Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor deadlock » Vr 18 Sep 2015, 09:52

Busfoto.nl schreef:http://www.nols-maatschappij.info/Geschiedenis/Elektrificatie.htm

Hier staat wat meer, grotendeels 's nachts waardoor er geen hinder was voor reizigers muv een enkel buitendienststellingsweekeinde.

Dat klopt niet helemaal. Het plaatsen van de masten e.d. is gewoon 'overdag aan gewerkt en daar heb ik ergens nog een paar rolletjes met dia's van.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor starx » Vr 18 Sep 2015, 11:29

Het is heus niet zo dat ik tegen elektrificatie van Almelo-Mariënberg ben (integendeel), maar kan er niet beter prioriteit worden gegeven aan Zutphen-Hengelo. Daar rijden de dieseltreinen onder de draad door naar Oldenzaal. Als de MKBA voor Almelo-Mariënberg al 0,9 scoort, dan zal Zutphen-Hengelo toch wel boven de 1 moeten scoren? Dan is er natuurlijk wel samenwerking met Gelderland nodig en Gelderland heeft geen smetteloze reputatie als het gaat om samenwerking op dit gebied (Maaslijn).

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor deadlock » Vr 18 Sep 2015, 11:39

Dit gaat over Zwolle-Wierden, dat heeft geen hol met Mariënberg te maken, compleet andere spoorlijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor SuperGhost » Vr 18 Sep 2015, 16:59

starx schreef:Het is heus niet zo dat ik tegen elektrificatie van Almelo-Mariënberg ben (integendeel), maar kan er niet beter prioriteit worden gegeven aan Zutphen-Hengelo. Daar rijden de dieseltreinen onder de draad door naar Oldenzaal. Als de MKBA voor Almelo-Mariënberg al 0,9 scoort, dan zal Zutphen-Hengelo toch wel boven de 1 moeten scoren? Dan is er natuurlijk wel samenwerking met Gelderland nodig en Gelderland heeft geen smetteloze reputatie als het gaat om samenwerking op dit gebied (Maaslijn).
Als ik het goed heb onthouden kwam een groot deel van de goede score vanwege de uitwisselbaarheid van treinmaterieel met de lijn Zwolle-Emmen die bij dezelfde concessie hoort. Hierdoor nemen de enorme kosten voor de reservepool van deze lijn af.

Zutphen-Oldenzaal is een losliggende lijn en heeft dat schaalvergrotingsvoordeel niet.

En nu weer terug naar Zwolle-Wierden?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 622
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor cassie127 » Wo 03 Feb 2016, 10:36

Dan gaan we nu weer ontopic:

Ondertussen zitten de olifantenpoten voor de bovenleiding bijna allemaal in de grond. Ze zijn nu alleen nog bezig tussen Zwolle - Heino om ze in de grond te stoppen.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Feb 2016, 10:39

SuperGhost schreef:
starx schreef:Het is heus niet zo dat ik tegen elektrificatie van Almelo-Mariënberg ben (integendeel), maar kan er niet beter prioriteit worden gegeven aan Zutphen-Hengelo. Daar rijden de dieseltreinen onder de draad door naar Oldenzaal. Als de MKBA voor Almelo-Mariënberg al 0,9 scoort, dan zal Zutphen-Hengelo toch wel boven de 1 moeten scoren? Dan is er natuurlijk wel samenwerking met Gelderland nodig en Gelderland heeft geen smetteloze reputatie als het gaat om samenwerking op dit gebied (Maaslijn).
Als ik het goed heb onthouden kwam een groot deel van de goede score vanwege de uitwisselbaarheid van treinmaterieel met de lijn Zwolle-Emmen die bij dezelfde concessie hoort. Hierdoor nemen de enorme kosten voor de reservepool van deze lijn af.

Zutphen-Oldenzaal is een losliggende lijn en heeft dat schaalvergrotingsvoordeel niet.

Dat schaalvoordeel is er alleen maar op papier: Op Almelo-Mariënberg ligt ATB-NG ipv ATB-EG wat je op Zwolle-Emmen vindt.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 622
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor cassie127 » Do 04 Feb 2016, 20:48

Bovenleiding traject Zwolle-Wierden deze week geplaatst
De bovenleidingpalen van het spoortraject Zwolle-Wierden worden vanaf deze week geplaatst. Om deze mijlpaal te vieren hebben gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en Esther Hegeman, manager Public Affairs van ProRail de eerste mast officieel voorzien van een nummerplaat met nummer 1. Dit is de eerste van de uiteindelijk 800 masten die nodig zijn langs het spoor van Zwolle naar Wierden.
Lees verder: http://www.jouwregiocentraal.nl/salland ... -geplaatst
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor dennistd » Zo 07 Feb 2016, 01:22

Het schiet al mooi op. Dit plaatje maakte ik op 12 januari:
Afbeelding
DM'90 3448 en 3438, Wierden by Dennis te D, on Flickr
Tussen Nijverdal en Wierden zijn de sporen van elektrificatie al zichtbaar. Hier liggen de eerste fundamenten voor de bovenleidingspalen al klaar. Nu nog aan de noordzijde, maar als het goed is worden ze straks ingegraven aan de zuidkant van het spoor.

Als sprinter 7939 onderweg van Zwolle naar Enschede komen de Buffels 3448 en 3438 langs kilometer 36,9, tussen Nijverdal en Wierden. De tunnel onder het spoor door is de Vossenbosweg, die net als vrijwel alle ongelijkvloerse kruisingen op de lijn onder het spoor door gaat.



Vandaag werd het deze, op dezelfde plek:
Afbeelding
DM'90 3449, Wierden by Dennis te D, on Flickr
Drieënhalve week na de vorige foto op dit punt is er het nodige veranderd. Behalve dat het een stuk donkerder was (niet zo gek om 17.10u) zijn de betonnen voeten die aan de noordkant van het spoor lagen ingegraven aan de zuidzijde. Op die voeten zijn ook al palen geplaatst. Het enige dat op het oog nog ontbreekt is wat koperdraad tussen de palen, maar daarmee zal men uit diefstaloogpunt wel wachten tot de onderstations gebouwd zijn en er direct spanning op gezet kan worden. Met 1500v erop wordt het op een of andere manier toch minder snel gestolen ;-).

Op de foto passeert DM'90 3449 de Vossenbosweg in Wierden op weg van Enschede naar Zwolle als Sprinter 7962.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor isadora » Zo 07 Feb 2016, 08:53

Paar leuke kiekjes Dennis. :pos:

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor marvinkok » Wo 30 Mar 2016, 12:00

Inmiddels is men al druk bezig met draden trekken.
Spoor 3 in Wierden is inmiddels geëlektrificeerd en (volgens berichten op Somda) zal vanaf vrijdag de stopper tot Wierden 's avonds met DDAR rijden zodat er geen diesel onder de draad hoeft. Die DDAR zijn dan toch over wegens de inkorten van de 7000 tot Almelo.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor Wubbo » Wo 30 Mar 2016, 19:25

Vanaf vrijdag? Het wijzigingsblad gaat een paar dagen later in, en vrijdag is het 1 april...

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor marvinkok » Wo 30 Mar 2016, 19:57

Wijzogingsblad zou ook een logisch moment zijn inderdaad.
Weet wel zeker dat spoor 3 is geëlektrificeerd en aangesloten, dus dat zou geen belemmering hoeven zijn... Maar even afwachten

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor Meltrain » Ma 11 Apr 2016, 20:26

Volgens Rijdendetreinen rijdt de 7900 met DM '90. Was het dan toch een 1 aprilgrap?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor dennistd » Ma 11 Apr 2016, 22:13

De bovenleiding hangt er helemaal klaar voor in Wierden volgens mij, blijkbaar is NSR dan toch weer van gedachten veranderd...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor starx » Ma 11 Apr 2016, 22:41

Zou het kunnen dat spoor 3 niet over ATB beschikt of dat de overgang van het beveiligingssysteem een probleem vormt. Het lijkt me eigenlijk niet, maar misschien is dat een reden.

Iets anders wat ik kan verzinnen: Het enige sprintermaterieel dat op Aml - Es rijdt naast DM90, is DD-AR. Dat laatste is een maatje te groot voor de 7900 in de late uren. En verder rijdt er in de 7000 overdag net niet genoeg materieel rond om 's avonds zowel de ingekorte 7900 als de ingekorte 7000 te rijden. Als de 7000 nou SGM zou krijgen, dan zou het allemaal wel kunnen, want dan rijden er in de spits dubbele stellen.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor MdJ » Ma 11 Apr 2016, 23:02

De 7000 kost in de avond 4 treinstellen, bij kort keren te Almelo, in plaats van 6 overdag. Je hebt maar 2 DDAR over, terwijl je voor de
7900 Wdn-Es tenminste 3 treinstellen nodig hebt (bij kort keren te Enschede, anders 4). Dat haal je dus niet :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor Ardan » Ma 11 Apr 2016, 23:43

Waarom trap je de 7900 er 's avonds niet helemaal uit en blijft de 7000 doorrijden naar Enschede? Dan gaat alleen Wierden-Almelo er iets op achteruit maar of dat nou zo'n ramp is..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor dennistd » Di 12 Apr 2016, 00:08

De 7900 biedt voor Kennispark, Borne en De Riet aansluiting op de IC in Almelo, de 7000 levert ruim een kwartier wachttijd op. Verder heb je in Hengelo 's avonds met flink doorstappen een aansluiting op de bussen vanuit de 7900, vanuit de 7000 zou je ook een ruim kwartier moeten wachten.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor SuperGhost » Di 12 Apr 2016, 01:16

Ardan schreef:Waarom trap je de 7900 er 's avonds niet helemaal uit en blijft de 7000 doorrijden naar Enschede? Dan gaat alleen Wierden-Almelo er iets op achteruit maar of dat nou zo'n ramp is..
1. Aansluiting op de IC in Almelo
2. De knoop in Hengelo

Dat heeft dus nogal wat gevolgen

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor marvinkok » Di 12 Apr 2016, 06:33

Een ICM 3tje mee laten pendelen in de korte 7900 moet ook kunnen toch?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor Meltrain » Di 12 Apr 2016, 10:12

MdJ schreef:De 7000 kost in de avond 4 treinstellen, bij kort keren te Almelo, in plaats van 6 overdag. Je hebt maar 2 DDAR over, terwijl je voor de
7900 Wdn-Es tenminste 3 treinstellen nodig hebt (bij kort keren te Enschede, anders 4). Dat haal je dus niet :wink:

Dan kun je natuurlijk wel twee treinen met DD-AR laten rijden en twee met DM '90 (of eventueel ICM als dat over is). Dan gaan de kosten voor NS toch weer iets omlaag.

SuperGhost schreef:
Ardan schreef:Waarom trap je de 7900 er 's avonds niet helemaal uit en blijft de 7000 doorrijden naar Enschede? Dan gaat alleen Wierden-Almelo er iets op achteruit maar of dat nou zo'n ramp is..
1. Aansluiting op de IC in Almelo
2. De knoop in Hengelo
Dat heeft dus nogal wat gevolgen

Kan de 7000 anders niet 's avonds een andere tijdligging krijgen en tussen Apeldoorn en Wierden een kwartier verschoven liggen? Of zorgt dat voor conflicten met andere treinseries?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor MdJ » Di 12 Apr 2016, 11:19

Dan rijdt de NoordOost-IC dwars door de sprinter heen tussen Apeldoorn-Deventer. (Tijden van de 7000 (Berlijn-pad) +6)
Bij twijfel: gebruik beton.

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor dennistd » Di 12 Apr 2016, 11:36

En verbreek je in Apeldoorn weer de aansluiting van/naar de IC's. Handiger zou het zijn om zoals Marvin al zei een ICM-III te pakken, staan er genoeg in Enschede 's avonds lijkt me.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor regenmaker » Di 12 Apr 2016, 15:55

Ik zag vanmorgen DM '90 rijden in Arnhem met de opschrift van provincie Overijssel. Enig idee wat die daar doet?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor marvinkok » Di 12 Apr 2016, 16:08

Het gebeurd in ieder geval vaker. Mogelijk voor instructie van Arnhemse machinisten?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten