Pagina 4 van 6

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: do 27 aug 2015, 14:25
door CamilleKreemers
Het klinkt heel lullig, maar een overheid kan wel eenzijdig besluiten dat er minder DRU's geboden moeten worden. Dan pas je het contract ook aan, dus zou een concurrent dit kunnen aanvechten. Dat gebeurt echter niet.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: do 27 aug 2015, 14:38
door SuperGhost
Een beslissingen die opgelegd wordt door de opdrachtgever (vaak doordat er bezuinigd wordt vanuit Den Haag en er daardoor te weinig geld meer over is om het huidige contract te handhaven) is natuurlijk anders dan een vraag van de vervoerder zelf ;-)

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: do 27 aug 2015, 14:54
door CamilleKreemers
Maar een groei van DRU's kun je van tevoren ook in een contract meenemen. Bijvoorbeeld kan de groei van reizigersinkomsten bovenop de inschrijving van de vervoerder voor 50% aan de vervoerder worden uitgekeerd.

Voorbeeld:

Vervoerder A schrijft in voor 25 miljoen euro. Gebleken is dat er voor 1 miljoen euro reizigersgroei aanwezig was. Hiervan is 500.000 euro voor de opdrachtgever en 500.000 euro voor de vervoerder. De Provincie besluit om het jaar erop de 500.000 euro in het OV te steken. Dan krijg je dus extra kosten voor de vervoerder om juist meer reizigers te trekken. In dit geval wordt de vervoerder ook geprikkeld goed zijn best te doen omdat een deel van de winst voor hem is.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: do 27 aug 2015, 16:50
door Pim-AllianceB95
Ik kan mij voorstellen dat constant 60 kilometer per uur rijden voor de vervoerder misschien wel goedkoper is dan drie keer per minuut vanuit stilstand optrekken in een drukke stad, waardoor een DRU bij een hogere gemiddelde snelheid niet noodzakelijk duurder wordt.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: do 27 aug 2015, 17:43
door CamilleKreemers
Zal dat niet ook afhangen van welk soort bus het is. Ik kan me indenken dat een hybridebus de remenergie opvangt en dan weer gebruikt om gas te geven.

Welk soort materieel zal de vervoerder moeten gebruiken op R-net, danwel wat rijdt er nu als materieel op vanuit concessie Almere.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: di 01 sep 2015, 21:40
door Z2N
Op het ogenblik rijden op de drukke streeklijnen Volvo 8700-diesels van 13 en 14,5 meter, op de rustigere lijnen rijden Ambassadors. Dit soort materieel is daarvoor uiterst geschikt, daar er waar nodig veel zitplaatscapaciteit geboden kan worden (voor de langere afstanden wel prettig), en de enkele rustige lijnen maken gebruik van in de exploitatie goedkopere bussen, die technisch (vrijwel) gelijk zijn aan de bussen van de rustigere stadslijnen.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: za 05 sep 2015, 22:13
door Milco
Rare vraag misschien, maar in één van de twee links in de eerste post lees ik "stoelen in de lengterichting". Wat wordt daarmee bedoeld? In de rijrichting of zijn dat dwarsbanken?

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: za 05 sep 2015, 22:35
door Klaasje
Ik denk dwarsbanken.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: zo 06 sep 2015, 11:52
door Meltrain
Dwarsbanken zijn banken in de rijrichting (of tegen de rijrichting in). :wink:
Langsbanken bevinden zich parallel aan de zijkant van het voertuig zodat de reizigers naar de andere zijkant kijken.

Op deze foto (van Wikipedia) zie je vooraan langsbanken en achteraan dwarsbanken:
Afbeelding

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 15:52
door Edwin
Als vaste 155-reiziger snap ik de R2 totaal niet. Je slaat Filmwijk Midden & Noord, FlevoZH, Passage en Stedenwijk Midden & Zuid over, maar je gaat wel langs Hollandse-, Hoge- en Lagekant.

Willen ze geen forensen meer van Almere naar Amsterdam brengen? Ik hoopte erop dat de 155 tot aan Gooisekant blijft rijden (nav verbreding A6) zoals ie nu rijdt. Vervolgens rechtdoor de Elementendreef op en bij op/afrit Poort de vrije busbaan op (samen met 327/328).

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 16:28
door Klaasje
Ik snap het wel aangezien je zo lijn 10 kan schrappen. Maar ik heb wel eens een ander model uitgedacht.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 17:09
door Milco
http://www.ovmagazine.nl/2015/11/syntus ... -uit-1530/

Syntus houdt vanaf vandaag anderhalve week lang een reizigersonderzoek in Almere.
Nieuwkomer "Go! Groen ov" blijkt, zo valt te lezen in bovenstaande link, ook oren te hebben naar het busvervoer van Almere.

Gezien in de documenten in de beginpost in die topic beschreven wordt dat er een mogelijkheid is om iedere lijn in Almere een bepaalde kleur te geven, heb ik zo het voorgevoel dat Qbuzz zich gaat inschrijven, gezien Qlink Groningen net zoiets is als dit.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 17:51
door sirvinniei
“We willen meer inzicht krijgen in de beweegredenen van reizigers in Almere”, zegt concessiemanager Cornelis Uijl van Syntus. “Waarom nemen ze wel of niet de bus?” Volgens Uijl wil Syntus met nadruk ook de niet-busreiziger met het ov bereiken, ‘want daar zit de potentie.
eindelijk een vervoerder die het doorheeft

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 19:55
door Pim-AllianceB95
In een dergelijk onderzoek hebben ze het misschien door, maar in hun huidige concessies gaat het geloof ik nog niet helemaal goed ('Ik neem de bus niet naar de schouwburg omdat de laatste rit eens in de zoveel jaar wordt geschrapt, en ik na de voorstelling onderhand geen bus naar huis meer heb').

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 19:57
door bartjemestrom
Milco schreef:Gezien in de documenten in de beginpost in die topic beschreven wordt dat er een mogelijkheid is om iedere lijn in Almere een bepaalde kleur te geven, heb ik zo het voorgevoel dat Qbuzz zich gaat inschrijven, gezien Qlink Groningen net zoiets is als dit.
Volgens mij komt het idee van Qlink toch grotendeels van het OV-Bureau GD.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 19:59
door Milco
Oh, dat zou ik niet weten, maar zo'n concept met kleurtjes per buslijn of per regio heeft Qbuzz wel al in twee concessies, dus vandaar. :)

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 22:08
door Somoht
Kleurtjes per buslijn is anders niet zo bijzonder hoor, komt in het buitenland vaker voor. Overigens had Connexxion ook lijnkleuren beloofd in Haarlem-IJmond.
En U-OV heeft geen lijnkleuren maar bestemmingskleuren, hetgeen volgens mij wel een uniek concept is.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 22:56
door Suus
Een aantal grotere Nederlandse steden heeft in de tijd van de filmrollen ook lijnkleuren gehad. Sowieso Arnhem, maar Lelystad ook. Het is nu slechts een "feature" die terugkeert.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 23:08
door Hainje
De stadsdiensten van de BBA overigens ook.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 23:36
door JWM
Almere is qua omzet denk ik best een grote concessie met relatief weinig risico's. Daar wil elk bedrijf wat serieus mee doet op de Nederlandse OV-markt wel op bieden waarschijnlijk.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: zo 27 dec 2015, 23:45
door Milco
Ik weet niet of deze al gemeld was hier op het forum:
https://www.almere.nl/fileadmin/files/a ... v3.421.pdf

Het PvE (Programma van Eisen) voor de nieuwe concessie (2018-2027). Ik moet 'm nog doorlezen. :)

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: ma 28 dec 2015, 09:50
door CamilleKreemers
In het PvE staat nog steeds genoemd dat lijn 150 geboden MOET worden, in de NvU stond dat dit de combinatie moet worden van lijn 156 en 150.
Stel dat de vervoerder dagdekkend deze verbinding gaat aanbieden tot Utrecht, Heeft het toevoegen van de volgende haltelocaties zin?
  • Eemnes (Ook R320): grofweg 8800 inwoners
  • Maartensdijk: 5300 inwoners
Ik ben bekend het met feit dat het nu alleen een spitsverbinding is.

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 00:40
door Milco
Enigszins jammer dat er geen verbinding meer met Bussum wordt geeisd (nu: lijn 151), maar gezien lijn 110 op een groot deel van de route van lijn 151 praktisch parallel rijdt, begrijp ik de keuze wel. Nu weet ik de bezettingsgraad van lijn 110 niet, maar wel heb ik het idee dat lijn 151 het in de spitsuren best goed doet sinds hij via Almere Poort rijdt (alleen in de spits).

Reizigers stappen dan dus over bij Muiderberg P en R.

Over lijn 150: zou het reizigers opleveren als de bus in Utrecht langs de Veemarkt zou rijden, waar een P en R is? Wellicht krijgt deze lijn er dan reizigers bij in de tegenspits (ochtend naar Almere, middag vanuit Almere). :)

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 00:56
door NG²7²™
JWM schreef:Almere is qua omzet denk ik best een grote concessie met relatief weinig risico's. Daar wil elk bedrijf wat serieus mee doet op de Nederlandse OV-markt wel op bieden waarschijnlijk.
Er zit in ieder geval één groot risico aan die concessie, door de open instap en de daarmee verdwenen kaartcontrole door de chauffeur worden er inkomsten mis gelopen en zie dat na al die jaren vrijheid blijheid maar weer eens in de perken te krijgen...

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 05:43
door Suus
Almere zit ook behoorlijk scherp op het budget. Connexxion was vorige keer de enige deelnemer omdat ze de enige waren die al een wagenpark hadden dat kon blijven rijden, anders was het financieel niet op te brengen. Dit keer moet er op de stadsdienst zeker nieuw materieel komen maar of je als vervoerder veel overhoudt waag ik te betwijfelen.