Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
door Hans Gulpen. donderdag 04 september 2008 | 03:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 09:47
ARNHEM - Het bus- en (regionaal) treinvervoer in Gelderland is nu in handen van vijf vervoerders, maar dat gaat veranderen.
Het worden er twee, één voor de stadsregio Arnhem en Nijmegen, de ander voor het Rivierengebied, de Achterhoek en de treinverbindingen Zutphen-Apeldoorn en Arnhem- Winterswijk.
Dat is het resultaat van onderhandelingen tussen de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen, de twee concessieverleners in Gelderland. Volgens provincie en Stadsregio komt herverdeling van de concessies, waarbij twee grote werkgebieden ontstaan, de kwaliteit van het openbaar vervoer ten goede.
Volgens vervoersdeskundigen van de provincie levert het nieuwe concessiestelsel de reiziger voordelen op. Er ontstaan soepeler verbindingen, waardoor minder hoeft te worden overgestapt en gewacht. Voor de vervoersbedrijven die straks één van de twee concessies in de wacht weten te slepen, is het ook aantrekkelijker.
Een groter werkgebied is uit kostenoogpunt efficiënter. De provincie en de Stadsregio varen er ook wel bij. Het aanbesteden van de vervoersconcessies is een dure, arbeidsintensieve aangelegenheid, zeker nu dat Europabreed moet gebeuren. Twee concessies uitgeven is dus te verkiezen boven zes.
Vervoersbedrijven die nu in Gelderland een concessie hebben, zijn Connexxion, Novio (inmiddels overgenomen door Connexxion) Syntus, Arriva en NS Regio. De nieuwe concessie in Rivierengebied en Achterhoek moet in 2011 ingaan, die in de stadsregio Arnhem en Nijmegen in 2013.
Bron: De Gelderlander
Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
De oostelijke Betuwelijn valt onder de concessie SAN?
Het is een spectrum.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
De Veluwe ligt niet meer in Gelderland blijkbaar?
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
De veluwe is tot 2012 aanbesteed en kan dus niet mee worden genomen in de concessie die in 2010 de markt op komt. Verder blijft natuurlijk ook Zutphen-Oldenzaal nog gewoon in handen van Syntus omdat de regie hiervan bij Twente ligt en niet bij Gelderland
En inderdaad het oostelijk deel van de Betuwelijn en het gedeelte Arnhem-Doetinchem vallen onder het SAN.
En inderdaad het oostelijk deel van de Betuwelijn en het gedeelte Arnhem-Doetinchem vallen onder het SAN.
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Ehm, in het artikel staat echter toch echt dat Arnhem-Winterswijk bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort. :?
En als taat het er niet bij: ik mag toch aannemen dat Zutphen-Winterswijk ook bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort?
En als taat het er niet bij: ik mag toch aannemen dat Zutphen-Winterswijk ook bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Ja die wel voor zover ik weet.meltrain schreef:Ehm, in het artikel staat echter toch echt dat Arnhem-Winterswijk bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort. :?
En als taat het er niet bij: ik mag toch aannemen dat Zutphen-Winterswijk ook bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort?
Maar hoe zit het met Zutphen - Oldenzaal?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Lees de post van Freek nog eens.
Freek schreef: Verder blijft natuurlijk ook Zutphen-Oldenzaal nog gewoon in handen van Syntus omdat de regie hiervan bij Twente ligt en niet bij Gelderland
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
Zp-Ww hoort inderdaad bij de Achterhoek/Rivierenland. Voor zover ik weet hoort het traject Ah-Dtc bij de huidige concessie KAN-Noord en het traject Dtc-Ww bij de Achterhoek. Vroeger is syntus ooit begonnen op Dtc-Ww en pas later is de lijn weer aan elkaar geknoopt. Wat er met de spoorlijn Ah-ww gebeurd is dus afhankelijk van de afspraken tussen de provincie en het SAN.meltrain schreef:Ehm, in het artikel staat echter toch echt dat Arnhem-Winterswijk bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort. :?
En als taat het er niet bij: ik mag toch aannemen dat Zutphen-Winterswijk ook bij de concessie Rivierenland/Achterhoek hoort?
Hetzelfde komt om de hoek kijken bij Ah-Tiel. Het traject Ah-Elst is KAN-noord, dus SAN en Elst-Tiel is Rivierenland. Maar volgens mij geld dat over die lijn de regie bij de provincie ligt en het SAN enkel mee controleert.
Re: Openbaar vervoer in Gelderland komt bij twee bedrijven
De Veluwe is voor 6 jaar aanbesteed (beginnende eind 2004) dus dat zou tot en met 2010 lopen (begin dienstregeling 2011). Dus jaartje minder uitbesteed, maar het verschilt idd evengoed 1 jaar met de andere concessies in Gelderland.Freek schreef:De veluwe is tot 2012 aanbesteed en kan dus niet mee worden genomen in de concessie die in 2010 de markt op komt.
Echter kan dat niet de reden zijn, de spoorlijn Zp - Apd is namelijk ook dezelfde tijd aanbesteed en die concessie loopt evenlang als de rest van de Veluwe. Een koppeling van Veluwe aan die spoorlijn was dus logischer geweest.
Ergo, de Veluwe ligt niet meer in Gelderland.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten