn 59). Het plan is wel dat Lelystad Airport heel wat meer vluchten gaat verwerken dan de genoemde twee.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: do 02 apr 2015, 15:08
door Suus
Eelde gaat zeer waarschijnlijk ten onder als Lelystad open gaat. Geen uitzicht op subsidie en de maatschappijen zullen liever vanaf Lelystad vliegen omdat het meer omwonenden heeft in de ruime omgeving dan Eelde.

Maastricht is ook einde verhaal, maar dan met nog een paar jaar extra. Maar eigenlijk ook een zinloos vliegveld met het grotere Liège om de hoek.