Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

We gooien jou op de brandstapel, je hebt het "complete" bericht boven je gequotet :o :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone5324bericht... »

er staat, dat je tijdens de rit niet mag spreken met de bestuurder, maar er staat niet, dat de bestuurder zelf niet mag spreken...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:We gooien jou op de brandstapel, je hebt het "complete" bericht boven je gequotet :o :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Regels zijn er om gebroken te worden!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:er staat, dat je tijdens de rit niet mag spreken met de bestuurder, maar er staat niet, dat de bestuurder zelf niet mag spreken...
De buschauffeurmonologen. Veel plezier in de zandbak :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door nvdw »

JeffreyMeijer schreef:Dus heb ik nu de vraag of hier iets over in het connexxion bedrijfsreglement staat. Want anders zie ik het andermaal een lastig verhaal worden voor de juristen.
Dat hoeft ook niet, want je telefoon onder het rijden in de hand houden is bij wet verboden. Als ik zie met welke frequentie mijn werkgever zijn personeel op die regel wijst denk ik dat Connexxion ook voldoende gewaarschuwd heeft (ergo niet opvolgen van aanwijzingen van het bedrijf) en daarbij komt dat werknemers ook een visitekaartje moeten zijn voor het bedrijf. Ten overstaan van je passagiers onder het rijden je schapen scheren in Hayday of de zelfgebakken cupcakes van je nichtjes liken op smoelboek valt daar niet onder.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Vergeet echter niet dat het slechts een overtreding is. Daarom vind ik dat de werkgever het ook als zodanig moet behandelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Tevens; praten met de chauffeur tijdens de rit=verboten!
Hoe moet ik dan bij de chauffeur melden dat ik mijn aansluiting wil halen? Daar adverteert Connexxion namelijk ook mee.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Suus »

Bij het instappen voordat de bus gaat rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:
deadlock schreef:Tevens; praten met de chauffeur tijdens de rit=verboten!
Hoe moet ik dan bij de chauffeur melden dat ik mijn aansluiting wil halen? Daar adverteert Connexxion namelijk ook mee.
Interesseert me geen fuck, het zijn de regels. Hoezo snap je dat niet?????!!!???


Disclaimer; Ik snap waarom de regel bestaat en kan me daar helemaal in vinden, maar de regel is een parapluregel en iedereen die zich ooit een paar seconden in juridisch geneuzel heeft verdiept snapt dat. De regel is er maar het wél praten betekent niet dat het onveilig wordt. Datzelfde vind ik van appen/bellen tijdens het rijden; Het mag niet en het is minder veilig dan het niet doen, klopt, maar als er één beroepsgroep is die ik er meer mee zou vertrouwen dan andere groepen dan zijn het wel buschauffeurs. Mijn punt is gewoon dat regel=regel niet altijd zo zwart/wit moet zijn en al die busfappers hier doen aan cherry picking. De chauffeur praat met me en dat is goed, maar OH WEE als je hem filmt (regel in dezelfde categorie, niet eens sprake van een wetsovertreding!) of Oh WEE als de chauffeur een regel of wet overtreedt die ze niet aanstaan. Serieus, wat voor gigantisch bord heb je dan voor je harses, die mensen moeten zich echt heel diep gaan schamen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hainje »

Een bord voor je kop is nog niet zo erg als er "Sorry" op staat.
🍉
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Af en toe is deadlock best genuanceerd eigenlijk! (A)
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Maxim »

Niet praten met de chauffeur is een regel van Connexxion. Niets in de wet verbiedt je om te praten met de chauffeur. Sterker nog, sommige busbedrijven hebben dit helemaal niet (meer) als regel.

Niet handsfree bellen is bij wet verboden. En terecht, heb ook wel eens in een bus gezet waarbij ik me afvroeg hoe veilig ik was, door telefoongebruik van de chauffeur. Je ziet het ook op de weg. Slingerende vrachtwagen: 99% kans dat de chauffeur zit te bellen of appen. En in een bus breng je (al dan niet bewust) levens in gevaar. Dus doe je dat niet. Of je zoekt ander werk.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door waldo79 »

Niet handsfree bellen is bij wet verboden. En terecht, heb ook wel eens in een bus gezet waarbij ik me afvroeg hoe veilig ik was, door telefoongebruik van de chauffeur
...Maar dan nog, het is een overtreding en geen misdrijf. Het is strafbaar, maar dan van de lichtste categorie.

Hoe vaak moet dat nog gezegd worden :x Elke vorm van afleiding is een bron van gevaar, maar een risicoloze samenleving bestaat nu eenmaal niet. Wil je geen risico lopen, dan moet je jezelf thuis opsluiten...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door CamilleKreemers »

Even zoals mijn oma zou zeggen: "Er kan zelfs als je thuis bent een brandweerwagen door je voormuur rijden, of een meteoriet op je huis neerstorten, of een vliegtuig...."

Meest risicoloze oplossing, jaag een shotgun door je hoofd heen. Hoef je nooit meer risico's te nemen.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Maxim »

Het is zeker geen misdrijf, maar als chauffeur wordt er wel van je verlangd dat je alles doet om de veiligheid te bevorderen. En ja, spreken hoort daar ook bij, maar kijken/tikken op een scherm vind ik van een totaal andere categorie.

En we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn heh (A)
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door waldo79 »

Persoonlijk vind ik het gebruiken van een smartfoon onderweg ook not done, maar om nu bij wijze van spreke iemands hand af te hakken voor zoiets, de reactie is overtrokken...

En bekijk het eens de andere kant uit, hoe vaak voorkomt een chauffeur een ongeluk van een medeweggebruiker? Zeker fietsers en voetgangers halen behoorlijke capriolen uit.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

De chauffeur wordt dan ook niet strafrechtelijk vervolgd, maar slechts ontslagen.

Want als we deze verkeersovertreding tolereren, wanneer houdt het dan op? Bellen wordt als een van de gevaarlijkere verkeersovertredingen gezien (vandaar ook de zeer hoge boete die erop staat). Moeten we het dan ook gaan tolereren als buschauffeurs gaan bumperkleven, met 95 door de bebouwde kom gaan, door rood rijden, etc.? Dat zijn immers ook allemaal overtredingen en geen misdrijven.

Je moet ergens de grens trekken, als je dat pas doet bij verkeersmisdrijven ben je al veel te laat, want daarvoor moet je haast al een dodelijk ongeluk hebben veroorzaakt wil je een verkeersmisdrijf plegen.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door waldo79 »

Ik vind dit een ergerlijke manier van discussiëren met die overtrokken vergelijkingen. Daar heb je patent op, SuperGhost :N

Zoals ik al betoogd heb, vind ik het ongepast om zo'n telefoon onderweg te hanteren. Maar we zijn symboolpolitiek aan het bedrijven, door iemand voor een misstap zowat standrechtelijk te executeren (A)

Verkeer is een samenspel, waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. En volledig terecht dat iemand bestraft wordt (wat mij betreft was een berisping genoeg geweest). Maar blijf redelijk en proportioneel denken.

En houdt je alsjeblieft verre van juridische discussies :X
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

SuperGhost schreef:De chauffeur wordt dan ook niet strafrechtelijk vervolgd, maar slechts ontslagen.
Het maakt tenslotte helemaal niets uit of je in je levensonderhoud kunt voorzien! :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Suus »

Je wordt ook niet van een forum geband omdat je één keer een spelfout hebt gemaakt, maar pas als je een continue hoeveelheid vunzige teksten plaatst. Waarom zou je niet eerst gewoon een waarschuwing kunnen krijgen. Als het vaker misgaat wordt het een punt op je beoordelingsgesprek, dan heb je als bedrijf tenminste ook een fatsoenlijk dossier.

Het wordt wat anders als er gewonden of slachtoffers vallen door het telefoongebruik, dan heeft de werkgever een veel sterkere zaak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Maxim »

Met als verschil dat je op een forum niet met de levens van mensen "speelt". Overigens lijkt me dat alle chauffeurs de afgelopen tijd met alle commotie waarschuwingen genoeg hebben gehad. Als ik als "kantoorpersoneel" de wet overtreed mogen ze me ook ontslaan. Ik verwacht ook van mijn collega's dat ze zich aan de wet houden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:Zoals ik al betoogd heb, vind ik het ongepast om zo'n telefoon onderweg te hanteren. Maar we zijn symboolpolitiek aan het bedrijven, door iemand voor een misstap zowat standrechtelijk te executeren (A)
Maar ze zijn al meerdere keren gewaarschuwd dat het niet getolereerd zou worden door CXX en onlangs is er al die discussie ontstaan over een collega van hun. Als ze dan direct daarna alsnog koppig die regels gaan overtreden door te gaan bellen met een telefoon aan de hand, hoe duidelijk moet het dan nog worden?

Het gaat me er niet zozeer om dat er ingegrepen moet worden bij dit soort overtredingen, waar de veiligheid wel in het geding kan zijn. Bovendien is het dus ook een wetsovertreding. Daar behoort het bedrijf dus actie te ondernemen. Aangezien er dus al meerdere zeer duidelijke waarschuwingen zijn geweest en als je dan nog niet wil luisteren, is een berisping geen optie meer (want als meerdere waarschuwingen niet werken, dan werkt een extra waarschuwing natuurlijk ook hoogstwaarschijnlijk niet) en dan resteert het bedrijf natuurlijk geen andere stap meer.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door CamilleKreemers »

En dan is een bepaalde tijd onbetaald verlof geen optie? Gewoon ontslag direct, waarbij je helemaal geen WW kan krijgen door ontslag door eigen schuld?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

Onbetaald verlof is (voor zover ik weet) niet in de wetgeving opgenomen (behalve in geval van ouderschap en ziekte) en moet in onderlinge afspraak met de werknemer gebeuren (of er moeten CAO-afspraken over zijn uiteraard). Als die dat niet wilt, dan kan dat dus niet opgelegd worden.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Maar ze zijn al meerdere keren gewaarschuwd dat het niet getolereerd zou worden door CXX en onlangs is er al die discussie ontstaan over een collega van hun. Als ze dan direct daarna alsnog koppig die regels gaan overtreden door te gaan bellen met een telefoon aan de hand, hoe duidelijk moet het dan nog worden?
en laat een rechter maar bepalen of dat ontslag dan ook terecht is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten