Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Buschauffeurs ontslagen omdat ze met telefoon in de weer waren

ARNHEM - Connexxion heeft 2 buschauffeurs ontslagen die achter het stuur met hun telefoon in de weer waren. Vorige maand werd in Arnhem ook al een chauffeur om die reden de laan uitgestuurd.
Het gaat nu om een chauffeur van Breng die in Arnhem reed en een chauffeur van Connexxion Tours tussen Ede en Doetinchem, zegt een woordvoerder van Connexxion.

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

pakt de politie je, €230. komt er een klacht bij je werkgever, ontslag.

de verhouding is een beetje zoek. :X
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door bobo17 »

Behalve dat je in een bus wel iets meer mensen heb zitten en je ook de naam van het bedrijf schaadt. Ze willen echt geen doden op hun naam hebben omdat de chaffeur op zijn mobiel zat.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Michael 1988 »

Ik vind het deels toch wel terecht. Nu weet ik niet wat ze precies deden. Maar je brengt toch je passagiers en medeweggebruikers in gevaar. Maar of ontslag nu echt juridisch geheel terecht is weet ik niet.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Michael 1988 schreef:Ik vind het deels toch wel terecht. Nu weet ik niet wat ze precies deden. Maar je brengt toch je passagiers en medeweggebruikers in gevaar. Maar of ontslag nu echt juridisch geheel terecht is weet ik niet.
true, de consequenties die een werkgever hieraan verbind waren al langer bekend. ik ben erg benieuwd hoe een rechter hier over oordeelt, ontslag is wel een uiterste middel.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Ik vind het een lastige kwestie. Ene kant vind ik het prima dat er een zeer stevige sanctie op staat bij niet-hands free-telefoongebruik. Het grote verschil tussen "particulier" en de "professional" is de verantwoordelijkheid voor het aantal mensen dat je hebt en dat je van een "professional" wel mag/moet verwachten dat hij meer kennis heeft over de risico's die afleiding in het verkeer met zich meebrengt dat hij dit soort dingen wel zou laten. Bovendien was het al bekend dat je hierom ontslagen kon worden. Anderzijds zie ik chauffeurs zoveel dingen doen die minstens even zo risicovol zijn als niet-hands free je telefoon gebruiken, waarop geen of een veel mildere sanctie op staat.

Nu krijg je bij Connexxion ontslag als je niet-hands free je telefoon gebruikt, iemand enig idee hoe dit bij andere vervoerders zit?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Ik vraag me ten zeerste af of dit ontslag op staande voet (want dat zal het zijn) rechtvaardigt. Zeker als de desbetreffende chauffeur nooit een waarschuwing o.i.d. heeft gehad voor handheld bellen tijdens het rijden. Wordt een chauffeur voortaan ook direct ontslagen als hij één keer iemand geen voorrang geeft? Dat gaat toch allemaal wel héél ver...
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Abracadabram »

Hendrik schreef: Zeker als de desbetreffende chauffeur nooit een waarschuwing o.i.d. heeft gehad voor handheld bellen tijdens het rijden.
Dat is een aanname die je volgens mij niet kan maken, niet op basis van de gegevens uit het artikel. Wie weet is er gewaarschuwd en gaan ze toch door, is het meteen een heel ander verhaal.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door WSM »

Prima actie! Goed dat de Connexxion duidelijke grenzen stelt en deze ook handhaaft!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Hendrik schreef: Zeker als de desbetreffende chauffeur nooit een waarschuwing o.i.d. heeft gehad voor handheld bellen tijdens het rijden.
Er zijn voor deze twee chauffeurs, minstens drie chauffeurs geweest die hierom ontslagen zijn, waarvan 1 nog vrij recent volop in het nieuws is geweest. Hoeveel waarschuwingen wil je hebben?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Abracadabram schreef:
Hendrik schreef: Zeker als de desbetreffende chauffeur nooit een waarschuwing o.i.d. heeft gehad voor handheld bellen tijdens het rijden.
Dat is een aanname die je volgens mij niet kan maken, niet op basis van de gegevens uit het artikel. Wie weet is er gewaarschuwd en gaan ze toch door, is het meteen een heel ander verhaal.
Ik zeg nergens dat ik aanneem dat ze niet gewaarschuwd zijn. Ik zeg alleen dat ik ontslag op staande voet een erg vergaande maatregel vind, en dat ik dat des te meer vind als de betrokken chauffeur nooit gewaarschuwd is. Of dat laatste het geval is, weet ik niet.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Ronaldussen schreef: Er zijn voor deze twee chauffeurs, minstens drie chauffeurs geweest die hierom ontslagen zijn, waarvan 1 nog vrij recent volop in het nieuws is geweest. Hoeveel waarschuwingen wil je hebben?
Het gaat natuurlijk in beginsel om waarschuwingen aan het adres van de desbetreffende chauffeur.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Jef400 »

Ik hoop voor connexxion dat de bedrijfsjuristen de ontslagen goed kunnen onderbouwen. Ander sla je een modderfiguur als busbedrijf zijnde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone5324bericht... »

telefoon gebruik tijdens het rijden hoort inderdaad niet, maar als alle chauffeurs eens gingen werken volgens de regels zouden alle ritten met passagiers vertraging oplopen en zelfs de helft van bussen niet eens uitrukken.

dus een beetje coulance van beide kanten, zou volgens mij geen kwaad kunnen.

en alsof alle reizigers zich volledig aan de regels houden, maar daar mag dan blijkbaar niets van gezegd worden of wordt even vergeten.

als deze chauffeurs met hun telefoon in de hand ook echt het verkeer in gevaar gebracht hebben (en dan ook de passagiers) dan is ontslag op staande voet volledig terecht, is dat niet het geval, dan had een andere sanctie volgens mij beter geweest.

het blijft mensenwerk en mensen maken altijd wel eens een foutje.
nu het om beroepschauffeurs gaat, moet dat volgens mij niet betekenen; foutje? kop eraf...
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hageneis »

Voor degenen die nog twijfelen aan het gevaar van onder het rijden met je mobiel in de weer zijn, heb ik een kijktip: In één klap. Maandag, NPO 2, 20.25 uur. Docu van Frans Bromet, wad gisteren bij Pauw met enkele veroorzakers van dodelijke ongevallen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Hageneis schreef:Voor degenen die nog twijfelen aan het gevaar van onder het rijden met je mobiel in de weer zijn, heb ik een kijktip: In één klap. Maandag, NPO 2, 20.25 uur. Docu van Frans Bromet, wad gisteren bij Pauw met enkele veroorzakers van dodelijke ongevallen.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt tevens dat handsfree bellen even gevaarlijk is als niet handsfree bellen. Dat betekent dat de communicatiemiddelen die de buschauffeur tot zijn beschikking heeft per definitie onveilig zijn. Dat er alleen een sanctie staat op A betekent niet dat variant B waar deze sanctie niet op staat wél veilig is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hageneis »

Ik schreef daarom ook met je mobiel in de weer zijn.

Volgens mij is het niet-handsfree het enige dat aan te tonen is door de politie. En daarom als enige strafbaar.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Hendrik schreef:
Ronaldussen schreef: Er zijn voor deze twee chauffeurs, minstens drie chauffeurs geweest die hierom ontslagen zijn, waarvan 1 nog vrij recent volop in het nieuws is geweest. Hoeveel waarschuwingen wil je hebben?
Het gaat natuurlijk in beginsel om waarschuwingen aan het adres van de desbetreffende chauffeur.
Je kunt natuurlijk ook zelf nadenken... :wink:

Maar zoals ik al zei, het is en blijft een lastige kwestie.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hainje »

Maar wat als de chauffeur nu met een blik kalfsragout in de weer was? Werd hij dan ook ontslagen? :-\
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Maar wat als de chauffeur nu met een blik kalfsragout in de weer was? Werd hij dan ook ontslagen? :-\
Juridisch gezien kan een agent dan dezelfde boete uitdelen als bij bellen onder het rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door koekje »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TwSuWFF4VKU[/youtube]

Afleiding....
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Jef400 »

...Dan blijf je dus bij het feit dat de busbedrijven alle communicatiemiddelen weg zouden moeten halen in de bussen. Dat het niet goed is om met je mobieltje in de weer te zijn dat is een feit, staat ook een sanctie op. Echter kunnen bellende/mobieltje gebruikende automobilisten ook vele potentiële slachtoffers veroorzaken. En dan wijs ik weer terug naar het ongeluk in Alkmaar-Omval waar 2 jaar geleden een bus van het talud afreed omdat een automobiliste hem al bellend sneed. Daarnaast is de wet voor iedereen gelijk. Dus heb ik nu de vraag of hier iets over in het connexxion bedrijfsreglement staat. Want anders zie ik het andermaal een lastig verhaal worden voor de juristen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Tevens; praten met de chauffeur tijdens de rit=verboten!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Toch zijn er genoeg chauffeurs die zelf een praatje met passagiers aanknopen tijdens het rijden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Toch zijn er genoeg chauffeurs die zelf een praatje met passagiers aanknopen tijdens het rijden.
Nou en, die mensen brengen het leven van reizigers in gevaar! Brandstapel!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten