Syntus: elk kwartier een trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Geert » Do 04 Sep 2008, 19:18

Syntus: elk kwartier een trein

door Eelco van den Heuvel. woensdag 03 september 2008 | 03:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 08:05
ZEVENAAR - Syntus wil van maandag tot en met vrijdag tot zeven uur 's avonds ieder kwartier tussen Doetinchem en Arnhem gaan rijden. Daardoor ontstaan in Arnhem betere aansluitingen op de Intercity's van en naar Amsterdam en Schiphol.

De vervoerder heeft een aanvraag ingediend bij spoorbeheerder ProRail. Die geeft deze maand uitsluitsel, maar woordvoerder Remco ten Brinke van Syntus verwacht geen bezwaar. Als de toestemming er is, gaat de kwartierdienst op 14 december in. Momenteel rijdt Syntus tussen Arnhem, Duiven, Zevenaar, Didam, Wehl en Doetinchem alleen een kwartierdienst in de spits.

De aansluiting in Arnhem naar Amsterdam is in december 2006 verslechterd, toen NS de dienstregeling op de schop nam. De overstaptijd in Arnhem is daardoor veel langer geworden.

In de nieuwe situatie geven de treinen die in Doetinchem beginnen in Arnhem een keer in het half uur aansluiting op de trein naar Schiphol. De overstaptijd bedraagt zes minuten. Dit geldt ook voor de terugreis.

De treinen die in Winterswijk beginnen, geven in Arnhem straks ieder half uur aansluiting op de Intercity naar Amsterdam Centraal. De overstaptijd bedraagt twee minuten, maar doordat de treinen op hetzelfde perron stoppen is dat haalbaar. In omgekeerde richting is dat niet het geval. "We gaan er vanuit dat je in Arnhem niet in twee minuten kunt overstappen", zegt Ten Brinke. Dat betekent een wachttijd van 32 minuten voor reizigers die naar de Liemers en Achterhoek gaan.

Syntus verwacht dat het aantal reizigers toeneemt door de verbetering, te meer omdat Arnhem vanaf december een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgt. Ten Brinke: "Dan ben je vanuit de Achterhoek en Liemers sneller met de trein dan met de auto op Schiphol."

Reizigersbelangenbehartiger Rocov Gelderland juicht de plannen 'van harte' toe. Ze wil dat Syntus ook op zaterdagnamiddag ieder kwartier gaat rijden, maar dat zit er volgens Ten Brinke vooralsnog niet in. De reizigersvraag zou daarvoor onvoldoende zijn.

Bron: De Gelderlander

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor BR628 » Do 04 Sep 2008, 20:35

Er moeten nog steeds een boel goederentreinen door Zv, dus dit plan zal het wel niet halen, may i assume..

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Meltrain » Do 04 Sep 2008, 21:13

Tja, dat wordt zeker lastig. :(
Aan de andere kant, deze extra treinen rijden slechts tot 19:00 uur en niet in het weekend.
Dus als ze nu enkele (lees: veel) goederenpaden verplaatsen naar de avond en weekend? :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Karl » Do 04 Sep 2008, 21:30

meltrain schreef:Tja, dat wordt zeker lastig. :(
Aan de andere kant, deze extra treinen rijden slechts tot 19:00 uur en niet in het weekend.
Dus als ze nu enkele (lees: veel) goederenpaden verplaatsen naar de avond en weekend? :)

En dan weer gemekker krijgen over geluidsoverlast en dergelijke.
Waarom zou een goederentrein overigens naar de avond moeten worden verplaatst voor een bus op rails? Wat voor gevolgen dat heeft voor de verlader en de bedrijven die van die goederen afhankelijk zijn...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Meltrain » Do 04 Sep 2008, 21:35

Sowieso rijden veel goederentreinen al 's nachts, dus ik zie het probleem niet zo. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Wubbo » Do 04 Sep 2008, 22:01

Goederenpaden verplaatsen naar de nacht en avond gaat sowieso niet. Die paden zitten gewoon in het basisuurpatroon, en liggen dan dus elk uur. Je kan niet zomaar treinen naar de avond verbannen, omdat je dan een probleem krijgt met laden en lossen in de havens (dat is een 24-uursbusiness) en een probleem krijgt met je paden in Duitsland, Zwitserland en Italie.

Voor zover ik weet is er alleen geen conflict tussen de goederenpaden en de treindienst van Syntus. De treinen vanaf de Betuweroute hebben sowieso geen last van wat er verder aan Syntusspul rijdt (de treinen van Syntus zijn allang afgeslagen voordat de treinen van de Betuweroute invoegen). Blijft over het pad door Arnhem. Dat ligt voor de 3000 (richting Zevenaar). Met je 'spitstrein' ben je dan dus al een minuut of 10 Arnhem uit. Lijkt me niet erg bezwaarlijk.

Dat de meeste goederentreinen 's nachts rijden is trouwens ook niet waar. Het meeste rijdt gewoon overdag. 's Nachts is er het probleem van de geluidsnormen enzo :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Sep 2008, 00:08

De belangrijkste ontwikkeling is het gelijktrekken van treinpaden voor goederen- en personenverkeer. Hierdoor kunnen meer treinpaden worden ingelegd en ontstaan er mogelijkheden om bijv. in de spits met personentreinen te rijden en buiten de spits met goederen in hetzelfde treinpad. Een aanzet daartoe is gegeven in dgl. 2007, maar dat kan nog veel verder worden doorgetrokken. Nadeel is wel dat goederentreinen een aanééngesloten rijweg believen en reizigerstreinen om de zoveel kilometer moeten stoppen bij een station, hierdoor krijg je harmonica-effecten, en dat is vrij dramatisch voor je punctualiteit...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Geert » Vr 05 Sep 2008, 09:36

Klinkt niet echt als een voordelige ontwikkeling dus... :?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Wubbo » Vr 05 Sep 2008, 09:44

Heb je misschien een voorbeeld van zo'n pad dat in de spits voor reizigers is, en in het dal voor goederen? Ik kan ze zo snel even niet bedenken namelijk.
Het is wel zo dat het een redelijk nieuwe ontwikkeling is dat goederentreinen ook in het basisuur gepland worden en er dus elk uur een pad is. Dat goederentreinen een pad krijgen zonder al te veel stops lijkt me ook geen slechte ontwikkeling (en is een ontwikkeling die internationaal gaande is en dus niks met nieuw plannen in Nederland te maken heeft).
Overigens zijn de rijtijden van goederentreinen redelijk vergelijkbaar met dat wat wij ICs noemen. Inclusief stationnementen dus. Goederentreinen zijn nog maar iets langzamer. Goed voorbeeld is het pad van goederentreinen tussen Rotterdam en Utrecht: Rotterdam door om .11 en .41, is maar 6 minuten voor de 2800. Pas in Woerden worden de goederentreinen planmatig ingehaald door de IC.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Syntus: elk kwartier een trein

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Sep 2008, 11:22

Heb je misschien een voorbeeld van zo'n pad dat in de spits voor reizigers is, en in het dal voor goederen? Ik kan ze zo snel even niet bedenken namelijk.
Nee, ik weet slechts dat het een beleidswens is, waarbij dit in de aanloop naar 2007 zo is neergeschreven, kun je in diverse pdf-jes vinden. Hoe de treinpaden nu worden verdeeld: dat zou ik moeten uitzoeken, ik heb dat niet in mijn hoofd zitten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten