Pagina 1 van 1

Alarm om seinslapers op Valleilijn

Geplaatst: di 26 aug 2008, 20:13
door Daniel
Alarm om seinslapers op Valleilijn
DEN HAAG - In anderhalf jaar tijd negeerden treinbestuurders van Connexxion op de Valleilijn dertien keer een rood stopsein. Dat is volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat veel vaker dan voor december 2006, toen de NS de route tussen Amersfoort en Ede-Wageningen nog beheerde. Toen ging het hoogstens eens per jaar mis. Volgens de inspectie hadden de nieuwe bestuurders "onvoldoende aandacht voor hun taak als machinist".

Dat staat in een onderzoek dat minister Eurlings (Verkeer) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Op 29 mei zou een trein van Connexxion nog bijna op een intercity zijn gebotst, maar ProRail ontkent dat de veiligheid in het geding was.

De inspectie schrijft dat bestuurders in sommige gevallen simpelweg niet zaten op te letten terwijl ze een rood sein passeerden. Andere keren wilde de machinist koste wat het kost de tijd uit de dienstregeling halen. Het schort volgens de inspectie aan opleiding, werving en selectie door Connexxion.

SP-Kamerlid Roemer, die Kamervragen stelde over de seinslapers, wil dat minister Eurlings de opleidingseisen voor machinisten van private spoorbedrijven gelijktrekt met die van de NS. "Bij Connexxion ben je geen machinist, maar bestuurder. Je krijgt een veel kortere cursus, die niet kan tippen aan de tweejaarlijkse studie bij de NS." Volgens een woordvoerster van de minister wordt dit nog bekeken.

De missers door rood licht moeten van de SP echt zijn afgelopen. "Nu gaat het dertien keer goed, maar we weten uit voorvallen zoals bij Muiderpoort dat het ook fout kan aflopen. Je kunt gewoon niet zomaar door rood knallen", zegt Roemer.

Overigens worstelt niet alleen Connexxion met de juiste begeleiding van zijn personeel. Veolia Transport heeft dezelfde opstartproblemen. In het eerste halfjaar van de Heuvellandlijn (Nijmegen - Roermond) en de Maaslijn (Maastricht - Kerkrade) reden daar volgens de inspectie ook dertien passagierstreinen onterecht door een rood sein.

Oude cijfers

Volgens Connexxion gaat het om oude cijfers. "Dat is vorig jaar gebeurd. We hebben onze opleiding naar aanleiding van de opmerkingen van de inspectie uitgebreid en verbeterd. Dit jaar is het nog vier keer voorgekomen, maar we hebben nog niet de resultaten van het onderzoek naar de oorzaken." Connexxion erkent dat men tijdens de start te snel te veel machinisten moest opleiden.

Bron: De Telegraaf